خانهاخبار
نماینده کاشمر: واتس اپ و اینستاگرام به ایران می‌آیند!

نماینده کاشمر: واتس اپ و اینستاگرام به ایران می‌آیند!

جواد نیک‌بین، نماینده شهر کاشمر در مجلس شورای اسلامی، به تازگی گفته است که اینستاگرام و واتس اپ شرایط حضور در ایران را خواهند پذیرفت و به ایران خواهند آمد.
۱۴۰۱/۹/۲۳

جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اخیرا در رابطه با فیلترینگ با باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو کرده است. به گفته وی «با دستن دهان‌ها افکار بسته نمی‌شود و انسان‌ها آرام نمی‌گیرند. ما باید مغازها، فکرها، دیدگاه‌ها و نگاه‌ها را تغییر دهیم لذا فیلتر کردن قطعا نتیجه مثبتی نداشته و ندارد.»

image

 

او همچنین در ادامه صحبت‌هایش از این گفت که فیلترینگ باعث نشده تا مردم کمتر سراغ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بروند و در عوض فروش VPN در فضای غیر رسمی را بیش از اندازه کرده است. وی به طور مشخص گفته است که:

فیلتر کردن باعث نمی‌شود مردم کمتر فضای مجازی ببینند اتفاقا درصد خیلی کمی کاهش پیدا کرده آن هم به جهت اینکه هجمه بسیار زیادی در حوزه فیلترینگ است.

فیلترینگ باعث شده تا فروش VPN در فضای غیررسمی آنقدر زیاد شود که بخش زیادی از هزینه‌های مردم و پول این کشور خرج VPN شود. این VPN را چه کسی تولید می‌کند همان که ما با آن ارتباط خوبی ندارد.

نیک بین تصریح کرد: خرید VPN یعنی فروش اطلاعات شخصی ما به یک کشور واسطه و بعد به آن کشور مبدا؛ مثلا اگر بخواهیم از واتس اپ استفاده کنیم و مبدا کشور الف باشد ما به صورت مستقیم نمی‌توانیم به آن کشور مرتبط شویم لذا می‌رویم به کشور ب اطلاعات خود را می‌دهیم و بعد می‌آییم از کشور الف اطلاعاتمان را می‌گیریم.

این امر یک زحمت برای مردم، خروج ارز از کشور، پایین آمدن خرید و فروش‌های اینترنتی و درست کردن بازار سیاه برای VPN فروش‌ها است.

تصمیم جدی برای جلوگیری از فروش VPN بعد از اغتشاشات گرفته خواهد شد و جلوی شرکت‌های VPN فروش گرفته می‌شود.

image

 

در ادامه این گفت‌وگو بود که در مورد شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس اپ هم صحبت شد که گویا این دو شبکه اجتماعی به زودی به ایران می‌آیند:

طبق گزارش‌هایی که داده شده احتمال زیاد اینستاگرام و واتس اپ به ایران می‌آیند و تا جایی که مطلع هستم به اجمال شرایط ایران را قبول کردند.

«شرایط ایران» که نماینده کاشمر از آن صحبت کرده، احتمالا مربوط به همان نامه‌ای می‌شود که هفته پیش «مرکز ملی فضای مجازی» برای شرکت متا ارسال کرده بود و در آن حتی برای پاسخگویی و ارسال نماینده، به این شرکت ۱۰ روز فرصت داده بود. در هر صورت تا قبل از نامه اخیر مرکز ملی فضای مجازی، شرمت متا که مالک اینستاگرام و واتس اپ است، هرگز زیر بار داشتن نمایندگی در کشورمان نرفته بودند اما آنطور که جواد نیک‌بین گفته، گویا موضع آن‌ها در حال تغییر است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

نن

۱۴۰۲/۲/۳۱
ولی همه که نمی تونن پول فیلتر بدن

نن

۱۴۰۲/۲/۳۱
اینستا و واتساپ بودند که از طریق آن دشمن توانست اهداف خود را تحمیل کند و مردم با به اغتشاش بگذارند