خانهاخبار
ماهواره نور 2 توسط سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد

ماهواره نور 2 توسط سپاه پاسداران به فضا پرتاب شد

«نور 2» دومین ماهواره چندمنظوره ایران، با ماهواره‌بر قاصد در مدار 500 کیلومتری زمین جای گرفت. (تصاویر)
۱۴۰۰/۱۲/۱۷

هم‌زمان با اعیاد شعبانیه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ماهواره نور 2 را با موفقیت در مدار 500 کیلومتری زمین جای داد. ماهواره نور 2 که با هدف سنجش و شناسایی طراحی شده است، با ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای قاصد از کویر شاهرود به فضا پرتاب شد. موشک قاصد، با دست‌یابی به سرعت 7600 متر در ثانیه ماهواره نور 2 را پس از 480 ثانیه در مدار مستقر کرد. این دومین ماهواره نظامی کشورمان در مدار نزدیک زمین (LEO) محسوب می‌شود.

نخستین تصاویر از پرتاب ماهواره نور 2 توسط ماهواره‌بر قاصد (منبع تصویر: وب‌گاه شبکه خبر)

سپاه پاسداران سوم اردیبهشت سال 99 نیز ماهواره نور 1 را با ماهواره‌بر قاصد در ارتفاع 425 کیلومتری زمین مستقر کرده بود. گرچه عمر کاری نور 1 یک‌سال پیش‌بینی شده بود، این ماهواره همچنان  در مدار خود فعال است. سپاه‌نیوز اردیبهشت امسال گزارش داده بود که در روزهای 9 و 10 اردیبهشت‌ماه 1400 به‌مناسبت اولین سالگرد آغاز به‌کار ماهواره نور 1، سیگنال بیکناین ماهواره روشن می‌شود تا در سراسر زمین قابل دریافت باشد.

نخستین تصاویر از پرتاب ماهواره نور 2 توسط ماهواره‌بر قاصد (منبع تصویر: وب‌گاه شبکه خبر)

پانویس

  1. بیکن (beacon) سیگنالی است که ماهواره به زمین می‌فرستد تا بدین‌وسیله حضور خود در مدار را اعلام کند. وقتی سیگنال بیکن فعال باشد، تقریبا همه ایستگاه‌های زمینی می‌توانند سیگنال یادشده را دریافت کنند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)