خانهاخبار
از حریم خصوصی تا علاقه به مدهای قدیمی؛ چرا نسل Z به گوشی‌های ساده غیرهوشمند علاقه دارد؟

از حریم خصوصی تا علاقه به مدهای قدیمی؛ چرا نسل Z به گوشی‌های ساده غیرهوشمند علاقه دارد؟

شاید یکی از دلایلی که نسل Z اشتیاق زیادی برای بازگشت به وضعیت 1990 و 2000 میلادی دارد، مسأله حریم خصوصی و عدم وجود تصاویر و مختصاتی باشد که اطلاعات زندگی آن‌ها را در اختیار بقیه می‌گذارد. در جهانی که برنامه‌ای نظیر BeReal از آن‌ها می‌خواهد از خودشان و شرایطی که در آن قرار دارند سلفی بگیرند و ظرف 2 دقیقه آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، وجود حریم خصوصی می‌تواند یک موهبت باشد.
۱۴۰۱/۱۰/۲۷

در ابتدا این دوربین‌های قدیمی بودند که به وسیله‌ای محبوب و فراگیر در میان نسل جوان تبدیل شدند، در ادامه شلوارهای جین کوتاه به یک اپیدمی در میان جوانان بدل شد و حالا نسل Z به سراغ یک علاقه جدید رفته است؛ تلفن‌های همراه تاشو که در میانه دهه 90 میلادی بسیار محبوب بودند و حالا هم در میان جوانان هزاره جدید طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

image

 

این تلفن‌های همراه تاشو که امروزه کوچک‌تر و سبک‌تر از مدل‌های قدیمی هستند و خرید آن‌ها حتی با قیمت‌هایی کمتر از 20 دلار در فروشگاه‌هایی نظیر والمارت و آمازون ممکن است در ویدیوهای تیک تاک جوانانی پدیدار می‌شوند که درست به مانند نسل‌های گذشته از خریدن آن‌ها خوشحال شده‌اند، از فرایند آنباکسینگ‌شان فیلم می‌گیرند و به ستایش دوربین‌های تار و کم کیفیت آن‌ها می‌پردازند؛ واقعیت اما کمی بیش از علاقه به مدهای قدیمی است.

به نوشته سی‌ان‌ان، مهم‌ترین نکته این است که آن‌ها در اصل عاشق این قابلیت قطع ارتباطی هستند – دست کم تا جایی که در سال 2023 ممکن باشد –که تلفن‌های همراه قدیمی در اختیارشان قرار می‌دهد.

داو کمرون، بازیگر مشهور امریکایی چندی‌ قبل در اواسط ماه نوامبر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در این باره گفت: «من چندی است که به جای تلفن‌های هوشمند از یک تلفن همراه ساده تاشو استفاده می‌کنم.» او اضافه کرد که «صرف بخش زیادی از زمان مفیدی که در اختیار داشتم در شبکه‌های اجتماعی و سرگرم شدن با تلفن همراه هوشمند واقعا یک اتفاق بد برای من بود.» به گفته کمرون، او در حال حاضر از تلفن همراه تاشوی Matrix-y استفاده می‌کند و یک شماره تلفن جداگانه برای آن تهیه کرده است.

سی‌ان‌ان نوشته است اقدام داو کمرون برای کنار گذاشتن استفاده از تلفن‌های هوشمند و روی آوردن به استفاده از یک تلفن قدیمی به این دلیل صورت گرفته است که او حضور در شبکه‌های اجتماعی را برای خود و مسیر زندگی‌اش «گمراه‌کننده» می‌دانست. این نگاه اکنون در میان نسل Z فراگیر شده است.

سامی پالازولو، دانشجوی سال اول دانشگاه ایلینویز و دوستانش در گردش‌ها و مهمانی‌های شبانه یک روند جدید در استفاده از تلفن همراه را در پیش گرفته‌اند.

آن‌ها در حالی که برای بیرون رفتن از خانه یا خوابگاه آماده می‌شوند با تلفن‌های همراه هوشمندشان به موسیقی‌ گوش می‌دهند و وقتی زمان بیرون رفتن فرا می‌رسد، اسمارت فون‌های خود را در خانه گذاشته و با یک تلفن همراه ساده تاشو به بیرون می‌روند.

سامی پالازولو و دوستانش در طول شب فقط از طریق تلفن‌های ساده با یکدیگر تماس می‌گیرند و با این که این موبایل‌ها دوربین‌های باکیفیتی ندارند، عکاسی با آن‌ها را ترجیح می‌دهند. از نگاه آن‌ها، این موبایل‌های ساده یکی از ابزارهای تأثیرگذار در شروع گفت‌وگو‌ها در محیط‌های واقعی است.

پالازولو می‌گوید: «در مهمانی‌ها مردم با تعجب به این موبایل‌ها نگاه می‌کنند و می‌گویند خدای من، آیا واقعا این یک تلفن همراه تاشو است؟ این باعث می‌شود یک مکالمه آغاز شود، ما با آدم‌های جدید صحبت کنیم و دوستان جدیدی پیدا کنیم.»

این نگاه جدید به اندازه‌ای فراگیر شده که سی‌ان‌ان می‌نویسد ریگان بودر، نوجوان 18 ساله دیگری که او هم استفاده از تلفن‌های همراه ساده و قدیمی را به تلفن‌های هوشمند ترجیح می‌دهد تلاش دارد تا خواهرانش را هم در این مسیر با خود همراه کند.

این شبکه خبری نوشته است سامی پالازولو پیش از استفاده از تلفن همراه ساده در شب‌های بیرون رفتن، با چشمی گریان به خوابگاهش در کالج برمی‌گشت چرا که اغلب پست‌هایی ناخواسته حال او را خراب می‌کرد یا یک پیام از یک دوست سابق او را به گریه می‌انداخت. او می‌گوید: «اصلی‌ترین دلیل تلفن‌های همراه ما بود.»

شاید یکی از دلایلی که نسل Z اشتیاق زیادی برای بازگشت به وضعیت 1990 و 2000 میلادی دارد، مسأله حریم خصوصی و عدم وجود تصاویر و مختصاتی باشد که اطلاعات زندگی آن‌ها را در اختیار بقیه می‌گذارد. در جهانی که برنامه‌ای نظیر BeReal از آن‌ها می‌خواهد از خودشان و شرایطی که در آن قرار دارند سلفی بگیرند و ظرف 2 دقیقه آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، وجود حریم خصوصی یک می‌تواند موهبت باشد.

پالازولو به یاد می‌آورد که اولین بار سال اول دبیرستان تلفن همراه ساده خریده و خواسته به جای تلفن هوشمند، این تلفن ساده را همراه خود به اردو ببرد اما والدینش با این تصمیم مخالفت کرده‌اند چرا که آن را «مانع آگاه شدن از وضعیت» فرزندشان می‌دانستند.

مدیران شرکت HMD گلوبال، صاحب امتیاز انحصاری نوکیا می‌گویند داشتن مشتریانی از نسل Z برای خودشان هم غیرقابل پیش‌بینی و جالب توجه بوده است.

جکی کیتس، مدیر بازاریابی این شرکت اظهار می‌کند: «اکنون با مشتریانی روبه‌رو هستیم که نوکیا اولین تلفن همراه آن‌ها نبوده و احتمالا از طریق فضای مجازی با تلفن‌های ما آشنا شده‌اند.»

این تلفن‌های ساده تا شو همچنان در بازار موجودند. Nokia 2760 در والمارت به قیمت 19.99 دلار قابل خرید است و مدل‌های گران قیمت‌تر مانند 2780 را نیز می‌توان از آمازون و بست بای با 89.99 دلار خرید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

arman

۱۴۰۱/۱۱/۱۱
سلام من سالهاست که از گوشی های ساده نوکیا استفاده میکنم متاسفانه خیلی ها فکر میکنند که خسیس هستم یا از دنیا عقب ولی واقعا این طور نیست چون موبایل صرفا برام وسیله ای هست که بتونم باهش زنگ بزنم و یا پیام بدم علاقه ای به چرخیدن در شبکه های اجتماعی و عکس و فیلم گرفتن ندارم یه گوشی ساده که یک هفته شارژ نگه میداره و با هیچ گوشی پرچمدار ومیان ره و پایین رده عوض نمیکنم البته این سلیقه منه و به سلایق و علایق دیگران احترام میگذارم

نيلوفر

۱۴۰۱/۱۱/۳
منم مثل شمام اقاى كاوه و از اين بابت خوشحال?

kave

۱۴۰۱/۱۰/۲۷
من سالهاست كه جزو گروه z هستم...از بلك بري هاي قديمي استفاده مي كنم خيلي ساله...باور كنيد اصلا بلد نيستم با اينستا كار كنم
هيچكس من ودرك نمي كنه كه چقدر حس خوبي به استفاده از اين مدل گوشي هاي دارم در نبود اينترنت تقريبا هر ٢ روزي ١بار گوشيمو شارژ مي كنم البته خودمم خيلي به محصولات بلك بري علاقه دارم البته نه مدل هاي اندرويدي كه بعد از پاسپورت عرضه شدن!!! اين نظر رو هم با لپ تاپ مي نويسم
فقط زنگ و اس ام اس و هر ازگاهي ايميل و تمام