خانهبررسی‌ها
​بررسی اولیه جی‌اس‌ام: تبلت Pixel C

​بررسی اولیه جی‌اس‌ام: تبلت Pixel C

در مراسم گوگل، در کنار نکسوس‌های جدید، تبلتی 10.2 اینچی با نام پیکسل سی معرفی شد. برخلاف نکسوس‌ها، گوگل ایده ساخت این تبلت را با هیچ کمپانی دیگری شریک نشده است و به تنهایی برای تولید این تبلت 10.2 اینچی اقدام کرده است. تیم سازنده کروم‌بوک‌ پیکسل این بار از تبلتی پرده برداشته است که سخت‌افزار بسیار خوبی دارد و اندروید خام گوگل به آن قدرت می‌بخشد. با جی‌اس‌ام و بررسی اولیه این محصول همراه باشید.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۳۹۴/۷/۱۲

گوگل نیز وارد بازی تبلت‌ پی‌سی‌ها شد تا سهم بیشتری از آینده محاسبه‌گرهای شخصی را در اختیار خود بگیرد. مایکروسافت (البته اگر سرفیس را فقط در حالت تبلت در نظر بگیریم)، سامسونگ، اپل و اکنون گوگل در تکاپو هستند تا شاخه‌ای جدید در صنعت موبایل و تبلت بنیان گذارند. تبلت‌های بزرگ، بزرگ‌تر از آنچه سابقا می‌دیدیم، در حال ورود به بازارند؛ تبلت‌هایی که می‌کوشند نیاز انسان را به کامپیوتر، لپتاپ‌ و سایر دستگاه‌های این چنینی کاهش دهند.

 

image

 

گوگل به‌این باور رسیده‌ که تبلت‌های بزرگ بازار خوبی دارند و به همین دلیل تبلتی با نام پیکسل سی تولید کرده است تا وارد رقابت با سایر بزرگان این بازار شود. در این مطلب به بررسی اولیه این تبلت می‌پردازیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

 

طراحی

image

 

طراحی پیکسل سی بسیار جذاب و شیک است. این تبلت نمایشگر 10.2 اینچی دارد، اما از ابعاد دقیق آن اطلاعی در دست نیست و باید منتظر گوگل ماند و دید چه زمانی اطلاعات بیشتری درباره این محصول منتشر می‌کند. در کنار تبلت پیکسل سی صفحه‌کلیدی بلوتوثی مشاهده می‌شود که البته باید جداگانه خریداری شود. تیم کروم‌بوک (سازنده پیکسل سی) وسواس زیادی در تولید این صفحه‌کلید به‌خرج داده و طول آن را دقیقا هم‌اندازه طول تبلت ساخته است. صفحه‌کلید از طریق پایه‌ آهنربایی بسیار محکمی به تبلت متصل می‌شود و تا 135 درجه می‌توان زاویه دید را تغییر داد. پس از اتصال صفحه‌کلید فیزیکی صفحه‌کلید مجازی به‌سرعت از دید خارج می‌شود. این صفحه‌کلید و بدنه پیکسل سی هر دو از یک جنس و بسیار باکیفیت‌اند. بدنه تمام‌فلزی آنها زیبایی را به ارمغان آورده است.  البته در صورتی که نیازی به صفحه‌کلید نباشد می‌توان آن را به پشت تبلت انتقال داد و به راحتی از تبلت و صفحه‌کلید مجازی‌اش استفاده کرد. 

همانطور که در عکس‌ها نمایان است، پیکسل سی ضخامت خیلی زیادی ندارد و جزو تبلت‌های نسبتا باریک محسوب می‌شود. چهارگوشه بدنه منحنی است که این امر سبب می‌شود حمل آن راحت‌ باشد و در دست گر‌فتنش راحت‌تر. اما صفحه‌کلیدش مانند صفحه‌کلید استانداردی که بر روی لپتاپ‌ها قرار دارد نیست. دکمه‌های شیفت و اینتر قربانی اندازه صفحه‌کلید شده‌اند و بسیار کوچک‌تر از دکمه‌های مشابه در صفحه‌کلیدهای استاندارد هستند. فاصله دکمه‌ها کم است و شبیه به دکمه‌های مک‌بوک. به‌نظر می‌آید مدتی طول می‌کشد تا کاربران بتوانند با این صفحه‌کلید ارتباط برقرار کنند و به راحتی و مانند یک صفحه‌کلید استاندارد از آن استفاده کنند.

 

image

 

نمایشگر

image

 

پیکسل سی از نمایشگر 10.2 اینچی بهره برده است. رزولوشن 2560 در 1800 پیکسلی این محصول سبب شده در هر اینچ آن 308 پیکسل حضور داشته باشد. نکته جالب در مورد نمایشگر وجود نور پس‌زمینه با روشنایی 500 نیتس است. این میزان روشنایی بسیار عالی است و خوانایی بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

 

image

 

پردازنده و کارایی

شاید اصلی‌ترین دلیلی که گوگل را به استفاده از تیم کروم‌بوک تشویق کرده همین قسمت سخت افزاری دستگاه باشد. تجربه نشان داده تیم کروم‌بوک پیکسل از بهترین سخت‌افزارها در محصولاتش استفاده می‌کند و درنتیجه گوگل حاضر شده وظیفه ساخت پیکسل سی را به این تیم محول کند.

 

image

 

پردازنده 4 هسته‌ای تگرا X1 در کنار پردازنده گرافیکی کلاس دسکتاپ ماکسول تیم پردازشی پیکسل سی را تشکیل می‌دهند و یک رم 3 گیگابایتی به اجرای هرچه بهتر مولتی تسکینگ و افزایش سرعت این تیم پردازشی کمک می‌کند. این تبلت در دو مدل 32 و 64 گیگابایتی عرضه می‌شود. این محصول برای برقراری ارتباط و شارژ شدن از پورت USB نوع C استفاده می‌کند. گوگل حرف C  را از این جهت برگزیده است که اولین حرف کلمه Convertible است و معنای تبدیل شدن می‌دهد و امیدوار است که پیکسل سی بتواند به خوبی از تبلت به لپتاپ و برعکس تبدیل شود. قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ گوگل برای تعامل هرچه بهتر کاربر و پیکسل سی از چهار میکروفون استفاده کرده است. با استفاده از این میکروفون‌ها کاربر می‌تواند بهتر از هر زمان دیگری از فرامین صوتی بهره ببرد.

باید دید این سخت افزار قدرتمند می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را برای کاربر رقم بزند یا خیر. شاید بتوان پیکسل و پردازنده تگرا را با آیپد پرو مقایسه کرد اما باید دید این محصول در به چالش کشیدن سرفیس مایکروسافت چه قدر موفق خواهد بود (یا بهتر بگوییم آیا قادر به انجام چنین کاری است؟)، چنین امری کمی دور از ذهن است. سرفیس با پردازنده اینتل و سیستم عامل ویندوز، فراتر از یک تبلت معمولی است و قدرت بسیار بالای دارد. 

 

image

 

جالب‌ترین نکته در مورد این محصول ارائه آن با سیستم‌عامل موبایلی اندروید است. پیکسل سی از اندروید مارشمالو (6.0) برای برقراری ارتباط بین کاربر و سخت‌افزار استفاده می‌کند. به نظر می‌رسد گوگل و تیم پیکسل این‌بار سنت‌شکنی کرده‌اند و به‌جای استفاده از کروم او‌اس از اندروید استفاده کرده‌اند. باید دید آیا این تغییر رویه تاثیر مثبتی دارد و آیا تبلت 10.2 اینچی اندرویدی می‌تواند کاربران بسیاری را جذب کند یا خیر. اندروید سیستم عامل متن بازی است که در صنعت موبایل بسیار خوش درخشیده است و روت کردن آن امکانات فراتر از حد انتظاری را برای کاربر به ارمغان می‌آورد اما اینکه اندروید می‌تواند روی پیکسل نیز موفق باشد جای سوال است. گوگل و پیکسل قصد دارند کاربران را متقاعد کنند به‌جای استفاده از لپتاپ و کامپیوتر پیکسل سی را انتخاب کنند. باید منتظر ماند و دید آیا اندروید می‌تواند نیازهای کاربران حرفه‌ای را پوشش دهد یا نه. 

 

باتری

گوگل هنوز در مورد نوع و توان باتری پیکسل سی صحبتی نکرده و در کنفرانسش فقط به ذکر این نکته اکتفا کرده که پیکسل سی می‌تواند تا 10 ساعت شارژ نگه دارد. صفحه‌کلید فیزیکی این دستگاه به دو صورت شارژ می‌شود: یکی از طریق اتصال به برق، که شارژ کامل آن دو ماه دوام می‌آورد، و دیگری به‌طور وایرلس، یعنی پس از اتصال به تبلت شارژ آغاز می‌شود.

 

image

 

نتیجه‌گیری

برای قضاوت در مورد این تبلت خیلی زود است؛ باید صبر کرد و این محصول را هنگام کار سنجید. سوالی که فعلا به ذهن می‌رسد این است که آیا پیکسل سی با سیستم عامل اندروید می‌تواند جای کامپیوتر و لپتاپ را بگیرد یا خیر. از نظر توان سخت‌افزاری این محصول در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و با تکیه بر تراشه تگرا می‌توان گفت تقریبا از پس هر اپلیکیشن و پردازشی برمی‌آید.
قیمت این دستگاه جدید برای مدل 32 گیگابایتی 500 دلار و برای مدل 64 گیگابایتی 600 دلار است. درصورتی که صفحه‌کلید این محصول را نیاز دارید، باید 150 دلار دیگر به قیمت‌های ذکرشده اضافه کنید تا یک پیکسل سی به همراه صفحه‌کلید فیزیکی داشته باشید.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ali

۱۳۹۴/۹/۲۱
خوشم نمیاد از این اندروید با اون پسوندهای مفتضحش مثل اندروید سری اب هویج بستنی و اندروید مارپشمالو . .!