خانهاخبار
اطلاعات تکمیلی درباره پردازنده ساخت سامسونگ اپل واچ

اطلاعات تکمیلی درباره پردازنده ساخت سامسونگ اپل واچ

جی اس ام: قلب تپنده اپل واچ، پردازنده کوچکی است که اپل آن را Apple S1 می نامد و همچنان اطلاعاتی درباره مشخصات فنی این پردازنده منتشر نکرده است. اما منتشر نکردن اطلاعات پردازنده از طرف اپل، دلیل نمی شود که ما از درون این پردازنده مطلع نشویم.
۱۳۹۴/۲/۱۹

جی اس ام: قلب تپنده اپل واچ، پردازنده کوچکی است که اپل آن را Apple S1 می نامد و همچنان اطلاعاتی درباره مشخصات فنی این پردازنده منتشر نکرده است. اما منتشر نکردن اطلاعات پردازنده از طرف اپل، دلیل نمی شود که ما از درون این پردازنده مطلع نشویم. اپل S1 را می توان یک موفقیت در زمینه ساخت پردازنده دانست چرا که ویژگی های مختلفی را در اندازه کوچک 5.2 در 6.2 میلی متر جای داده است.

 

image

 

بسیاری احتمالا هنوز هم می خواهند بدانند در این چیپست مجمع کوچک به جز پردازشگر ARM چه قطعات دیگری وجود دارد. 

اخیرا یک گروه این پردازنده را باز کرده  و اطلاعات جدیدی درباره این چیپست مجمع ساخت سامسونگ منتشر کرده اند. آنطور که مشخص شده، پردازنده Apple S1 بر اساس تکنولوژی 28 نانومتری توسط سامسونگ ساخته شده است. اپل برای طراحی و مهندسی این چیپست مسئولیت دارد و سامسونگ تنها از روی نقشه های اپل، این چیپست را ساخته است. اگرچه امروزه بیشتر چیپست های موبایلی با تکنولوژی 20 نانومتری ساخته می شوند و حتی شرکت سامسونگ پا را فراتر گذاشته و اس 6 های خود را با پردازنه 14 نانومتری عرضه کرده است،  ولی وجود یک پردازنده 28 نانومتری در گجتی که در سال 2015 عرضه می شود، کمی عجیب به نظر می رسد. در حقیقت نکته عجیب این است که چرا اپل به سراغ معماری ساخت کوچکتر از 28 نانومتری نرفته تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و عملکرد پردازنده هم بالاتر برود.

اگرچه قطعات موجود در دستگاه های اپلی معمولا ساخت شرکت های مختلف هستند اما در سالهای گذشته اپل به طراحی این قطعات مشهور بوده است. در حقیقت اپل طراحی پردازنده های محصولاتش را خودش انجام می دهد اما ساخت آن را به شرکت هایی مانند سامسونگ یا TSMC واگذار می کند. حال اپل در زمینه طراحی پردازنده اپل واچ نیز موفقیت مهمی کسب کرده است و توانسته اطلاعات مربوط به آن را تا کنون مخفی نگاه دارد. 

تمام چیزی که تا کنون درباره چیپست مجمع اپل واچ منتشر شده است، تشکیل شدن آن از یک پردازنده ARM، قرار گرفتن 512 مگابایت حافظه رم، قرار گرفتن پردازشگر گرافیکی PowerVR SGX543، چیپست های صدا و آمپلی فایر ساخت Maxim، وجود کنترلر تاچ ADI AD7149، ریزپردازنده وای فای Skyworks، کنترلر NFC و یک چیپست برای تقویت آنتن در آن است. 

 

image

 

متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره پردازنده ARM دستگاه منتشر نشده است و تنها می دانیم که این پردازنده احتمالا با تکنولوژی Cortex ساخته شده است.

 

image

 

چیپست مجمع Apple S1 همه این ریز پردازنده ها و پردازشگر ها را به خوبی در این سایز کوچک جای داده است. نکته عجیب اما این است که سنسور های شش محور اپل واچ، در مجموعه Apple S1 حضور ندارد و بیرون از این چیپست قرار گرفته است.

در نهایت می توان گفت اپل موفقیت بزرگی در زمینه طراحی یک چیپست مجمع به دست آورده است. شاید تنها نکته منفی این مجموعه را بتوان پردازنده 28 نانومتری دستگاه دانست که از نظر مصرف انرژی نسبت به رقبا بهینه نیست. اما می توان امیدوار بود اپل بتواند در نسل بعدی اپل واچ، این ضعف را نیز بهبود دهد. 

 

منبع: GSMArena

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (6 نظر)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۱
براي بعضي از دوستان مطلب رو دقيق نمي خونند ... اپل نقشه و طرح و همه جزييات رو تكميل ميكنه ميده سامسونگ واسش بسازه .. اينكه كره جنوبي بزرگترين توليد كننده چيپست تو دنياست شكي توش نيست .. اما لزوما بهترين ها رو مالك نيست و فقط توليد كنند است اونم واسه كمتر شدن هزينه ها مثل كمپاني اپل ... والا حتي شارژر و باطري و هندزفري رو چين توليد ميكنه ! پشت خود همه گوشي هاي اپل نوشته طراحي كاليفرنيا .. سرهم بندي كردنش چين :-) .. موفق باشد .. مسئول فروش گيفت كارت هستم از تگزاس :).

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۱
براي بعضي از دوستان مطلب رو دقيق نمي خونند ... اپل نقشه و طرح و همه جزييات رو تكميل ميكنه ميده سامسونگ واسش بسازه .. اينكه كره جنوبي بزرگترين توليد كننده چيپست تو دنياست شكي توش نيست .. اما لزوما بهترين ها رو مالك نيست و فقط توليد كنند است اونم واسه كمتر شدن هزينه ها مثل كمپاني اپل ... والا حتي شارژر و باطري و هندزفري رو چين توليد ميكنه ! پشت خود همه گوشي هاي اپل نوشته طراحي كاليفرنيا .. سرهم بندي كردنش چين :-) .. موفق باشد .. مسئول فروش گيفت كارت هستم از تگزاس :)

مهمان

۱۳۹۴/۲/۲۰
اپل خودش توانایی ساخت پردازنده نداره داده سامسونگ می سازه براش.... خخخخخخ. اپلی ها دیگه لطفا ادعای زیادی نکنید

مهمان

۱۳۹۴/۲/۱۹
سامسونگ ++++++ اپل -----------------

مهمان

۱۳۹۴/۲/۱۹
خنده داره یکی دیگه طراحی و ساخته اخرش نتیجه گرفته موفقیت بزرگ اپل.خط های اخر متن رو بخونین. در نهایت می توان گفت اپل موفقیت بزرگی در زمینه طراحی یک چیپست مجمع به دست آورده است.