خانهاخبار
نسخه نهایی iOS 10 منتشر شد (بررسی+ویدئو قابلیت‌های جدید)

نسخه نهایی iOS 10 منتشر شد (بررسی+ویدئو قابلیت‌های جدید)

سر انجام نسخه نهایی آی او‌ اس 10، که مدت‌ها در مراحل آزمایشی به سر می‌برد، برای کاربران عمومی منتشر شد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ببینیم دهمین نسخه آی او‌ اس چه تغییراتی برای کاربران خود به ارمغان آورده است.
۱۳۹۵/۶/۲۳

در روز ۲۴ خرداد امسال کنفرانس WWDC 2016 اپل طبق روال چندین ساله این شرکت برگزار شد. در این کنفرانس تمام تمرکز به آپدیت نسخه‌ جدید سیستم‌عامل‌های iOS ،macOS ،watchOS و tvOS معطوف بود که انصافا اپل امسال با ریزه‌کاری‌ها و امکانات متنوع و بازنگری جزئیات سیستم‌عامل‌ها، به خصوص iOS، توانست کاربران و توسعه‌دهندگان را خوشحال کند.

image

پس از به‌روزرسانی عظیمی که در iOS 7 انجام شد، جدا از ظاهر زیبا و امکانات متنوع، شاهد کند شدن، پدیدار شدن باگ‌های اینترفیسی فراوان و عدم ثبات و پایداری این سیستم‌عامل بر خلاف ۶ نسخه قبل بودیم. این موضوع تا جایی پیش رفت که شعار و وعده اصلی iOS 9 تمرکز بر بهبود پایداری سیستم‌عامل بود که به همین دلیل امکانات گسترده‌ای به نسخه نهم آی‌او‌اس نسبت به دیگر به‌روزرسانی‌های سالانه اضافه نشد، اما خوشبختانه آی‌اواس ۱۰ امسال قدرتمند‌تر از همیشه به صحنه آمده تا با بهبود‌های فراوان، عملکرد پایدار‌تر و روان‌تر و برطرف شدن باگ‌های فراوان کاربران خود را همانند روز‌های خوش iOS 6 تاحدودی راضی کند. ‍

image

 

به‌روزرسانی عظیم Messages

image

در نمایشگاه WWDC 2016 هنگامی که اولین بار iOS 10 معرفی شد اپل به همگان نشان داد قصد دارد با سرویس‌های مطرح پیام‌رسان به طور جدی وارد رقابت شود. مدت‌ها از زمان معرفی سرویس پیام‌رسان iMessage می‌گذرد بسیاری از کاربران اپل در حال کار با آن هستند، اما به دلیل ساده بودن فضای کاربری و وجود امکانات محدود، برنامه‌های پیام‌رسان شخص ثالث مطرح نظیر واتس‌اپ، تلگرام و وی‌چت بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و البته نباید فراموش کرد سرویس آی‌مسیج محدود به کاربران اپلی است و امکان رد و بدل پیام بین دیگر پلت‌فرم‌ها وجود ندارد. 

اپل برای این که به طور جدی وارد رقابت با برنامه‌های پیام‌رسان شود آی‌مسیج را در iOS 10 به بسیاری از قابلیت‌های فراوان و جالب مجهز کرده است. به طور مثال، می‌توانید با دست خود پیام ارسال کنید، با استفاده از قابلیت Invisible ink لینک یا عکسی را به صورت مخفی برای مخاطبتان ارسال کنید تا برای مشاهده آن مجبور شود انگستش را روی صفحه‌نمایش بکشد تا پیغام ارسال‌شده را مشاهده کند. همچنین در حین چت می‌توانید نوع گفتارتان را شبیه‌سازی کنید. این کار به صورتی انجام می‌شود که متن پیغامتان همراه با انیمیشن خاصی ارسال می‌شود. اپل یک اپ‌استور جداگانه برای آی‌میسج در محیط برنامه ایجاد کرده تا به وسیله‌ آن کاربران بتوانند امکانات جدید دلخواهشان را مانند استکیر یا تصاویر گیف اضافه کنند. 

 

آیفونتان را بلند کنید تا روشن شود!

image

یکی از قابلیت‌های کاربردی‌ای که به آی‌او‌اس ۱۰ اضافه شده قابلیت Raise to wake است که با استفاده از آن کاربر هنگامی که گوشی‌ خود را از داخل جیب یا روی میز بلند می‌کند، صفحه‌نمایش به صورت خودکار روشن و آماده کار می‌شود. این قابلیت را پیش از این در اندروید دیده‌ بودیم.

 

امکانات فراوان دیگر

هنگامی که آی‌دیوایستان را به iOS 10 به‌روزرسانی کنید، پس از چند دقیقه‌ کارکردن و گشت‌وگذار متوجه سبک‌تر شدن سیستم‌عامل و سریع‌تر شدن آن می‌شوید و از آن‌جا که اپل به جزئیات و نکات ریز دقت بسیار می‌کند احتمالا هنگامی که پس از گذشت مدتی با تغییرات ایجادشده مواجه می‌شوید برایتان لذت‌بخش خواهد بود. به طور مثال، اگر جزو کاربران آیفون ۶اس به بالا باشید، با استفاده از 3D Touch می‌توانید میزان نور چراغ قوه آیفونتان را در مرکز فرمان تعیین کنید.

image
  
image

لمس سه بعدی یا همان 3D Touch در آی‌او‌اس ۱۰ کاربردی‌تر از گذشته شده است. به طور مثال زمانی که روی آیکون برنامه Weather  فشار می‌دهید اطلاعات بیشتری را در قالب پیش نمایش به شما نشان می‌دهد تا نیازی به باز کردن برنامه به صورت کامل نداشته باشید. 

image
  
image

برنامه Music به طور کامل بازطراحی شده و کارکردن با آن لذت‌‌بخش‌تر از گذشته شده است و اگر عضو سرویس Apple Music شوید، به امکانات بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد.

image
 
image

طراحی ویجت‌ها در آی‌او‌اس ۱۰ تغییر کرده و جلوه زیباتری به خود گرفته است و به منظور دسترسی راحت‌تر کاربر هم اکنون از ۳ جای مختلف می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد: لاک‌اسکرین، صفحه اصلی و نوتیفیکیشن سنتر.

image

امکان حذف برنامه‌های پیش‌فرض نصب‌شده نیز به آی‌او‌اس ۱۰ اضافه شده که طیف گسترده‌ای از کاربران آیفون را، به خصوص صاحبان آیفون ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی، خرسند کرده است. به طور مثال، اگر شما اپل واچ ندارید طبیعتا نیازی به برنامه آن هم در آیفون خود ندارید و وجود برنامه Watch فقط باعث می‌شود فضای حافظه داخلی گوشی‌تان اشغال شود.

image

کاربران آیفون ۶اس به بالا که از قابلیت 3D Touch بهره‌مند هسنتد می‌توانند به وسیله قابلیت Rich Notification جواب پیغام‌ها را سریع‌تر از گذشته بدهند بدون این‌که لازم باشد وارد برنامه مربوط شوند.

image

 

در‌ آی‌او‌اس ۱۰ شاهد اضافه شدن اپلیکشن جدیدی با نام Home هستیم که به وسیله آن می توانید تمامی لوازم خانگی هوشمندی که با این سیستم سازگاری دارند را کنترل کنید. به طور مثال می‌توانید از راه دور سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید تا پیش از رسیدنتان به خانه، منزلتان به دمای مطلوب برسد یا اگر خانه را ترک کرده‌ و فراموش کرده‌اید چراغ‌ها را خاموش کنید به کمک این برنامه روشنایی خانه را کنترل کنید. 

image

 

امکانات ریز و فراوان بسیاری در آی‌اواس ۱۰ نهفته است که طبق روال گذشته اپل تمامی آن‌ها را به صورت رسمی اعلام نمی‌کند و این اجازه را به کاربر می‌دهد تا خودشان متوجه تغییرات و قابلیت‌های جدید شوند که قطعا لذت بخش‌تر خواهد بود. 

image

 

کدام آی‌دیوایس‌ها امکان به‌روزرسانی به iOS 10 دارند؟

تمام دستگاه‌هایی که امکان به‌روزرسانی به iOS 9 داشتند به جز آیفون ۴اس، ایپد مینی نسل اول، آیپد ۲ و ۳ و آیپاد تاچ نسل پنجم آپدیت iOS 10 را دریافت خواهند کرد. فهرست این دستگاه‌ها به شرح زیر است.

image

 

چگونه به iOS 10 آپدیت کنیم؟

ساده ترین روشی که می‌توانید آی‌دیواستان را به آی‌او‌اس ۱۰ بروزرسانی کنید از طریق خود دستگاهتان با روش OTA است.

برای آپدیت آی‌دیواستان به iOS 10 وارد Settings  شوید و به مسیر General > Software Update بروید.

image

اگر می‌خواهید از طریق کامپیوترتان آپدیت یا ری‌استور کنید باید ابتدا Firmware مربوط به دستگاهتان را دریافت کنید. در همین رابطه بزودی لینک دانلود iOS 10 را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

image

*توجه: "تمامی" قابلیت‌های آی‌اواس ۱۰ در این مطلب ذکر نشده و فقط به امکانات بارز این نسخه پرداخته شده است. 

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (140 نظر)

فائزه

۱۳۹۵/۹/۱۵
سلام حالا که vpn نوع pptp نداره. نوع L2TP هم عدد secret از 1 تا 8 و یا از 1 تا 9 میزنم جواب نمیده و وصل نمیشه. راه حلی ندارین؟ لطفااااااااا

مهدی

۱۳۹۵/۹/۲
سلام من یه ایفون 6 تازه خریدم میخام اکانت گوگل خودمو بهش اضافه کنم ولی نمیشه یعنی وقتی میرم قسمتی که زده اد اکانت و روی گوگل تب میکنم و میخام اطلاعات اکانتمو وارد کنم سریع میپره بیرون چیکار کنم الان

ali525

۱۳۹۵/۸/۱۸
سلام دوستان نهایتاً گرامی من iOS 10.0.2رو نصب کردم اما بعضی وقتها به خودی خود صفحه روشن میشه خواستم علت رو بدوم لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

میثم

۱۳۹۵/۸/۳
سلام خدمت دوستان اقا من ایفون 6s بالاخره من ios10 رو نصب کنم یانه ؟ راهنمایی کنید همه یمشکلاتش کلی رفع شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بعد آپدیت مشکلی پیش نمیاد خواهشا جواب بدین ممنونم ازتون

محمد

۱۳۹۵/۷/۲۰
برو تو setting بعد برو به قسمت nitification از اونجا هر کدوم از برنامه هات که نمیخوای نشون داده بشه میتونی غیر فعال کنی
حتی اونجا میتونی تنضیم کنی فقط توی lock screen نمایش داده نشه