خانهاخبار
قانون جدید اتحادیه اروپا وعده بازگشت باتری‌های قابل تعویض را می‌دهد!

قانون جدید اتحادیه اروپا وعده بازگشت باتری‌های قابل تعویض را می‌دهد!

اتحادیه اروپا همچنان روند مثبت خود در رابطه با قانون‌گذاری در حوزه تکنولوژی را ادامه داده و اکنون نیز آنها قصد تصویب لایحه‌ای جهت بازگشت باتری‌های قابل تعویض توسط کاربران را دارند.
۱۴۰۱/۹/۳۰

مدتی است که اتحادیه اروپا روند بسیار مثبتی را در رابطه با قانون‌گذاری در زمینه تکنولوژی پیش گرفته و روز به روز شاهد تصویب لوایحی توسط آنها هستیم که در نهایت، زندگی کاربران را آسان‌تر می‌کنند. اتحادیه اروپا سازندگان گوشی‌های هوشمند را مجبور کرده که از ژانویه ۲۰۲۴، اجازه استفاده از استور‌های متفاوت برای دانلود اپلیکیشن‌ها را به کاربران خود بدهند.

image

 

قدم مثبت دیگر آنها، وضع قانونی جهت اجباری کردن استفاده از پورت USB-C در دستگاه‌های پورتابل الکترونیکی بود که شاید سرانجام کاربران آیفون را از دست پورت لایتنینگ راحت کند! اکنون نیز این اتحادیه قصد داشته تا لایحه‌ای جهت عرضه تمامی دستگاه‌های پورتابل الکترونیکی با باتری‌های قابل تعویض توسط کاربران را تصویب کند.

این لایحه که فعلا به فاز توافق شفاهی رسیده است؛ باتری‌هایی در همه سایز‌ها را پوشش می‌دهد. این محصولات شامل باتری‌های قابل حمل، باتری‌های گوشی، باتری‌های مخصوص موتور‌های برقی و اسکوتر‌ها، باتری‌های خودرو‌های برقی و حتی باتری‌های صنعتی می‌شود. در صورت تصویب قانون ذکر شده، اتحادیه اروپا به سازندگان این وسایل حدود ۳ سال و نیم وقت داده تا طراحی محصولات خود را جهت به کارگیری باتری‌های قابل تعویض، دگرگون کنند.

image

 

اگر به خاطر داشته باشید؛ باتری‌های قابل تعویض در گذشته کاربرد فراوانی داشته و در اکثر گوشی‌ها دیده می‌شدند. به نظر می‌رسد که برای گوشی‌های عادی، این امر چالشی چندان جدی محسوب نخواهد شد. شرکت سامسونگ توانسته تا با گوشی‌های جدید Xcover خود نشان دهد که امکان عرضه گوشی‌های مقاوم نیز به همراه باتری‌های قابل تعویض وجود دارد.

اما در بخش گوشی‌های تاشو، اوضاع کمی فرق کرده و به کار گرفتن باتری‌های قابل تعویض امری بسیار دشوار است. این گوشی‌ها معمولا از دو باتری متفاوت در هر بخش خود استفاده می‌کنند که نقش بالانس وزن دستگاه را نیز بر عهده دارند. این باتری‌ها به وسیله کابل‌هایی به یکدیگر متصل شده‌اند و طراحی آنها به گونه‌ای نیست که توسط کاربران جایگزین شوند. در صورت تصویب این قانون، سازندگان به هر حال مجبورند تا طراحی گوشی‌های تاشوی خود را نیز جهت استفاده از این‌گونه باتری‌ها تغییر دهند.

image

 

طبق این لایحه، همه باتری‌ها باید دارای لیبل و یک کد QR بر روی خود باشند که ظرفیت، عملکرد، ساختار شیمیایی و میزان عمر باتری را اعلام کند. همچنین باید پاسپورت‌هایی دیجیتالی نیز برای این باتری‌ها صادر شده و اطلاعات مدل و ساختار باتری در آن درج شود. این قانون تمرکز زیادی روی حفظ محیط زیست داشته و حداقل میزان مواد بازیافتی در باتری‌ها را نیز مشخص کرده که معادل ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب، ۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل هستند.

برای عملکرد بهتر روند بازیافت، اتحادیه اروپا باتری‌های قدیمی را به صورت رایگان جمع آوری خواهد کرد. این اتحادیه قصد دارد که تا سال ۲۰۲۳، حداقل ۴۵ درصد از باتری‌های قدیمی را جمع آوری کرده و در سال ۲۰۲۷، این عدد را به ۶۳ درصد و در سال ۲۰۳۰ به ۷۳ درصد برساند. باتری‌های دیگر مانند باتری‌های مخصوص خودرو‌های الکتریکی یا باتری‌های صنعتی قدیمی نیز به صورت رایگان جمع آوری و بازیافت خواهند شد. اتحادیه اروپا همچنین تولید کنندگان را مجبور به تعهد کرده تا دقت بیشتری به محیط زیست در تامین مواد اولیه خود داشته باشند.

image

 

آقای «آشیل واریاتی» که از نمایندگان ایتالیایی اتحادیه اروپا است؛ در رابطه با این لایحه چنین می‌گوید:

«ما برای نخستین بار موفق شده‌ تا به برنامه‌ای دست پیدا کنیم که تمامی طول عمر یک محصول را به طور کامل پوشش می‌دهد؛ این راهکار برای محیط زیست و همچنین اقتصاد نیز مفید است. هدف اصلی ما برای این توافق، بهبود وضعیت کاربران است؛ باتری‌های قدیمی جمع آوری شده و باتری‌های جدید نیز در کنار عملکرد بهتر خود، امنیت بالاتری دارند و توسط کاربران نیز قابل تعویض هستند. ما می‌خواهیم تا فرهنگ بازیافت را به خصوص برای لیتیوم، در اروپا و سایر نقاط جهان گسترش دهیم؛ زیرا این امر تاثیر زیادی بر آینده ما در زمان گذر از سوخت‌های فسیلی خواهد داشت. این سیاست‌ها می‌تواند تا به الگویی برای بازار باتری در جهان تبدیل شود.»

 

نظر شما درباره تلاش‌های اتحادیه اروپا جهت بازگشت باتری‌های قابل تعویض توسط کاربران چیست؟ آیا شما نیز این نوع باتری‌ها را ترجیح داده یا علاقه‌ای به تغییر طراحی گوشی‌های فعلی ندارید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

بهمن

۱۴۰۱/۱۰/۳
ایده بسیار عالی هم راحتی کاربران را در پی خواهد داشت هم از نظر زیست محیطی سالم خواهد بود