خانهاخبار
macOS Ventura با قابلیت‌هایی کاربردی معرفی شد

macOS Ventura با قابلیت‌هایی کاربردی معرفی شد

اپل امشب macOS Ventura را در رویداد WWDC معرفی کرد که در ادامه نگاهی اجمالی به ویژگی‌های جدید این سیستم عامل می‌اندازیم.
۱۴۰۱/۳/۱۷

اپل نسخه بعدی macOS را با نام Ventura با چندین ویژگی جدید از جمله دوربین با قابلیت Continuity، و Stage Manager، همچنین بروزرسانی‌های امنیتی جدید معرفی کرد.

ویژگی Stage Manager به شما کمک می‌کند بدون هیچ گونه مزاحمتی روی برنامه‌ای که استفاده می‌کنید تمرکز کنید و همه پنجره‌های برنامه‌های باز و استفاده نشده را در کنار قرار دهید، در حالی که پنجره برنامه اصلی و فعال در وسط صفحه قرار دارد.

image

 

ویژگی Continuity برای دوربین به کاربران macOS اجازه می‌دهد تا از آیفون خود به عنوان وب کم استفاده کنند. با استفاده از این ویژگی، مک شما می‌تواند به طور خودکار دوربین را در آیفون زمانی که نزدیک است تشخیص دهد و از آن استفاده کند.

در صورت اتصال، Continuity Camera ویژگی‌های موجود مانند Center Stage، حالت پرتره و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. همچنین از دوربین اولترا واید آیفون برای فعال کردن Desk View استفاده می‌کند که چهره کاربر و قسمت بالای میز او را نشان می‌دهد.

image

در فیس تایم اکنون می‌توانید یک تماس فیس تایمی را در یک دستگاه اپل شروع کرده و با استفاده از Handoff آن را به دستگاه دیگری منتقل کنید.

در سافاری، قسمت گروه‌های تب به دوستان و خانواده اجازه می‌دهد تا سایت‌های مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارند و ببینند دیگران کدام تب‌ها را به طور زنده مشاهده می‌کنند. این ویژگی می‌تواند فهرستی از نشانک‌ها را در صفحه شروع مشترک ایجاد کند و حتی مکالمات پیام‌ها یا تماس‌های فیس تایم را مستقیما از سافاری شروع کند.

image

 

مشابه بروزرسانی‌های پیام‌ها در iOS 16، سیستم عامل macOS Ventura نیز به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌هایی را که اخیرا ارسال کرده‌اند، ویرایش یا لغو کنند، پیامی را به عنوان خوانده نشده علامت گذاری کنند، یا پیام‌هایی که به طور تصادفی حذف شده‌اند بازیابی کنند.

macOS Ventura همچنین Spotlight را با Rich Results بهبود می‌بخشد، اکنون به iOS  و iPadOS راه پیدا کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا از درون Spotlight اقداماتی را انجام دهند. Spotlight نیز اکنون برنامه‌های بیشتری از جمله Photos و Live Text و موارد دیگر را فهرست می‌کند.

image

 

به عنوان بخشی از macOS Ventura، اپل همچنین بهبودهای بزرگی را به برنامه Mail اضافه کرده است. ویژگی واگرد ارسال یا همان Undo کردن به کاربران اجازه می‌دهد چند لحظه پس از ارسال یک ایمیل، آن را واگرد کنند. اکنون کاربران می‌توانند ایمیل‌ها را زمان بندی کنند و یادآوری‌هایی را برای پیگیری اضافه کنند.

iCloud Shared Photos Library به اعضای خانواده اجازه می‌دهد تا یک Library عکس را بین حداکثر تا شش نفر ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. همه افراد می‌توانند عکس را اضافه، حذف، یا ویرایش کنند، و می‌توانند انتخاب کنند که کدام عکس‌ها را از Library خود می‌خواهند به Library مشترک اضافه کنند.

در تلاش برای امنیت بیشتر macOS، اپل Passkeys را در سافاری معرفی کرده است. رمزهای عبور که به عنوان اعتبارنامه‌های نسل بعدی نسل بعدی که از رمزهای عبور ایمن‌تر هستند توصیف می شوند، کلیدهای دیجیتال منحصر به فردی هستند که روی دستگاه باقی می‌مانند و هرگز در سرور وب ذخیره نمی‌شوند.

کاربران می‌توانند به راحتی کلیدهای عبور را با استفاده از تاچ آیدی یا فیس آیدی ایجاد کنند و iCloud Keychain همه رمزهای عبور را ذخیره می‌کند تا با رمزگذاری end-to-end بین دستگاه‌ها همگام شوند.

image

 

اپل همچنین Metal 3، آخرین نسخه نرم افزاری که تجربه بازی را در دستگاه‌های اپل تقویت می‌کند، نشان داد. این شرکت اعلام کرد که حتی تجربه بازی‌های بزرگتری را روی مک‌ها ارائه خواهد کرد.

دیگر به روزرسانی‌ها macOS Ventura به شرح زیر هستند:

  • Live Text اکنون این ویژگی از فریم‌های ویدئویی متوقف شده پشتیبانی می‌ند و می‌تواند متن ژاپنی و کره‌ای را تشخیص دهد.
  • Visual Look Up می‌تواند حیوانات، پرندگان، حشرات، مجسمه‌ها و مکان‌های دیدنی را تشخیص دهد.
  • بالاخره در مک‌ها شاهد بهینه شدن برنامه آب و هوا، مشابه آیفون هستیم.
  • ابزارهای Accessibility جدیدعبارتند از Live Caption برای همه محتوای صوتی، Type To Speak در تماس، Text Checker و غیره.
  • System Preferences به system Settings تغییر نام داده است و دارای طراحی کارآمدی شبیه به برنامه تنظیمات آیفون و آیپد است.

macOS Ventura در اواخر امسال برای همه مک‌های پشتیبانی شده، یعنی مک‌های سال ۲۰۱۷ و جدیدتر، در دسترس خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)