خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی Huawei P9؛ ظرافت به سبک چینی

بررسی تخصصی Huawei P9؛ ظرافت به سبک چینی

بدون شک P9 یکی از ظریف‌ترین و زیباترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار است که با توجه به سخت‌افزارش توانایی رقابت با بزرگان برندهای دیگر را دارد. اگر قصد دارید یک گوشی خوش‌دست با ظاهری زیبا بخرید، همراه ما باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۵/۲/۲۱

روزی که هوآوی پا به عرصه ساخت گوشی هوشمند گذاشت، کمتر کسی فکر می‌کرد نام این شرکت جزو برترین سازنده‌های اسمارت‌فون شود. در سال‌های اول هوآوی علاقه بسیاری به ساخت گوشی‌های میان‌رده داشت، اما جاه‌طلبی مدیران این شرکت باعث شد در چند سال اخیر نام هوآوی به‌عنوان برند تولیدکننده گوشی هوشمند بالارده و پرچم‌دار مطرح شود، تا جایی که گوگل ساخت نکسوس خود را با اطمینان کامل به هوآوی سپرد. سال 2013 هوآوی سری P را به‌عنوان سری گوشی‌های بالارده با P6 به دنیا معرفی کرد و البته فروش بالای این گوشی نشان‌دهنده موفقیت هوآوی در این زمینه بود. این راه با تولید گوشی‌های P7 و P8 ادامه پیدا کرد و اکنون نوبت P9 است تا پرچم هوآوی را بالا نگه دارد.

image

 

لوازم داخل جعبه

در جعبه این گوشی به غیر از شارژر و هدفون یک قاب طلقی شفاف و کابل USB Type-C نیز موجود است.

image

 

طراحی

هوآوی سعی کرده تا با کمی دست‌کاری در ظاهر P8، پرچم‌دار جدید خود را روانه بازار کند. این دست‌کاری اگرچه کم بوده، بر ظاهر گوشی تاثیر بسیار گذاشته و بسیار آن را شیک‌تر و خوش‌دست‌تر کرده است. بدنه P9 کاملا از آلومینیوم است و فقط محل قرارگیری دوربین‌ها و فلاش پلاستیکی است. پوشش قاب پشتی کاملا مستعد جذب لکه است و اگر با دست خیس یا چرب گوشی را در دست بگیرید، بعد از مدتی لکه‌ها را خواهید دید. ضخامت این گوشی کمی بیشتر از P8 است که شاید دلیلش دوربین دستگاه باشد.

image

 

سطح جلویی گوشی را صفحه نمایش 5.2 اینچی پوشانده است و کلیدهای تنظیم صدا و پاور در کناره سمت چپ مشاهده می‌شوند. درگاه سیم‌کارت نیز در کناره سمت چپ قرار دارد. کناره پایین محل قرارگیری اسپیکر گوشی، پورت USB Type-C، میکروفون و پورت 3.5 میلی‌متری هدفون است.

image
image
image

اگر به قاب پشتی نگاه کنید، دو لنز دوربین توجه شما را به خود جلب می‌کنند. دلیل استفاده هوآوی از دو لنز برای این گوشی را در قسمت دوربین مفصل توضیح خواهیم داد. کنار این دو لنز فلاش LED دوگانه و دریچه فوکوس لیزری در کنار نام «لایکا» خودنمایی می‌کند؛ نامی که به این دوربین اعتبار می‌دهد.

image

P9 در 6 رنگ سفید، خاکستری و نقره‌ای به همراه 3 رنگ طلایی در طیف‌های مختلف موجود است. درمجموع باید گفت P9 یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار است.

image

 

صفحه نمایش

رزولوشن صفحه نمایش در گوشی، مانند دوربین، به نوعی رقابت تبدیل شده است و اکنون تقریبا همه سازنده‌ها برای جذب مشتری از صفحه نمایشی با رزولوشن QHD استفاده می‌کنند. هوآوی از جمله معدود سازندگانی است که تصمیم نگرفته رزولوشن صفحه نمایش محصولاتش را افزایش دهد. P9 به صفحه نمایش 5.2 اینچی با رزولوشن Full HD و تراکم پیکسلی 423 پیکسل در اینچ مجهز است. در این دستگاه، مانند Mate 8، از صفحه نمایش IPS-NEO LCD استفاده شده است. این صفحه نمایش با طراحی 2.5D انحنای زیبایی به گوشی داده و علاوه بر این تنها 1.7 میلی‌متر حاشیه دارد. گوریلا گلس 4 از صفحه نمایش گوشی محافظت می‌کند، با وجود این بهتر است هنگام خرید دستگاه محافظ گلس نیز خریداری کنید. با توجه به مشخصات اعلام‌شده، این صفحه نمایش تا 500 نیتس روشنایی دارد و اشباع رنگ‌ها تا 96 درصد است. در عمل هم صفحه نمایش در محیط‌های داخل و خارج منزل به‌خوبی خوانایی دارد و کنتراست و زوایای دید بالایی را پوشش می‌دهد. می‌توانید میزان گرمی رنگ‌ها را نیز در تنظیمات صفحه نمایش با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.


 

image

 

بااینکه قابلیت‌هایی چون knuckles برای اسکرین شات گرفتن از صفحه نمایش موجود است، بهتر بود هوآوی قابلیت Always On را هم، که در گوشی‌های Galaxy S7 و LG G5 دیده بودیم، به پرچم‌دار جدیدش اضافه می‌کرد. قابلیت 3D Touch نیز، که قبلا در میت S به کار گرفته شده بود، تنها در P9 Plus تعبیه کرده است.

image

 

دوربین

مانور اصلی هوآوی در P9 روی تکنولوژی استفاده‌شده در دوربین آن و نام لایکاست. لایکا، سازنده باتجربه آلمانی که ید طولایی در تولید دوربین‌های عکاسی لوکس و باکیفیت دارد، این بار برای بهبود عملکرد دوربین، هوآوی را همراهی می‌کند. البته لایکا سازنده لنزهای این گوشی نیست و هر دو لنز از حسگر Sony IMX286 ساخت سونی استفاده می‌کنند. درواقع هوآوی یک ناظر آلمانی به نام لایکا را برای هماهنگی بیشتر بین سخت‌افزار و نرم‌افزار دوربین استخدام کرده است.

image

همان‌طور که گفتیم، P9 دو لنز 12 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی دارد: یکی از لنزها تصویر رنگی تولید می‌کند و دیگری صرفا عکس سیاه‌وسفید با کیفیت و دقت بالا می‌گیرد. این دو عکس با هم ادغام می‌شوند و نتیجه نهایی عکس‌هایی با نور بهتر در شرایط کم‌نور است. سنسور سیاه‌وسفید نسبت به سنسورهای قبلی حدود 200 درصد به نور حساس‌تر است. سه حالت فوکوس (لیزری، عمق‌دار و کنتراست) در کنار چیپ اندازه‌گیری عمق تصویر موجود است و هرکدام از لنزها به‌تنهایی می‌تواند روی سوژه فوکوس کند. بعد از عکاسی هم می‌توانید در گالری تصاویر فوکوس روی سوژه‌ها را جابجا کنید. علاوه بر فیلترهای متعدد، حالت‌های بسیاری هم در منوی دوربین موجود است که با کشیدن انگشت روی صفحه به سمت راست می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. هرچند حالت Pro در این منو موجود نیست، برای عکاسی در این حالت تنها کافی است مستطیل کوچک بالای کلید مجازی عکاسی را به سمت بالا لمس کنید تا ابن حالت برایتان فعال شود.

image
  
image

 

نبود OIS موردی است که به‌شدت در دوربین حس می‌شود. این موضوع باعث می‌شود کمی نویز و تاری در عکس‌ها ایجاد شود. حسگر دوربین سوم یا همان دوربین جلو گوشی نیز از نوع IMX179 ساخت سونی است. برخلاف دوربین اصلی، در منوی دوربین دوم امکانات چندانی دیده نمی‌شود و فقط حالت Beauty و تعدادی فیلتر زنده برای دوربین در نظر گرفته شده است. درمجموع کیفیت عکس‌های گرفته‌شده در شرایط نوری کم نسبت به سایر گوشی‌های بازار مناسب‌تر است. هوآوی در قسمت فیلم‌برداری هم برخلاف جهت بازار عمل کرده است و هنوز از قابلیت فیلم‌برداری با رزولوشن اولترا اچ‌دی در گوشی‌هایش خبری نیست. با وجود این کیفیت فیلم‌برداری دوربین در حالت فول اچ‌دی رضایت‌بخش است.

image
  
image

image
  
image

image
  
image
 

image

 

image

 

 

سیستم عامل و پردازنده

طبق سنت، هوآوی از پردازنده‌های ساخت خودش در گوشی پرچم‌دارش استفاده کرده است. این بار پردازنده 16 نانومتری هشت هسته‌ای Kirin 955 با تکنولوژی FinFET، که قدرت پردازشش بیشتر از نسل قبل است، P9 را یاری می‌کند. عملکرد گوشی در انجام دادن کارهای روزمره بسیار روان است و هیچ‌گونه کندی و افت سرعتی دیده نمی‌شود. اگر اهل بازی کردن با گوشی هستید هم نگران نباشید. P9 بازی‌هایی چون Fifa16 و Riptide GP3 را به‌خوبی اجرا می‌کند. تنها مشکلی که هنگام کارهای سنگین حس می‌شود داغ شدن قسمت بالایی آن است؛ البته به نظر می‌رسد این داغ شدن طبیعی باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

P9 به آخرین نسخه اندروید ارائه‌شده تاکنون یعنی مارشمالو مجهز است. بااینکه اندروید خام ظاهر ساده‌ای دارد، از نظر ما کارایی و سرعت را فدای ظاهر و آیکون‌های زیبا نمی‌کند. با وجود این هوآوی از رابط کاربری خودش یعنی Emotion UI استفاده می‌کند و این رابط کاربری اکنون به‌روزتر شده است، هرچند همچنان از صفحه نرم‌افزارها در آن خبری نیست؛ یعنی برای ساماندهی برنامه‌ها باید از فولدربندی استفاده کنید. تعدادی نرم‌افزار بهینه‌سازی سیستم روی دستگاه به‌صورت پیش‌فرض نصب شده است. وجود این نرم‌افزارها برای گوشی لازم است و کارایی دستگاه را بهینه‌تر می‌کند، اما نوتیفیکیشن‌های این نرم‌افزارها کمی کاربر را آزار می‌دهد. قابلیت‌هایی که در سری میت دیده بودیم، نظیر قابلیت Knuckles و Draw در P9 نیز وجود دارند.

image
  
image


image
  
image

image

 

همان‌طور که می‌دانید، P9 در دو نسخه 32 گیگابایتی با حافظه رم 3 گیگابایت و نسخه 64 گیگابایتی با حافظه رم 4 گیگابایت ارائه شده است. از این 32 گیگابایت حافظه داخلی حدود 25 گیگابایت در دسترس کاربر است؛ ضمن اینکه با استفاده از درگاه microSD می‌توانید تا 128 گیگابایت کارت حافظه به گوشی اضافه کنید. البته این در صورتی است که به سیم‌کارت دوم نیازی نداشته باشید.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشتی که هوآوی در گوشی‌های خود استفاده می‌کند عملکرد سریع‌تر و دقیق‌تری نسبت به حسگرهای دیگر برندها دارد. تنها با نگهداشتن انگشتتان روی حسگر، قفل صفحه باز می‌شود؛ عملکردی که در محصولات سامسونگ و اپل هنوز دیده نمی‌شود. اگر در منوی دوربین باشید، می‌توانید از حسگر اثر انگشت برای گرفتن سلفی استفاده کنید. علاوه بر این، در گالری تصاویر با کشیدن انگشت به سمت چپ و راست حسگر می‌توانید عکس‌ها را مرور کنید. وظایف دیگری هم به این حسگر سپرده شده است؛ مثلا می‌توانید از آن برای پاسخ دادن به تماس‌ها و قطع کردن صدای زنگ ساعت استفاده کنید.

image

 

اسپیکر

تنها اسپیکر گوشی در لبه پایینی قرار گرفته است. حجم صدا و کیفیت آن چندان رضایت‌بخش نیست و اگر به موسیقی علاقه‌مندید، بهتر است از هدفون استفاده کنید و قید گوش دادن به موسیقی با اسپیکر گوشی را بزنید.

 

قابلیت‌های ارتباطی

خوشبختانه هوآوی برای اکثر گوشی‌های خود تمام قابلیت‌های ارتباطی را در نظر می‌گیرد؛ از باندهای مختلف ارتباطی گرفته تا بلوتوث. همان‌طور که گفتیم، دیگر خبری از پورت Micro USB نیست و Type-C جایگزین آن شده است. وای‌فای نیز از باندهای a/b/g/n/ac پشتیبانی می‌کند. علاوه بر اینها، قابلیت USB Host نیز موجود است، اما برای استفاده از آن باید تبدیل جداگانه خریداری کنید.

باتری

به نظر می‌رسد باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی برای حدود دو روز استفاده از گوشی کافی باشد، اما بستگی دارد به این که چقدر و چگونه از گوشی استفاده کنید. در تست ویدئو، هنگامی که شارژ باتری 100 درصد بود، پس از 90 دقیقه پخش با روشنایی 100 درصد صفحه نمایش، میزان شارژ باتری به 85 درصد رسید. در تست 2 ساعته وبگردی هم حدود 43 درصد از شارژ باتری تخلیه شد. درمجموع اگر بخواهید با گوشی فقط کارهای روزمره را به‌صورت ترکیبی انجام دهید، باتری حدود یک روز تا یک روز و نیم دوام می‌آورد.

نظر جی‌اس‌ام

کمتر کسی پیدا می‌شود که با یک بار لمس کردن P9 از نزدیک، عاشقش نشود. این گوشی نهایت توان هوآوی در سال 2016 برای تولید اسمارت‌فون است. امکانات سخت‌افزاری بالا و از همه مهم‌تر طراحی بسیار دوست‌داشتنی و ظریف آن دلایلی است که شما را به خرید P9 متقاعد می‌کند. برخلاف این موارد، قیمت بالای این گوشی شاید شما را در خرید مردد کند. در این بازه قیمتی می‌توانید گوشی‌هایی چون Samsung S6 ،LG G4 ،LG V10 یا Nexus 6P خریداری کنید که البته همگی صفحه نمایش باکیفیت‌تر دارند، اما هیچ‌یک دوربین دوگانه لایکا ندارد!

 

image

برچسب‌ها:

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (149 نظر)

علیرضا

۱۳۹۹/۱۱/۲۷
سلام
دوستان عزیز هواوی پی9بهترین گوشی هستش این گوشی کیفیت ساختش عالیه تراکم پیکسلی خوبی هم داره دوربین که دیگه محشره این گوشی فوکوس لیزری داره که شمامیتونید عکس های فوق العاده ای باهاش بگیرید اسپیکرش با افزایش صدا افت نمیکنه درهواوی پی9انقدرامکانات به شما میده تاجایی که میشه برای بیشترنگه داشتن باتری رزولوشن صفهه نمایش روکم کنید
حسگراثرانگشتش فوق العادست وخیلی سریعه وشمامیتونیدباهاش
صفهه اعلان هارو پایین بکشین وووو
به نظرمن صفهه نمایش پی9تراکم پیکسلی خوبی داره وبیشترازاین خیلی به کارتون نمیاد.
انتن دهی پی9میشه بگم محشره وجاهایی که اکثرگوشی هاانتن دهی خوبی ندارن پی9به راحتی انتن میده
سخت افزارپی9 کیفیت ساخت خوبی داره ودوربین دوگانه اون میتونه امکانات زیادی به شما بده
پی9دربازی کم نمیاره وروشنایییش توی نورروز خوبه
NFCداره البطه درنسخه تک سیمکارتش

X

۱۳۹۸/۴/۳۰
دوست عزیز ببین وقتی میگی آنتن دهی پس اینو بدون که شرکت هواوی دقیقا مثل شرکت AT&T آمریکا، متخصص تجهیزات مخابراتی بوده و اگه شما ببینید توی اکثر نانواستیشن ها و دکل های ممخابراتی محصولاتش هست اونوقت چطوری میتونه انتن دهی نداشته باشه شرکتی که کارش آنتن و مخابراته؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا

۱۳۹۶/۱۰/۱۸
من تو این چند سال هشتا گوشی عوض کردم وخیلی نظرات نادرست دیدم تو همه سایتا تجربه من از هواوی از همه لحاظ خوب هست وسامسونگ همیشه صفحه نمایش هاش بهتر بوده وسخت افزارش تکمیل بوده مثلا به همچی وصل میشده ولی از نظر باتری وعمر باتری قبول ندارم سامسونگ اگرهر چقدر کامل باشه باتریش نقطه ضعف بزرگی هست اگر باهواوی کار نکرده باشی ضعف باتری سامسونگ درک نمیکنی

Mohammad

۱۳۹۶/۱۰/۱۶
سلام من قصد دارم این گوشی رو بخرم و دوربین گوشی برام خیلی مهمه دوربین این گوشی تو شب خوبه چون من الان انر 5x دارم تو شب بد عکس میگیره از لحاظ فیلم برداری چطوره ممنون میشم اگه دوستان راهنمایی کنند

HammadMo

۱۳۹۶/۷/۸
نیما جان برا درست شدن شیریت باید جی پی اس (یا مکان )رو روشن کنیبقیشو فعلا نمیدونم باید سر باهاش کار کنم فامیلمون پی ناین داره