خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی لپ‌تاپ ایسوس ویوو بوک K571LH

بررسی تخصصی لپ‌تاپ ایسوس ویوو بوک K571LH

یک لپ‌تاپ جذاب در بازه قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان در بازار کشورمان، ایسوس ویوو بوک K571LH است که سراغ بررسی تخصصی آن رفته‌ایم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۱۲/۱۵

بازار لپ‌تاپ‌های بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان، داغ‌تر از همیشه شده و حالا یک بازیگر جدید برای بازار کشورمان در این رده قیمتی، لپ‌تاپ ایسوس ویووبوک K571LH است. اگرچه این لپ‌تاپ با جدیدترین سی‌پی‌یو اینتل وارد بازار نشده اما امکانات و حتی طراحی محصول باعث شده تا این محصول را بتوانیم به عنوان یک همه کاره و هیچ کاره معرفی کنیم! یعنی این لپ‌تاپ در بخش‌های مختلفی توانمند ظاهر می‌شود اما قرار نیست در هیچ بخشی بهترین بازار باشد و همین هم باعث شده تا انتخاب خوبی برای طیف گسترده‌ای از کاربران باشد.

در ادامه با بررسی این لپ‌تاپ از جنبه‌های مختلف، با ما همراه باشید. اما قبل از این که سراغ بررسی برویم، از فروشگاه آداک برای در اختیار گذاشتن این لپ‌تاپ تشکر می‌کنیم. 

image

 

طراحی

سری ویوو بوک درواقع مدل‌هایی را شامل می‌شود که یک رده پایین‌تر از لپ‌تاپ‌های بالارده ذن بوک ایسوس قرار می‌گیرند. این موضوع در طراحی این سری و متریال مورد استفاده برای ساخت لپ‌تاپ هم کاملا مشهود است. بدنه این لپ‌تاپ در بیشتر بخش‌ها از پلاستیک ساخته شده که طبیعتا به خوبی لپ‌تاپ‌های فلزی نیست. اما از طرفی همین استفاده از پلاستیک باعث شده تا با محصول نسبتا سبکی روبرو باشیم. رنگ مشکی این لپ‌تاپ واقعا از نزدیک جذابیت خاصی دارد اما اثر انگشت را می‌تواند با راحتی به سمت خودش جذب کند.

image

لولای لپ‌تاپ محکم و مطمئن است و حین تایپ کردن زمانی که لپ‌تاپ را روی پاهای‌تان گذاشتید، شاهد عقب جلو شدن نمایشگر و لرزش‌های این شکلی نخواهید بود که نکته مثبتی است. نکته منفی اما این است که برای باز کردن نمایشگر و شروع به کار، حتما باید با دو دست این کار را انجام دهید که هم بخش پایینی و هم نمایشگر را از هم باز کنید. بین نمایشگر و لولا و بخش پایینی لپ‌تاپ، یک الگوی هندسی جذاب هم می‌بینیم که به این محصول کاراکتر داده و همزمان، محل خروجی هوای گرم از این لپ‌تاپ است. 

image

 

نمایشگر نهایتا می‌تواند تا زاویه حدود ۱۴۰ درجه باز بشود که در زوایای انتهایی، به زیر شاسی لپ‌تاپ می‌رود و کمی لپ‌تاپ را از سطح میز بلند می‌کند. البته این بلند شدن آنقدر کم است که در کارکردن شما با لپ‌تاپ هیچ اختلالی ایجاد نمی‌کند ولی همزمان می‌تواند راه برای ورود هوای بیشتر به فن‌های خنک کننده لپ‌تاپ بازتر کند. 

image

 

در بخش پایینی این لپ‌تاپ هم پنل به شکلی ساخته شده که هوا به اندازه کافی برای فن‌های لپ‌تاپ تامین شود. در کل باید به طراحی این لپ‌تاپ نمره قبولی بدهیم. این محصول سعی ندارد خودش را جای یک لپ‌تاپ گیمینگ جا بزند و یا حتی سعی کند با شبیه مک بوک شدن، مخاطبین دیگری را جذب کند؛ این لپ‌تاپ طراحی و کاراکتر خاص خودش را دارد که حسابی هم به آن می‌آید. 

پورت‌ها

یک نقطه قوت در مورد این لپ‌تاپ، پورت‌هایی هستند که ایسوس در دو طرف ویوو بوک K571LH قرار داده است. در سمت راست این لپ‌تاپ شاهد دو پورت USB-A و یک درگاه SD Card هستیم که خوشبختانه میکرو اس‌دی نیست و از اس‌دی‌کارت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند. دو چراغ کوچک هم در این بخش دیده می‌شوند که برای باتری و روشن بودن کامپیوتر هستند.

در سمت چپ، پورت شارژ، پورت RG-45 یا همان اترنت، یک پورت USB-A با استاندارد USB 3.0، پورت USB-C با استاندارد USB 3.1 Gen 1 و یک پورت برای هدفون و میکروفون دیده می‌شوند.

راستی پورت‌های سمت راستی این لپ‌تاپ از نوع USB 2.0 هستند که ای کاش شرکت‌های مختلف بالاخره دست از سر استاندارد USB 2.0 بردارند و در همه سمت‌ها از USB 3.0 استفاده کنند! معمولا استدلال شرکت‌ها برای این موضوع این است که پورت‌های سمت راست برای اتصال ماوس استفاده می‌شوند اما در نهایت مگر چقدر تفاوت قیمتی برای آن‌ها خواهد داشت که USB 3.0 را در هر دو سمت لپ‌تاپ قرار دهند؟!

در مودر درگاه SD Card هم باید بگوییم که سرعت انتقال داده‌ها به کمک این درگاه، بین ۲۰ تا ۲۵ مگابایت بر ثانیه است که با سریع‌ترین پورت‌های اس‌دی‌کارت لپ‌تاپ‌ها فاصله نسبتا زیادی دارد اما در نهایت برای کاربر این محصول، کارراه‌انداز است. یادتان هست اول این بررسی گفتیم این محصول همه کاره هیچ کاره است؟ وجود پورت اس‌دی و سرعت کم هم دوباره این موضوع را تایید می‌کند. 

نمایشگر

صفحه نمایشی که ایسوس برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته، یک پنل ۱۵٫۶ اینچی از نوع WV است که رزولوشن فول اچ دی هم دارد. شیشه رویی این پنل پوشش مات دارد که باعث شده تا بازتاب نور به حداقل برسد. این پنل نسبت نمایش تصویر ۱۶:۹ دارد و حاشیه‌های باریکی در بالا و کناره‌ها می‌بینیم اما حاشیه پایینی اینطور نیست. اینکه حاشیه پایینی این نمایشگر بزرگ‌تر از سه طرف دیگر آن است، احتمالا دو دلیل دارد؛ یک اینکه این پنل نسبت ۱۶:۹ دارد تا برای کاربرانی که می‌خواهند بازی کنند هم جذاب‌تر باشد. دلیل دوم فکر می‌کنم این باشد که چون خروجی فن‌های این کامپیوتر هوا را مستقیما به بخش پایینی پنل نمایشگر می‌زنند، بزرگ بودن حاشیه پایینی باعث می‌شود تا گرما به خود پنل صفحه نمایش نرسد و تنها این حاشیه پلاستیکی گرم شود.

image

جدا از این مورد، دقت رنگ‌ها در سطح معمولی است و پوشش رنگی DCI P3 برای این پنل در نظر گرفته نشده که باعث می‌شود این پنل را برای کسانی که کار ادیت عکس حرفه‌ای یا تدوین ویدیوی حرفه‌ای انجام می‌دهند، پیشنهاد نکنیم. در کل باید بگوییم این پنل قطعا یکی از دلایلی نیست که به خاطرش این لپ‌تاپ را انتخاب می‌کنید ولی در مجموع برای کارهای معمول مثل وبگردی و یا تماشای فیلم و سریال، مناسب است. یک نکته دیگر در مورد این پنل نمایشگر، روشنایی آن است که در بیشترین حالت کمتر از ۳۰۰ نیت خواهد بود و برای همین کار کردن با این لپ‌تاپ در زیر نور آفتاب، کار سختی است.

تا اینجا هستیم بگذارید از دوربین وب‌کم این لپ‌تاپ هم صحبت کنیم. این دوربین که در بالای پنل قرار گرفته، رزولوشن ۰٫۹ مگاپیکسلی دارد و در واقعیت کیفیت چندانی هم ندارد. اگر با این لپ‌تاپ قرار است تماس‌های ویدیویی زیادی برقرار کنید، توصیه می‌کنم یا وب‌کم با کیفیت‌تری تهیه کنید و یا به فکر نور خوب در هنگام تماس‌های ویدیویی باشید.

کیبرد و ترک‌پد

یکی از نقاط قوت این لپ‌تاپ می‌تواند کیبرد کامل آن باشد که ردیف کلید‌های ماشین‌ حساب را هم در سمت راست خودش دارد. کلید‌های کیبرد در هنگام فشردن حس نرم و راحتی دارند و نسبتا هم صدای خیلی کمی تولید می‌کنند. همچنین این کلیدها در هر بار فشردن تا حد مناسبی پایین می‌روند که حس خوبی منتقل می‌کند و تایپ با این لپ‌تاپ را راحت و دلپذیر می‌کند. به این کیبرد تنها یک ایراد می‌توانم وارد کنم و آن نبودن نور پس‌زمینه برای تایپ در تاریکی است. غیر از این مورد، واقعا ایراد خاص دیگری نمی‌توان از این کیبرد برای استفاده‌های روزمره گرفت.

image

 

در بخش پایینی این کیبرد، یک ترک پد نسبتا بزرگ هم داریم که در بالا سمت راست آن، سنسور اثر انگشت خیلی خوب ویوو بوک K571LH قرار گرفته است. این سنسور اثر انگشت دقت و سرعت بالایی دارد و با یک اشاره کوتاه، سریعا قفل ویندوز را برای شما باز می‌کند. خود ترک پد هم عملکرد خیلی خوبی دارد و حساسیت به لمس در آن در محدوده خوبی است. درایورهای ویندوز پرسیژن هم برای این ترک پد نصب شده تا تجربه استانداردی از این ترک پد روی ویندوز داشته باشیم. در کل باید به کیبرد و ترک‌پد روی این لپ‌تاپ نمره قبولی بدهیم و فقط ای کاش نور پس زمینه کیبرد برای این محصول در نظر گرفته می‌شد.

image

 

سخت افزار

ویوو بوک K571LH با چیپست Core i5 10300H همراه است و ۱۲ گیگابایت حافظه رم هم برای این پردازنده در نظر گرفته شده است. همچنین در صورت باز کردن درب پشتی لپ‌تاپ، می‌توان حافظه رم در این محصول را ارتقا داد. تراشه این کامپیوتر با معماری ۱۴ نانومتری که دارد، خیلی در حد و اندازه استانداردهای ۲۰۲۲ نیست ولی همچنان عملکرد خیلی خوبی دارد. این پردازنده اگر سیستم خنک کننده خوبی داشته باشد می‌تواند در حد و اندازه‌های Core i7-8750H پرفورمنس داشته باشد که خیلی خوب است. این چیپست در نسل یازدهم خودش نیز پیشرفت‌های خیلی زیادی نداشته اما در نسل دوازدهم تفاوت قابل لمس است که لپ‌تاپ‌هایی با چیپست نسل دوازدهمی اینتل، اصلا در این رده قیمتی نیستند.

اپلیکیشنبنچمارک CPU در حالت تک هسته‌ایبنچمارک CPU در حالت چند هسته‌ای
Geekbench11633710
Cinebench R2310984120

بنابراین با توجه به همین رده قیمتی که برای این محصول در نظر گرفته شده، با چیپستی مواجه هستیم که هم برای بسیاری از بازی‌ها مناسب است و هم فوتوشاپ و لایت‌روم و حتی پریمیر پرو را با سرعت خوبی باز می‌کند تا پاسخگوی نیاز کاربر باشد. طبیعتا قرار نیست این لپ‌تاپ در تدوین یک ویدیو 4K 4:2:2 ده بیتی با کدک X256 عالی باشد اما برای کدک‌های ضعیف‌تر و یا رزولوشن کمتر، می‌تواند کاملا پاسخ نیاز کاربر را بدهد. 

image

امتیاز گرافیک GTX 1650 در بنچمارک Open CL

اگر گیمر واقعی نیستید و تنها گاهی اوقات سراغ بازی کردن می‌روید، باز هم این لپ‌تاپ با گرافیک GTX 1650 پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. برای درک بهتر قدرت پردازشی این گرافیک باید بگوییم که بازی GTA V روی این لپ‌تاپ با سرعت فریم ۵۶ فریم بر ثانیه اجرا شد. بازی فار کرای که بازی نسبتا سنگینی به حساب می‌آید هم نرخ فریم‌ریت ۵۴ را ثبت کرد. دو بازی فورزا هورایزن ۴ و بتل‌فیلد V هم بین ۶۲ تا ۶۵ فریم در ثانیه اجرا می‌شدند که یعنی در روان‌ترین حالت برای این لپ‌تاپ و نمایشگر ۶۰ هرتزی‌شان بودند. همه این تست‌ها نیز در حالتی انجام شد که بازی‌ها با رزولوشن 1080p اجرا شدند. برای خنک کردن پردازنده و گرافیک هم دو فن در نظر گرفته شده که تقریبا ۳۰ ثانیه پس از اجرای وظایف سنگین، شروع به فعالیت می‌کنند و صدای آن‌ها شنیده می‌شود. در پایان این بخش باید بگوییم اگرچه پردازنده این لپ‌تاپ و گرافیک آن یکی دو نسل قدیمی هستند اما همچنان با لپ‌تاپ خیلی خوبی مواجه هستیم که کاربران عمومی را هدف قرار داده است. 

بلندگو و باتری

در این لپ‌تاپ شاهد بلندگوهای استریو هستیم که توسط harman/kardon تیون شده‌اند. این بلندگوها کیفیت صدای نسبتا خوبی دارند و تفکیک صدا هم در سطح خیلی خوبی قرار دارد اما نکته منفی درباره آن‌ها این است که خروجی صدا، در زیر لپ‌تاپ قرار گرفته است. شاید اگر این بلندگوها به گونه‌ای در این لپ‌تاپ جای می‌گرفتند که خروجی صدا به سمت کاربر باشد، کیفیت صدای بسیار بهتری را شاهد می‌بودیم. در کل اگرچه نوشته harman/kardon روی بدنه وجود دارد اما قرار نیست چیزی بیشتر از یک بلندگوی معمولی رو به بالا را شاهد باشید.

image

در بخش باتری نیز اوضاع به همین شکل است. یک باتری ۴۲ وات ساعتی در داخل این لپ‌تاپ جای گرفته که شارژ دهی بین ۱ تا ۳ ساعت یا نهایت ۳ ساعت و نیم را می‌توان برای آن متصور بود. طبیعتا هرچه استفاده سنگین‌تری داشته باشید، به عدد ۱ نزدیک‌تر خواهید شد! شاید در بخش عملکرد، نسل دهمی بودن چیپست خودش را خیلی نشان ندهد اما در بخش باتری قطعا خودش را نشان می‌دهد. قطعا چیپست‌های نسل جدید اینتل در مصرف انرژی کمی بهینه‌تر هستند که به بهتر شدن شارژدهی چنین لپ‌تاپ‌هایی می‌توانند کمک کنند. شارژ این باتری نیز کمی بیشتر از ۱ ساعت و نیم زمان می‌برد. امکان شارژ شدن این لپ‌تاپ به کمک پورت USB-C نیز وجود ندارد.

جمع بندی

ایسوس ویوو بوک K571LH محصولی است که سعی دارد در همه بخش‌ها، تجربه‌ای خوب و بالانس را به شما ارائه بدهد و در عین حال قیمت حدود ۲۴ میلیونی آن هم، خرید این محصول را منطقی می‌کند. با قیمت کمتر از این می‌توان لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده نسل یازدهمی خریداری کرد اما آن مدل‌ها گرافیکی به خوبی GTX 1650 ندارند. از طرف رم ۱۲ گیگابایتی و حافظه اس‌اس‌دی 512 گیگابایتی در کنار هم با این کارت گرافیک هم موارد نایابی به نظر می‌رسند. در پایان می‌توانید برای خرید لپ تاپ ایسوس ویوو بوک K571LH به فروش اینترنتی آداک مراجعه کنید.

image

 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

هادی

۱۴۰۱/۱/۸
مرسی از همه چی

محمد

۱۴۰۰/۱۲/۱۹
ممنون مرسی

میسا

۱۴۰۰/۱۲/۱۶
مرسی از بررسی