خانهاخبار
چرا پیکسل‌های گوگل بهترین دوربین را دارند؟

چرا پیکسل‌های گوگل بهترین دوربین را دارند؟

اکثر خبرگزاری‌های آی‌تی چند روز گذشته را با پوشش اخبار پیکسل‌های گوگل گذرانده‌اند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی‌ها دوربینشان است که با کسب رتبه اول در بنچمارک DXOMark سر و صدای زیادی به پا کرده است. در این مقاله علت برتری دوربین پیکسل‌ها را در مقایسه با دیگر گوشی‌ها بررسی می‌کنیم.
۱۳۹۵/۷/۱۹

چند روزی است که پرچمداران گوگل با نام‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال روانه بازار شده‌اند. جی‌اس‌ام تاکنون اکثر ابعاد و ویژگی‌های برادران گوگلی را پوشش داده است. پیکسل‌ها نه تنها به آخرین نسخه اندروید مجهز شده‌اند، بلکه در بعد سخت‌افزاری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

سری نکسوس شاید تنها ویژگی مهمشان که مشتری را وادار به خرید می‌کرد، نرم‌افزار و اندروید خالصشان بود اما پیکسل‌ها در زمینه سخت‌افزاری نیز بسیار قدرتمند ظاهر شده‌اند. به عنوان مثال طبق بنچمارک DXOMark، پیکسل بهترین دوربین را میان گوشی‌هایی که تاکنون تولید شده‌اند دارد. عملکرد سنسور تصویر‌برداری خارق‌العاده است و تصاویری که با آن ثبت شده نیز این موضوع را ثابت می‌کند. در ادامه ابعاد مختلف ماژول دوربین را بررسی می‌کنیم و جزئیات بیشتری از سنسور 12 مگاپیکسلی گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

image

در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که تفاوت پیکسل و پیکسل ایکس‌ال تنها در نمایشگرشان است و بقیه مشخصات از جمله سنسور دوربین کاملا یکسان هستند پس از این پس تنها به نام پیکسل در مقاله بسنده می‌کنیم. همان‌طور که در پاراگراف بالا اشاره کردیم یک سنسور 12.3 مگاپیکسلی در دل گوشی جای گرفته است که معمولا هرجا صحبت از دوربین خارق‌العاده است نام شرکت سونی می‌درخشد! سنسور پیکسل یکی از بهترین محصولات ژاپنی‌ها به نام IMX378 است که پیکسل‌هایی بسیار بزرگ با اندازه 1.55 میکرون خلق می‌کند. دوربین‌های با کیفیت همیشه دریچه دیافراگم فوق‌العاده گشادی دارند که در این سنسور به f/2.0 می‌رسد. در حالی که بسیاری از گوشی‌ها به سمت دوربین‌های دوگانه پیش می‌روند، گوگل به یک سنسور و ماژول واحد بسنده کرده است اما این به معنای تولید دوربینی کسل‌کننده نیست!

image

از اعداد و ارقام که بگذریم به یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این دوربین می‌رسیم که احتمالا در روزهای گذشته نام آن را بارها شنیده‌اید. این ویژگی HDR+ نامیده می‌شود که عکاسی در شرایط نامناسب نوری را به بهترین شکل برای کاربر فراهم می‌کند. بدین وسیله تصاویری بسیار زیباتر با پهنه وسیع‌تر ثبت می‌شوند اما احتمالا می‌دانید که HDR به خودی خود اصلا چیز جدیدی نیست و تقریبا در همه پرچمداران و بسیاری از میان‌رده‌ها یافت می‌شود؛ تفاوت اصلی در جزئیات این قابلیت و همان علامت >>+<< است که ما را هیجان‌زده می‌کند.

image

بخش HDR عموما به عنوان یک قابلیت جانبی در دوبین‌ها وجود دارد که می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد. دوربین پیکسل از این قاعده مستثنی است و HDR+ را به صورت خودکار برای تمام تصاویر فعال می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین پیکسل این است که کنتراست عکس را به صورت افراطی افزایش نمی‌دهد که به همین دلیل در ثبت رنگ‌ها اغراق نمی‌شود و حاصل کار یک عکس اشباع شده نیست. این موضوع شاید در حرف آن‌قدرها هم مهم نباشد اما تفاوت آن را می‌توان در عکس‌هایی دید که آن‌قدر توسط افکت‌ها دستکاری شده‌اند که از حالت طبیعی خارج شده و زننده به نظر می‌رسند.

image

حالا که صحبت از HDR+ کردیم جالب است بدانید که ثبت این تصاویر فشار بسیار زیادی به پردازنده وارد می‌کند. وقتی عکسی با این افکت ثبت می‌شود در حقیقت چندین عکس را در یک لحظه موقتا وارد حافظه کرده و توسط پردازنده به صورت لایه‌هایی روی یکدیگر قرار می‌دهد. اگر پردازنده وظیفه خود را به درستی انجام ندهد تمام تصاویر به شکل شبح ثبت می‌شوند و زیبا به نظر نمی‌رسند. طبق ادعای گوگل، پرچمدارانش سریع‌ترین شاتر را میان گوشی‌های هوشمند دارند که کوچک‌ترین وقفه‌ای در عکاسی پیاپی ایجاد نمی‌کند؛ نتایج بدست آمده در بنچمارک‌های عکاسی هم این ادعا را اثبات می‌کند.

image

نکته آخر این‌که گوشی‌ها هنگام فیلم‌برداری برای ثبات تصویر معمولا از لرزشگیر اپتیکال یا OIS استفاده می‌کنند؛ پیش‌تر در مقاله‌ای اشاره کردیم که پیکسل از این قابلیت بی‌بهره است اما جای هیچ نگرانی نیست. به گفته گوگل تکنولوژی نرم‌افزاری بکار رفته در دوربین پیکسل می‌تواند با لرزشگیر اپتیکال رقابت کند و هیچ مشکلی برای تثبیت تصویر ندارد. در پایان برای بررسی دقیق‌تر می‌توانید تصاویر ثبت‌شده با دوربین پیکسل را از اینجا مشاهده کنید.

نظر شما درباره این گوشی چیست؟ آیا دوربین گوشی برای شما مهم است؟ در این صورت کیفیت دوربین اولویت چندم شماست؟ به نظر شما روزی می‌رسد که دوربین اسمارت‌فون‌ها توانایی رقابت با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR را داشته باشد؟

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (46 نظر)

زپیاتی

۱۳۹۵/۹/۹
ایفون 7پلاس رو برررسی نکردن.
باید دوتا گوشی دودوربینی رو باهم مقایسه کنن مثلا همین پیکسل که به دودوربینیش مینازه رو باید با 7پلاس بررسی کنن هرچند که تو مولتی تسکینگ و باتری و صفحه نمایش و .... پیکسل پیروز شده ولی بهتره بهونه دست کسی ندن امثال کولاک کرده صفحه نمایش فورکی بی نظیره بهترین گوشی سال میشه

AMIR

۱۳۹۵/۸/۱
تا اینجا که باهر گوشی از نظر دوربین مقایسه شده یه سرو گردن بالاتر بوده ولی من مقایسشو بایکس زد ندیدم تا حالا

Amirpwnz

۱۳۹۵/۷/۲۵
جالب كار اين كه سوني بهترين سنسور هاي موبايلي رو داره ولي خود گوشي هاش بهترين دوربين رو ندارن

Sobhan

۱۳۹۵/۷/۲۴
اين منبع رسمي كه ازش حرف ميزنيد وميگيد دوربين پيكسلو تاييد كرده(dxomark) تا قبل از اين ، تا مدت ها بعد از معرفي هر گوشي جديد بررسي ارايه نميداد تا جايي كه همين الان هنوز برررسي نوت٧ و ايفون ٧پلاس را انجام نداده است، حالا چطور گوشي كه هنوز رونماييي نشده بود رو بررسي كرده بود و نظرش را ارايه داده بود، اين جاي شك ندارد، از دست هاي پشت پرده گوگل و dxomarkر؟؟!!

adiman

۱۳۹۵/۷/۲۳
شیائومی هم ی گوشی مث هواوی ب درد نخوره
فقط اوایلی ک گوشی خریداری میشه غوله و خیلی شاخ ب بعدش ک ب مشکل خورد ببینم بازم نظرتون همینه...