خانهاخبار
آیا اپل در سال ۲۰۲۳ آیپد جدیدی عرضه می‌کند؟

آیا اپل در سال ۲۰۲۳ آیپد جدیدی عرضه می‌کند؟

اپل نشان داده که در مورد عرضه انواع و اقسام آیپدها روند خیلی منظمی را نداشته است، بنابراین همیشه پیش‌بینی اینکه در چه زمانی چه مدل آیپدی عرضه خواهد شد سخت است، اما در اینجا قصد داریم به بررسی انواع شایعات و گزارش‌ها در مورد مدل‌های مختلف آیپد بپردازیم و احتمال عرضه آنها را در سال ۲۰۲۳ بررسی کنیم.
۱۴۰۱/۱۰/۱۷

در طول سال ۲۰۲۲ ما گزارش‌های زیادی در مورد یک آیپد پرو با نمایشگر OLED و حتی یک آیپد کاملا جدید ۱۴٫۲ اینچی شنیدیم، اما شایعات در مورد همه مدل‌های نسل بعدی آیپد به وقوع نپیوست و حالا سوال اینجاست که آیا اپل امسال آیپد جدیدی عرضه می‌کند یا خیر؟ بیایید باهم به طور جز به جز به بررسی جواب این سوال بپردازیم.

image

 

به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۳ سالی آرام برای بروزرسانی‌های سخت افزاری آیپد باشد، هرچند که ممکن است برخی مدل‌های جدید آیپد را امسال ببینیم، اما تصویر کنونی نشان می‌دهد که دیدن آیپدهای جدید امسال در کل خیلی محتمل نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۴ سال بسیار مهم‌تری برای خط تولید آیپد باشد؛ در زیر ما آخرین شایعات در مورد هر یک از مدل‌های آیپد آینده اپل را آورده‌ایم تا بهتر بتوان درک کرد که احتمال عرضه چه محصولی بیشتر است:

نسل یازدهم آیپد: غیرمحتمل

زمانی که اپل نسل دهم آیپد را در سال گذشته معرفی کرد، این دستگاه را به آیپد نسل نهم متعلق به سال ۲۰۲۱ اضافه کرد. در نتیجه اپل در حال حاضر هر دو نسل نهم و دهم آیپد را به ترتیب به قیمت ۳۲۹ و ۴۴۹ دلار به فروش می‌رساند. به نظر می‌رسد که انجام این کار ساده‌تر است زیرا حالا دستگاه‌ها به خوبی متمایز شده‌اند و طرح‌ها، تراشه‌ها، اندازه‌های نمایشگر، پورت‌ها، لوازم جانبی مانند کیبورد و غیره به خوبی قابل ارایه هستند.

image

 

تراشه A15 Bionic معقول‌ترین بروزرسانی برای نسل یازدهم آیپد است، زیرا هر آیپد سطح پایه جدید از مدل نسل هشتمی از سال ۲۰۲۰، تراشه‌ای را استفاده کرده که یک نسل جدیدتر است. آیپد نسل دهم از تراشه A14 Bionic بهره می‌برد، بناربراین A15 محتمل‌ترین ارتقا برای نسل بعد است، به ویژه به این دلیل که این تراشه اکنون به طور گستره در دستگاه‌هایی مانند آیفون SE، آیپد مینی و اپل تی وی استفاده می‌شود.

احتمالا آیپد سطح پایه می‌تواند از پشتیبانی نسل دوم قلم اپل و یک تراشه جدیدتر نیز بهره‌مند شود، اما هنوز مشخص نیست چه چیز دیگری می‌تواند عرضه نسخه جدید این دستگاه را در سال جاری توجیه کند. از آنجایی که بعید به نظر می‌رسد یک آیپد نسل یازدهم در حال حاضر چیز جدیدی برای ارایه نسبت به مدل نسل دهمی داشته باشد، دیدن یک مدل جدید آن هم به این زودی‌ها بعید به نظر می‌رسد. ضمن اینکه هنوز هیچ شایعه ملموسی در مورد آپد سطح پایه جدید منتشر نشده است.

در سال جاری اپل احتمالا نسل نهم آیپد را از خط تولید خود حذف می‌کند و مدل نسل دهم را به جای عرضه در کنار مدل نسل یازدهم، صرفا قیمت آن را کاهش می‌دهد.

نسل هفتم آیپد مینی: محتمل

اپل نسل ششم آیپد مینی را در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) عرضه کرد و اولین بازطراحی بزرگ این دستگاه را در کل تاریخ آن به ارمغان آورد. مانند نسل یازدهم آیپد، ارتقای تراشه در این دستگاه قطعی‌ترین ویژگی است که می‌توان به آن اشاره کرد، موضوعی که گزارش‌های اخیر هم به آن اشاره کرده‌اند.

image

 

آیپد مینی در حال حاضر از پردازنده A15 Bionic بهره می‌برد، در حالی که این تراشه به طور همزمان در سری آیفون ۱۳، نسل سوم آیفون SE، آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پلاس و نسل سوم اپل تی وی هم یافت می‌شود. انتظار می‌رود این دستگاه‌ها که دارای تراشه مذکور هستند تا سال ۲۰۲۳ در لیست فروش اپل باقی بمانند، به این معنی که احتمالا این تراشه مدتی طولانی از خط تولید اپل حذف نشود.

در نتیجه آیپد مینی فعلی شامل تراشه به نسبت مدرن در کل سال جاری خواهد بود که ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از نسل دوم قلم اپل و سنتر استیج را به همراه دارد و مشخص نیست اگر نسل جدید آن عرضه شود، چه موارد جدید دیگری را می‌تواند ارایه دهد.

در حالی که اپل از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ آیپد مینی را هر سال بروزرسانی کرده بود، پس از آن بروزرسانی‌های این دستگاه بسیار کم تکرار شدند که یکی از آنها در سال ۲۰۱۹ انجام شد و دیگری که آخرین بروزرسانی بود در سال ۲۰۲۱ رخ داد که همراه با بازطراحی این محصول بود. بنابراین عرضه نسل بعدی آیپد مینی در سال ۲۰۲۳ قطعی نیست، اما نسل هفتم این محصول تنها مدل آیپد است که به طور فعال شایعه شده است که امسال عرضه می‌شود.

مینگ چی کو تحلیلگر و افشاگر معتبر محصولات اپل معتقد است که نسل هفتم آیپد مینی در اواخر سال ۲۰۲۳ یا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد، بنابراین درست است که عرضه این دستگاه در سال جاری میلادی امکان‌پذیر است، اما قطعی نخواهد بود.

نسل ششم آیپد ایر: غیرمحتمل

آیپد ایر یکی دیگر از آن محصولاتی است که هیچ شایعه‌ای درباره جانشین آن وجود ندارد. مدل فعلی در ماه مارس سال گذشته (اسفند ۱۴۰۰) معرفی شد و تراشه M1، قابلیت سنتر استیج در دوربین جلو، پورت USB-C سریع‌تر و چندین گزینه رنگی جدید، از ویژگی‌هایی بود که به همراه آیپد ایر نسل پنجم عرضه شد، اما در کل می‌توان گفت که نسبت به نسل قبلی ارتقای زیادی نداشت.

image

 

با این حال با توجه به موقعیت آن بین آیپد سطح پایه و آیپد پرو، مشخص نیست که یک مدل جدید آیپد ایر اگر عرضه شود، چه موارد جدیدی را می‌تواند به ارمغان آورد تا مشتریان را مجاب به خرید خود کند.

دوربین جلوی افقی، تراشه M2 و پورت تاندربولت از جمله ویژگی‌های بالقوه برای نسل ششم آیپد ایر هستند، اما در حال حاضر اطلاعان کمی در مورد این محصول وجود دارد. در حالی که اضافه کردن تراشه M2 در سال ۲۰۲۳ به نسل جدید آیپد ایر امکان پذیر است، ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که اپل دوباره دو سال صبر کند تا دستگاه را به روز کند و سال ۲۰۲۴ را برای یک ارتقای ارزشمندتر هدف قرار دهد.

نسل هفتم آیپد پرو: خیلی غیرمحتمل

مدل‌های فعلی آیپد پرو ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی در اکتبر ۲۰۲۲ (مهر ۱۴۰۱) عرضه شدند. این مدل‌ها ویژگی‌های شناور قلم اپل، تراشه M2، وای فای نسخه 6E، قابلیت Smart HDR 4، بلوتوث نسخه 5.2 را به همراه داشتند، اما باز هم این موارد دقیقا به مانند آیپد ایر نسل پنجم یک ارتقای بزرگ محسوب نمی‌شود.

image

 

با توجه به نسل فعلی و نسل قبلی آیپد پرو با تراشه‌های سری M و بروزرسانی ۲۰۲۲ که به تراشه M2 جهش داشت، تراشه M3 محتمل‌ترین تراشه‌ای است که می‌توان گفت در نسل بعدی این دستگاه‌ها استفاده خواهد شد. انتظار می‌رود تراشه M3 با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری شرکت TSMC تولید شود و بیشترین عملکرد و کارایی را برای تراشه‌های اپل در چند سال اخیر به ارمغان بیاورد. اولین دستگاه‌های اپل با تراشه‌های M3 احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد، که این موضوع احتمال عرضه آیپد پرو را در دوره زمانی نزدیک رد می کند.

علاوه بر این ویژگی اصلی شایعه شده برای نسل بعدی آیپد پرو، نمایشگرهای اولد هستند، ارتقایی که بیش از یک سال است شایعه شده است. ده‌ها گزارش از منابع متعدد حاکی از آن است که مدل‌های آیپد پرو با نمایشگرهای اولد قرار است در سال ۲۰۲۴ به جای امسال عرضه شوند. نمایشگرهای اولد که اپل قصد استفاده از آنها را دارد، ظاهرا با دوام‌تر خواهند بود و طراحی نازک‌تر و سبک‌تری را امکان‌پذیر می‌کنند و می‌توانند حاشیه‌های باریک‌تری با گزینه‌های افزایش اندازه صفحه نمایش از ۱۱ به ۱۱٫۱ اینچ و ۱۲٫۹ به ۱۳ اینچ داشته باشند.

آیپد پرو از سال ۲۰۱۸ برای چهار نسل متوالی طراحی یکسانی داشته است و به نظر می‌سد این دستگاه در نهایت می‌تواند در نسل بعدی خود شاهد بازطراحی باشد. مشخص نیست که طراحی جدید چگونه می‌تواند باشد، اما یک دستگاه باریک‌تر و سبک‌تر با پشت شیشه‌ای یا لوگوی شیشه‌ای بزرگ‌تر اپل برای فعال کردن شارژ بی‌سیم بر اساس شایعات کنونی، به نظر محتمل می‌رسد.

شایعه شده است که ظاهر آیفون ۱۵ به سمت طراحی شبیه به آیفون 5C یا مک بوک پرو با جلوی تخت و پشت گرد خواهد رفت، بنابراین طراحی به مانند این برای آیپد پرو نیز دور از ذهن نیست.

طبق شایعات تنها چیزی که در مورد بروزرسانی بزرگ بعدی آیپد پرو مشخص است، این است که در سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد، به این معنی که هر مدل جدید آیپد پرو در سال جاری بسیار بعید به نظر می‌رسد. اپل بیش از ۱۸ ماه بین آیپد پروهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ فاصله انداخت و اگر باز هم چنین جدول زمانی اعمال شود، نسل بعدی آپد پرو در ماه می سال ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) عرضه خواهد شد.

آیپد ۱۴ اینچی: کنسل شده

پیش تر شایعه شده بود که یک آیپد ۱۴٫۱ اینچی در اوایل سال ۲۰۲۳ عرضه می‌شود، اما آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که چنین دستگاهی دیگر در کار نیست.

image

 

در حالی که در ابتدا گفته می‌شد که این محصول دارای صفحه نمایش mini-LED و فن‌آوری پروموشن است، اما بعدها اعتقاد بر این بود که از نمایشگر LCD مانند آیپد ایر در آن استفاده خواهد شد. این نشان می‌دهد که این یک مدل آیپد پرو نبوده است، بلکه یک نوع کاملا جدید از آیپد بوده که بر روی یک صفحه نمایش بزرگ بدون ویژگی‌های پیشرفته موجود در مدل‌های رده بالای آیپد تمرکز داشته است.

عرضه آیپدهای بزرگ‌تر هنوز در آینده محتمل هستند، زیرا طبق گزارش The Information اپل در حال طراحی یک آیپد ۱۶ اینچی است و بلومبرگ بارها علاقه اپل به آیپدهای بزرگ را تایید کرده است.

با لغو این آیپد ۱۴٫۱ اینچی که ظاهرا توسعه یافته‌ترین مدل بزرگ‌تر آیپد به دلیل شایعات تایید شده پیرامون این دستگاه بود و با توجه به اینکه این آیپد برای عرضه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ شایعه شده بود، اکنون به نظر می‌رسد که دیگر شاهد معرفی یک آیپد بزرگ‌تر در سال ۲۰۲۳ نخواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)