خانهاخبار
مدیاتک بالاخره در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ کوالکام را از تخت پادشاهی دنیای تراشه‌ها پایین کشید

مدیاتک بالاخره در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ کوالکام را از تخت پادشاهی دنیای تراشه‌ها پایین کشید

گزارش شرکت‌های آماری معتبر نشان می‌دهد که در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۱ مدیاتک تراشه‌های بیشتری نسبت به کوالکام فروخته و البته می‌توان گفت گوگل به نوعی عامل این پیشرفت مدیاتک بوده است!
۱۴۰۰/۱۲/۱۴

در حالی که کوالکام و مدیاتک در حال بحث هستند در مورد اینکه چه کسی در سه ماه چهارم ۲۰۲۱ در آمریکا گوشی‌های اندرویدی را تامین کرده، بازیکن دیگری دارد به آرامی بازی را در دست می‌گیرد.

اگرچه شرکت‌های تبلیغاتی Counterpoint و IDC هردو اتفاق نظر دارند که کوالکام بیشترین تراشه را در سال ۲۰۲۱ فروخته است، اما آمار آنها در سه ماهه آخر متفاوت است. IDC می‌گوید مدیاتک بیش از ۴۸ درصد بازار آمریکا را در اختیار داشته، در حالی که سهم کوالکام ۴۴ درصد بوده است. از سوی دیگر Counterpoint ادعا می‌کند کوالکام ۵۵ درصد از این بازار را در اختیار داشته و سهم مدیاتک تنها ۳۷ درصد بوده است.

صرف‌نظر از اینکه آمار کدام شرکت درست است، یک چیز واضح است و آن اینکه مدیاتک در حال نزدیک شدن به کوالکام است. دلیل این موضوع را می‌توان تا حد زیادی به این نسبت داد که مدیاتک در تلاش است تا با گسترش خط تولید خود رقابت‌اش با کوالکام را شدیدتر کند؛ اما شاید در خصوص این موضوع نیاز باشد که یک تشکر ویژه از گوگل کند!

image

 

PCMag گزارش می‌دهد که Anthony Scarsella مدیر تحقیقات بخش موبایل IDC دو عامل را در خصوص این عملکرد مدیاتک بیان کرده است: اول اینکه مدیاتک تراشه‌هایی را که تولید کرده برای سه گوشی پر فروش سامسونگ A12، سامسونگ A32، و موتورولا G Pure بوده است. دلیل احتمالی دیگر این است که گوگل برای گوشی‌های خود کوالکام را کنار گذاشته و از تراشه‌های اختصاصی خود یعنی Tensor در گوشی‌های پیکسل ۶ استفاده کرده است که باعث شده سهم قابل توجهی از بازار تراشه‌ها از کوالکام گرفته شود زیرا قبلا گوگل از تراشه‌های کوالکام اسنپدراگون در گوشی‌های خود استفاده می‌کرد. او همچنین پا را فراتر گذاشته و اظهار نظر کرده که اگر گوگل نبود مدیاتک از کوالکام پیشی نمی‌گرفت.

اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم اپل با تراشه‌های Bionic خود در گوشی‌های آیفون با ۵۶ درصد از سهم بازار در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ در آمریکا پیروز میدان بوده است.

گوگل در این بازار هنوز راه درازی را در پیش دارد و سهم تراشه‌های Tensor به قدری ناچیز بوده که این تراشه‌ها در دسته «سایر تراشه‌ها» قرار داده شده است، اما همین واقعیت که گوگل رکورد فروش خود را با پیکسل ۶ شکست، باعث شده تا کوالکام از جایگاه خود سقوط کند و ثابت شود که این شرکت در حال تبدیل شدن به تهدیدی هم برای تراشه‌سازان و هم برای تولید کنندگان گوشی است.

به نظر شما گوگل می‌تواند در بازار تراشه‌ها خطری برای شرکت‌های بزرگ این حوزه مانند اپل، کوالکام و مدیاتک باشد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)