خانهاخبار
افشای سند ثبت اختراع حسگر دمای بدن برای اپل واچ

افشای سند ثبت اختراع حسگر دمای بدن برای اپل واچ

امروز سندی مبنی بر ثبت حسگر سنجش دمای بدن برای اپل واچ منتشر شده که نشان از احتمال استفاده اپل از این قابلیت در اپل واچ سری ۸ دارد.
۱۴۰۱/۵/۲۰

تنها چند هفته قبل از اینکه شرکت اپل، ساعت‌های هوشمند سری ۸ را طبق شایعات با قابلیت سنجش دمای بدن رونمایی کند، اسناد افشا شده نشان می‌دهد که حق ثبت اختراع حسگر دمای بدن مناسب برای اپل واچ به اپل اعطا شده است. پتنت تازه اعطا شده توسط MyHealthyApple، در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا ثبت شده است و عنوان آن «سنجش گرادیان دما در دستگاه‌های الکترونیکی » است. در حالی که عبارت پتنت نشان می‌دهد که می‌تواند برای هر دستگاهی استفاده شود، تنها دستگاهی که در تصاویر ثبت اختراع نشان داده شده است، به وضوح اپل واچ است، که به طور بالقوه به این اشاره می‌کند که اپل چه برنامه‌هایی برای این فن‌آوری در نظر دارد.

image

 

حق اختراع اپل از محفظه دستگاه الکترونیکی محافظت می‌کند که یک سیستم سنجش دما شامل دما و یک کاوشگر دمای تفاضل را در بر میگیرد. این سیستم با محاسبه تفاوت بین دو انتهای یک پراب (ابزار سنجش) کار می‌کند. یک انتها سطحی را که قرار است اندازه‌گیری شود لمس می‌کند، در حالی که طرف دیگر به یک سنسور دما متصل است؛ سپس تفاوت ولتاژ در سرهای مختلف پراب را می‌توان با اندازه‌گیری دمای تفاضلی مرتبط کرد.

ابزار سنجش دما (پراب) طوری پیکربندی شده است که ولتاژی مطابق با گرادیان دما بین انتهای اول و انتهای دوم پراب ایجاد کند. سنسور دما را می‌توان در محفظه الکترونیکی قرار داد و یک سر اول پراب را می‌توان به سنسور دما جفت کرد و سر دوم پراب را می‌توان به هر سطح مناسب اعم از داخلی یا خارجی دستگاه الکترونیکی وصل کرد. در این ساختار می‌توان سنسور دما را پیکربندی کرد؛ برای اندازه‌گیری درجه حرارت، در هر زمان نمونه برداری یا نرخ نمونه‌گیری معین، از هر سطح یا حجمی که سطح حسگر در معرض آن قرار دارد.

image

 

این پتنت در ادامه به توضیح جزئیات فنی نحوه عملکرد سخت افزار سنجش دما می‌پردازد. نکته مهم این است که در حالی که این پتنت نحوه استفاده از حسگر دمای اختصاصی را در داخل دستگاه برای نظارت بر دمای یک قسمت مانند پردازنده پوشش می‌دهد، می‌گوید که این حسگر می‌تواند برای اندازه‌گیری «دمای مطلق» یک سطح خارجی مانند پوست استفاده شود.

مهم‌تر از همه اپل به صراحت اشاره می‌کند که چگونه محل کاوشگر خارجی ممکن است روی یک سطح پشتی مانند کریستال پشتی ساعت هوشمند قرار گیرد و توضیح می‌دهد که این سیستم شامل « سنسور دمای مطلق با دقت بالا» است. این حق اختراع چندین شکل و مراحل بالقوه برای سنسور دما را مشخص می‌کند که یکی از برجسته‌ترین طرح‌ها برای یک کاوشگر دما به شکل متقاطع است.

به گفته مینگ چی کو تحلیل‌گر معتبر اپل، این شرکت در ابتدا قصد داشت ویژگی اندازه‌گیری دمای بدن را با مدل‌های اپل واچ سری ۷ عرضه کند، اما زمانی که الگوریتم دمای بدنی که توسعه داده بود، قبل از ورود دستگاه به مرحله آزمایش اعتبارسنجی (EVT) نیازها را برآورده نکرد، بنابراین اپل برنامه‌های خود را در این مورد کنار گذاشت.

مشکلاتی که اپل در رابطه با اندازه‌گیری دمای بدن تجربه کرده است، ظاهرا به این واقعیت مربوط می‌شود که دمای پوست به سرعت بر اساس محیط تغییر می‌کند و از آنجایی که ساعت هموشمند نمی‌تواند دمای هسته بدن را با استفاده از سخت افزار موجود کنترل کند، این ویژگی به شدت به الگوریتمی وابسته است که نتایج دقیقی را تولید کند. این حق ثبت اختراع به جای الگوریتم مورد نیاز برای تولید نتایج دقیق، تنها تنظیمات سخت افزاری یک سیستم سنجش دما را پوشش می‌دهد.

image

 

باید توجه داشت که پرونده‌های ثبت اختراع اپل را نمی‌توان به عنوان شواهدی ملموس بر برنامه‌های دقیق این شرکت در نظر گرفت زیرا بسیاری از پتنت‌های ثبت شده هرگز استفاده نمی‌شوند، آنها حوزه‌های تحقیق و توسعه در موضوعی خاص را نشان می‌دهند، اما از طرفی هم گاهی اوقات محصولاتی را نشان می‌دهند که به زودی در مدت زمانی کوتاه پس از ثبت آن اختراع، معرفی و عرضه می‌شوند که یک مثال بارز آن را می‌توان ایرتگ نام برد. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت که آیا اپل از سنسور دمای بدن در اپل واچ‌های امسال رونمایی خواهد کرد یا خیر، اما با وجود اظهار نظرهایی که از افراد مختلف فعال در صنعت مانند مینگ چی کو و مارک گورمن دیده‌ایم، این موضوع بعید هم به نظر نمی‌رسد.

در این مورد نگاه کردن به انبوه گزارش‌های مربوط به اپل واچ سری ۸ که حسگر دمای بدن را ارائه می‌دهد، نشان می‌دهد که این قابلیت در اپل واچ سری ۸ آنچنان هم دور از واقعیت نیست، موضوعی که افرادی مانند مینگ چی کو هم بارها از آن یاد کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اگرچه این حسگر دمای بدن شما را به صورت دقیق و آنی نشان نخواهد داد، اما قادر است که تشخیص دهد که دمای بدن شما نرمال است یا خیر.

وال استریت ژورنال و مارک گورمان از بلومبرگ بیان کرده‌اند که سنسور دمای بدن به برنامه‌ریزی باروری کمک می‌کند و به زنان بینشی در مورد چرخه تخمک‌گذاری آنها می‌دهد. اپل در سال‌های اخیر بر سلامت زنان تمرکز کرده است، بنابراین به نظر می‌رسد گسترش امکانات در این زمینه با اهداف این شرکت همسو باشد.

علاوه بر این سنسور دمای بدن می‌تواند برای بهبود تشخیص الگوها هنگام ردیابی خواب هم استفاده شود. اپل از قابلیت‌های سنجش اکسیژن خون در طول خواب با شروع اپل واچ سری ۶ استفاده کرد و به طور قابل توجهی ردیابی خواب اپل واچ را در watchOS 9 تقویت کرد، به این معنی که بهبودهای بیشتر در این زمینه با کمک سخت افزار در سال جاری بسیار محتمل به نظر می‌رسد. همچنین گفته می‌شود که اپل برنامه‌هایی برای فعال کردن سنسور دمای بدن برای تشخیص تب دارد، اما بعید به نظر می‌رسد که این ویژگی با عرضه اپل واچ سری ۸ در دسترس باشد. مارک گورمن افشاگر معروف و خبرنگار بلومبرگ، معتقد است که در آینده مدل‌های اپل واچ می‌توانند تعیین کنند که دمای بدن کاربر بالاتر از حد معمول است یا نه، اما هنوز بعید است که اندازه‌گیری دقیقی را از دمای بدن بتواند ارائه دهد.

به نظر شما پتنت ثبت شده نشان از عرضه سنسور دمای بدن در اپل واچ‌های امسال دارد یا این شرکت ارائه سنسور تشخیص دمای بدن را به سال بعد موکول خواهد کرد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)