خانهاخبار
واتساپ، محبوب‌تر از وایبر و تلگرام

واتساپ، محبوب‌تر از وایبر و تلگرام

این روزها پیام‌رسان‌های موبایل از جمله واتساپ به یکی از اپلیکیشن‌های ضروری روی گوشی کاربران تبدیل شده‌اند، زیرا هم پیام‌ها و تماس‌ها از طریق آنها رایگان است و هم عضویت در گروه‌های مختلف آنها سرگرم‌کننده است. اما هیچ وقت فکر کرده‌اید چرا واتساپ از همه پیام‌رسان‌ها محبوب‌تر شده است؟
۱۳۹۴/۵/۲۹

تقریبا می‌توان گفت حالا دیگر همه کاربران با پیام‌رسان‌های موبایلی، که این روزها بسیار فراگیر شده‌اند، آشنا هستند؛ پیام‌رسان‌هایی مثل واتس‌اپ، وایبر، تلگرام و... که فراگیر شدن بسیار زیاد آنها بین کاربران باعث شده عده‌ای آنها را شبکه‌های اجتماعی موبایل بخوانند. شاید این نام درست نباشد، اما اگر دقت کنیم، می‌بینیم خیلی هم بی‌راه نیست. بسیاری از کاربران روزانه بخش زیادی از وقتشان را در این پیام‌رسان‌ها صرف می‌کنند و در گروه‌های آنها یا فقط با دوستانشان پیام‌های زیادی ردوبدل می‌کنند.

واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های موبایل است که در کشور ما نیز دوستداران بسیار دارد. انتقال سریع پیام‌ها در این پیام‌رسان باعث شده کاربران وفادار بسیاری داشته باشد. واتس‌اپ را دو تن از کارمندان سابق شرکت یاهو در سال 2009 برای کاربران iOS عرضه کردند و پس از آن به اندروید، ویندوزفون و بلک‌بری نیز راه پیدا کرد، طوری که تاکنون توانسته 800 میلیون کاربر فعال جذب کند. اما چه چیز باعث شده واتس‌اپ با داشتن بیشترین کاربر فعال در صدر پیام‌رسان‌های موبایل قرار بگیرد و دوستداران بیشتری داشته باشد؟

 

image

 

بسیاری از کاربران به‌دلیل امکان ارسال و دریافت سریع پیام‌ها در واتس‌اپ شیفته این پیام‌رسان شده‌اند. بدون اغراق سرعت ارسال پیام در واتس‌اپ بسیار بالاست و این اپلیکیشن معمولا با سرعت کم اینترنت هم به‌خوبی کار می‌کند. درست است که این روزها اپراتورهای مخابراتی در مورد سرویس‌های نسل سوم و نسل چهارم خود تبلیغات وسیعی راه انداخته‌اند، اما به‌خوبی می‌دانیم که این سرویس‌ها هنوز در مراحل اولیه‌اند و همه مناطق هم از آنتن‌دهی خوبی برخوردار نیستند. به همین دلیل پیام‌رسانی که بتواند با سرعت کم اینترنت هم به‌خوبی کار کند می‌تواند محبوبیت بسیاری میان کاربران پیدا کند.

این پیام‌رسان اگرچه کارش را با آیفون شروع کرد، پس از آن سراغ اندروید، بلک‌بری و ویندوزفون رفت و به‌تازگی پلتفرم تحت وب خود را نیز منتشر کرده است. پلتفرم تحت وب واتس‌اپ البته به خوبی پلتفرم مشابه تلگرام نیست و هنگام استفاده از آن باید واتس‌اپ روی گوشی نیز باز باشد، اما سرعت انتقال آن همچون نسخه موبایل واتس‌اپ بسیار خوب است.

 

image

 

فیس‌بوک سال گذشته واتس‌اپ را به ارزش 19 میلیارد دلار خریداری کرد، درحالی‌که این پیام‌رسان در آن زمان تنها 1.5 میلیارد دلار ارزش داشت. واتس‌اپ تحت مدیریت فیس‌بوک باز هم به روند روبه‌رشد خود ادامه داد و امکانات و قابلیت‌های خود را بیشتر کرد تا رضایت کاربران بیشتری را به دست آورد.

انتقال فایل‌ها در واتس‌اپ ساده است و اگرچه از همه فرمت‌های فایل (از قبیل فایل‌های Word) پشتیبانی نمی‌کند، به‌راحتی می‌تواند فایل‌های موسیقی و عکس و ویدئو را منتقل کند که معمولا بین دوستان و در گروه‌ها زیاد ردوبدل می‌شوند.

ساخت گروه یکی دیگر از امکانات خوبی است که در اکثر پیام‌رسان‌ها و همین‌طور واتس‌اپ وجود دارد. البته گروه‌های واتس‌اپ محدودیت عضویت 100 نفری دارند، اما خیلی اوقات گروه 100 نفری به‌خوبی جوابگوی نیاز کاربران موبایل است. ایجاد محدودیت در تعداد اعضای گروه‌های این پیام‌رسان این مزیت را دارد که گروه‌های تبلیغاتی کمتری واتس‌اپ را برای خود انتخاب می‌کنند؛ بدین ترتیب، برخلاف تلگرام و وایبر، در واتس‌اپ پیام‌های اسپم کمتری دریافت می‌کنید.

این پیام‌رسان، برخلاف رقبایش، هنوز سراغ استیکر نرفته است، اما این امکان را به کاربر می‌دهد که برای پیام‌هایش عکس پس‌زمینه انتخاب کند تا کمی از ظاهر ساده فاصله بگیرد.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که مدت زیادی نیست به واتس‌اپ اضافه شده برقراری تماس صوتی است. این ویژگی اول برای کاربران اندروید و سپس به‌ترتیب برای کاربران آیفون و ویندوزفون منتشر شد. حالا دیگر کاربران، علاوه بر ارسال پیام، به‌راحتی می‌توانند از طریق این پیام‌رسان با یکدیگر تماس بگیرند.

در ماه‌های اخیر انتقادهای بسیاری به واتس‌اپ شده که امنیت این پیام‌رسان را زیر سوال می‌برد. اما واتس‌اپ در وبلاگ رسمی خود اعلام کرده پیام‌های کاربران در سرورهای این پیام‌رسان ذخیره نمی‌شود و به‌محض تحویل پیام آنها را پاک می‌کند. واتس‌اپ همچنین مدعی شده است که پیام‌های کاربران کاملا رمزنگاری می‌شود. با همه اینها باز هم محققان حفره‌هایی امنیتی در این پیام‌رسان یافته‌اند که مستعد حمله‌هایی از نوع Man-in-the-Middle است.

 

image

 

به‌طور کلی اگر بخواهیم واتس‌اپ را با رقبای نامدارش همچون وایبر، پیام رسانی که هنوز توان رقابت بالایی با رقبا دارد و تلگرام، برترین سرویس پیام رسان مقایسه کنیم، با ویژگی‌هایی که برای این پیام‌رسان برشمردیم، می‌بینیم که بی‌دلیل نیست که واتس‌اپ 800 میلیون کاربر فعال دارد. این پیام‌رسان به‌خوبی رسالت خود را، که ارسال پیام به سریع‌ترین شکل ممکن است، حفظ کرده، درحالی‌که رقبایش، به‌خصوص وقتی سرعت اینترنت کم باشد، عملکرد قابل قبولی از خود ارائه نمی‌دهند. پس اگر تمایلی به شلوغ کردن پیام‌رسان خود با استیکرهای مختلف ندارید و تنها می‌خواهید پیام، فایل صوتی، عکس و ویدئو به اشتراک بگذارید، واتس‌اپ بهترین گزینه برای شماست.

آیا واتس‌اپ برای ارسال پیام اولویت شما هم به شمار می‌رود؟ یا ترجیح می‌دهید از اپلیکیشن‌های دیگری استفاده کنید؟ منتظر شنیدن نظر شما در بخش پیام‌ها هستیم.

 

پیام رسان برتر از نظر شما کدام است؟





اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (7 نظر)

Sina

۱۳۹۴/۵/۳۰
ایرانول ای محترم. نفست از جاهای گرم بلند میشه ها داداش.

فرنام

۱۳۹۴/۵/۳۰
سلام
در ابتداي پست، نوشتين كه ٨ ميليون كاربر فعال
آخر پست، نوشتين ٨٠٠ ميليون كاربر فعال!! كدوم درسته حالا؟
يه چيزي هم درمورد جي اسم، اينكه شروع ميكنيد هركي ميگه فلان چيز محضرتره و بقيشون به خوبي اون يكي نيستن، بنظر من بهتره بجاي اينكه نظر خودمونو كه ممكنه اشتباه باشه سعي كنيم با هزارجور حرف درستيشو ثابت كنيم، بهتره يه مقايسه و يا بررسي انجام بديد، اونم مثل همين چندنفر مختلف، ولي با ديدواقعبينانه؛ هرچند الان هم تاحدي اينكارو ميكنيد، ولي كاملا اينطوري نيست

ممد

۱۳۹۴/۵/۳۰
شما از کارکنان همین شرکتی دیگه؟؟؟؟
شرکت محبوب و پرقدرت ایرانسل.یعنی این جملت تو حلقم

امیر

۱۳۹۴/۵/۲۹
یعنی دلم غش میره واسه اونایی که iMessage رو انتخاب کردن! تعصب تا کجا آخه؟؟ واقعا ابلهانه است.
اپله که باشه، به پای واتس آپ و تلگرام نمیرسه

حسین

۱۳۹۴/۵/۲۹
یه روز تلگرام خوبه یه روز وایبر یه روزهم واتساپ از شمابعیده دیگه خخخخخ