خانهاخبار
تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

همه خریداران گوشی‌های آیفون به خصوص آیفون ۱۳ حتماً با عبارت اکتیو و نات اکتیو روبرو شدن؛ اما خیلی‌ها نمی‌دونن که تفاوت این دو واژه با هم چیه.
۱۴۰۱/۱/۲۸
آیفون ۱۳ اکتیو و نات اکتیو

سلب مسئولیت: سایت جی اس ام در تهیه این متن تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی درباره درستی محتوای آن ندارد.

بازار خرید و فروش محصولات کمپانی اپل در ایران حسابی داغ است؛ مخصوصاً که گوشی‌های آیفون که طرفدارای خیلی زیادی دارن! همه خریداران گوشی‌های آیفون به خصوص آیفون ۱۳ حتماً با عبارت اکتیو و نات اکتیو روبرو شدن؛ اما خیلی‌ها نمی‌دونن که تفاوت این دو واژه با هم چیه.

به همین دلیل، اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی‌های آیفون به یک دغدغه بزرگ برای کاربران تبدیل شده و نمی‌دونن که کدام رو باید انتخاب کنن. با توجه به قیمت بالایی که گوشی‌های آیفون دارن به خصوص آیفون ۱۳ و عدم حضور رسمی کمپانی اپل در ایران، طبیعی است که کاربران حساسیت زیادی روی خرید این محصولات داشته باشن. به همین دلیل در این مطلب تلاش می‌کنیم تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو رو برای شما توضیح بدیم. پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با آگاهی کامل و خیالی آسوده، گوشی مورد علاقه خودتون رو بخرید.

آیفون اکتیو یعنی چه؟

بیشتر گوشی‌های آیفون ۱۳ در بازار ایران، از نوع اکتیو هستن. این اکتیو بودن بدین معنی است که آیفون ۱۳ یکبار در کشور صادرکننده باز و فعال شده و مجدد پلمپ و به ایران ارسال شده است. باید بگیم که مدل اکتیو آیفون از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هیچ تفاوتی با آیفون نات اکتیو نداره. تنها تفاوت این دو مدل در فعال بودن و نبودن آن‌ها است.

چرا دستگاه‌های آیفون اکتیو می‌شن؟

دلیل اکتیو بودن گوشی‌های آیفون‌ به قوانین فروش شرکت اپل برمی‌گرده. کشورهای مختلف باید قوانین وضع‌شده شرکت اپل رو رعایت کنن. طبق این قوانین، فروشندگان کشورهای دیگر فقط می‌تونن ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات اپل خودشون رو به کشورهای دیگر صادر کنن و ۸۰ تا ۹۰ درصد این محصولات باید در کشور خودشون توزیع و فروخته بشه. از طرفی دیگر، به دلیل تحریم‌ها در ایران، اپل اجازه فروش محصولات خودش رو در کشور ایران نداره. پس این مشکل باید به کمک فروشندگان حاضر در کشورهای دیگر حل بشه. راه‌حل مطمئن، خرید و اکتیو کردن گوشی آیفون در یک کشور دیگر است. به همین دلیل، بیشتر گوشی‌های آیفون ۱۳ بازار ایران، به این روش و تحت نظارت فروشندگان رسمی اپل در کشورهای مجاور، باز، فعال و دوباره بسته‌بندی می‌شن.

طبق این توضیحات، اگر گوشی آیفونی که در ایران فروخته می‌شه، جزو ۸۰ تا ۹۰ درصد باشه، توسط توزیع کنندگان یکبار باز، فعال و دوباره بسته‌بندی شده و به ایران صادر می‌شه.

آیفون نات اکتیو چیست؟

نات اکتیو بودن آیفون یعنی گوشی قبلاً، به هیچ عنوان باز و روشن نشده. برای مثال آیفون ۱۳ پرومکس نات اکتیو، قبلاً باز و فعال نشده و پلمپ است.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟

همون‌طور که توضیح دادیم، کشورهای دیگر فقط می‌تونن ۱۰ تا ۲۰ درصد گوشی‌های آیفون خودشون رو به بقیه کشورها صادر کنن. شرکت اپل این قانون رو از سال ۲۰۲۱ اجرایی کرد. طبق این قانون، بیشتر آیفون‌های تولید شده با یک پارت نامبر خاص برای یک کشور خاص، باید توسط اپراتورهای موبایل همان کشور اکتیو بشن. در واقع، این قانون می‌گه تعداد محدودی از آیفون‌های تولید شده با یک پارت نامبر خاص برای یک کشور خاص می‌تونن در کشور دیگری اکتیو بشن.

برای مثال، طبق این قانون ۸۰ درصد آیفون‌های تولید شده با پارت ZP/A باید در هنگ کنگ فعال بشن و فقط ۲۰ درصد از آن‌ها می‌تونن در خارج از هنگ کنگ اکتیو بشن. در نتیجه، این قانون جدید اپل بحث اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون‌ها رو ایجاد کرده.

image

 

بااین‌حال، تقاضا برای گوشی‌های آیفون مثل آیفون ۱۳ خیلی بالاست و ۱۰ تا ۲۰ درصد نمی‌تونه پاسخگوی این تقاضا باشه. به همین دلیل، فروشندگان کشورهای مختلف اقدام به فروش بیشتر از ۲۰ درصد می‌کنن. برای اینکه گوشی‌های آیفون با توجه به تقاضا وارد ایران بشه، یک‌بار در کشور مبداء باز و فعال شده و دوباره بسته‌بندی می‌شه. پس هیچ تفاوتی از نظر سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری بین این دو مدل آیفون ۱۳ وجود نداره و تنها تفاوت آن‌ها در فعال شدن یا فعال نشدن گوشی است.

چطور تشخیص بدیم که گوشی آیفون ۱۳ اکتیو شده یا نه؟

image

خب با توضیحاتی که دادیم، احتمالاً متوجه شدید که تفاوتی بین آیفون اکتیو و نات اکتیو وجود نداره؛ اما اگر می‌خواید خودتون این موضوع رو تشخیص بدید تا کلاه سرتون نره، راه ساده‌ای برای این کار وجود داره.

با این روش ساده می‌تونید خیلی سریع متوجه بشید که گوشی اکتیو شده یا نه:

برای این کار می‌تونید وارد وب‌سایت رسمی اپل بشید و شماره سریال (Serial Number) درج‌شده روی جعبه آیفون رو وارد کنید. اگر گوشی شما قبلاً روشن نشده باشد، در قسمت Activation Status عبارت NOT active نوشته می‌شه که نشان می‌ده گوشی مربوطه تابه‌حال اکتیو نشده.

آیفون اکتیو یا نات اکتیو رو از کدام فروشگاه بخریم؟

انتخاب اینکه آیفون اکتیو بخرید یا نات اکتیو، با خود شماست؛ اما اگر از فروشگاه معتبری خریدتون رو انجام بدید، مشکلی پیش نمیاد و خیالتون راحت خواهد بود. صالح کمپانی بزرگ ترین مرکز تعمیرات آیفون و فروش محصولات اپل است که می‌توانید گوشی آیفون ۱۳ اکتیو یا نات اکتیو و بقیه محصولات اپل رو با خیالی راحت از این فروشگاه بخرید.

چرا قیمت آیفون نات اکتیو از آیفون اکتیو گران‌تر است؟

قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس اکتیو با نات اکتیو حدود ۱ الی ۲ میلیون تومان تفاوت داره. تنها دلیل این اختلاف قیمتی باز و فعال شدن گوشی آیفون در کشور مبداء است.

جالبه بدونید که بیشتر از ۹۰ درصد آیفون‌های داخل کشور ایران، آیفون اکتیو هستن و فروشنده موظفه این موضوع رو قبل از خرید به کاربر اطلاع بده و کامل توضیح بده که آیفون اکتیو یا نات اکتیو یعنی چه؛ چرا که اختلاف قیمتی بین آیفون اکتیو و نات اکتیو حدود ۵ درصده! اگر می‌خواید گوشی آیفون ۱۳ اکتیو بخرید، جای نگرانی نیست. شما می‌تونید با خرید از فروشگاه‌های معتبر، با خیالی آسوده گوشی آیفون نو خودتون رو بخرید.

راستی نکته دیگری هم که باید بدونید، اینه که بعد از خرید آیفون ۱۳ نات اکتیو، نیازی نیست کار خاصی برای اکتیو شدن گوشی انجام بدید و فقط باید با استفاده از کد رجیستری،‌ گوشی رو رجیستر کنید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

مجید

۱۴۰۱/۱/۳۰
آیا فقط در ایران اکتیو چنان اکتیو میشه

مجید

۱۴۰۱/۱/۳۰
آیا فقط در ایران اکتیو چنان اکتیو میشه