خانهاخبار
اوپو از شارژ سریع ۱۵۰ واتی SuperVOOC و تکنولوژی ترمیم باتری رونمایی کرد

اوپو از شارژ سریع ۱۵۰ واتی SuperVOOC و تکنولوژی ترمیم باتری رونمایی کرد

شرکت اوپو در کنفرانس جهانی MWC از سیستم شارژ‌ سریع SuperVOOC ۱۵۰ واتی و همچنین تکنولوژی ترمیم باتری خود رونمایی کرده است.
۱۴۰۰/۱۲/۱۰

مدتی پیش، شاهد معرفی سری پرچمدار اوپو فایند X5 توسط این شرکت بودیم که دارای سیستم شارژ سریع ۸۰ واتی SuperVOOC است. اوپو حالا در کنفرانس جهانی MWC از نسل جدید این سیستم شارژ سریع رونمایی کرده است که قدرتی حدودا دو برابر سابق دارد.

image

 

شارژر جدید ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو، موفق شده تا در یک تست آزمایشگاهی یک گوشی با باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری را تنها در پنج دقیقه به میزان ۵۰ درصد شارژ کند؛ شارژ کامل این گوشی نیز در مدت زمان ۱۵ دقیقه انجام شد. جهت مقایسه، شارژرهای ۶۵ واتی در حدود ۴۰ دقیقه یک گوشی با باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری را به طور کامل شارژ می‌کنند.

شارژرهای جدید ۱۵۰ واتی SuperVOOC با تکنولوژی GaN ساخته شده‌اند و ابعاد آنها نیز معادل ۳۰×۵۷×۵۸ میلی متر است؛ وزن این شارژر‌ها نیز به ۱۷۲ گرم می‌رسد. این وزن و ابعاد، چندان با نسل پیشین شارژر‌های ۶۵ واتی SuperVOOC اوپو تفاوتی ندارد. تراکم قدرت در این شارژر معادل ۱.۵۱ وات بر سانتی متر مکعب است که بیشتر از شارژر‌های معمولی به حساب می‌آید.

با وجود که تکنولوژی VOOC اختصاصی بوده و اوپو بیش از ۳۰۰۰ پتنت در مورد آن ثبت کرده است؛ این شارژرها از همان استاندارد انتقال انرژی به وسیله USB که در سایر گوشی‌ها، لپ تاپ‌ها و گجت‌ها شاهد آن هستیم، پشتیبانی می‌کنند. خروجی این شارژر، معادل ۷٫۵ آمپر با توان ۲۰ ولت است. درون گوشی‌های قابل استفاده با این شارژر، باید دو سلول باتری به همراه پمپ شارژ قرار گرفته باشد که وظیفه تبدیل انرژی ورودی به ۱۵ آمپر با توان ۵ ولت و سپس شارژ کردن باتری توسط آن را دارد.

اوپو همچنین به دو روش مختلف، به نگرانی‌های مربوط به عمر باتری پاسخ داده است. نخستین راهکار اوپو، استفاده از یک موتور سلامت باتری بوده که از یک چیپ اختصاصی جهت مدیریت باتری استفاده می‌کند. این شرکت در آزمایش‌های خود موفق شده تا با استفاده از این تکنولوژی، نتایج بسیار خوبی کسب کرده و یک باتری به همراه این چیپ پس از ۱۶۰۰ دفعه شارژ، ۸۰ درصد از ظرفیت خود را حفظ کرده است که دو برابر میانگین فعلی محسوب می‌شود.

image

این امر، بیشتر به لطف الگوریتم هوشمند سلامت باتری بوده که وظیفه آن، نظارت دائم بر الکترود منفی است تا از ایجاد لیتیوم‌های مرده جلوگیری شود. لیتیوم‌های مرده، در واقع یون‌های لیتیومی هستند که گیر افتاده و دیگر بار الکتریکی به همراه ندارند؛ همین امر، موجب کاهش ظرفیت باتری در گوشی‌های قدیمی می‌شود. سری اوپو فایند X5 که در هفته‌های گذشته شاهد معرفی آن بودیم؛ این تکنولوژی را به همراه دارد.

بخش دیگر راهکار اوپو برای افزایش عمر مفید باتری گوشی‌ها، تکنولوژی ترمیم باتری است. طراحی به کار رفته توسط این شرکت، شامل یک SEI بوده که در واقع یک لایه مقاوم بر روی الکترودهای باتری است تا از تحلیل رفتن آنها جلوگیری شود. ترمیم باتری نیز به فرمول خاصی اشاره می‌کند که الکترولیت‌ها به وسیله آن، در هنگام شارژ و استفاده از باتری گوشی لایه SEI را ترمیم می‌کنند؛ این امر، موجب آن شده تا الکترودها سلامت خود را حفظ کنند. در نتیجه، طول عمر و عملکرد باتری افزایش می‌یابد.

image

نخستین گوشی که از سیستم شارژ سریع ۱۵۰ واتی اوپو استفاده خواهد کرد؛ یکی از گوشی‌های وان پلاس بوده که قرار است بین ماه‌های آوریل تا ژوئن روانه بازار شود. شرکت ریلمی نیز در رویداد MWC امسال از تکنولوژی شارژ سریع ۱۵۰ واتی خود رونمایی کرده است.

اوپو همچنین می‌گوید که آنها در حال بهبود تکنولوژی SuperVOOC هستند و به زودی، شاهد ارائه یک شارژر با سرعت شارژ ۲۰۰ واتی و حتی بالاتر توسط آنها نیز خواهیم بود. این شرکت در حال حاضر، یک نمونه اولیه از این شارژر با قدرت ۲۴۰ وات را دارد که می‌تواند باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری یک گوشی را در تنها ۹ دقیقه به طور کامل شارژ کند. مسلما، شارژ کامل یک گوشی در کمتر از ۱۰ دقیقه امری بسیار جالب و کاربردی است.

این شارژر همچنین می‌تواند تا تنها در ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه، باتری را به میزان ۵۰ درصد شارژ کند. روش کار این شارژر، بدین صورت بوده که سیستم SuperVOOC، جریانی به قدرت ۱۰ آمپر و ۲۴ ولت را به درون گوشی فرستاده و سه پمپ شارژ قرار گرفته در گوشی، وظیفه تبدیل این جریان به قدرت ۲۴ آمپر و ۱۰ ولت را بر عهده دارند. البته، این تنها یک پیش نمایش از این تکنولوژی بوده و برای مشاهده شارژر‌های ۲۴۰ واتی بر روی گوشی‌های همراه، باید مدتی صبر کنیم.

image
درباره تکنولوژی‌های جدید اوپو در زمینه افزایش سرعت شارژ و همچنین عمر مفید باتری‌ها چه می‌اندیشید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)