خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Xiaomi Mi Note 2

بررسی تخصصی Xiaomi Mi Note 2

می نوت 2 شیائومی شبیه‌ترین گوشی به نوت 7 سامسونگ است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای طرفداران گوشی‌های دارای صفحه نمایش بزرگ و سخت افزار قدرتمند محسوب می‌شود.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۱۱/۲۵

معرفی

شیائومی بعد از شش سال فعالیت خود توانسته است به شرکتی بزرگ در بین شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند تبدیل شود. این شرکت دو سال پیش اولین گوشی نوت خود را با صفحه نمایش بزرگ و کیفیت ساخت بالا روانه بازار کرد و البته به دلیل قیمت زیادی که داشت چندان مورد استقبال قرار نگرفت. شیائومی  یکی دیگر از گوشی‌های این سری را با نام Mi Note 2 در سال 2016 معرفی کرد. این مدل، با ظاهر شبیه Note 7 سامسونگ و امکانات بالای خود، قلب بازار اسمارت فون‌های قدرتمند را نشانه گرفته است.

image

 

آنچه در بسته‌بندی موجود است

در جعبه خریداری‌شده شارژر Type-C، قاب طلقی محافظ و کابل Type-C برای اتصال به شارژر و یا ارتباط با کامپیوتر موجود است و هدفون تنها موردی است که وجود ندارد. بهتر بود شیائومی حداقل تبدیل Type-C به Micro USB را نیز در جعبه قرار می‌داد.

image

 

طراحی

image

شیائومی از طراحی نوت 7 سامسونگ بیشترین استفاده را کرده است. در طراحی Mi Note 2 سعی شده است کمترین تفاوت ظاهری نسبت به Note 7 سامسونگ احساس شود. تنها تفاوت ظاهری شاید نداشتن جای قلم باشد. برای شیائومی مهم نیست که کاربران کپی‌کار بنامندش! ترکیب فریم نازک فلزی با کناره‌های خمیده صفحه نمایش و شیشه براق قاب پشتی، زیبایی Note 2 را دوچندان کرده است. صفحه نمایش 5.7 اینچی به سمت کناره‌ها انحنا دارد و بالای آن خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم، سنسورها و چراغ نوتیفیکیشن قرار گرفته‌اند. پایین صفحه نمایش، مانند گوشی‌های گلکسی، کلید Home و دو کلید خازنی مشاهده می‌شود. کناره سمت راست محل قرارگیری کلید پاور و کلیدهای تنظیم صداست و سمت چپ درگاه سیم کارت قرار دارد. جک 3.5 میلی‌متری هدفون، میکروفون و دریچه اینفرارد در کناره بالایی جای گرفته‌اند و طبق معمول لبه پایینی پورت USB Type-C به همراه دو دریچه در کناره‌ها دیده می‌شود. این گوشی به اسپیکر استریو مجهز نیست و تک اسپیکر آن زیر دریچه سمت راستی مخفی شده است.

image
 
image

image
 
image

همان‌طور که گفتیم قاب پشتی از شیشه براق ساخته شده و البته این پوشش چندان مقاوم نیست و خیلی زود خط و خش می‌گیرد. بهتر است قاب محافظی را که در جعبه وجود دارد همان ابتدا روی گوشی قرار دهید. علاوه بر این، قاب پشتی بسیار شکننده است و باید دائما مراقب باشید تا گوشی از دستتان نیفتد. قاب پشتی هم انحنایی نرم به سمت کناره‌ها دارد. دوربین اصلی به همراه فلاش LED دوگانه تنها آیتم‌های موجود در این بخش است. لنز دوربین با قاب هم‌سطح است و بیرون‌زدگی ندارد. درمجموع می‌توان گفت Mi Note 2 هم زیباست و هم، به لطف انحنایی که در صفحه نمایش و پشت گوشی دارد، بسیار خوش‌دست است.

image
 

 

image
 
image

image

 

پردازنده و سیستم عامل

اسنپدراگون 821 به‌روزترین پردازنده 4 هسته‌ای کوالکام تا قبل از مدل 835 است که به‌تازگی معرفی شده. خوشبختانه شیائومی از این نوع پردازنده در Mi Note 2 استفاده کرده و همین موضوع نشان‌دهنده قدرت بالای پردازنده آن است. Mi Note 2 در دو نسخه مختلف و با ظرفیت‌های متفاوت در بازار موجود است. نسخه 64 گیگابایتی 4 گیگابایت رم دارد و مدل دیگر 128 گیگابایت حافظه داخلی و 6 گیگابایت رم را در خود جای داده است. مدلی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت نسخه 128 گیگابایت بود. این سخت افزار قوی به‌خوبی از عهده اجرای بازی‌های سنگین نظیر آسفالت 8 بدون هیچ‌گونه افت فریم و لگ برمی‌آید. اجرای هم‌زمان چند برنامه نهایتا 2.5 تا 3 گیگابایت از رم را اشغال می‌کند و تقریبا در همه موارد 3 گیگابایت از رم خالی است. سنسور اثر انگشت زیر کلید هوم قرار دارد , خوشبختانه سرعت شناسایی و تشخیص بالایی دارد. تنها ایرادش این است که، مانند گوشی‌های سامسونگ، برای شناسایی انگشت یک‌بار باید کلید هوم را بفشارید تا فعال شود.

image

 

شیائومی این گوشی را با اندروید 6 و همراهی رابط کاربری MIUI 8 ارائه کرده است. این رابط کاربری مانند رابط کاربری گوشی‌های هوآوی صفحه جداگانه‌ای برای برنامه‌ها ندارد. رد پای چینی‌ها کاملا در این رابط کاربری مشهود است. این نکته را می‌توان از نرم‌افزارهای چینی روی دستگاه به‌خوبی فهمید. مشکلی که گوشی‌ها و البته لپ‌تاپ شیائومی، که چندی پیش بررسی کردیم، دارند سیستم عامل تک‌زبانه‌شان است. معمولا این گوشی‌ها برای بازارهای خارج چین بهینه‌سازی نمی‌شوند و اکثر فروشندگان، گوشی را با رام تعویض‌شده به شما می‌فروشند. به هر حال این رابط کاربری بسیار ساده است و پس از نصب رام جدید به‌راحتی پاسخگوی کار شماست. نکته‌ای که در گوشی مورد بررسی ما وجود داشت این بود که مارکت گوگل روی آن موجود نبود و خودمان باید اقدام به نصب این برنامه می‌کردیم، ضمن اینکه سایر نرم‌افزارهای گوگل مانند مرورگر کروم که در اکثر گوشی‌های اندرویدی موجود است در Mi Note 2 وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید مانند گلکسی نوت سامسونگ امکاناتی برای قسمت‌های کناری صفحه نمایش در نظر گرفته شده است کاملا در اشتباهید. لبه‌های منحنی تنها به زیبایی گوشی کمک می‌کنند و هیچ امکان خاصی برایش وجود ندارد.

image

 

شیائومی مانند نوت سامسونگ یک کلید مجازی به نام Quick Ball روی صفحه قرار داده است که با فعال کردن آن امکاناتی چون قفل کردن صفحه، اسکرین شات، دسترسی به تسک منیجر و غیره در اختیارتان قرار می‌گیرد که البته می‌توانید در قسمت تنظیمات میانبرهای دلخواهتان را به آن اضافه کنید. از بهترین امکانات این رابط کاربری گزینه‌های Dual Apps و Dual Spaces هستند. با استفاده از امکان Dual Apps می‌توانید یک نرم‌افزار را به‌صورت دو نرم‌افزار کاملا مجزا درآورید. به‌عنوان مثال می‌توانید روی گوشی دو تلگرام جداگانه فعال داشته باشید. گزینه دیگر هم Dual Spaces نام دارد که با استفاده از آن می‌توانید یک گوشی داشته باشید با دو محیط کار! می‌توانید برای هر محیط کاری نرم‌افزارهای جداگانه نصب کنید و به‌راحتی و در چند ثانیه از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر سوییچ کنید. ناگفته نماند که یکی از بدترین قسمت‌های رابط کاربری کیبورد آن است و بهتر است در همان ابتدای کار به فکر کیبورد جایگزین باشید.

image
 
image

image
 
image

image
 
image

 

 

دوربین

image

 

شیائومی برای دوربین Mi Note 2 هم کم نگذاشته است و سنسور 22.5 مگاپیکسلی IMX318 ساخت سونی را در آن به کار گرفته. این دوربین لرزشگیر اپتیکال ندارد، اما در عوض لرزشگیر الکترونیکی یا EIS برایش در نظر گرفته شده است. سرعت فوکوس و گرفتن عکس در این دوربین بالاست. کیفیت تصاویر در فضای باز با نور کافی کاملا رضایت‌بخش است و همه جزئیات تصویر به‌خوبی ثبت می‌شود؛ اما هنگامی‌که نور کم می‌شود مثلا در غروب یا محیط بسته نویز در اکثر عکس‌ها دیده می‌شود. برای ثبت بهتر عکس‌ها در نور کم پیشنهاد می‌شود از حالت HHT (Handheld Twilight) استفاده کنید. این حالت عکس‌های شارپ‌تری در نور کم می‌گیرد. دوربین دوم 8 مگاپیکسلی با دیافراگم 2 برای عکس‌های سلفی کافی است و اگر فوکوس در نقطه مناسبی باشد عکس‌های مناسبی به شما تحویل می‌دهد. هنگام سلفی گرفتن نرم‌افزار سن و جنسیت سوژه را نمایش می‌دهد و تقریبا با یکی-دو سال اختلاف سن فرد را تشخیص می‌دهد. دوربین اصلی قادر است با کیفیت اولترا اچ‌دی فیلم‌برداری کند. فیلم‌برداری با این کیفیت محدودیت 8 دقیقه‌ای دارد. هنگام فیلم‌برداری هم پشت گوشی کمی گرم می‌شود که البته این گرما خیلی زیاد نیست. سیستم لرزشگیر دیجیتال در این بخش هم موجود است، اما تاثیر زیادی روی فیلم‌ها ندارد و کمی نویز در همه فیلم‌ها دیده می‌شود.

نمونه عکس در شب با HHT و بدون HHT

image
 
image

 

نمونه عکس در محیط باز و بسته


image
 
image

image
 
image

image

نمونه عکس دوربین دوم

image

 

صفحه نمایش

Mi Note 2 به صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع OLED ساخت ال‌جی مجهز است. این صفحه نمایش رزولوشن فول اچ‌دی دارد و در هر اینچ 386 پیکسل نمایش می‌دهد. تراکم پیکسلی در مقایسه با نوت 7، که تراکم 518 پیکسل داشت، واقعا کم است. بااینکه رزولوشن QHD صفحه نمایش برای برخی کاربران مهم نیست، اگر طرفدار پخش فیلم روی گوشی باشید این موضوع باید برایتان مهم باشد. میزان روشنایی صفحه نمایش در مقایسه با S7 پایین‌تر است و اگر این دو گوشی را در کنار هم قرار دهیم این موضوع کاملا احساس می‌شود. یکی دیگر از معایب صفحه نمایش خوانایی کم آن در هنگام تغییر زاویه دید و البته زیر نور مستقیم خورشید است؛ یعنی در روزهای آفتابی برای خواندن صفحه دچار مشکل خواهید شد.

image

image

 

باتری

وجود باتری قدرتمند می‌تواند یکی از دغدغه‌های فکری خریدار را کم کند. Mi Note 2 به باتری لیتیوم یونی 4070 میلی‌آمپرساعتی و غیر قابل تعویض توسط کاربر مجهز است. باتری استفاده‌شده در Galaxy S7 edge حدود 10 درصد ظرفیت پایین‌تری دارد. در تست‌های ما با یک بار شارژ کامل دستگاه و استفاده از تمام امکانات گوشی (نظیر عکاسی، فیلم‌برداری، بازی و وبگردی) دو روز می‌توانید با گوشی کار کنید. Mi Note 2 به قابلیت Quick Charge 3.0 مجهز است. شارژ کامل دستگاه یک ساعت و نیم طول می‌کشد. درمجموع باتری دستگاه توانست انتظارات ما را برآورده کند.

سخن پایانی

image

Mi Note 2 هم زیباست و هم قدرت سخت‌افزاری بالایی دارد. اگر شیائومی کمی روی صفحه نمایش آن سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کرد می‌توانست ادعا کند پرقدرت‌ترین گوشی بازار را تولید کرده است. یکی از نقطه ضعف‌های دیگر Mi Note 2 از نظر ما رابط کاربری آن است و بهتر بود شیائومی برای کاربران غیر چینی هم ارزش قائل می‌شد. به هر حال شکی نیست که Mi Note 2 با سخت‌افزار و البته ظاهر خود یکی از وسوسه‌انگیزترین گزینه‌ها برای خرید است و اگر کاربر حرفه‌ای هستید می‌توانیم به شما خرید آن را پیشنهاد کنیم.

اگر قصد خرید این گوشی را دارید می‌توانید از طریق سایت Technokade.com آن‌ را تهیه کنید.

عکاس: ساناز شریفی

نظر خود را با ما و دیگر جی‌اس‌امی‌ها به اشتراک بگذارید.

image

 

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (30 نظر)

صدیقی

۱۳۹۵/۱۲/۲
من نظرم رفته روی نکسوس 5... شیائومی تا وقتی خدمات پس از فروش درست حسابی نیاره، ریسکش بالاس خریدش.
دوربین هم برام مهمه. دوربین می 5 اون چیزی که میخوام نیست اصلا.

bab

۱۳۹۵/۱۲/۲
من میخوام تا 2 دهفته دیگه بخرم نمیدونم چرا GSM نمیزاره
همه رو بررسی کرده الا اینا

صدیقی

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
با سلام و تشکر از بررسی خوبی که انجام دادید.
لطف کنید هرچه زودتر mi5 و mi5s رو هم به بررسی تخصصی تون اضافه کنید. این دو گوشی ارزان تر و از لحاظ ابعادی کاربرپسند تر میباشد.
سپاس فراوان.

مسعود

۱۳۹۵/۱۱/۳۰
هر وقت یه گوشی شیائومی گرفتی دستت بیا نظر بده! محض اطلاعت رام های MIUI قبل از اینکه اصلا شیائومی گوشی بزنه برای همه گوشیا منتشر میشده. ذهن شما فقط رو برنده خودتونم زدین به خواب همین.

منان

۱۳۹۵/۱۱/۲۸
با سلام و سپاس.
اگه ممکنه یه بررسی از C9 pro و یا مقایسه این مدل با میت 8 یا A9 pro انجام بدین . مرسی