خانهاخبار
نبرد لیتیومی: باتری های یکسان با معماری های متفاوت

نبرد لیتیومی: باتری های یکسان با معماری های متفاوت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید دستگاه هوشمند به آن توجه می‌شود باتری دستگاه است. امروزه، با افزایش کاربری دستگاه‌های هوشمند، نقش باتری مناسب و کارآمد بیش‌ازپیش نمایان شده است.
۱۳۹۴/۴/۲۲

باتری‌های لیتیومی باتری‌هایی‌اند که از فلز لیتیوم یا ترکیبی از آن به‌عنوان قطب مثبت (آند) استفاده می‌کنند. عمر طولانی و ظرفیت شارژ شدن بالا این باتری‌ها را گزینه مناسبی برای استفاده در دستگاه‌های هوشمند کرده است.
حتما شما هم هنگام خرید دستگاه هوشمند باتری خوب را جزو ملاک‌های خرید دستگاه قرار می‌دهید، اما شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد: واژه‌هایی مانند Li-ion و Li-po، که در مشخصات  فنی باتری دستگاه نوشته می‌شود، چیست و چه فرق‌هایی با یکدیگر دارند؟
برای پی بردن به راز این کلمات کافی است تا انتهای مطلب همراه ما باشید!

image


باتری‌های لیتیومی-یونی
این باتری‌ها عضوی از خانواده باتری‌های قابل شارژند. لیتیوم سبک‌ترین نوع فلز است که پتانسیل الکتروشیمیایی بالایی دارد و بیشترین ظرفیت پذیرش انرژی را دارد (تقریبا دو برابر باتری‌های نیکل-کادیوم). یون‌های لیتیوم هنگام مصرف انرژی از قطب منفی آند به سمت قطب مثبت کاتد حرکت می‌کنند و هنگام شارژ شدن این فرآیند معکوس می‌شود. باتری‌های لیتیومی، که از فلز لیتیوم در تولیدشان استفاده می‌شد، به‌دلیل خاصیت ناپایدار فلز لیتیوم بسیار خطرناک بودند، به‌خصوص زمان شارژ شدن. بر همین اساس استفاده از یون‌های لیتیوم به‌جای فلز مرسوم شد. ظرفیت این باتری‌ها که از یون لیتیوم استفاده می‌کردند به نصف کاهش یافت، اما اینها دیگر خطرات باتری‌های لیتیوم فلزی را نداشتند. باتری‌های لیتیوم-یونی ولتاژی حدود 3.6 ولت دارند. این خصیصه باعث می‌شود این باتری‌ها به‌صورت تک‌سلولی استفاده شوند، درحالی‌که در صورت استفاده از باتری‌های معمولی (نیکل-کادیوم) باید از سه سلول 1.2 ولتی استفاده کرد که به‌صورت سری به یکدیگر متصل می‌شوند. همین امر تاثیر بسزایی در طراحی دستگاه‌های هوشمند باریک‌تر داشت.

 

image

 

هزینه تولید این باتری‌ها نسبت به سایر مواد شیمیایی بسیار پایین است و برای تعیین عمر باتری نیز استفاده از چرخه زمان‌بندی لازم نیست؛ یعنی آزمایشی که تعداد شارژ و خالی شدن باتری تا از کار افتادن آن را محاسبه می‌کند. اما از طرفی شکنندگی یون‌های لیتیوم استفاده از یک مدار محافظ را در سلول باتری لازم می‌کند، تا هنگام شارژ شدن ولتاژ بیش از حد بالا نرود و هنگام خالی شدن باتری هم ولتاژ بیش از حد پایین نیاید. همچنین این مدارهای محافظ (که عمدتا از فیوزها در طراحی‌شان استفاده می‌شود) دمای باتری را نیز کنترل می‌کنند.

نوعتوضیحات
واکنش‌های شیمیاییبسته به نوع الکترولیت متفاوت است (بیش از صد نوع باتری لیتیوم یونی موجود است)
دمای عملیاتیبین 20- تا 60 درجه سانتی‌گراد
قابل استفاده درتلفن‌ها و دستگاه‌های هوشمند
ولتاژ تولیدیز 3.6 تا 7.2
تعداد چرخه  بین 300 تا 400 چرخه برای شارژ شدن صددرصد باتری
عمر باتریدر ماه کمتر از 0.1 درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد
دمای شارژ شدن بین 0 تا 60 درجه سانتی‌گراد (هرچه دما به صفر نزدیک‌تر باشد، سرعت شارژ شدن آن افزایش می‌یابد)
سایر موارداین باتری‌ها قابل بازیافت‌اند

 

باتری های لیتیومی-پلیمری
باتری‌های لیتیومی-پلیمری در واقع همان باتری‌های لیتیومی-یونی هستند که معماری متفاوتی دارند و از معماری پلیمری استفاده می‌کنند. در این معماری، به‌جای استفاده از مایع الکترولیت، از ژل استفاده می‌شود؛ البته در ساخت ابتدایی این باتری‌ها از الکترولیت فلزی استفاده می‌شد. اولین سری باتری‌های پلیمری با شکست مواجه شدند، چرا که در دمای اتاق فعال نمی‌شدند و برای برقراری جریان می‌بایست تا دمای 60 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شدند. برای حل این مشکل، در ساخت باتری‌های پلیمری جدید از ژل‌های الکترولیت استفاده شد تا جریان در دمای اتاق نیز برقرار شود.

 

image


هر دو نوع باتری لیتیومی-یونی از نظر ساختاری شبیه یکدیگرند، اما باتری‌های پلیمری انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی معمولی ذخیره می‌کنند و از آنها نازک‌ترند، اما هزینه تولیدشان حدود 10 تا 30 درصد بیشتر از باتری‌های یونی معمولی است.

نوعتوضیحات
واکنش‌های شیمیایی  بسته به نوع الکترولیت متفاوت است
دمای عملیاتی کارآیی مناسب در دمای پایین و بالا
قابل استفاده در تلفن‌ها و دستگاه‌های هوشمند
ولتاژ تولیدی از 3.6 تا 7.2
تعداد چرخهبین 300 تا 400 چرخه برای شارژ شدن صددرصد باتری 
عمر باتری در ماه کمتر از 0.1 درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد
دمای شارژ شدنبین 0 تا 60 درجه سانتی‌گراد 
سایر موارد این باتری‌ها قابل بازیافت‌اند
برخلاف باتری‌های لیتیومی-یونی معمولی، این باتری‌ها را می‌توان در اشکال مختلف تولید کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ژانکلود جمالی نژاد

۱۳۹۴/۴/۲۲
درود , واقعا باطری های کنونی جوابگوی این صفحه نمایش های باکیفیت و البته پرمصرف و دیگر موارد رو ندارن , سازنده ها باید باطری یک موبایل رو اونقدر قوی بسازن که هرگز کم نیاره ,باید از یک تکنولوژی جدید و بهتر در ساخت باطری بهره ببرن, اگرچه مصرف پایین فبلت یاموبایل به بهینه بودن رابط کاربری و هماهنگ بودن نرم افزار وسخت افزار هم بستگی داره # موبایل هایی مثل ال جی جی3 وجی4 و نکسوس6 و حتی گلکسی s6 بیشتر نوع معمولیش و...از لحاظ ماندگاری شارژ باطری ضعیف هستن یعنی مزخرف, ای کاش میشود مثلا یک باطری ساخته بشه که 4000میلی آمپری توان داشته باشه اما دقیق اندازه و شکل باطری 3000 میلی آمپری ال جی3 باشه که بشه گذاشت رو جی3 و ای کاش مواردی مثل جی3 و... رابط کاربری و هماهنگی مناسب نرم افزار و سخت افزاری بهتر یاخوبی داشتن