خانهاخبار
مقایسه دوربین گوگل پیکسل 6a، گلکسی A53 5G و آیفون SE 2022

مقایسه دوربین گوگل پیکسل 6a، گلکسی A53 5G و آیفون SE 2022

بررسی دوربین میان‌رده‌های گوگل، سامسونگ و اپل
۱۴۰۱/۶/۶

در میان گوشی‌های میان‌رده، کدام دستگاه دارای بهترین دوربین است؟ تا همین اواخر، رقابت اصلی دوربین گوشی‌های میان‌رده بین گلکسی A53 5G و آیفون SE 2022 بود. اما اکنون، کمپانی گوگل با عرضه میان‌رده پیکسل 6a خود، توانسته رقیبی جدید و جدی را برای این دو گوشی به ارمغان بیاورد.

در این مطلب، دوربین‌های این سه گوشی بررسی شده و تعدادی عکس ثبت شده در روز و شب قرار گرفته است. همچنین که لازم به ذکر است از تمامی لنزهای این گوشی‌ها استفاده شده است.

لازم به ذکر است که میان‌رده گوگل که تقریبا سه ماه از معرفی آن می‌گذرد، توانسته خود را به خوبی ثابت کند. اما باید ببینیم این دستگاه توانایی شکست دادن نماینده‌های سامسونگ و اپل را خواهد داشت یا خیر.

image

 

مشخصات دوربین:

دستگاه‌هایی که معمولا در این بازه قیمتی هستند (کمتر از ۵۰۰ دلار)، معمولا از لنزهای تله فوتو صرفه نظر کرده و دارای ماژول دوربین دوگانه متشکل از دوربین اصلی و سنسور اولترا واید هستند. اما نماینده اپل حتی گزینه‌های محدودتری دارد. آیفون SE 2022 تنها به یک دوربین بسنده کرده و فاقد لنز اولترا واید است.

 

گوگل پیکسل 6a

سامسونگ گلکسی A53 5G

اپل آیفون SE 2022

دوربین اصلی

۱۲ مگاپیکسل، لنز معادل ۲۷ میلی‌متر (در دوربین‌های فول‌فریم)، دریچه دیافراگم f/1.7

۶۴ مگاپیکسل، لنز معادل ۲۶ میلی‌متر (در دوربین‌های فول‌فریم)، دریچه دیافراگم f/1.8

۱۲ مگاپیکسل، لنز معادل ۲۶ میلی‌متر (در دوربین‌های فول‌فریم)، دریچه دیافراگم f/1.8

دوربین اولترا واید

۱۲ مگاپیکسل، لنز معادل ۱۷ میلی‌متر (در دوربین‌های فول‌فریم)، دریچه دیافراگم f/2.2

۱۲ مگاپیکسل، دریچه دیافراگم f/2.2

-

دوربین تله فوتو

-

-

-

سایر دوربین‌ها

-

دوربین ۵ مگاپیکسلی ماکرو

دوربین ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق

-

دوربین سلفی

۸ مگاپیکسل

۳۲ مگاپیکسل

۷ مگاپیکسل

 

عکس‌های روز

 

در عکس‌هایی که در طول روز به ثبت می‌رسند، با هر دوربین می‌توان شرایط نوری خوب و رنگ‌های مختلف را مشاهده کرد.

با دیدن تصاویر بالا، متوجه شده‌اید که تصاویر گلکسی A53 5G از عکس‌های ثبت شده توسط پیکسل و آیفون متمایز است. در عکس‌های گرفته شده توسط نماینده سامسونگ تصاویر به شدت روشن هستند. به طوری که Dynamic Range خوبی نداشته و باعث از بین رفتن هایلایت‌ها شده‌اند. البته که عکس‌های ثبت شده با این گوشی به اندازه کافی خوب هستند، اما طوری نبوده که کاربران را در این مقایسه شگفت‌زده کنند.

اما در سمت دیگر میدان، پیکسل و آیفون هر دو عملکرد خوبی را از خود بر جای گذاشته‌اند. این گوشی‌ها توانستند تصاویر را با رنگ‌های دلپذیر و Dynamic Range عالی ثبت کنند. در این بخش ممکن است سلیقه نقش زیادی در انتخاب شما داشته باشد. نویسنده سایت Phone Arena نیز اذعان داشته که عملکرد نماینده گوگل بهتر است، اما طبیعی است که برخی افراد آیفون را ترجیح دهند.

عکس‌هایی در نور کم

در حالی که پیکسل 6a توانسته در این بخش پیشتاز باشد، آیفون به دلیل عدم برخورداری از حالت شب با مشکل مواجه شده است.

در این بخش، نماینده کمپانی اپل نتوانسته به میزان قسمت قبل قدرتمند ظاهر شود. زیرا آیفون SE 2022 از نبود قابلیت مهمی در عکس‌برداری مانند حالت شب رنج می‌برد. به همین دلیل می‌توان گفت که پیکسل و گلکسی در این بخش عملکرد کاملا بهتری را از خود بر جای گذاشته‌اند.

اما پس از کنار گذاشتن آیفون، به نظر می‌رسد در جدال بین نمایندگان گوگل و سامسونگ می‌توان پیکسل 6a را برنده دانست. این گوشی با عکس‌های تقریبا بی‌عیب خود، در کنار قیمت معقولی که داشته بسیار تاثیربرانگیز است. همچنین پرچمدار این کمپانی یعنی گوگل پیکسل ۶ نیز در حالت شب دارای محدودیتی بود که در عکس‌هایی با نور کم نیاز به مدتی کوتاه برای پردازش داشت. اما اکنون به نظر می‌رسد این مشکل در پیکسل 6a حل شده است.

عکس‌های لنز اولترا واید

داشتن یک دوربین اولترا واید می‌تواند مزیت بزرگ برای هر گوشی باشد. اما اکنون آیفون SE 2022 با بهره نبردن از این دوربین باعث ایجاد ناامیدی شده است. در این بخش، گلکسی دارای میدان دید وسیع‌تری بوده که می‌تواند در فضای تنگ مفید واقع شود. اما در سمت دیگر کیفیت دوربین اولترا واید پیکسل بهتر بوده که باعث می‌شود نماینده گوگل را در این بخش هم پیروز بدانیم. اما در مجموع عکس‌های تنها دوربین آیفون SE را هم قرار داده‌ایم که حداقل از نظر زاویه دید مقایسه داشته باشیم و ببینیم که کاربران آیفون SE از چه زاویه دیدی محروم می‌شوند.

مقایسه زوم

هر سه گوشی به زوم دیجیتال متکی بوده و خبری از زوم اپتیکال در آن‌ها نیست. اما به نظر می‌رسد گلکسی در این بخش عملکرد بهتری دارد.

اگر دستگاه شما از لنز تله فوتو برخوردار نباشد، برای دیدن جزئیات از دور نیازمند زوم دیجیتال هستید. اگر به تصاویر بالا دقت کنید، می‌بینید که هیچ کدام کیفیت چشمگیری ندارند. اما در این بخش می‌توان نماینده سامسونگ را به عنوان برنده رقابت اعلام کرد.

حالت پرتره

یک لنز تله فوتو با زوم ۲ یا ۳ برابری برای ثبت عکس‌های پرتره بسیار مهم است، زیرا به خوبی می‌تواند فواصل کانونی را تشخیص داده و باعث جداسازی سوژه از پس‌زمینه شود. اما اکنون گوشی‌هایی که زیر ۵۰۰ دلار قیمت داشته اکثرا فاقد لنز تله فوتو هستند. سه دستگاه مورد مقایسه قرار گرفته در این مطلب نیز در این دسته قرار دارند.

با این حال، گلکسی و پیکسل برای عکس‌های پرتره از زوم دیجیتال استفاده کرده و دچار افت کیفیت شده‌اند. همچنین آیفون نیز می‌تواند عکس‌های پرتره را در حالت واید ثبت کند. اما باید بسیار صبور باشید تا بتوانید یک تصویر قابل قبول با آیفون SE 2022 ثبت کنید.

با این حال، اگر بتوانید شرایط را به خوبی مهیا کنید، آیفون می‌تواند بهترین عکس‌های پرتره را میان این سه گوشی بگیرد. زیرا این دستگاه تصاویری با رنگ‌های پیوسته زیبا ثبت کرده و جداسازی سوژه از پس‌زمینه را به خوبی انجام می‌دهد. گلکسی نیز در این رتبه‌بندی در مقام دوم قرار دارد. همچنین پیکسل 6a به دلیل عدم توانایی در به تصویر کشیدن جزئیات نمی‌تواند تصاویر پرتره قابل قبولی ثبت کرده و در رتبه آخر قرار می‌گیرد.

عکس‌برداری سلفی

 

در دوربین سلفی، پیکسل 6a و گلکسی A53 5G به شما انتخاب امکان بین نماهای عریض و اولترا واید را برای ثبت تصاویر سلفی می‌دهند. اما آیفون SE 2022 تنها دارای یک نما بوده که در وسط قرار می‌گیرد.

اما رقابت در این بخش بسیار نزدیک است. زیرا هر سه گوشی سلفی‌های بسیار خوبی را می‌گیرند. از طرفی در سلفی‌های ثبت شده در روز می‌توان به دلیل جزئیات بالا و غلظت بالای رنگ‌ها، گلکسی را برنده این رقابت دانست. اگرچه که دو گوشی دیگر نیز تصاویر قابل قبولی را به ثبت می‌رسانند. با این حال در نور کم، تنها پیکسل است که می‌تواند چهره را روشن کرده و سلفی مناسبی بگیرد. در حالی که در آن سوی میدان گلکسی و آیفون عکس‌های بسیار تاریکی گرفته که اصلا خوب نیستند.

نتیجه‌گیری

image

 

همانطور که در مقایسه خواندید، هر گوشی دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود است. این به آن معنا است که انتخاب بهترین دوربین وابستگی زیادی به نیاز و سلیقه کاربر دارد.

اما با این حال، به نظر می‌رسد پیکسل 6a در مقایسه با رقبای خود عملکرد بهتری را به ثبت رساند. این گوشی توانست با عکس‌های خود، فراتر از آنچه از یک گوشی میان‌رده انتظار می‌رفت را ارائه دهد. می‌توان گفت پیکسل 6a با Dynamic Range عالی، رنگ‌های دلپذیرتر و بهترین عملکرد در نور کم، دارای بهترین دوربین میان این سه گوشی بود.

از طرفی دیگر رقابت برای جایگاه دوم بسیار سخت است. اما با دید منطقی می‌توان از آیفون SE 2022 بعد از پیکسل بهترین گوشی این مجموعه یاد کرد. البته که این دستگاه کمی در دوربین محدودیت دارد. برای مثال از دوربین اولترا واید بهره نبرده و دوربین اصلی آن از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند. اما در شرایطی که اکثر تصاویر در روز ثبت شدند، به راحتی توانست گلکسی را شکست دهد. به علاوه، دوربین آیفون بسیار سریع بوده که باعث می‌شد عکس‌برداری با آن بسیار لذت‌بخش شود.

بنابراین باید گفت که گلکسی A53 5G در رتبه سوم این رده‌بندی قرار می‌گیرد. این گوشی نقاط قوت زیادی دارد، اما اغلب برخی نقاط عکس‌ها را می‌سوزاند، به علاوه تمایل داشته تا رنگ‌ها را تا حد زیادی اشباع کند. البته که دوربین گلکسی A53 5G کاملا مناسب است، اما بهترین دوربینی نیست که بتوانید در این بازه قیمتی دریافت کنید.

برچسب‌ها:

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Mojtaba

۱۴۰۱/۶/۶
درود
خیلی خوبه که تو هر رده قیمتی رقابت هست اگه نبود که برای مصرف کننده که ما باشیم مشکل ایجاد میشد.
اینطور که پیداست تو این مقاله و مقاله های بروز موبایلی خیلی سعی شده برای سامسونگی ها رقیب پیدا کنن که کار بسیار خوبی هست ...
تو این مقاله سامسونگ برنده هست اما سعی شده از ضعف های عمیق رقبا بگذرن و به ضعفهای جزئی A53 سامسونگ بپردازن !
منظور از ضعف عمیق ضعف عکاسی در شب و سوژه هایی با نور کم که بازنده SE 2022 هست تو این زمانه با این سبک از زندگی بیشتر مراسم و محافل دوستانه و جشنها اکثرا شبها اتفاق میفته بهتر بگم ۹۰ درصد عکاسی ها شبها اتفاق میفته که بخوای از دوربین گوشی استفاده کنی وعکس بندازی اینجاست که SE 2022 شمارو به شدت نا امید وضایع میکنه . اینجا اسمی از لرزشگیر ابتیکال برده نشده که برای عکاسی خیلی جالب و مهمه . بهتر بگم درصد خطای دوربینهای رقیب در ثبت عکس و فیلمبرداری نسبت به A53خیلی بیشتره.