خانهاخبار
آشنایی با ویژگی‌‌های جدید سری آیفون 14 که پیش‌تر در اندروید وجود داشتند!

آشنایی با ویژگی‌‌های جدید سری آیفون 14 که پیش‌تر در اندروید وجود داشتند!

در این مطلب، قصد داریم نگاهی به ویژگی‌های جدید سری گوشی‌های آیفون 14 بیاندازیم که از سال‌ها قبل، در سیستم عامل اندروید وجود داشتند.
۱۴۰۱/۶/۲۰

به دلایل عجیبی، کاربران معمولا عادت به طرفداری از محصولات انتخابی خود را دارند و سعی آنها همواره بر این است که دیگران را نیز قانع کنند که محصول آنها، بهترین محصول ممکن است! این فرهنگ، در بین شرکت‌ها نیز دیده شده و آنها می‌خواهند تا به مشتریان خود ثابت کنند که محصول آنها نوآورانه‌تر، امن‌تر، جذاب‌تر یا از هر لحاظ بهتر از سایر رقبا است.

این رقابت، به صورت جدی بین شرکت اپل با گوشی‌های آیفون خود و شرکت‌های بی‌شمار تولید کننده محصولات اندرویدی نیز به چشم می‌خورد. این امر، به خصوص در بین شرکت‌هایی چون اپل، سامسونگ و گوگل محسوس است. این شرکت‌ها در هنگام معرفی ویژگی‌های جدید محصولات خود، آنها را انقلابی و نوآورانه خوانده و همواره بر اهمیت آنها تاکید می‌کنند.

image

 

شرکت اپل، به رفتار محتاطانه‌اش در زمینه افزودن ویژگی‌های جدید و تست نشده به آیفون‌ها معروف شده است. این شرکت که معمولا قابلیت‌های تازه را با چندین سال تاخیر به آیفون‌ها می‌آورد؛ در هنگام معرفی آنها طوری برخورد کرده که انگار این ویژگی‌ها پیش از این وجود نداشته‌اند!

طرفداران اندروید نیز همواره کاربران آیفون را به همین دلیل به سخره می‌گیرند و پس از معرفی سری آیفون 14، شاهد برخوردهای مشابهی در شبکه اجتماعی توییتر هستیم. این گوشی‌ها که در روز ۷ سپتامبر و در کنار سیستم عامل iOS 16 معرفی شدند؛ قابلیت‌های تازه و جذابی را به همراه دارند. بسیاری از این ویژگی‌ها، به لطف پشتیبانی نرم افزاری عالی اپل به آیفون‌های قدیمی‌تر نیز خواهند آمد و البته برخی از آنها، در انحصار سری آیفون 14 هستند.

با وجودی که اپل ادعا می‌کند که تمامی این ویژگی‌ها کاملا تازه و انقلابی هستند؛ بسیاری از کاربران می‌دانند که این ویژگی‌ها یا مشابه آنها پیش‌تر در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دیده شده است. بگذارید حالا نگاهی به لیست ویژگی‌های تازه آیفون 14 و مشابه اندرویدی آنها بیاندازیم.

 

داشتن چند توقف در هنگام مسیریابی با اپل مپز

image

 

به احتمال زیاد، در هنگام رانندگی بارها مجبور به این شده‌اید که چند توقف متفاوت داشته و مثلا از محل کار به کتاب فروشی، سوپر مارکت و سپس خانه بروید. کاربران iOS 16 حالا می‌توانند تا در موقع مسیریابی، چند توقف متفاوت داشته باشند.

image

 

این ویژگی کاربردی، از سال ۲۰۱۷ در سیستم عامل اندروید و پلتفرم گوگل مپز وجود داشت. اپل مپز از زمان انتشار فاجعه‌بار خود در سال ۲۰۱۲ پیشرفت فراوانی کرده است؛ اما همچنان جای کار داشته و هر یک از این آپدیت‌ها که ویژگی کلیدی جدیدی را به همراه دارند، مهر تایید دیگری بر این امر هستند.

 

امکان پاک کردن ایمیل برای مخاطب

 

در iOS 16، کاربران تا ۱۰ ثانیه پس از ارسال هر ایمیل، امکان پاک کردن آن برای مخاطب را خواهند داشت. البته، ناگفته نماند که برای استفاده از این ویژگی، هر دو کاربر باید از سیستم عامل iOS 16 استفاده کنند. کاربران همچنین می‌توانند یک ایمیل را پیش‌نویس کرده و زمان ارسال آن را مشخص کنند. ویژگی جدید دیگر این آپدیت در بخش ایمیل نیز امکان یادآوری به کاربر برای بازگشت به یک ایمیل و مطالعه آن در آینده است.

 

امکان حذف ایمیل برای مخاطب، از سال ۲۰۱۸ در جیمیل وجود دارد و گوگل قابلیت تعیین زمان ممکن برای این کار را نیز به کاربر می‌دهد؛ کاربران می‌توانند بین ۵، ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ ثانیه را برای پاک کردن ایمیل پس از ارسال آن انتخاب کنند. جیمیل همچنین می‌تواند به کاربر یادآوری کرده تا یک ایمیل را در آینده مشاهده کند.

 

زیرنویس همزمان

image

 

در iOS 16، اپل قابلیت زیرنویس همزمان یا لایو کپشن را به آیفون‌ها آورده است. این قابلیت که در سطح سیستمی وجود دارد؛ به کاربر اجازه داده تا گفته‌های درون ویدیوها، فایل‌های صوتی یا گفتگو‌ها را به صورت زنده و به شکل زیرنویس مشاهده کند. این قابلیت، مسلما اهمیت بسیاری برای افراد با مشکلات شنوایی دارد.

قابلیت زیرنویس همزمان، از سال ۲۰۱۹ در سیستم عامل اندروید وجود داشته و حتی امکان ترجمه محتوا توسط گوگل ترنسلیت نیز در آن وجود دارد. اپل با انتشار این ویژگی، بار دیگر کمی دیر کرده است؛ ولی باز هم نمی‌توان از اهمیت آن غافل ماند.

 

کیبورد با بازخورد لرزشی

image

 

تجربه تایپ کردن با گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲، به لطف نمایشگر‌های بزرگ‌تر کمی آسان‌تر شده؛ اما همچنان خیلی جالب نیست. بخشی از عدم جذابیت این نوع از تایپ، عدم دریافت بازخورد فشردن کلید‌هاست که در هنگام کار با یک کیبورد واقعی حس می‌شود.

image

 

iOS 16 حالا با مدت چشمگیری تاخیر، به کاربران خود اجازه می‌دهد تا در هنگام کار با کیبورد اصلی آیفون، بازخورد لرزشی را فعال کنند. این قابلیت، در بیشتر گوشی‌های اندرویدی به طور اتوماتیک روشن بوده و در نوع خود عجیب است که تا به حال در iOS وجود نداشت. البته، کیبوردهای دیگر در این سیستم عامل مانند جی‌بورد این ویژگی را به همراه داشتند.

 

گالری اشتراکی

image

 

کاربرانی که از iOS 16 استفاده می‌کنند؛ در آینده نزدیک می‌توانند تا گالری خود را با پنج کاربر دیگر به اشتراک بگذارند. امکان انتخاب به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی که کاربران دیگر در آن حضور دارند یا به اشتراک گذاشتن عکس‌های گرفته شده در یک بازه زمانی نیز وجود دارد. ناگفته نماند که این ویژگی، در زمان عرضه iOS 16 در دسترس نبوده و کاربران باید کمی برای دسترسی به آن صبر کنند.

گوگل فوتوز مدت‌هاست به کاربران خود اجازه به اشتراک گذاشتن عکس‌ها با توجه به محتوا یا تاریخ را می‌دهد؛ اما این ویژگی تنها به یک کاربر محدود است.

 

نمایشگر همیشه روشن

image

 

تکنولوژی Always-On Display یا نمایشگر همیشه روشن، در سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری کسب کرده و به بخشی جدایی ناپذیر از اکثر گوشی‌های اندرویدی تبدیل شده است. اینطور که به نظر می‌رسد، اپل نیز سرانجام تسلیم شده و یکی از ویژگی‌های جدید سری آیفون 14 که در رویداد Far Out شاهد معرفی آنها بودیم؛ قابلیت نمایشگر همیشه روشن است. این قابلیت، تنها بر روی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس قابل دسترسی خواهد بود.

نمایشگر همیشه روشن به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا به زمان، ویجت‌ها و برخی اطلاعات مفید دسترسی داشته باشند. این قابلیت، برای کاربران اپل واچ بیگانه نیست و کاربران ساعت هوشمند اپل، از زمان اپل واچ سری 5 به این ویژگی دسترسی داشتند.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ این تکنولوژی در بین گوشی‌های اندرویدی کاربرد فراوانی داشته و حدود ده سال است که شاهد استفاده از آن هستیم. گوگل نیز از زمان عرضه اندروید 12، تمرکز ویژه‌ای روی این قابلیت داشت و آن را به صورت پیش فرض فعال کرده است. آیفون‌ها اما، تا به حال از مزایای Always-On Display بی بهره بودند و نمایشگر آنها تا هنگام لمس توسط کاربر یا دریافت اعلانی جدید، خاموش می‌ماند.

البته، باید گفت که نمایشگر همیشه روشن جدید آیفون‌ها، بسیار جذاب‌تر و کامل‌تر از نمونه‌های دیده شده روی گوشی‌های اندرویدی به نظر می‌رسد. طراحی آن نیز جذاب‌تر بوده و به لطف تاریک‌ کردن والپیپر به صورت هوشمند، همچنان می‌توانید والپیپر انتخابی برای لاک اسکرین خود را مشاهده کنید.

مسلما، نمایشگر همیشه روشن مصرف باتری گوشی‌ها را به شکل محسوسی افزایش می‌دهد؛ اما به لطف نرخ نوسازی متغیر نمایشگر که خود را تا ۱ هرتز پایین آورده و همچنین بهینگی چیپست‌های اپل، احتمالا نتیجه راضی کننده خواهد بود.

 

ردیابی ورزش توسط گوشی

image

 

اپل واچ ابزار بسیار خوبی برای کنترل سلامت و همچنین ردیابی ورزش به حساب می‌آید؛ اما کاربران آیفون که این ساعت هوشمند را تهیه نکرده بودند، تا به حال امکان استفاده از اپلیکیشن رسمی اپل فیتنس را نداشتند. با عرضه iOS 16، کاربران حالا می‌توانند حتی بدون اپل واچ نیز از اپلیکیشن اپل فیتنس استفاده کنند.

در سوی دیگر، اپلیکیشن سلامت گوگل یا همان گوگل فیت، مدت‌هاست که در دسترس کاربران بوده و نیازی نیز به یک ساعت هوشمند برای استفاده از آن وجود ندارد. البته، همانطور که می‌دانید اوضاع ساعت‌های اندرویدی به جز محصولات اخیر سامسونگ، چندان جالب نیست. اپلیکیشن گوگل فیت، به صورت پیش فرض روی گوشی‌های پیکسل نصب شده و محصولات سامسونگ نیز معمولا اپلیکیشن سلامت سامسونگ را به همراه دارند.

image

 

با وجودی که گوشی‌ها عمدتا امکان سنجش ضربان قلب یا دمای بدن را بدون کمک یک ساعت هوشمند ندارند؛ سنسور‌های به کار رفته در آنها برای نیازهای اولیه کاربر مانند شمارش قدم‌ها و یا کالری‌های سوزانده شده کافی است.

 

ویجت‌های لاک اسکرین

image

 

این قابلیت جدید iOS، در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد و به کاربر اجازه داده تا حداکثر چهار ویجت را به لاک اسکرین گوشی خود اضافه کند. این ویژگی، برای نخستین بار حدود ده سال پیش و در سیستم عامل اندروید 4.2 دیده شد؛ اما گوگل تصمیم گرفت تا در اندروید 5 آن را کنار بگذارد.

با توجه به سابقه خوب اپل از نظر ارائه ویژگی‌ها پس از تکامل آنها (البته به جز سیری!)، شاید ویجت‌های لاک اسکرین نیز بسیار کاربردی بوده و به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی کاربران آیفون تبدیل شوند. البته، باید به خاطر داشته باشیم که بسیاری از کاربران iOS، همچنان از ویجت‌ها نیز استفاده نکرده و رویکرد آیفون‌های قدیمی‌تر را ترجیح می‌دهند.

 

تشخیص تصادف

image

 

شرکت اپل سعی داشت تا در رویداد Far Out، تمرکز زیادی رو امنیت جانی کاربران در شرایط دشوار داشته باشد که البته، در برخی سناریو‌ها نیز کمی غیر واقعی به نظر می‌رسید! سری آیفون 14 و اپل واچ سری 8، قابلیت تشخیص تصادف را نیز به همراه دارند و پس از اینکه متوجه تصادف شدیدی شدند؛ با سرویس‌های امدادی تماس می‌گیرند. این قابلیت، مسلما می‌تواند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.

گوشی‌های پیکسل نیز از سال ۲۰۱۹ چنین قابلیتی را به همراه داشتند و شرکت گوگل آن را به اپلیکیشن اختصاصی امنیت فردی کاربر اضافه کرد.

 

سنسور دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

image

 

بسیاری از کاربران، به دوربین گوشی خود اهمیت بسیاری داده و این امر، یکی از دلایل جدی آنها برای آپگرید دستگاه محسوب می‌شود. به مدت چندین سال، بسیاری از شرکت‌ها به استفاده از دوربین‌هایی با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ادامه داده و در کنار آن، از تمامی ترفند‌های نرم افزاری جهت بهبود کیفیت عکس‌ها استفاده می‌کردند.

شرکت‌هایی چون گوگل یا سامسونگ، مدتی است رزولوشن دوربین اصلی گوشی‌هایی خود را به حدود ۴۰ تا ۵۰ مگاپیکسل رسانده‌اند و البته در برخی پرچمدار‌های پریمیوم اندرویدی، شاهد استفاده از دوربین‌هایی با سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی نیز هستیم. به دلیل کاهش سایز فایل عکس‌ها و همچنین استفاده بهتر از نور، این گوشی‌ها معمولا از فناوری ترکیب پیکسل‌ها استفاده کرده و در نهایت تصویری با همان رزولوشن حدود ۱۲ مگاپیکسل را تحویل می‌دهند.

این گونه از قابلیت‌های نرم افزاری، به دوربین گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد تا در این حد پیشرفت کرده و حتی با برخی از دوربین‌های واقعی نیز رقابت کنند. تکنولوژی ترکیب پیکسل‌ها، قابلیت جدیدی نیست و حتی در سال ۲۰۱۲ و گوشی نوکیا 808 پیور ویو نیز شاهد آن بودیم. عملکرد این قابلیت، بستگی زیادی به سنسور دوربین و همچنین قدرت پردازش عکس گوشی دارد.

اپل نیز حالا پس از چندین سال، سنسور‌های ۱۲ مگاپیکسلی را کنار گذاشته و در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس، شاهد استفاده از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی هستیم. این شرکت به رسم همیشه، عملکرد بسیار خوبی در بازاریابی داشته و برای تبلیغ دوربین جدید خود، از عبارت‌هایی جذاب چون Quad-Pixel و Photonic Engine استفاده می‌کند.

شرکت‌های دیگری چون هواوی و سامسونگ، از سال‌ها قبل استفاده از سنسور‌های با مگاپیکسل بالا را آغاز کرده بودند و اکنون، حتی میان رده‌های اندرویدی نیز دوربین‌هایی ۴۸ یا ۶۴ مگاپیکسلی را به همراه دارند؛ اما اپل همواره ثابت کرده که مگاپیکسل اهمیت چندانی نداشته و صبر آنها در معرفی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید، همواره نتیجه داده است.

 

شما درباره این مطلب چه می‌اندیشید؟ آیا عقیده دارید که اپل همواره از قافله عقب مانده یا صبر و تامل این شرکت در استفاده از ویژگی‌های جدید و به تکامل نرسیده را ترجیح می‌دهید؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۴۰۱/۶/۲۱
با سپاس از آقای مهاجری عزیز
بالاخره یه پست در صفحه ی جی اس ام دیدیم که کمی هم به اشکالات و ایرادات شرکت اپل و محصولش پرداخته.
به خصوص این مطلب که اپل همیشه با پروپاگاندا و تبلیغات، نوآوری های دیگران رو از آن خودش میدونه و جالبتر (بخوانید فاجعه بار تر) اینکه طرفداران پروپاقرص و چشم و گوش بسته ی اپل (همونهایی که اپل واقعا بهشون نیاز داره) هم بدون هیچگونه تحقیقی اونها رو میپذیرند، حتی اگه ایده ای خیلی احمقانه و یا بیخود و یا از آن دیگران باشه.!!!
به لیست قابلیتهایی که اپل روش مانور داد و تبلیغات زیادی روش کرد، میشه ناچ رو هم اضافه کرد که اولین بار در گوشی Essential Phone Ph-1 توسط آقای Andy Rubin ارایه شد.