خانهاخبار
در مراسم 2014 Google I-O چه گذشت ؟

در مراسم 2014 Google I-O چه گذشت ؟

جی اس ام: شب گذشته به وقت ایران در شهر سانفرانسیسکو مراسم گوگل I/O برگزار شد. در این مراسم که بیشتر زمان آن به معرفی نسخه جدید سیستم عامل اندروید یعنی Android L سپری شد گوگل سورپرایزهای دیگری همچون Android One و Android TV و Android Auto نیز برای کاربران خود داشت
۱۳۹۳/۴/۵

جی اس ام: شب گذشته به وقت ایران در شهر سانفرانسیسکو مراسم گوگل I/O برگزار شد. در این مراسم که بیشتر زمان آن به معرفی نسخه جدید سیستم عامل اندروید یعنی Android L سپری شد گوگل سورپرایزهای دیگری همچون Android One و Android TV و Android Auto نیز برای کاربران خود داشت.
 

image


این مراسم در ابتدا با سخنرانی ساندرا پیچای آغاز شد و با ارائه آمارهایی از کاربران اندروید پیش رفت. پیچای به آمار خیره کننده کاربران اندروید اشاره کرد و گفت هم اکنون اندروید ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر دنیا دارد که در ۳۰ روز حداقل ۱ بار از دستگاه اندرویدی خود استفاده می‌کنند. همچنین اشاره کرد که سهم اندروید از بازار تبلت‌ها سرانجام iOS را پشت سر گذاشته و به ۶۲ درصد رسیده است.
 

image


پس از ارائه آمار مراسم با معرفی Android One پیش رفت. Android One پلتفرم جدیدی است که شامل طراحی‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای تولید گوشی‌هایی با اندروید خالص و ارزان قیمت خواهد بود. این پلتفرم که برای شروع در اختیار سه شرکت هندی قرار گرفته است کم کم در اختیار تولید کنندگان دیگر تلفن‌های همراه نیز قرار خواهد گرفت. پیچای اولین نمونه از تلفن‌های Android One را که توسط شرکت Micromax ساخته شده است را رونمایی کرد و گفت با اینکه به استفاده از تلفن‌های رده بالای اندروید عادت دارد اما از داشتن این مدل ارزان قیمت Android One بسیار راضی است.
 

image


سپس در ادامه ماتیاس دوارته مدیر بخش طراحی اندروید روی صحنه آمد توضیحات درباره نسخه جدید اندروید یعنی Android L را شروع کرد. او اشاره کرد که این بزرگترین انتشار تاریخ اندروید است و تقریبا همه قسمت‌های آن دستخوش تغییر شده اند. این تغییرات که هم تجربه کاربری و هم ظاهر اندروید را شامل می‌شوند اندروید را بسیار بهینه‌تر از قبل خواهند کرد. 
 

image


پس از Android L نوبت به Android Wear رسید. گوگل رسما سیستم عامل اندروید مخصوص گجت‌های پوشیدنی را معرفی کرد. در این معرفی که روی یک ساعت مچی مستطیلی بی نام و نشان انجام شد از ویژگی‌های جالب توجه آن رونمایی شد و توسعه دهندگان نیز از API هایی که در اختیار آنها برای توسعه هرچه بیشتر Android Wear قرار خواهد گرفت مطلع شدند. همچنین در این قسمت از مراسم یک دموی جدید از ساعت هوشمند موتو ۳۶۰ و ساعت هوشمند جدید سامسونگ به نام Gear Live برای حضار نمایش داده شد. موتو ۳۶۰ که تاکنون شایعات زیادی درباره آن منتشر شده است هنوز آماده عرضه عمومی نیست و در تابستان عرضه خواهد شد اما ساعت هوشمند جدید سامسونگ از امروز برای فروش حاضر است.
 

image


در قسمت بعدی مراسم Android Auto بود که به حضار معرفی شد. Android Auto که عملکردی شبیه به Car Play در iOS 8 را دارد اندروید را به خودروها می‌آورد. از این پس انجام کارهای ضروری با تلفن همراه پشت فرمان خودرو بسیار ساده تر از گذشته خواهد بود. همچنین با Andriod Auto تحولی را در سیستم مسیریابی و پخش موسیقی داخل خودروها شاهد خواهیم بود. همچنین گوگل با نام بردن از شرکای خودروساز خود اعلام کرد که کار بر روی این طرح هنوز به اتمام نرسیده است و انتظار می‌رود تا پایان سال آماده شود.
 

image


ادامه مراسم به معرفی Andriod TV اختصاص دارد. گوگل پس از عرضه کروم کست در سال گذشته سرانجام امسال تصمیم گرفته است سیستم عامل اندروید را به قلب تلویزیون‌ها بیاورد. Android TV با اپلیکیشن‌هایی که برای آن عرضه خواهد شد مفهوم تلویزیون هوشمند را تغییر خواهد داد. امکاناتی نظیر پخش فیلم و سریال از روی دستگاه اندرویدی روی آن و همچنین استریم بازی‌های روی گوشی یا تبلت اندرویدی شما روی تلویزیون می‌تواند بسیار جذاب و وسوسه انگیز باشد. گوگل اعلام کرد سونی و شارپ از این پس تلویزیون‌های HD و 4K خود را با Android TV عرضه خواهند کرد. در این قسمت همچنین آمارهایی نیز از فروش کروم کست ارائه شد و اپلیکیشن‌های جدید آن رونمایی شد. به عنوان مثال از این پس دوستان‌تان بدون آنکه در شبکه وای فای خانگی شما باشند می‌توانند روی کروم کست شما مدیا پخش کنند.
 

image

 

image


پس از اندروید و مشتقات آن نوبت صحبت در خصوص کروم بوک‌ها بود. ابتدا آماری از میزان فروش و افزایش محبوبیت کروم بوک بین کاربران ارائه شد. پس از آن قابلیت فوق العاده Continuity معرفی شد. چیزی که چند هفته پیش در WWDC14 برای پلتفرم اپل معرفی شده بود را حالا در کروم بوک ها خواهیم داشت. از این پس می‌توانید به تماس‌های صوتی و پیغام‌های متنی که روی گوشی اندرویدی خود دریافت می‌کنید روی کروم بوک خود پاسخ دهید.
 

image


پیچای از نزدیک شدن هرچه بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید و کروم او اس صحبت کرد و برای نمونه تصویری از اپلیکیشن فلیپ برد روی کروم او اس به نمایش درآمد. او اضافه کرد ما اپلیکیشن‌های مهم و پرکاربرد اندروید را به کروم او اس اضافه خواهیم کرد.
 

image


پس از کروم بوک صحبت درباره گوگل داکس آغاز شد. خبر خوب این بود که حالا گوگل داکس می‌تواند اسناد مایکروسافت آفیس را با همان فرمت آفیس ایجاد و ویرایش کند. همچنین قابلیت‌های جدیدی که به سرویس اسناد گوگل اضافه شده است نیز تشریح شد. قابلیتی نظیر امکان ایجاد یک سند مشترک بین چندین نفر و امکان ویرایش شدن آن توسط همه افرادی که به آن دسترسی دارند. در این قابلیت افراد می‌توانند ویرایش صورت گرفته توسط باقی افراد گروه را دنبال کنند که این ویژگی می‌تواند در پروژه‌های گروهی بسیار مفید واقع شود. در ادامه نیز آماری از سرویس گوگل درایو و موفقیت‌های گوگل داکس در مقابله با مایکروسافت آفیس آنلاین ارائه شد.
 

image


گوگل مقداری نیز درباره پلتفرم ابری خود و ساختار و عملکرد آن صحبت کرد. پس از آن خبر از خریدن استارت آپ appurtify داد که توسط آن می‌توان به یک محیط عالی برای تست اپلیکیشن‌ها دسترسی داشت. به نظر می‌رسد این قابلیت بیشتر مورد توجه توسعه دهندگان قرار گرفته باشد.
 

image


در ادامه مراسم نوبت به معرفی پلتفرم Google fit رسید که می‌توان آن را مشابه قابلیت Health kit در iOS 8 دانست. پلتفرم گوگل فیت درواقع از یک مجموعه API تشکیل شده است که اطلاعات گجت‌های پوشیدنی شما را جمع آوری می‌کند و آماری مربوط به سلامتی شما را در اختیارتان می‌گذارد.
 

image


در قسمت پایان مراسم پیچای به روی صحنه بازگشت و آمارهای مربوط به سرویس Google Play Games را ارائه کرد. به گفته پیچای گوگل پلی گیم با جذب ۱۰۰ میلیون کاربر در مدت ۶ ماه یک آمار فوق العاده را برای خود به ثبت رسانده و حالا نرخ سریع ترین رشد یک شبکه بازی‌های موبایل را در اختیار دارد.
 

image


کنفرانس Google I/O را می‌توان مهم‌ترین مراسم سالانه گوگل دانست که هر سال در شهر سانفرانسیسکو برگزار می‌شود. مراسم امسال نیز که به طول تقریبا ۳ ساعت برگزار شد توانست کاربران گوگل را به خوبی شگفت زده کند. البته مراسم امسال با حاشیه‌هایی نیز همراه بود. در طول مراسم افرادی از بین جمعیت با بلند کردن صدای اعتراض خود به سیاست‌های گوگل سعی در ایجاد اخلال در مراسم را داشتند  که توسط مأمورین امنیتی سالن به بیرون هدایت شدند. 
امیدواریم که این خلاصه از مراسم Google I/O امسال مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در روزهای آینده خبرهای تکمیلی و مفصل‌تر از این مراسم در منتشر خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (10 نظر)

مهمان

۱۳۹۳/۴/۸
Google واقعا تقليد كار هست

مهمان

۱۳۹۳/۴/۶
اینده جذابی در مورد سیستم عامل اندروید بروی سایر دستگاه در پیش است

مهمان

۱۳۹۳/۴/۵
بالاخره این android L شماره اندرویدش چنده؟4.5+ _ 5 -

مهمان

۱۳۹۳/۴/۵
این کار رو خیلی پسندیدمواندروید تی وی خیلی کارآمد و مفید خواهد بود البته اپل خیلی وقته میخواد آی تی وی بسازه اما در کل خیلی مفیده

مهمان

۱۳۹۳/۴/۵
جی اس ام دمت گرم اما مراسم گوگل در مقایسه با توسعه دهندگان اپل زیاد جالب نبود و هیجان خاصی نداشت