خانهاخبار
همه چیز درباره Android M

همه چیز درباره Android M

جی اس ام: سرانجام کنفرانس گوگل I/O هم برگزار شد و نسخه جدید اندروید همراه با سرویس های نرم افزاری جدید گوگل هم معرفی شدند. در این پست نگاهی به ویژگی های جدید Android M خواهیم داشت.
۱۳۹۴/۳/۷

جی اس ام: اولین نفری که در کنفرانس توسعه دهندگان I/O امسال روی صحنه حاضر شد، ساندار پیچای مدیر بخش اندروید شرکت گوگل بود. او صحبت های خود را با ارائه آمار هایی از تلفن های هوشمند در سراسر دنیا شروع کرد و به گفته سال گذشته ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا تلفن هوشمند خریداری کرده اند.

 

سپس در ادامه گفت گوگل محصولات خود را برای «همه» در سراسر دنیا تولید می کند. با گفتن این نکته، ساندار پیچای به سراغ اندروید رفت. البته نه اندرویدی که روی گوشی ها نصب شده بلکه اندرویدی فراتر از گوشی های هوشمند.

 

image

 

به گفته وی از هر ۱۰ تلفن هوشمند، ۸ گوشی اندرویدی فروخته می شود. از این رو این شرکت به راحتی می تواند دستگاه هایی مبتنی بر اندروید را در زمینه های مختلف تولید کند. برای مثال در صنعت خودرو، ۳۵ برند خودروسازی، از پلتفرم اندروید آتو پشتیبانی می کنند. 

 

وی سپس به سراغ تلویزیون ها رفت. او با اعلام خبر دو برابر شدن فروش اندروید تی وی، سعی کرد حضار را به موفقیت این پروژه قانع کند. همچنین به گفته او، ۱۷ میلیون دانگل کروم کست در سال گذشته به فروش رسیده که رقم بسیار خوبی است. خبری آخری که ساندار پیچای درباره اندروید داد، آمدن شبکه خانگی HBO به اندروید تی وی بود. 

 

پس از این آمار و ارقام، Dave Burke روی صحنه آمد تا درباره نسخه بعدی اندروید یعنی Android M، صحبت کند. 

 

image

 

اندروید جدید یا همان اندروید ام، با تمرکز روی بهبود رابط کاربری و تجربه کاربری معرفی شد. یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام شده، نحوه پرسیدن اندروید از کاربر درباره دسترسی های نرم افزار ها است.

 

برای مثال از این پس وقتی که اپلیکیشنی نصب می کنید، اندروید به شما هشدار نمی دهد این اپلیکیشن از کدام بخش های گوشی استفاده می کند و به جای آن، اولین باری که اپلیکیشن را باز کنید برای دسترسی هر بخش به صورت جداگانه از شما سوال می کند. این عملکرد دقیقا مشابه سیستم عامل iOS است. 

 

image

 

مورد بعدی که درباره آن صحبت شد، Web Experience بود. به کمک این ویژگی توسعه دهندگان می توانند یک مرورگر وب درون اپلیکیشن خود قرار بدهند که در حقیقت این مرورگر گوگل کروم خواهد بود. در واقع درون اپلیکیشن توییتر برای مثال، شما یک لینک را باز می کنید اما عملا در گوگل کروم سیستم عامل این اپلیکیشن را باز کرده اید! این ویژگی از پسورد های ذخیره شده، قابلیت های ورود و Auto Fill نیز پشتیبانی می کند. 

 

image

 

این ویژگی از امروز در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت اما عرضه عمومی آن به سه ماهه سوم سال جاری، موکول شده است. بنابراین می توانیم انتظار داشته باشیم که اندروید ام هم در همان تاریخ عرضه شود.

 

ویژگی بعدی که از اندروید ام معرفی شد، App Links نام دارد. به کمک این ویژگی اپلیکیشن های مختلف اندروید، به یکدیگر اتصال خواهند یافت به نحوی که برای مثال، هر زمان که روی یک لینک مشخص کلیک کنید، می توانید تعیین کنید که آن با چه اپلیکیشنی باز شود. مثلا زمانی که روی آدرس توییتر جی اس ام کلیک کنید، مستقیما اپلیکیشن توییتر باز شود و وارد حساب کاربری جی اس ام شوید.

 

image

 

ویژگی دیگر که کمی نام آن آشناست، Android Pay نام دارد. همانطور که از اسمش پیداست، این ویژگی مربوط می شود به خدمات پرداخت موبایلی روی گوشی های اندرویدی. Dave Burke درباره اندروید پی گفت، این ویژگی تماما در سادگی، امنیت و قدرت انتخاب، خلاصه می شود. وی ادامه داد: «شما قفل گوشی خود را مثل همیشه باز می کنید و سپس با یک بار لمس صفحه، پرداخت انجام می شود»

 

اندروید پی با ۷۰۰ هزار فروشگاه در ایالات متحده کار می کند و همچنین می توانید خرید های درون برنامه ای یا In-App Purchase را نیز با آن انجام دهید. 

 

مورد بعدی که در مورد اندروید جدید معرفی شد، مربوط به بهینه تر شدن مصرف انرژی بود. به کمک ویژگی جدید که Doze نام دارد، اندروید به صورت هوشمند تر مصرف انرژی را مدیریت می کند. برای نمونه، یک تبلت نکسوس ۹ زمانی که ویژگی دوز روی آن فعال باشد، دو برابر نکسوس ۹ای که دوز روی آن فعال نباشد، عمر باتری خواهد داشت. 

 

ویژگی دیگری که اندروید ام دارد، پشتیبانی از USB Type-C است. این خبر می تواند برای آینده صنعت موبایل خبر خوبی باشد چرا که باعث می شود پورت های USB Type-C بیش از پیش کاربرد داشته باشند و در نتیجه در کامپیوتر ها و موبایل های خود شاهد آن باشیم. نکته مثبت این است که دیگر یک کابل، برای موارد گسترده تری کاربرد خواهد داشت.

 

image

 

یکی از مزایای دارا بودن پورت یو اس بی سی، این است که کاربر می تواند با گوشی اندرویدی خود، دستگاه های دیگر را شارژ کند (البته بعید می دانم با وضعیت عمر باتری گوشی ها، کسی چنین کاری کند). همچنین می توان از این پورت برای انتقال تصاویر به صفحات نمایش مجزا نیز استفاده کرد.

 

image

 

در نهایت می توان گفت نسخه جدید اندروید، ویژگی های جذاب جدیدی دارد و از نظر رابط کاربری و البته تجربه کاربری، پیشرفت داشته است. نسخه پیش نمایش این سیستم عامل تا ساعات آینده، برای نکسوس ۵، نکسوس ۶، نکسوس ۹ و همچنین نکسوس پلیر، در دسترس خواهد بود. شما درباره نسخه جدید اندروید چه فکر می کنید؟

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (43 نظر)

ملانی

۱۳۹۴/۱۲/۱۳
دوستان به این چیزا توجه نکنید من گوشیم توسط اندروید ام هک شده.واقعا هر چی فحش هست بهشون میدم

متین

۱۳۹۴/۹/۱۴
دوستان به نظرتون این ورژن اندروید به هیچ وجه برای نوت3 نمیاد؟؟
عجب سیاستی دارن...کاری میکنن که ادم دیگه گوشی مدل پایینشو بندازه دور

مهدی

۱۳۹۴/۷/۲۱
خوشم میاد اپل گوشیاش سخت افزارش به یه گردو هم ارزش نداره در مقابل گوشیایی مثل سامسونگ اس6 یا ال جی جی4 ههههه شما برین با همون سیب دهنی پشت گوشیتون حال کنین بعد میگن کاربرای حرفه ای تو اگه فهمیدی اسنپ دراگون چیه من خودم اندرویدو نابود میکنم

erfan k

۱۳۹۴/۵/۲۷
شما ایرانیا در مورد اپل و اندروید با هم بحث میکنین ولی من میگم که از لحاظ فنی اندروید خیلی داره خوب پیش میره اندروید چند ساله که رو کار اومده ؟یا ویندوز؟اون ها خیلی وقته هستن و مرد میدونن اما اندروید نسبت به این که تازه وارده خیلی قدرتمند و خوب داره میاد جلو در ضمن هر ویژگی که در اندروید داره اضافه میشه چیزایی هست که مردم میگن اپل داره و اندروید نداره.دقیقا همین کارو اپل و اندروید دارن میکنن یه مثالش اضافه شدن ویژگی نصب برنامه های اندروید روی ویندوز فون 10 هستش من به این کار نمیگم کپی من بهش میگم پیشرفت و رقابت و گوش دادن به حرف کاربرا و روز به روز یک قدم پیش رفتن...از اون گذشته پیشرفت اندروید در چند سال اخیر چشمگیره.بیرون اومدن اندروید tv و ماشین خودکار گوگل و ماشین های اندرویدی ....لطفا برید ببینید که هیوندای جنسیس 2015 رو که با گوشی اندروید چه کارا باهاش میکنن ولی من نگران یه مسله هستم اونم اینکه در اینده اندروید کل زندگی ما رو فرا بگیره و حتی میز خونمون اندرویدی بشه درست میشه عین فیلم نابودگر(ترمیناتور)که یک کامپیوتر هوشمند دنیا رو نابود میکنه

h

۱۳۹۴/۳/۲۹
من الان تو اندروید. 2.3 هستم.m دیگه چیه؟