خانهاخبار
سیبچه یا مه تل؛ حق با کدام است؟

سیبچه یا مه تل؛ حق با کدام است؟

حجوانی- جی اس ام: ماجرا از جایی آغاز شد که سایت گارانتی مه تل اعلام کرد، تمام گوشی هایی که بر روی آنها نرم افزار سیبچه نصب شده باشد، از گارانتی مه تل خارج می شود. مه تل دلیل این امر را، مشکلاتی می داند که سیبچه بر روی آیفون ها به وجود می آورد و معتقد است کار سیبچه، دور زدن سیستم اپل است. این در حالی است که سیبچه این ادعا را رد می کند. با ما باشید تا صحبت های هر دو طرف را بشنویم و ببینیم ماجرا از چه قرار است.
۱۳۹۳/۹/۴

حجوانی- جی اس ام: ماجرا از جایی آغاز شد که سایت گارانتی مه تل اعلام کرد، تمام گوشی هایی که بر روی آنها نرم افزار سیبچه نصب شده باشد، از گارانتی مه تل خارج می شود. مه تل دلیل این امر را، مشکلاتی می داند که سیبچه بر روی آیفون ها به وجود می آورد و معتقد است کار سیبچه، دور زدن سیستم اپل است. این در حالی است که سیبچه این ادعا را رد می کند. با ما باشید تا صحبت های هر دو طرف را بشنویم و ببینیم ماجرا از چه قرار است.

 

مقدمه

همان طور که احتمالا می دانید، سیبچه، بازار ایرانی اپلیکیشن های موبایلی است که در سال های گذشته، در این زمینه فعالیت کرده است. سیبچه ابتدا تنها از طریق جیل برک، بر روی دستگاه ها کار می کرد. آنها اما از اوایل پاییز سال گذشته اعلام کردند که نرم افزارشان، بدون نیاز به جیل برک، بر روی آیفون و آیپد قابل اجراست.

مه تل نیز شرکتی است که در زمینه گارانتی محصولات اپل فعالیت می کند. آنها محصولات خود را با کارت گارانتی به فروش می رسانند و در قبال مشکلات احتمالی ای که برای آن محصولات پیش آید، خدمات گارانتی ارائه می کنند.

 

مه تل: سیبچه اپل استور را دور می زند

بد نیست ابتدا پای صحبت "مه تل" بنشینیم. فراهت، کارشناس نرم افزار گارانتی مه تل می گوید:«سیبچه نرم افزاری است که روال قانونی و در واقع اپ استور را دور می زند تا نرم افزارها را بر روی گوشی شما بریزد. ما پشت کارت گارانتی خود اعلام کرده ایم که اگر محصولی، از نرم افزارهای غیر اصلی استفاده کند، از گارانتی مه تل خارج است».

 

او در پاسخ به سوال ما درباره تجربه مه تل در این زمینه می گوید:«برای ما خیلی پیش آمده که با آیفون های مشکل داری روبرو شده ایم. مشاهده ما این گونه است که وقتی سیبچه بر روی گوشی ها نصب است، مشکل تایید از سوی اپل وجود دارد. ما مطمئنیم که مشکل از سیبچه است. زیرا هنگاهی که سیبچه را پاک می کنیم و یک بار دیگر گوشی را restore می کنیم، مشکل گوشی حل می شود».

 

image

 

سیبچه: ما از مجوز قانونی اپل استفاده می کنیم

ما در ادامه، با سجاد خدایی، مدیرعامل سیبچه نیز صحبت کردیم. او می گوید:«ابتدا برای مقدمه باید بگویم، تا زمانی که گوشی جیل برک نشده باشد، هیچ اپلیکیشنی، امکان دسترسی به root را ندارد. سیستم اپل بسیار بسته و محدود است و اساسا اجازه دسترسی به هسته گوشی را به هیچ برنامه ای نمی دهد. در واقع هر اپلیکیشنی که بر روی آیفون ها نصب می شود، تنها می تواند در اصطلاح به حوضچه خود دسترسی داشته باشد که همه آن دسترسی ها هم از سوی کاربر و با نظارت خود اپل صورت می گیرد».

 

او در ادامه به فرایند فنی سیبچه اشاره کرد:«سیبچه از یک Enterprise License استفاده می کند. ما این مجوز را از اپل خریده ایم و اگر توجه کنید، ابتدای نصب سیبچه، خود اپل این مجوز را تایید می کند. این مجوز به ما و هر کسی که آن را داشته باشد، به صورت قانونی اجازه می دهد، نصب نرم افزارها را خارج از اپ استور انجام دهیم. بنابراین ما در این نصب و دانلود، هیچ کار خاصی انجام نمی دهیم و همه پروسه، تحت نظارت اپل است و کاملا قانونی است». او درباره سیبچه ادامه می دهد:«ما اپ ها را توسط یک سرور مک بارگذاری می کنیم و نرم افزارهایی که در این سرور استفاده شده اند، تماما متعلق به اپل هستند».

 

او در پاسخ به سوال ما درباره تاثیر سیبچه بر فرایند دانلود می گوید:«ما دو کار غیر عرف انجام می دهیم. یکی اینکه ما خودمان برنامه مدیریت دانلود داریم. دلیل آن هم، سرعت اینترنت در ایران است. ما تنها به روند سرعت دانلود کمک می کنیم. ضمن اینکه ما هر نرم افزاری که در گوشی نصب می شود را به آن گوشی قفل می کنیم. دلیل آن هم، جلوگیری از کپی غیرقانونی و امنیت است».

 

او در پایان، ادعای مه تل را بی اساس دانست و گفت ما بر اساس پروتکل های اپل این کار را انجام می دهیم و نرم افزار ما هیچ مشکلی برای گوشی ها درست نمی کند.

 

image

 

 سیبچه دقیقا از چه سرویسی استفاده می کند؟

آنچه ما درباره فرایند کاری سیبچه می دانیم، این است که آنها از یک سرویس لوکال اپل استفاده می کنند. کاری که برخی از بازارهای اپلیکیشن روسی و چینی هم آن را انجام می دهند. هر چند هدف اپل از دادن چنین مجوزی به شرکت ها، امکان بارگذاری اپلیکیشن ها بر روی سرورهای محلی بوده است. در واقع اپل، این مجوز را به شرکت ها می دهد که دانلود نرم افزار برای کارمندان یک شرکت، از طریق سرورهای داخلی آنها امکان پذیر باشد و لازم نباشد فرایندهای اپ استور را طی کنند. اما از آن سو، اپل در صورت مشاهده استفاده تجاری از این امکان، مجوز را باطل می کند. سیبچه در واقع با بستن دسترسی IP خارج از ایران، این سرویس را از اپل مخفی نگه می دارد تا بتواند از آن استفاده کند. اتفاقی که به معنای غیرقانونی بودن فرایند دانلود نیست.

 

image

 

سوال اینجاست که در نهایت حق با کیست؟ آیا سیبچه واقعا گوشی ها را دچار مشکل می کند یا مشکل گوشی ها، ارتباطی با سیبچه ندارد؟ شما هم می توانید نظر خود را با شرکت در نظرسنجی زیر ابراز کنید.

 

 

اگر شما هم نرم افزار سیبچه را بر روی آیفون خود دارید، درباره تجربه خود برایمان بنویسید. آیا نصب سیبچه برای گوشی شما مشکلی به وجود آورده است یا بدون مشکل با آن کار می کنید؟

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (87 نظر)

نگار بانو

۱۳۹۹/۷/۱۹
من سیب ایرانی دارم خیلی خوبه اصلا قطعی نداره

Samaneh

۱۳۹۶/۵/۳۱
سلام خسته نباشيد
من گوشي آيفون 7plus رو فروردين ماه از مه تل اندرزگو خريدم
براي سومين بار خدا شاهده اومدم هندزفري رو استفاده كنم سمت چپ خراب بود ،،و اصلا مه تل هيچ ضمانتي براي اين كار قبول نكرد واقعا متاسفم
من اين همه هزينه كردم روي گوشي و اينكه با ضمانت گرفتم ولي هيچ ضمانتي براي اين كار قبول نكردن اميدوارم رسيدگي بشه حداقل
چون ١٠٠ درصد آكبند نبوده و تعويض شده بود

میثم

۱۳۹۵/۶/۱۹
دو سال پیش بورد گوشی اسیب دیدم بردم دفتر مرکزی همین مهتل ( اپل استور ایران !!!! ) بعد حتی به خودشون زحمت ندادن نگاش کنن گفتن ببر علا الدین قطعه ش کن ! اینم پرچمدار اپل ! فقط ادعا دارن

حسین

۱۳۹۵/۴/۱
اقای علی رضا ایکاش بجای ایراد گرفتن ازتایپ s6. یا 6s
ی راحل واس سیبچه بودی ، مشکل حل میکردی ، در هر صورت مشکل از برنامه هاست وا کار بر که درست استفاد کردن بلد نیست
روز خوش

Alireza

۱۳۹۵/۳/۲۹
داداش اون ايفون 6sهست نه s6
S6سامسونگه