خانهاخبار
تنسور G3 با بهبودهای گسترده‌ای همراه خواهد شد

تنسور G3 با بهبودهای گسترده‌ای همراه خواهد شد

نسل جدید تراشه اختصاصی گوگل از هسته‌های جدیدتر، حافظه ذخیره‌سازی سریع‌تر و پردازنده گرافیکی قوی‌تر بهره خواهد برد.
۱۴۰۲/۳/۱۴

تراشه اختصاصی گوگل موسوم به تنسور که در گوشی‌های پیکسل گوگل به کار می‌رود از قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلفی به ویژه در زمینه هوش مصنوعی بهره می‌برد. با این وجود، این تراشه از نظر عملکرد پردازشی در مقایسه با رقبای قدرتمندی مانند اسنپدراگون ۸ نسل دو کوالکام و A17 بایونیک اپل ضعیف‌تر ظاهر شده است. حالا اما براساس جدیدترین گزارش منتشر شده، به نظر می‌رسد گوگل نسل جدید تراشه تنسور یعنی تنسور G3 را با بهبودهای فنی مختلفی در دسترس کاربران قرار خواهد داد که قدرت پردازشی آن را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. 

image

افشاگری شناخته‌شده و برجسته به نام Kamila Wojciechowska به تازگی ادعا کرده است که تراشه تنسور G3 از بهبودهای گسترده‌ای مانند بهره‌مندی از هسته‌های جدیدتر، پشتیبانی از جدیدترین استاندارد حافظه ذخیره‌سازی و پردازنده گرافیکی‌ قوی‌تر برخوردار خواهد بود. این تراشه با سری پرچمدار پیکسل ۸ عرضه خواهد شد. 

طبق این گزارش، چینش هسته‌های تراشه تنسور G3 تغییر پیدا خواهد کرد و با معماری ۴+۴+۱ همراه خواهد شد. برای مقایسه، تراشه تنسور G2 از چینش ۴+۲+۲ برای هسته‌های خود بهره می‌برد. در این راستا، نسل جدید تراشه تنسور از هسته اصلی کورتکس  X3 با فرکانس ۳ گیگاهرتزی، چهار هسته کورتکس A715 با فرکانس ۲٫۴۵ گیگاهرتزی و چهار هسته کورتکس A510 با فرکانس ۲٫۱۵ گیگاهرتزی بهره خواهد برد. هسته‌های میانی و کم مصرف این تراشه در مقایسه‌های با هسته‌های کورتکس A78 و کورتکس A55 که در تنسور G2 به کار رفته‌اند بسیار جدیدتر هستند و به قدرت پردازشی بالاتری نیز مجهز هستند. 

image

با این بروزرسانی‌ها، پردازنده مرکزی تراشه تنسور G3 بهبود قابل توجهی خواهد داشت و از انرژی کمتری نیز استفاده خواهد کرد. به علاوه، تراشه اختصاصی گوگل از ARMv9 نیز پشتیبانی خواهد کرد که بهبودهای مختلفی در زمینه قابلیت‌های امنیتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. با توجه به این موضوع، گزارش شده است که تنسور G3 از قابلیت Memory Tagging Extensions برخوردار خواهد بود که از حمله‌های امنیتی مبتنی بر حافظه جلوگیری خواهد کرد. با استفاده از ARMv9، تراشه تنسور G2 تنها از برنامه‌های ۶۴ بیتی پشتیبانی خواهد کرد. 

دیگر ویژگی برجسته تراشه تنسور G3 پشتیبانی از جدیدترین استاندارد حافظه ذخیره‌سازی UFS 4.0 پشتیبانی خواهد کرد که بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر است. این حافظه قبلا نیز در گوشی‌های پرچمداری مانند گلکسی اس ۲۳ اولترا و وان پلاس ۱۱ نیز استفاده شده است. برای پردازش‌های گرافیکی، نسل جدید تراشه گوگل به پردازنده گرافیکی ده هسته‌ای Mali-G715 مجهز خواهد بود که از قدرت پردازشی بالاتری برخوردار است و از فناوری ری‌تریسینگ (رهگیری پرتو) پشتیبانی می‌کند. 

image

به لطف بلاک BigWave، دیکود و انکود ویدئو در تراشه تنسور G3 با بهبود قابل توجهی همراه خواهد شد و تراشه گوگل احتمالا از انکود AV1 پشتیبانی خواهد کرد. به علاوه، تراشه TPU (برای پردازش‌های هوش مصنوعی و ماشین یادگیری) تنسور G3 از سرعت کلاک بالاتر ۱٫۱ گیگاهرتزی نیز بهره خواهد برد. پردازنده سیگنال‌های دیجیتال این تراشه نیز به دلیل بهره‌گیری از چهار هسته و سرعت ۱۰۶۵ مگاهرتزی تصاویر را سریع‌تر پردازش خواهد کرد. 

شایان ذکر است که برخلاف بهبودهای گسترده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تنسور G3، تراشه گوگل با مودم مشابه تنسور G2 یعنی مودم اگزینوس ۵۳۰۰ روانه بازار خواهد شد. البته مودم سامسونگ از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و با مودم‌های قدرتمند کوالکام رقابت می‌کند. 

در نهایت باید اشاره کرد که تراشه تنسور G3 برپایه فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ توسعه داده خواهد شد. انتظار می‌رود سری پیکسل ۸ در اکتبر سال جاری میلادی روانه بازار شود. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)