خانهاخبار
انویدیا کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 Ti را با قیمت ۱۹۹۹ دلار روانه بازار کرد

انویدیا کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 Ti را با قیمت ۱۹۹۹ دلار روانه بازار کرد

شرکت انویدیا سرانجام در امروز کارت گرافیک پرچمدار جدید خود را با نام جی‌فورس RTX 3090 Ti روانه بازار کرده است.
۱۴۰۱/۱/۹

شرکت انویدیا در امروز سرانجام کارت گرافیک پرچمدار جدید خود یا همان جی‌فورس RTX 3090 Ti را روانه بازار کرد. این کارت گرافیک، در ماه ژانویه و در کنار مدل RTX 3050 معرفی شده بود.

کارت گرافیک RTX 3090 Ti دارای یک پردازنده گرافیکی GA102 با ۱۰۷۵۲ هسته کودا بوده که تنها کمی از ۱۰۴۹۶ هسته کودا دیده شده در مدل RTX 3090 بیشتر است. تعداد هسته‌های مخصوص ری تریسینگ از ۸۲ عدد به ۸۴ عدد افزایش یافته و هسته‌های تنسور نیز از ۳۲۸ عدد به ۳۳۶ عدد افزایش پیدا کرده‌اند.

image

 

کلاک اسپید هسته‌های این پردازنده در مقایسه با نسل پیشین از ۱.۴ گیگاهرتز در حالت پایه و ۱.۷ گیگاهرتز در حالت Boost شده؛ به ۱.۶۷ گیگاهرتز در حالت پایه و ۱.۸۶ گیگاهرتز در حالت پر قدرت افزایش یافته‌اند. ظرفیت حافظه این کارت گرافیک همچنان ۲۴ گیگابایت از نوع GDDR6X بوده ولی سرعت آن از ۱۹.۵ گیگابایت بر ثانیه به ۲۱ گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

به ادعای انویدیا، قدرت RTX 3090 Ti معادل ۴۰ ترافلاپ بوده که در مقایسه با قدرت ۳۵ ترافلاپی RTX 3090، افزایشی ۹ درصدی داشته است. البته، این افزایش قدرت به معنای مصرف بیشتر انرژی نیز هست و مصرف انرژی جی‌فورس RTX 3090 Ti، معادل ۴۵۰ وات بوده که در واقع ۱۰۰ وات بیشتر از RTX 3090 است.

اینطور که به نظر می‌آید، انویدیا قصد دارد تا RTX 3090 Ti را به عنوان یک کارت گرافیک مناسب برای تولید کنندگان محتوا عرضه کرده و اشارات زیادی به حافظه بیشتر این کارت گرافیک نسبت به مدل‌هایی چون RTX 3080 و 3080 Ti که دارای حافظه‌های به ترتیب ۱۰ و ۱۲ گیگابایتی هستند؛ کرده است.

البته، نسخه معمولی جی‌فورس RTX 3090 نیز دارای حافظه ۲۴ گیگابایتی بوده و در واقع، مشخص نیست که برتری RTX 3090 Ti در این بخش نسبت به نسخه معمولی چیست. قیمت این کارت گرافیک، همانطور که انتظار می‌رفت بسیار بالا بوده و برای نسخه Founder’s Edition، معادل ۱٫۹۹۹ دلار است. قیمت این مدل نسبت به RTX 3090، افزایش ۳۳ درصدی یافته که با توجه به سخت افزار نسبتا مشابه این دو مدل، کمی بالا به نظر می‌رسد. همچنین، لازم به ذکر است که این قیمت، مخصوص مصرف کنندگان نبوده و احتمالا این مدل در بازار گران‌تر نیز خواهد بود.

image

 

اینطور که به نظر می‌رسد، این کارت گرافیک مخصوص افرادی طراحی شده که می‌خواهند به هر قیمتی، قدرتمندترین مدل بازار را داشته باشند. مدل انویدیا جی‌فورس 3090، قدرتمندترین کارت گرافیک جهان بود و حالا نیز RTX 3090 Ti این مقام را به خود اختصاص داده است. مسلما، این مدل بیشتر به درد افراد ثروتمند و یا طراحانی می‌خورد که در‌آمد خود را از طریق کامپیوتر کسب می‌کنند؛ البته ماینر‌های رمز‌ارز‌ها و احتکار کنندگان قطعات سخت افزاری را نیز نمی‌توان فراموش کرد!

انویدیا نیز از تعداد زیاد طرفداران این کارت‌های گرافیکی قدرتمند غافل نمانده و روز به روز قیمت آنها را افزایش می‌دهد. درباره قیمت بسیار بالاتر GTX 3090 Ti نسبت به GTX 3090 با توجه به سخت افزار نه چندان متفاوت آن چه می‌اندیشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)