خانهمقاله‌ها
ویژن پرو بخریم یا نخریم؟ ۸ دلیل متقاعد کننده و ۶ دلیل برای انصراف از خرید

ویژن پرو بخریم یا نخریم؟ ۸ دلیل متقاعد کننده و ۶ دلیل برای انصراف از خرید

تقریبا هفت ماه از رونمایی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل (Apple Vision Pro) می‌گذرد و به‌تازگی، اپل فروش آن را شروع کرده است. در این مطلب، به جمع بندی مزایا و معایب هدست جدید اپل خواهیم پرداخت تا اگر قصد خرید آن را دارید نتیجه‌گیری درستی در مورد آن داشته باشید.

۱۴۰۲/۱۱/۸

اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل، با ظاهری جذاب برای بسیاری باعث شده تا هوس تجربه آن را داشته باشند. اما ممکن است در این مسیر، با مخالفت یا موافقت دوستان و آشنایان مواجه شوند. ما در این مقاله، 8 دلیل برای خریدن آن و 6 دلیل برای نخریدن آن را بررسی خواهیم کرد.

چرا باید ویژن پرو اپل را بخریم؟

برندسازی بی‌سابقه

اپل، خلاقیت عجیبی در نام‌گذاری محصولات خود دارد. او این کار را از سری مک‌های خود شروع کرد. در آن زمان، کامپیوترهای شخصی انگشت‌شماری توانایی اتصال به اینترنت را داشتند و اپل با استفاده از حرف اول اینترنت (i)، مدل‌سازی جدیدی برای محصولات خود را شروع کرد و آن را در گوشی‌ها، تبلت‌ها و دیگر محصولات خانگی خود استفاده کرد. 

اغلب مردم انتظار داشتند که اسم هدست جدید اپل مانند محصولات گذشته آن، با حرف «i» شروع شود؛ اما اپل دوباره در اقدامی بی‌سابقه ابداع جدیدی در نام‌گذاری محصولات خود کرد و نام Vision Pro را برگزید. این برندسازی را شاید بتوان یکی از دلایلی دانست که اپل با عنوان محصول خود، قصد جذب مشتریان جدید دارد و به آنها نشان می‌دهد که محصولش همانند عنوانش، بی‌سابقه است.

دسته‌ای جدید از محصولات در اپل

اپل جزو کمپانی‌هایی است که شاید ایده‌ها و طرح‌های تولیدی نسبتا زیادی داشته باشد، اما سخت وارد مرحله عملیاتی‌کردن می‌شود. هدست واقعیت ترکیبی اپل نیز از این دسته خارج نیست. اپل تا زمانی‌که به سطح فناوری و پیشرفت مطلوبش نرسد، اقدام به تولید تجاری محصولی نمی‌کند. این هدست واقعیت ترکیبی هم محصول جدیدی نیست و سال‌ها است که اپل، اجزای مختلف این هدست را در دیگر محصولات خود آزمایش و کیفیت‌سنجی کرده است. 

Apple_vision_pro_1686547980431_1686547980763.avif

اپل همانند بسیاری از شرکت‌ها معتقد است که آینده دنیای دیجیتال، در واقعیت افزوده قرار دارد و قرارگیری آن در این مسیر، منجربه سودآوری بیشتر و تولید محصولات نوآورانه‌تر در آینده خواهد شد.

قدرت حسی و شهودی بیشتر نسبت به محصولات مشابه

تجربه هدست‌های دیگر و مقایسه آن با هدست اپل، نشان‌دهنده کیفیت ساخت بالای آن است و دقت کم‌نظیر آن در ردیابی حرکات انگشتان و چشم‌ها، القای حس غوطه‌وری بیشتری را به کاربر می‌دهد و باعث می‌شود تا مدت‌ها حس جذاب استفاده از آن را داشته باشد. 

این ویژگی را شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خرید این هدست دانست؛ القای حس غوطه‌وری بیشتر در دنیای دیجیتالی و کنترل آن تنها با اشاره دست‌ها و چشم‌ها، تجربه‌ای است که هر انسانی حداقل یک بار آرزوی داشتن آن را دارد.

rBdJDLKUviEDPsSDHUtVMc-1200-80.jpg.webp

ویژن پرو را شاید بتوان به‌عنوان آینده دیجیتالی خودمان بررسی کرد؛ آینده‌ای که در آن همه چیز با اشاره دست و چشم کنترل می‌شود، آینده‌ای که بازی‌های کنسولی در آن شکل و نقش دیگری یافته‌اند و این هدست، شاید از آینده آمده است.

با ویژن پرو صاحب شخصیت متفاوتی شوید

طبق گزارش‌ها، اپل احتمالا تولید ویژن پرو را کاهش می‌دهد و تصور کنید که یکی از این گجت‌های کم‌یاب را به‌همراه خود دارید. اطرافیان و افراد دیگر، برای این‌که حداقل بتوانند یک بار وارد دنیای دیجیتالی اپل شوند، با شما دوست شده و احترام زیادی برایتان قائل خواهند شد. این باعث می‌شود تا شما احساس خاص بودن داشته باشید هرچند که ممکن است توسط برخی افراد، به‌خاطر هزینه کردن برای یک محصول آزمایش نشده مورد سرزنش قرار بگیرید، اما این باعث آزردگی شما نخواهد شد؛ چراکه همان افراد هم با دیدن ویژن پرو اپل، قصد امتحان کردن آن را خواهند داشت.

تصاویر سه بعدی عمیق

با هدست ویژن پرو اپل، به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ نمایش ویدیوها، ویدیوهای سه‌بعدی را که با آیفون 15 خود گرفته‌اید، می‌توانید در بالاترین عمق و کیفیت ممکن مشاهده کنید. این قابلیت تنها برای ویدیوهای آیفون 15 نیست و شما می‌توانید هر ویدیو سه‌بعدی دیگری را با این وضوح ببینید.

xZG7iSVTFukDBGhsXKVgZY-1200-80.jpg.webp

هدست ویژن پرو اپل، بالاترین کیفیت ممکن را در بین دیگر هدست‌ها برای پخش ویدیوهای سه‌بعدی در اختیار قرار می‌دهد و شما در هیچ هدست دیگری نمی‌‎توانید چنین کیفیت و عمقی را تجربه کنید.

این ویژگی باعث خواهد شد تا بسیاری برای خرید این هدست مشتاق باشند.

بهترین تجربه AR

ویژن پرو اپل با نمایشگر دوگانه 4K MicroLED و 23 میلیون پیکسل، بهترین تجربه AR را در اختیار شما قرار می‌دهد.

dvGYBPQFgArnkkS7sWvTAP-1200-80.jpg.webp

وضوح تصاویر در نمایشگر هدست، ویژگی است که برتری هر هدستی را نسبت به سایر رقبا تعیین می‌کند. متا کوئست 3، اصلی‌ترین رقیب ویژن پرو است که با تعداد زیاد فناوری‌های استفاده شده، باز هم توان رقابت با ویژن پرو را ندارد و در وضوح تصاویر، کم‌رنگ‌تر از هدست اپل عمل می‌کند.

با ویژن پرو به سینما بروید

تجربه تماشای فیلم در سینما، تنها با استفاده از هدست واقعیت ترکیبی اپل ممکن است. این هدست با ویژگی‌های نمایش سینمایی فیلم، احساس نوستالژی سینما را به شما بازخواهد گرداند. با این هدست دیگر نیاز نیست برای تماشای فیلم، خانه یا حتی مبل مورد علاقه‌تان را ترک کنید. تنها کافیست این هدست را بزنید و در دنیای فیلم خود غرق شوید.

پشتیبانی اپلیکیشن‌های متنوع در هدست اپل 

طبق وعده‌ اپل، قرار است که هدست ویژن پرو از یک میلیون برنامه مختلف پشتیبانی کند و قابلیت اجرای کامل آنان را داشته باشد. ویژن پرو با سیستم عامل Vision OS، هم‌اکنون به‌صورت محدود چند مورد از برنامه‌های بومی و جانبی اپل را اجرا می‌کند و در برنامه اپل نیز برای آینده، گسترده‌تر کردن برنامه‌های این هدست است.

THeSM4kmCp7DXTjAcZjskE-1200-80.jpg.webp

این بخش در واقع دلایلی بوده‌اند که می‌توانستند شما را برای خرید هدست اپل مشتاق کنند و جزو مزیت‌های ویژن پرو محسوب می‌شوند. در ادامه مواردی را بررسی خواهیم کرد که می‌توان آن‌ها را معایب هدست اپل دانست.

چرا باید ویژن پرو اپل را نخریم؟

قیمت بالا

قیمت مدل پایه ویژن پرو از 3499 دلار شروع می‌شود و شما با خرید این هدست، در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌اید. اگر از عینک نیز استفاده می‌کنید، می‌توانید با پرداخت هزینه 99 دلار تا 149 دلار، لنزهای زایس را در هدست اپل خود داشته باشید. این قیمت به‌قدری بالاست که شاید اولین دلیل نخریدن این هدست برای بسیاری از مردم باشد. قیمت بالای این هدست باعث می‌شود که افراد با حقوق متوسط، هرگونه مزیت آن را رها کنند و برای بازی به فکر گزینه‌های اقتصادی‌تر باشند.

همچنین اگر به فضای ذخیره‌سازی بیشتر از 256 گیگابایت نیاز دارید، باید هزینه جداگانه آن را هم پرداخت کنید. براساس نظرسنجی‌های انجام شده، قیمت بالا یکی از مهم ترین موانع برای خرید ویژن پرو است.

سنگین مانند توپ بیسبال

هدست واقعیت ترکیبی اپل، با وزن حدود 0.6 کیلوگرمی باعث عدم راحتی شما در هنگام استفاده از آن می‌شود. وزن زیاد و غیریکنواخت آن، باعث خواهد شد تا هنگامی که در سر شما قرار دارد، احساس سنگینی و بعد از مدتی درد گردن داشته باشید. 

ویژن‌ پرو شما را تنها‌تر می‌کند

اپل قابلیت‌‌های جالبی مانند مشاهده عکس‌های پانوراما، عکس‌ها و فیلم‌های سه‌بعدی، دیدن اخبار صبحگاهی، انجام کارهای شخصی و  بررسی ایمیل‌ها، انجام پروژه‌های سه‌بعدی بزرگ را برای شما در هدست خود قرار داده است. اما فقط خودتان هستید که آن‌ها را تماشا می‌کنید و این برای حضور در میان خانواده چندان خوب نیست.

ارتباط با محیط بیرون با ویژن پرو

EyeSight قابلیتی است که هدست اپل با استفاده از دوربین‌های داخلی، وضعیت چشمان شما را روی نمایشگر هدست نشان می‌دهد. البته چشم‌ها را چندان صحیح نمایش نمی‌دهد و حتی گاهی به‌طور خودکار می‌کند.

apple-vision-pro-eye-sightpng-225556-16x9.avif

همچنین در برنامه FaceTime هدست، شما می‌توانید یک آواتار سه‌بعدی از شخصیت خودتان داشته باشید. هنگامی که با دیگر افرادی که هدست اپل را دارند در حال مکالمه هستید، می‌توانید آواتار خودتان را به‌عنوان طرف مقابل به آنها نشان دهید. اما این آواتار، گاهی دچار خطا می‌شود و ممکن است اختلالی برای مکالمه‌تان ایجاد کند.

تعداد کم اپلیکیشن‌های محدود در زمان راه‌اندازی

هنگامی که هدست ویژن پرو را راه‌اندازی می‌کنید، ممکن است از غیبت پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس متعجب شوید. اما باید بگوییم که شرکت‌های مختلف در حال راه‌اندازی پلتفرم‌های سازگار خود با ویژن پرو هستند. بنابراین باید همچنان صبر و حوصله به خرج دهید.

باتری ویژن پرو؛ ناتوان حتی در تماشای کامل فیلم

باتری ضعیف و البته سنگین ویژن پرو شاید در حد قیمت زیاد آن، عاملی برای نخریدن این هدست باشد. باتری چنین هدستی با قبلیت‌های متنوع خود، توانایی اجرای کامل یک فیلم سه ساعته را ندارد و تنها 1.5 ساعت به شما شارژدهی خواهد کرد. برای کاهش وزن هدست نیز باتری آن را جدا از هدست قرار داده‌اند که با سیمی به خود هدست متصل می‌شود. در این موقعیت، گزینه‌های اقتصادی‌تری هم هستند که با باتری سبک روی خود دستگاه، امکانات در حد معقولی برای شما فراهم می‌کنند.

در این مطلب ما سعی کردیم ویژن پرو را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دهیم؛ مزایا و معایب آن را مشخص کردیم تا شما بتوانید انتخاب بهتری برای داشتن یک هدست مناسب داشته باشید.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)