خانهاخبار
هر آنچه باید در مورد MIUI 13 بدانید

هر آنچه باید در مورد MIUI 13 بدانید

شیائومی به طور رسمی MIUI 13 را در کنار گوشی های هوشمند پرچمدار سال 2022 خود، سری Xiaomi 12، عرضه کرد.
۱۴۰۰/۱۱/۱۳

رابط کاربری MIUI 13 شیائومی با بسیاری از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های متعدد عرضه می‌شود که در ادامه مطلب به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت. سه فاکتوراصلی بروزرسانی این رابط کاربری جدید شامل عملکرد بهتر، امنیت ارتقاء یافته و طراحی جدید می‌شود. در ادامه به بررسی هریک از آنها خواهیم پرداخت.

علاوه بر این رابط کاربری، نسخه‌ای به نام MIUI 13 Pad وجود دارد که همانطور که از نامش پیداست برای تبلت‌های هوشمند شیائومی عرضه خواهد شد. ویژگی‌های عملکرد چند وظیفه‌ای، اصلی‌ترین تفاوت این رابط کاربری با سایر نسخه‌های آن است که در اینجا برای کارآیی بهتر در استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌تر تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو هستند.

رابط کاربری MIUI 13  شیائومی به همراه گوشی‌های پرچم‌دار جدید این شرکت یعنی شیائومی 12، شیائومی 12 پرو و شیائومی 12X جدید عرضه می‌شود. از سه ماهه اول سال 2022، گوشی‌های سری می 11 شیائومی نیز این بروزرسانی را دریافت خواهند کرد. همچنین رابط کاربری به خصوص Pad نیز در همان زمان برای تبلت‌های شیائومی عرضه خواهد شد. لیست کامل دستگاه‌های پشتیبانی شده از این بروزرسانی را در ادامه در دسترس شما قرار داده‌ایم.

MIUI 13: از نظر عملکرد

شیائومی تاکید زیادی بر روی عملکرد و سرعت MIUI 13 نسبت به نسخه قبلی 12.5 دارد. در نمودار زیر، ادعاهای شیائومی برای پایداری در دستگاه‌های پرچم‌دار، میان‌رده و ارزان قیمت (به ترتیب از چپ به راست) را مشاهده می‌کنید. شیائومی میزان این عملکرد را بر اساس تعداد فریم‌های افت شده در اپلیکیشن‌های محبوب اندازه‌گیری می‌کند.

image

طبق گفته‌های شیائومی، پرچمداران این شرکت با بروزرسانی به آخرین نسخه MIUI پانزده درصد کاهش فریم کمتری را در برداشتند. در همین حال، گوشی‌های میان‌رده‌ تا 32 درصد افت فریم کمتر و مدل‌های مقرون‌به‌صرفه شاهد اوج افت فریم 52 درصدی کمتری بودند. بدیهی است که این داده‌ها و اطلاعات از دستگاه‌هایی دریافت شده که در شرایط حداکثری عملکرد خود قرار گرفته‌اند، بنابراین نتایج عملکرد آنها در دنیای واقعی ممکن است به طور قابل توجهی با این داده‌ها متفاوت باشد.

افرادی که دوست دارند تعداد زیادی برنامه به طور همزمان را استفاده کنند باید از پیشرفت‌های جدید رابط کاربری MIUI 13 راضی باشند؛ زیرا شیائومی ادعا می‌کند که توانسته 14 برنامه به صورت همزمان فعال را در گوشی هوشمند می‌ میکس 4 با رابط کاربری MIUI 13 اجرا کند. توجه داشته باشید که این ویژگی در مقایسه با گوشی‌های هوشمند هواوی پی 50، ویوو X60 پرو پلاس و اوپو فایند ایکس 3 پرو طبق ادعای شیائومی عملکرد بهتری خواهد داشت زیرا گوشی‌های هوشمند مذکور فقط می‌توانند به ترتیب 13، 9 و 5 برنامه را در این حالت اجرا کنند.

image

در رونمایی جهانی از سری گوشی‌های ردمی نوت 11، شیائومی چندین بهبود عملکردی را برای رابط کاربری MIUI 13 معرفی کرده بود که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم داشت.

  • ذخیره سازی مایع: شیائومی ادعا می‌کند که این ویژگی به طور موثر یک ابزار یک‌پارچه‌سازی هوشمند است که به طور فعال داده‌های ذخیره شده از جمله جایی که قرار گرفته است را روی دستگاه مدیریت می‌کند. همچنین شیائومی مدعی است که عملکرد ذخیره سازی را در طول عمر دستگاه بهبود می‌بخشد.
  • حافظه Atomized: مانند ویژگی قبلی، این ویژگی رم مورد استفاده اپلیکیشن‌ها را مدیریت می‌کند. این ویژگی وظایف برنامه‌ها را به فرآیندهای بی اهمیت و ضروری تقسیم می کند، سپس فرآیند‌های غیر ضروری را کنار می‌گذارد. به طور دقیق نحوه عملکرد این ویژگی مشخص نشده است و نمی‌توان به درستی آن را قضاوت کرد لذا باید تا در دسترس قرار گرفتن کامل آن منتظر بمانیم.
  • الگوریتم های متمرکز: این ویژگی به صورت کاملا هوشمند منابع سیستم را بر اساس استفاده‌های مختلف کاری تخصیص می‌دهد. این ویژگی به برنامه‌ها اجازه می‌دهد هسته‌های سی‌پی‌یو بیشتری استفاده شوند تا عملکرد و کارآیی دستگاه را بهبود ببخشند.
  • Smart Balance: شیائومی ادعا می کند که این ویژگی با متعادل کردن نیازهای کاربر براساس عملکرد و مصرف انرژی، عمر باتری را بهبود می‌بخشد.

از آنجا که این ویژگی‌ها به طور کامل در دسترس قرار نگرفته‌اند؛ نمی‌توان به درستی از نحوه عملکرد آنها مطلع شد با این حال، اگر این اطلاعات به درستی وجود داشته باشد، طرفداران شیائومی باید از پیشرفت‌های متعدد رابط کاربری MIUI 13، بسیار خوشحال شوند.

MIUI 13: بهبود‌های امنیتی

امنیت به طور کلی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای عصر حاضر محسوب می‌شود که در دنیای تکنولوژی نیز باید به آن توجه بیشتری شود. شیائومی نیز این قاعده را به خوبی می‌داند و همچنین بهبودهای متعددی را در بخش امنیت رابط کاربری MIUI 13 قرار داده است.

به عنوان مثال، این شرکت تأکید زیادی بر امنیت براساس تأیید هویت و چهره دارد که این ویژگی باعث افزایش دقت تشخیص چهره می‌شود. در این رابط کاربری نرم افزار آن، اکنون به طور خودکار بخش بالاتنه بدن کاربر را نادیده می‌گیرد تا فقط روی خود صورت تمرکز کند. همچنین این ويژگی دقت بیشتری روی چهره کاربر انجام می‌دهد تا افراد نتوانند از عکس‌ها برای فریب دادن سیستم استفاده کنند.

image

شیائومی همچنین دو ویژگی جدید امنیتی محور برای رابط کاربری MIUI 13 معرفی کرد که به نام‌های (واترمارک حریم خصوصی) و (محافظت از تقلب) شناخته می‌شوند. متاسفانه این شرکت در مورد اینکه این ویژگی‌ها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند توضیح بیشتری نداده است و می‌بایست در آینده منتظر اطلاعات بیشتر از نحوه عملکرد آنها باشیم.

MIUI 13: طراحی

رابط کاربری MIUI 13 شیائومی با تعداد زیادی از تغییرات در بخش طراحی، به ویژه در مورد ویجت‌ها عرضه می‌شود. در ادامه می‌توانید چندین ویجت جدید را در تصاویر مشاهده کنید:

image

شیائومی همچنین از فونت جدیدی به نام MiSans رونمایی کرد که توسط کاربران به راحتی قابل استفاده است. این فونت دارای ویژگی نوشتاری ساده و ظریفی است که شیائومی در نهایت آن را به صورت رایگان در اختیار هر کسی قرار خواهد داد تا در هر پلتفرمی از آن استفاده کند. همچنین نزدیک به 50 والپیپر جدید در رابط کاربری MIUI 13 قرار گرفته است، که از جمله تعداد انگشت شماری از آنها والپیپر زنده با نام (شکوفنده) هستند.

علاوه بر این، شیائومی همچنین تأیید کرد که رابط کاربری MIUI 13 دارای نوار کناری جدیدی است که هدف آن افزایش کارایی بخش عملکرد چند وظیفه‌ای دستگاه است. با این ویژگی کاربران می‌توانند برای دسترسی به حداکثر ده برنامه از نوار میانبر شناوراستفاده کنند، که برای فعال کردن این ویژگی کافیست انگشت خود را از کنار نمایشگر به سمت مرکز آن بکشند.

image

رابط کاربری MIUI 13 Pad

این نسخه برای دستگاه‌هایی با نمایشگرهای بزرگ‌تر، از جمله تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند تاشو طراحی شده است. همانطور که انتظار می‌رود، ویژگی عملکرد مولتی‌تسکینگ و بهره‌وری سرعت دستگاه مهم‌ترین بخش این نسخه از رابط کاربری MIUI به شمار می‌رود. به عنوان مثال، شیائومی میانبر جدیدی را برای تغییر سریع از حالت‌های پنجره‌ای و تمام صفحه در نظر گرفته است. همچنین 3000 برنامه محبوب در این رابط کاربری بهینه‌سازی شده است تا در استفاده از نمایشگرهای بزرگ‌تر عملکرد بهتری داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به میانبرهای صفحه کلید، نوار وظایف جهانی جدید و پشتیبانی بهتر از پروسه کشیدن و رها کردن نیز اشاره کرد.

image

 

تاریخ انتشار رابط کاربری MIUI 13، در دسترس بودن و دستگاه های واجد شرایط

شیائومی تایید کرده است که رابط کابری MIUI 13 در مرحله عرضه اولیه برای سه ماهه اول سال 2022 برنامه‌ریزی شده است که برای 18 گوشی هوشمند شیائومی در دسترس قرار خواهد گرفت. این بدان معناست که دستگاه‌های ذکر شده در زیر، این رابط کاربری را بین ماه‌های فروردین تا تیر سال آینده دریافت خواهند کرد. با این حال، توجه داشته باشید که بسته به منطقه‌ای که در آن هستید، در دسترس بودن این بروزرسانی ممکن است متفاوت باشد. همچنین شیائومی تأیید کرده است که مدل‌های ساخت هند دستگاه‌های شیائومی شامل لیست زیر نمی‌شوند و فهرستی مجزا خواهند داشت.

مدل های پشتیبانی شده از رابط کاربری MIUI 13

  • می 11 اولترا
  • می 11
  • می 11i
  • می 11 لایت 5G
  • می 11 لایت
  • شیائومی 11 تی پرو
  • شیائومی 11 تی
  • شیائومی 11 لایت 5G NE
  • ردمی نوت 11 پرو 5G
  • ردمی نوت 11 پرو
  • ردمی نوت 11 اس
  • ردمی نوت 11
  • ردمی نوت  10 پرو
  • ردمی نوت 10
  • ردمی نوت 10 JE
  • ردمی نوت 8 (2021)
  • ردمی 10
  • شیائومی پد 5

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)