خانهاخبار
باگ Stagefright چیست و برای محافظت در برابر آن چه باید کرد؟

باگ Stagefright چیست و برای محافظت در برابر آن چه باید کرد؟

چند هفته پیش خبری در مورد کشف یک آسیب‌پذیری جدید در سیستم عامل اندروید در رسانه‌ها منتشر شد که بسیار سروصدا کرد و کاربران را به وحشت انداخت. این باگ، که Stagefright نام دارد، میلیون‌ها دستگاه اندرویدی را در معرض خطر قرار می‌دهد. اما برای محافظت از گوشی و اطلاعات خود در برابر Stagefright چه باید کرد؟
۱۳۹۴/۶/۵

حتما در چند هفته گذشته خبر کشف شدن باگ خطرناکی به نام Stagefright را شنیده‌اید؛ باگی که به یکی از نگرانی‌ها و چالش‌های بزرگ امنیتی دنیای اندروید در چند وقت اخیر بدل شده و بسیاری از کاربران را به وحشت انداخته است.
هکرها با استفاده از این باگ می‌توانند با فرستادن یک پیام ویدئویی از طریق MMS به تلفن کاربران نفوذ کنند و کنترل آن را به دست بگیرند. از آنجا که این باگ می‌تواند در سیستم عامل اندروید 2.2 به بالا اثرگذار باشد، درنتیجه می‌توان حدس زد که طیف وسیعی از کاربران در خطر تهدید آن قرار دارند.
اما از کجا بدانیم که دستگاه اندرویدی ما به Stagefright مبتلاست و برای محافظت در برابر آن چه کاری باید انجام داد؟ این سوالی است که در این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.

 

image

 

باگ Stagefright چیست و چگونه کار می‎کند؟

این باگ، که خطرناک‌ترین باگ تاریخ اندروید یا «مادر باگ‌های اندروید» نام‌ گرفته است، در ابتدای ماه اوت 2015 در کنفرانس هکرهای کلاه‌سیاه در لاس‌وگاس معرفی شد. همان‌طور که گفتیم، این باگ به هکر اجازه می‌دهد تا از طریق فرستادن یک فایل ویدئویی که در آن کد‌های مخرب جاسازی شده است کنترل دستگاه قربانی را به دست بگیرد. از آنجا که در اکثر گوشی‌ها فایل‌های مولتی‌مدیای دریافت‌شده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به‌صورت خودکار دانلود می‌شود، احتمال موفقیت هکر بسیار بالا می‌رود.

 

image

 

با نگاهی به آمار درصد توزیع نسخه‌های مختلف اندروید، می‌توان حدس زد که حدود 95 درصد از این دستگاه‌ها در برابر Stagefright آسیب‌پذیرند که درصد بسیار بالایی است. البته گوگل اعلام کرده است که از نسخه اندروید 4 به بعد فناوری‌ای به نام ASLR در سیستم عامل خود گنجانده که ‌می‌تواند کاربران را در برابر این باگ محافظت کند و حدود 90 درصد دستگاه‌های اندرویدی را شامل می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد هکرها قادرند سیستم ASLR را نیز دور بزنند و به دستگاه کاربر نفوذ کنند.

 

چگونه بفهمیم در برابر Stagefright آسیب‌پذیریم؟

راه‌های مختلفی برای فهمیدن این موضوع وجود دارد. درواقع می‌توان گفت اکثر دستگاه‌های اندرویدی 5 سال اخیر در معرض خطرند، اما برای مطمئن شدن از این امر می‌توانید با نصب دو اپلیکیشن Stagefright Detector App و Stagefright Detector این موضوع را بررسی کنید.

 

image

 

چگونه جلو Stagefright را بگیریم؟

خبر بد این است که شما به‌عنوان کاربر نهایی کار زیادی برای جلوگیری از این امر نمی‌توانید بکنید. تنها واکنش ممکن این است که امکان دانلود شدن خودکار ویدئوها و کلا فایل‌های صوتی و تصویری را در تمام اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود از جمله Hangouts ،Whatsapp ،Viber ،Telegram و... ببندید. معمولا در بخش تنظیمات این برنامه‌ها گزینه‌ای به نام Auto-retrieve یا Auto-Download وجود دارد که باید آن را غیرفعال کنید. همچنین توصیه می‌شود از باز کردن پیام‌های مشکوک، مخصوصا آنها که فایل ویدئویی دارند و افراد ناشناس ارسال کرده‌اند، خودداری کنید.

 

image

 

کدام گوشی‌ها آپدیت امنیتی دریافت کرده‌اند؟

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تلفن همراه نسبت به آپدیت کردن گوشی‌های خود در برابر این باگ خطرناک اقدام کرده‌اند و حتی برخی از آنها قول داده‌اند که برای ایجاد امنیت بیشتر، از این پس دستگاه‌های خود را ماهانه آپدیت کنند. پس اگر گوشی شما در فهرست زیر قرار دارد، بهتر است به‌محض دریافت آپدیت امنیتی مربوط فورا نصبش کنید و برای مطمئن شدن از برطرف شدن مشکل، اپلیکیشن‌های ذکرشده در بالا را دوباره اجرا کنید.

 

گوگل
طبیعتا گوگل اولین شرکتی بود که دستگاه‌های خود را در برابر Stagefright آپدیت کرد. این شرکت همچنین قول داده از این پس هر ماه ارائه آپدیت امنیتی برای دستگاه‌های نکسوس خود را ادامه دهد.

 

سامسونگ

سامسونگ دومین شرکتی بود که نسبت به Stagefright واکنش نشان داد. این شرکت نیز، همانند گوگل، قول داده است دستگاه‌های اندروید خود را ماهانه آپدیت کند. در حال حاضر دستگاه‌های ذکرشده در زیر این آپدیت را دریافت کرده‌اند و گوشی‌های پرطرفدار دیگری مثل گلکسی اس4 و گلکسی اس3 در صف انتظارند.

 

موتورولا
لیست دستگاه‌های موتورولا که برای باگ Stagefright آپدیت دریافت کرده‌اند به شرح زیر است:

 

ال‌جی
شرکت ال‌جی پس از گوگل و سامسونگ سومین شرکتی بود که قول ارائه آپدیت امنیتی ماهانه را داد. این دستگاه‌ها در حال حاضر آپدیت امنیتی Stagefright را از سوی ال‌جی دریافت کرده‌اند:

 

اچ‌تی‌سی
اگرچه HTC شماری از گوشی‌‌هایش را آپدیت کرده، هنوز، برخلاف سایر تولیدکنندگان، قول ارائه آپدیت ماهانه نداده است. این محصولات اچ‌تی‌سی آپدیت امنیتی دریافت کرده‌اند:

 

سونی
شرکت سونی نیز همانند HTC هنوز سیاست خود را در قبال ارائه آپدیت ماهانه امنیتی برای گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی خود اعلام نکرده است. ولی فعلا برای این دستگاه‌ها آپدیت امنیتی ارائه کرده است:

 

آیا دستگاه شما هم در برابر باگ Stagefright آسیب‌پذیر است؟ آیا تولیدکننده دستگاه شما برای حل این مشکل آپدیتی ارائه کرده است؟ شما تا چه اندازه در مورد این باگ و خطرات آن نگرانید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (19 نظر)

شاهرخ

۱۳۹۷/۸/۱
پس اونایی که نوت۵ دارن باید چکار کنن؟!

نوید

۱۳۹۶/۱۰/۱۶
دقیقا خخخخ مزخرف ترین سیستم عامله فقط اسمش اینه که از ویندوز فون و ios بهتره

a

۱۳۹۴/۱۲/۱
با سلام خدمت جی اس ام آیا گوشی Samsung j5باگ رفع شده چون شاید بخرم

JEFRiUM

۱۳۹۴/۱۱/۱۸
شرکت ایسوس برای ذنفون 6 آپدیت جهت رفع این باگ رو داد.

Alli

۱۳۹۴/۱۱/۴
در آخرین اپدیت m2 aqua Xperia موقع تست میگه رفع شده