خانهاخبار
تغییرات الگوریتم جستجوی گوگل، علت رونق شایعات و اخبار دروغ

تغییرات الگوریتم جستجوی گوگل، علت رونق شایعات و اخبار دروغ

چند ماهی است که شایعات و اخبار دروغ در نتایج جستجو‌هایی که با گوگل انجام می‌شود بیش از قبل دیده می‌شود و در برخی موارد این اخبار حتی بالاتر از اخبار واقعی به نمایش درمی‌آید. اما علت این مشکل چیست و چه اثری ممکن است داشته باشد؟ با جی‌ا‌س‌ام همراه باشید.
۱۳۹۵/۹/۲۳
image

براساس گفته منابع مختلف، طی سال جاری میلادی الگوریتم جستجوی گوگل تغییر کرده است تا در صدر نتایج جستجو لینک‌هایی را به نمایش درآورد که کاربر تمایل بیشتری برای کلیک روی آن‌ها دارد. نتیجه این تغییرات این بوده است که اکنون عمدتا خبرهای دروغ و بی‌پایه بالاتر از گزارش‌های معتبر سایت‌های باکیفیت نمایش داده می‌شود.

این مشکل به قدری بحرانی شده است که حال سیستم پیشنهاد خودکار گوگل هنگامی که در حال تایپ هستید پیش‌بینی می‌کند که شما به دنبال اخبار دروغ هستید و آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهد!

تصور غلط متداولی وجود دارد که افزایش شایعات و اخبار دروغ همه و همه تقصیر فیس‌بوک است. البته این درست است که فیس‌بوک با مشکل ازدیاد اخبار و شایعات بی‌پایه و اساس در شبکه‌اش روبروست، اما به گفته متخصصان جستجوی اینترنتی، گوگل هنگامی که می‌خواهد ببیند چه نتایجی بیشترین ارتباط را با موضوع مورد جستجوی شما دارد، توجهی به تعداد اشتراک‌‌گذاری، لایک یا کامنت‌های مطالب در فیس‌بوک ندارد و آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد. درواقع به گفته کارشناسان تغییرات اخیر الگوریتم جستجوی گوگل موضوعی جدا از مشکل افزایش اخبار دروغ فیس‌بوک است.

بنا بر اظهارات کارشناسان، با تغییرات اخیر اگر گوگل تشخیص بدهد که کاربران زیاد روی لینکی کلیک می‌کنند، رتبه آن را در اولویت‌های نمایشش بالا می‌برد.

image

جووست دواک (Joost De Valk) بنیان‌گذار Yoast، شرکت مشاوره‌ای که در زمینه بهبود SEO وب‌سایت‌ها فعالیت می‌کند، به وب‌سایت Business Insider می‌گوید: «همه متخصصان SEO بر این نظرند که نرخ کلیک (CTR) نتایج جستجو در رتبه آن‌ها اثرگذار است. برای مثال، اگر نتایج جستجو در 10 صفحه آمده باشد، برای اینکه لینک شما در صفحه پنجم قرار بگیرد به CTR مشخصی نیاز دارید. اگر شما تعداد کلیک‌هایی بیش از آنچه انتظار می‌رود دریافت کنید، که به معنای CTR بالاتر است، در رتبه‌بندی بالاتر می‌روید.»

ریشی لاخانی (Rishi Lakhani)، مشاور بازاریابی جستجو، می‌گوید: «گرچه گوگل دوست ندارد این موضوع را تایید کند، CTR یکی از معیارهای این شرکت است. بررسی‌های فراوان من و همکارانم این موضوع را نشان می‌دهد. هرچه عنوان لینک نمایش‌‌داده‌شده جذاب‌تر باشد، طبیعتا کلیک‌های بیشتری جذب می‌کند.»

مشهور است که گوگل از طرز رفتار کاربران برای ارزیابی الگوریتم رتبه‌بندی خود استفاده می‌کند. واضح است که گوگل علاقه‌مند است کاربران نتایج جستجویشان را دوست داشته باشند. مهندسان رتبه‌بندی گوگل مرتبا ترافیک شبکه را بررسی می‌کنند تا الگوریتم‌های مختلف را آزمایش کنند. استفاده از طرز رفتار کاربران یک مزیت فوق‌العاده دارد و آن نیز این است که امکان مدل‌سازی یا بازسازی الگوریتم جستجو را توسط افرادی که دوست دارند این الگوریتم را به بازی بگیرند بسیار دشوار می‌کند. به این ترتیب امکان حدس زدن طرز رفتار موتور جستجو سخت می‌شود و نمی‌توان آن را دور زد.

اما استفاده از این شیوه اثری منفی دارد که به نفع شایعات و اخبار دروغ تمام می‌شود. در گذشته سیستم رتبه‌بندی گوگل بر این اساس بود که یک صفحه یا لینک‌هایی که کاربر را به آن صفحه منتقل می‌کند چقدر معتبر است. مثلا اگر سایت دانشگاه آکسفورد به مقاله‌ای لینک دهد که دانشگاه هاروارد منتشر کرده، گوگل آن را در صدر نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

image

اما اکنون بر اساس گفته کارشناسان ممکن است صفحه‌ای بدون اینکه لینکی از طرف سایتی معتبر داشته باشد در صدر نتایج به نمایش دربیاید. این اتفاق به آن خاطر است که گوگل اکنون تعداد دفعاتی را که روی لینک کلیک می‌شود نیز عاملی مهم در نظر می‌گیرد.

نتیجه این الگوریتم، که «تعامل کاربر» را نیز در نظر می‌گیرد، افزایش ارزش اخبار دروغ و شایعات بوده است. در نتیجه افرادی که توهم توطئه دارند، مثلا کسانی که در گوگل به دنبال «مدرکی معتبر» مبنی بر کودک‌آزار بودن هیلاری کلینتون هستند، به بهبود رتبه این صفحات کمک می‌کنند.

حتی چند ماه پس از آنکه چند شایعه کذب بودنشان مشخص شده است، شاهدیم که این شایعات بالاتر از لینک‌هایی به نمایش درمی‌آیند که در مورد دروغ بودن آن‌ها نوشته شده است و هرچه افراد بیشتری روی آن‌ها کلیک کنند، الگوریتم جستجوی گوگل نتیجه می‌گیرد که کاربر با این صفحات ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و بدین ترتیب همچنان در صدر نتایج جستجو باقی می‌مانند. به چند مثال زیر توجه کنید:

اوباما هرگز دستور تحریم و توقف سرود ملی آمریکا را امضا نکرده است، با این حال...

 

و کلینتون هرگز به داعش سلاح نفروخته است، اما...

دواک می‌گوید: «فکر می‌کنم دلیل اینکه اخبار دروغ در رتبه‌بندی گوگل بالا آمده‌اند همان دلیلی است که باعث شده سرویس پیشنهاد خودکار گوگل آن‌ها را به کاربر پیشنهاد دهد. گوگل هر روز بیشتر و بیشتر رفتار کاربر را در الگوریتم جستجوی خود وارد می‌کند و طبیعی است که هر خبری که بین کاربران شایعه می‌شود، کلیک‌های بیشتری نیز به دست می‌آورد. اگر شما در بین سه نتیجه اول جستجویی باشید و کلیک‌های بیشتری از دو مورد دیگر به دست آورید، گوگل سریعا شما را به صدر نتایج می‌برد... در الگوریتم گوگل چیزی وجود ندارد که صحت مطالب را بررسی کند.»

گوگل هرگز در مورد اینکه الگوریتمش چگونه کار می‌کند توضیحی ارائه نکرده، اما یکی از سخنگویان این شرکت این گونه توضیح داده است:

وقتی کسی در گوگل جستجو می‌کند، می‌خواهد پاسخ سوالش را به دست آورد نه اینکه بین تریلیون‌ها صفحه نتایج بچرخد. الگوریتم‌ها برنامه‌هایی کامپیوتری‌اند که به دنبال سرنخ‌هایی‌اند تا دقیقا به شما چیزی را نشان دهند که می‌خواهید. بر اساس چیزی که شما جستجو کرده‌اید شاید هزاران و شاید میلیون‌ها صفحه وجود داشته باشد که اطلاعاتی مفید برایتان دارند. این الگوریتم‌ها با پردازش‌های کامپیوتری و فرمول‌ها سوال شما را دریافت می‌کنند و آن‌ را به جواب تبدیل می‌کنند. الگوریتم‌های امروز گوگل بر پایه بیش از 200 نشانه یا سرنخ منحصر به فرد بنا شده است که این امکان را فراهم می‌کند تا به شما آن‌ چیزی را نشان دهد که واقعا دنبال آنید و بهترین جوابی را نمایش دهد که در وب برای سوال شما وجود دارد.

لری کیم، بنیان‌گذار و رئیس شرکت WordStream که در زمینه بازاریابی جستجو فعالیت می‌کند، تغییرات الگوریتم گوگل را دنبال می‌کند. در اکتبر 2015 گوگل یک برنامه یادگیری ماشینی به نام RankBrain به لیست متغیرهایی اضافه کرد که می‌توانند هسته اصلی الگوریتم جستجوی گوگل را کنترل کنند. این تغییر از ژوئن امسال در همه نتایج جستجو اعمال شده است.

آیا این یادگیری ماشینی خطا دارد؟ کیم می‌گوید که در این باره کاملا مطمئن است، زیرا این بزرگ‌ترین تغییر در الگوریتم گوگل طی یک سال گذشته بوده است.

image

RankBrain به گفته یکی از متخصصان گوگل اکنون سومین متغیر مهم در تعیین الگوریتم گوگل است. اما گوگل چرا این برنامه را به سیستم خود اضافه کرده است؟ روزانه 15 درصد جستجوهایی که در گوگل انجام می‌شود جدید است و پیش از این جستجو نشده. این سیستم با توجه به رفتار افراد، برای مثال بر اساس تاریخچه محبوبیت جستجوهای مشابه، تلاش می‌کند تا پاسخ صحیح را نمایش دهد.

کیم می‌گوید: «البته آن‌ها این سیستم را راه نینداخته‌اند تا به اخبار دروغ رونق دهند. آن‌ها این سیستم را برای این به کار گرفته‌اند که سیستم مبتنی بر لینک‌ها آسیب‌پذیر است و می‌توان آن را به بازی گرفت. اینکه ببینیم یک نتیجه جستجو چقدر محبوب است برای آن است که به گونه‌ای اعتبار محتوا تایید شود.»

اما لاخانی با کیم موافق نیست و می‌گوید که RankBrain دلیل اصلی این مشکلات اخیر گوگل نیست. بر اساس گفته او این سیستم پیش از به‌کارگیری مدتی آزمایش شده است.

دواک نیز در این مورد مطمئن نیست: «من مطمئن نیستم که این مسئله به رنک‌برین مربوط باشد. البته ممکن است به آن ارتباط داشته باشد، اما نمی‌توانم با اطمینان این را بگویم. گوگل سالانه هزاران به‌روزرسانی در الگوریتم‌هایش انجام می‌دهد.»

image

به هر حال تغییرات گوگل می‌تواند توضیح دهد که چرا اخبار دروغ از حاشیه به متن وب کشیده شده‌اند، به گونه‌ای که بالاتر از اخبار حقیقی نمایش داده‌ می‌شوند، سیستم پیش‌بینی جست‌و‌جوی گوگل را تحت تاثیر قرار داده‌اند و حتی نتایجی در دنیای واقعی دارند! چند روز پیش فردی اقدام به تیراندازی در پیتزافروشی Comet Ping Pong شهر واشنگتن کرد. فکر می‌کنید انگیزه او برای این کار چه بوده است؟ او بر اساس اخبار دروغ و شایعاتی که در نتایج جست‌و‌جویش دیده بوده است، متقاعد شده بود که هیلاری کلینتون از این پیتزا فروشی به عنوان پایگاهی برای سواستفاده جنسی از کودکان و کودک‌آزاری استفاده می‌کند! جالب است بدانید بر اساس یک کار تحقیقاتی مشخص شده است که 50 درصد رای‌دهندگان به دونالد ترامپ نیز با این مهاجم هم عقیده‌اند!

تاثیر گوگل بر زندگی انسان امروز غیر قابل انکار است. شاید تا وقوع اتفاقاتی مانند تیراندازی شهر واشنگتن متوجه نباشیم که تاثیرگذاری این موتور جست‌و‌جو و تغییراتی که در آن به وجود می‌آید، تا چه حد می‌تواند منجر به بحران شود. شاید بهتر باشد گوگل هرچه زودتر به فکر راه حلی برای مواجهه با مشکل رونق اخبار دروغ در نتایج جست‌و‌جو باشد.

نظر شما در این زمینه چیست؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

اشکان

۱۳۹۵/۹/۲۳
حالا فهمیدم ترامپ چه طوری رئیس جمهور شد ??