خانهاخبار
۵ چیزی که شما هنوز نمی‌توانید با مک بوک پرو انجام دهید

۵ چیزی که شما هنوز نمی‌توانید با مک بوک پرو انجام دهید

لپ تاپ‌های سری پرو اپل بسیار قدرتمند هستند، اما مانند هر دستگاه دیگری کمبودهایی هم دارند. در این مطلب قصد داریم برخی از این کمبودها را زیر ذره‌بین ببریم. پس تا آخر این مطلب با ما باشید تا باهم ببینیم این کمبودها چیستند.
۱۴۰۱/۲/۲۶

بیش از دویست روز از زمانی که اپل خط تولید مک بوک پرو جدید را راه‌اندازی کرد می‌گذرد. مک بوک‌های جدید که در اندازه‌های نمایشگر ۱۴ و ۱۶ اینچی ارائه می‌شوند، با تراشه اختصاصی اپل، صفحه نمایش مینی ال ای دی و پورت‌های متعدد خود طرفداران و حتی منتقدان اپل را هم مجذوب کرده‌اند. اما باز هم کارهایی وجود دارد که نمی‌توانید با مک بوک پرو انجام دهید. در اینجا پنچ مورد از این ویژگی‌ها را که برخی کاربران مک همچنان منتظر آن هستند قرار است باهم مرور کنیم.

۱- پشتیبانی از صفحه نمایش‌های 4K با نرخ متغیر ۱۲۰ هرتز

پنج سال پس از حذف پورت HDMI در مک بوک پرو، اپل در سال ۲۰۲۱ این رابط چند رسانه‌ای پر کاربرد را به نوت بوک برتر خود بازگرداند. متاسفانه این درگاه HDMI که به مک بوک پرو بازگشته است چندان پیشرفته نیست و اپل در آن به جای استفاده از پورت HDMI 2.1 از پورت HDMI 2 استفاده کرده است.

فن‌آوری HDMI 2.1 به پورت این امکان را می‌دهد تا صفحه نمایش 4K با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز را نیز اجرا کند. همانطور که می‌دانید، پورت HDMI 2 در مک بوک پرو فعلی تنها از نمایشگر 4K با نرخ به روزرسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

image

 

تصمیم اپل برای پشتیبانی نکردن از 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز ممکن است براساس محدودیت‌های پهنای باند باشد، اما اتصال نمایشگرهای Thunderbolt/USB-C منجر به حداکثر نرخ تازه سازی مشابهی می‌شود. طبق گفته اپل مدل‌های M1 Pro مک بوک پرو از دو نمایشگر خارجی با وضوح حداکثر 6K با نرخ به روز رسانی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، در حالی که مدل‌های M1 Max مک بوک پرو از حداکثر سه صفحه نمایش خارجی با وضوح حداکثر 6K و یک صفحه نمایش خارجی با حداکثر وضوح 4K با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند.

۲- پشتیبانی از کارت‌های UHS-III SD

اپل در تلاش خود برای به دست آوردن دل عکاسان و تولیدکنندگان ویدئو، شیار کارت SD را که از سال ۲۰۱۵ در مدل‌های مک بوک پرو حذف کرده بود، دوباره با مک بوک پروهای ۲۰۲۱ معرفی کرد. اما نکته اصلی اینجاست که چیزی که به صراحت بیان نکرد این بود که این شیار کارت از کارت‌های UHS-III که خواندن و نوشتن با سرعت ۶۲۴ مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌دهند پشتیبانی نمی‌کند. اما این تنها مورد ناامید کننده نبود، بلکه همین شیار کارت با پشتیبانی از UHS-II هم که اپل در این مک بوک پروها قرار داده، تنها تا سرعت ۲۵۰ مگابایت بر ثانیه انتقال داده را انجام می‌دهد، در حالی که استاندارد این نوع از کارت‌ها به صورت تئوری قادر به انجام تا سرعت ۳۱۲ مگابایت بر ثانیه است.

image

 

شاید هنوز تعداد زیادی دوربین UHS-III وجود نداشته باشد، اما اینکه یک لپ تاپ با قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار با پورتی عرضه شود که آینده‌نگر است و پشتیبانی از یک استاندارد جدید را که به زودی همه‌گیر می‌شود ارائه دهد، قطعا یک اقدام خوشایند خواهد بود.

۳- پورت اترنت

دلیل ساده‌ای وجود دارد که چرا اپل اتصال اترنت را به جدیدترین مک بوک پرو خود اضافه نکرده است و آن این است که یک پورت استاندارد اترنت در واقع ضخیم‌تر از شاسی این نوت بوک اپل است. در واقع اپل با طراحی نازک جدیدترین iMac خود با نمایشگر ۲۴ اینچی، که برخلاف مک بوک پرو دارای پورت اترنت است، دیدیم که باز هم با این چالش مواجه شد. اما در آنجا راه حل اپل قرار دادن پورت اترنت در آداپتور برق بود. اپل می‌گوید «این نوآوری جالب جدید» به کاربران این امکان را می‌دهد که میزهای خود را کمتر شلوغ کنند، در حالی که همچنان از مزایای اترنت لذت می‌برند. این جمله اپل فقدان پورت اترنت در مک بوک پرو را بیشتر تعجب برانگیز می‌کند!

البته شاید دلیلی که این پورت را روی شارژر مک بوک پرو نمی‌بینیم، این باشد که این شارژر به وسیله مگ سیف به مک بوک متصل می‌شود و احتمالا امکان انتقال داده‌های پورت اترنت توسط این پورت امکان‌پذیر نیست و تنها انرژی را می‌توان به کمک این پورت منتقل کرد. 

image

 

۴- اتصال شبکه‌ای 5G

لنوو، سامسونگ، ایسر، دل، و اچ پی همگی در حال ارائه لپ تاپ‌هایی با اتصال 5G هستند، اما هیچ دستگاه مکی در سری نوت بوک‌های اپل در حال حاضر از این استاندارد شبکه تلفن همراه پشتیبانی نمی‌کند. این را نمی‌توان در مورد آیپدهای اپل گفت، زیرا دیدیم که اپل در آیپد پرو، آیپد مینی، و آیپد ایر نسل جدید از 5G استفاده کرده است.

image

 

آیا باید انتظار داشته باشیم که این شرایط به زودی تغییر کند؟ اگر بشود به گزارشی از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) توسط Mark Gurman از بلومبرگ استناد کرد، شاید بله. به گفته او اپل در حال توسعه مک با تغییر اساسی در پشتیبانی از اتصال شبکه‌ای است. با توجه به اینکه می‌دانیم اپل در حال کار بر روی مودم سفارشی خود است که به زودی در سال ۲۰۲۳ در آیفون‌ها قرار است استفاده شود، پس شاید بتوان امیدوار بود که بالاخره در سال آینده مک بوک‌هایی را با اتصال 5G ببینیم.

۵- پشتیبانی از Wi-Fi 6E

برخی می‌گویند Wi-Fi 6E هنوز خیلی جدید است و ارزش حمایت اپل را ندارد. استدلال مخالف این است که گوگل پیکسل ۶ و سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا در حال حاضر با این استاندارد ارائه شده‌اند و نکته اینجاست که کاربران معمولا تلفن‌های هوشمند خود را بسیار بیشتر از نوت بوک‌هایشان ارتقا می‌دهند.

Wi-Fi 6E ویژگی‌ها و قابلیت‌های Wi-Fi 6 را ارائه می‌دهد، به علاوه عملکرد بهتر، تاخیر کمتر، و نرخ داده سریع‌تر را هم به ارمغان می‌آورد. به جز این موارد طیف اضافی فضای هوایی بیشتری را فراتر از وای فای موجود 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز فراهم می‌کند که منجر به افزایش پهنای باند و تداخل کمتر برای دستگاه‌هایی می‌شود که از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کنند.

image

 

از اوایل سال ۲۰۲۱ (ماه‌ها قبل از عرضه مک بوک پروهای جدید)، بالغ بر شش روتر و سیستم مش به جدیدترین باند Wi-Fi 6E مجهز شده‌اند و قطعا این عدد با گذشت زمان بیشتر هم خواهد شد. همه این موارد نشان می‌دهد که چرا انتظار می رود اپل از این استاندارد در اولین هدست واقعیت ترکیبی خود پشتیبانی کند. این محصول انتظار می‌رود در اواخر امسال یا سال آینده عرضه شود. بنابراین احتمال زیادی می‌رود که در نسل بعدی مک بوک پرو هم شاهد ارائه این استاندارد باشیم.

آیا شما موارد دیگری از کمبودها را در مک بوک پروهای جدید اپل سراغ دارید؟ اگر اینطور است لطفا آن‌ها را با ما درمیان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۴۰۱/۲/۲۳
خدا قوت دلاور
خسته نباشید پهلوان !
اونقت یه سری از دوستان میان اینو میگیرند و ویندوز روش نصب می کنند !
دیدم که میگم
...