خانهاخبار
10 ویژگی مهم آی‌ او اس 10

10 ویژگی مهم آی‌ او اس 10

اپل در WWDC 2016 از نسخه دهم iOS رونمایی کرد. در این مطلب با ده ویژگی مهم این سیستم‌عامل آشنا شوید.
۱۳۹۵/۳/۲۵
image

 

Siri بیشترین توجه را در کنفرانس WWDC 2016 اپل به خود جلب کرده، اما همچنان ستاره نرم‌افزارهای اپل سیستم‌عامل آیپد و آیفون است: آی‌اواس. اپل شب گذشته در بیست‌وهفتمین کنفرانس WWDC از آی‌اواس 10 رونمایی کرد. البته قبل از معرفی آی‌اواس 10 اپل اپلیکیشن جدید ریموت Apple TV را معرفی کرد. ادی کیو در این باره گفت: «خیلی از کاربران از ما تقاضا می‌کردند اپلیکیشنی با قابلیت‌های کنترل سیری روی آیفون داشته باشند.» این اپلیکیشن با لمس و فرامین صوتی سیری را کنترل و با کمک سنسور شتاب‌سنج و حرکت دادن گوشی، بازی‌ها را کنترل می‌کند.

در همین راستای هماهنگ‌شدن دستگاه‌های مختلف، اپل قابلیت جدیدی به نام Universal Clipboard را هم معرفی کرد که با استقبال زیادی همراه شد. با این قابلیت متن‌ها و لینک‌هایی که روی آیفون، آیپد یا مک‌بوک خود کپی می‌کنید، در کلیپ‌بورد مشترک همه سیستم‌عامل‌ها ذخیره می‌شود و در هر دستگاه اپلی قابل دریافت است. بعد از آن آی‌اواس 10، که کرگ فردریگی آن را «بزرگ‌ترین آی‌اواس منتشرشده برای کاربران» خواند، با ده ویژگی مهم رونمایی شد:

  • اولین ویژگی، که Raise to Wake نام دارد، نوع تازه‌ای از روشن‌شدن صفحه را پیشنهاد می‌دهد. از این به بعد می‌توانید با بلندکردن آیفون هم صفحه آن را روشن کنید. ظاهر نوتیفیکیشن‌ها هم عوض شده. علاوه بر آن، می‌توانید با کمک تاچ سه‌بعدی به سرعت به آن‌ها جواب بدهید.
  • دیگر قابلیت تاچ سه‌بعدی «ویجت برای اپلیکیشن‌ها» است که با آن دیگر نیازی نیست همیشه خود اپلیکیشن را اجرا کنید؛ مثلا می‌توانید بدون باز کردن اپلیکیشن ESPN نتایج و حتی هایلایت بازی‌ها را ببینید.

 

image

 

  • اپل حالا API سیری را در اختیار برنامه‌نویسان قرار داده است تا از امکانات آن در طراحی اپلیکیشن‌هایشان استفاده کنند. برای مثال می‌توانید پیغامی را به سیری بگویید تا در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ارسالش کند. تا همین حالا هم اپلیکیشن‌هایی مثل Slack ،WeChat و Whatsapp در حیطه ارتباطات و اپلیکیشن‌های دیگری مانند اوبر و اسکایپ از این امکان سیری استفاده می‌کنند.

 

image

 

  • سیری حالا باهوش‌تر شده و می‌تواند بر اساس مکان، وقت‌های خالی تقویم، اطلاعات کانتکت‌ها و... به شما پیشنهادهایی هوشمند بدهد. به نظر می‌رسد سیری دارد روز‌به‌روز بیشتر نقش «هوش مصنوعی» یا روبات به خود بگیرد. سیری کم‌کم و با یادگرفتن اطلاعاتی درباره شما پیشنهادی هوشمندانه‌تری به شما می‌دهد.
  • اپلیکیشن Photos هم به‌روز می‌شود و قابلیت تشخیص اشیا و مناظر را پیدا می‌کند. به این ترتیب، موتور قدرمتندی برای جستجو و طبقه‌بندی عکس‌ها به آی‌اواس اضافه می‌شود.Photos همچنین عکس‌های آخر هفته یا سفر تابستانی شما را کنار هم جمع می‌کند و به‌طور خودکار هایلایت‌هایش را تدوین می‌کند. این امکان در تب جدیدی به نام Memories در اپلیکیشن Photos اضافه می‌شود.
  • Apple Maps هم طراحی تازه‌ای پیدا کرده است. در نسخه جدید رستوران‌های نزدیک به شما معرفی می‌شوند، رابط کاربری تمیزتر شده است و اطلاعات ترافیکی هم در دسترس قرار می‌گیرد. نقشه اپل به شما مسیرهای جایگزین و زمان باقیمانده تا رسیدن مقصد را هم اعلام می‌کند و با کمک AppleCarPlay مسیر مناسب را برای رسیدن به مقصد را به شما اعلام می‌کند. API اپلیکیشن Maps مانند سیری در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته است و به این ترتیب به‌زودی می‌توان بدون خروج از اپلیکیشن کارهایی مثل رزرو هتل را انجام داد.

 

image

 

image

 

  • Apple Music هم از اول طراحی و کارآیی آن ساده‌تر شده است. امکان جدیدی که به این اپلیکیشن اضافه شده، تب Lyrics است که در آن می‌توان متن ترانه آهنگ‌ها را هم‌زمان با پخش آهنگ مشاهده کرد.
  • دیگر اپلیکیشن اپل که دوباره طراحی شده است Apple News است. امکان عضویت در خبرنامه روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌ها اضافه شده و اخبار فوری به شکل نوتیفیکیشن برای شما ارسال می‌شوند.
  • Apple Home اپلیکیشن جدیدی است که به آی‌اواس 10 اضافه شده. این اپلیکیشن برای کنترل تجهیزات هوشمند خانه طراحی شده است. HomeKit به کنترل‌سنتر اپل اضافه شده است تا بتوان بدون باز کردن قفل گوشی کنترل وسایل خانه را در دست گرفت. هم‌زمان با معرفی این اپلیکیشن در آیفون، اپل‌واچ هم به آن مجهز شده است و می‌توان از طریق ساعت اپل هم با آن کار کرد.
  • API جدیدی هم به اپلیکیشن Phone اضافه شده است که به اپلیکیشن‌های جانبی مثل Whatsapp اجازه می‌دهد تماس‌های صوتی خود را مثل تماس تلفنی معمولی در لاک‌اسکرین نمایش بدهند.
  • در نهایت می‌رسیم به بخش Messages. به این بخش مکانات زیادی افزوده شده است؛ از این به بعد می‌توان ویدئو هم در iMessage ارسال کرد و ایموجی‌هایی بزرگ‌تر در اختیار داشت. دیگر تغییر بخش پیغام‌ها این است که API آن در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته و به این ترتیب باید منتظر باشیم که اپلیکیشن‌هایی برای ارسال استیکر و تصاویر متحرک در iMessage عرضه شوند. قابلیت دیگری که اپل به این بخش اضافه کرده، کلماتی هستند که تحت عنوان emojifable شناخته می‌شوند. با کلیک‌کردن روی این کلمات می‌توانید آن‌ها را تبدیل به ایموجی کنید.

 

image

 

به جز این ده مورد، تغییرات کوچکی هم در آی‌اواس 10 ایجاد شده است: Live Photos حالا به لرزش‌گیر دیجیتال و قابلیت ویرایش عکس مجهز شده است، مرورگر سافاری در آیپد امکان تقسیم‌کردن صفحه را پیدا کرده است. همچنین امکان ویرایش عکس‌های RAW هم به آی‌اواس اضافه شده است. دیگر تغییر آی‌اواس هم این است که تمام پیغام‌های شما در همه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رمزنگاری end-to-end می‌شوند.

و در نهایت، تغییری که همه ما از اپل می‌خواستیم و در کنفرانس حرفی از آن به میان نیامد: اپلیکیشن Stock قابل پاک شدن می‌شود. تیم کوک پیش از این اعلام کرده بود که می‌توان در آی‌اواس بعدی همه اپلیکیشن‌های پیش‌فرض را از گوشی خود حذف کرد.

نسخه بتای آی‌اواس 10 از امروز در دسترس برنامه‌نویس‌ها قرار گرفته است و از یک ماه دیگر در اختیار عموم قرار می‌گیرد. برای نسخه نهایی دهمین سیستم‌عامل موبایل اپل باید تا پاییز منتظر بمانیم. آی‌اواس جدید برای آیفون 5 به بالا، همه مدل‌های آیپد مینی، آیپد 2 به بالا و نسل پنجم و ششم آیپاد منتشر می‌شود.

 

image

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (42 نظر)

دريا

۱۳۹۵/۱۰/۱۹
سلام من هم 5sدارم وقتي اپديت كردم به ios10دوربين گوشيم خودبه خود حذف شد هنوزم نصبش نكردم بهم گفتن شايد پنهان شده ولي هيج جا نبود توي اين اپديت قابليت حذف برنامه هاي اصلي گوشي هست?

مهسا

۱۳۹۵/۱۰/۶
ببخشيد من اي او اي ده را دانلود كردم و فقط چهار گيگ برنامه وعكس دارم ولي همش ميزنه كه حافظه پر شده
ايفون شش شانزده گيگي هم هست گوشيم
ميتونه دليل اشغال حافظه نسخه اي او اس باشه

Danial

۱۳۹۵/۱۰/۶
من 5s دارم اپديت كردم به 10 الان هركاري ميكنم ك اثر انگشت شت كنم فيلد ميزنه راهنمايي كنيد مرسي

فرهاد

۱۳۹۵/۹/۳۰
ببخشید من ایفون 6 دارم ios 8 .4 به نظر شما ان را بالا ببرم به 10.2 گیر نمی کنه سرعتش چطور لطفا کمک کنید توی یه سایت خوندم ios8.4 روی اثر انگشت ایفون 6 و 6 + مشکل داره همینطور هم هست تورو خدا کمک کنید باتشکر

وحيد

۱۳۹۵/۸/۲۸
دوست عزيز بله اپ جديد مشكل زياد داره منتظر اپ بعدي باش از اقا منم اينجوريه