خانهاخبار
برنده‌ها و بازنده‌های گوگل در سال ۲۰۲۱

برنده‌ها و بازنده‌های گوگل در سال ۲۰۲۱

در این مطلب، قصد داریم تا نگاهی به محصولات گوگل در سال ۲۰۲۱ انداخته و برندگان و بازندگان این برند دوست داشتنی را مشخص کنیم.
۱۴۰۰/۱۰/۱۴

شرکت گوگل در سال ۲۰۲۱، عملکرد بسیار خوبی را داشت و بخش موبایل آنها نیز سال خوبی را تجربه کرد. البته، هنوز مشخص نیست که فروش دستگاه‌های گوگل در سال ۲۰۲۱ چگونه بوده است؛ اما به هر حال باید گفت که محصولات این شرکت در سال گذشته میلادی، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قابل تحسین هستند.

 

برنده: تنسور

image

 

چیپست اختصاصی گوگل یا همان تنسور، شاید بزرگترین برگ برنده این شرکت در سال ۲۰۲۱ باشد. این پردازنده، عملکردی بی‌نظیر در یادگیری ماشینی و پردازش عکس‌ها را به همراه دارد که در چیپست‌های دیگر یافت نمی‌شود. این چیپست بر خلاف اکثر چیپست‌های جدید، دارای دو هسته قدرتمند کورتکس X1 بوده و سرعت پردازشی بسیار بالایی دارد.

شاید مهمترین بخش در این چیپست، TPU یا واحد پردازشی تنسور باشد. این واحد پردازشی، دارای یک موتور یادگیری ماشینی انحصاری بوده که به گفته گوگل، بسیار پیشرفته‌تر از سایر نمونه‌های موجود در بازار است. این بخش از چیپست تنسور، وظیفه پردازش ویژگی‌های جدید دوربین گوشی‌های سری پیکسل 6 را دارد که شامل الگوریتم جدید HDRnet برای ضبط ویدیو می‌شود. عملکرد دستیار گوگل نیز به لطف واحد پردازشی تنسور، بهبود یافته است و شاهد افزایش سرعت و دقت آن هستیم.

با استفاده از قدرت چیپست تنسور، گوگل قابلیت‌هایی چون ترجمه همزمان را به پرچمداران جدید خود، یعنی پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو آورده است. این چیپست همچنین بخشی اختصاصی برای پردازش بخش‌هایی چون نمایشگر همیشه روشن و Now Playing‌ دارد تا از مصرف بیش از حد باتری جلوگیری شود.

چیپست تنسور موفق شد تا به بخش خاصی از هویت سری پیکسل تبدیل شود. این چیپست می‌تواند در بلند مدت به گوگل کمک کرده تا محصولی متفاوت نسبت به آیفون‌ها، گلکسی‌ها، شیائومی‌ها و ... را روانه بازار کند.

 

برنده: پیکسل 6

image

 

گوگل پیکسل 6 که با قیمت ۵۹۹ یورو روانه بازار شد؛ یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ بوده و نسبت به قیمتش، امکانات بسیار خوبی را به همراه دارد. این گوشی دارای چیپست تنسور، دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با سنسور سامسونگ، طراحی جدید، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، گواهی IP68 جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و یک نمایشگر ۹۰ هرتزی است.

دوربین این گوشی همانطور که از یک پیکسل انتظار می‌رود؛ واقعا بی‌نظیر است و در هر شرایط نوری می‌تواند عکس‌هایی با کیفیت را ثبت کند. با وجود نمایشگر ۶.۴ اینچی این گوشی، می‌توان آن را یک محصول جمع و جور نیز در نظر گرفت؛ البته وزن ۲۰۷ گرمی آن کمی اوضاع را به هم می‌ریزد!

از جمله دیگر نقاط قوت گوشی گوگل پیکسل 6، می‌توان به عمر باتری خوب آن نیز اشاره کرد.

 

برنده: پیکسل 6 پرو

image

 

گوشی گوگل پیکسل 6 پرو نیز محصول بسیار خوبی بوده و برتری‌های بسیاری نسبت به نسخه معمولی دارد. این گوشی دارای نمایشگری بزرگ‌تر با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بوده، ظرفیت باتری آن افزایش یافته و همچنین یک دوربین تله‌فوتو با زوم ۴ برابری پریسکوپی نیز به آن اضافه شده است.

این گوشی همچنین با قیمت ۷۹۹ یورویی خود، بسیار ارزان‌تر از پرچمداران اصلی برند‌هایی چون اپل و سامسونگ است. گوگل همچنین برای جذب بیشتر مشتریان، به کسانی که این محصول را پیش سفارش داده بودند یک هدفون رایگان نیز ارسال کرد.

با وجودی که ممکن است بسیاری از کاربران به سراغ گوشی کوچک‌تر و ارزان‌تر پیکسل 6 بروند؛ باید گفت که پیکسل 6 پرو همچنان یک گوشی بسیار خوب و برنده‌ای جدی برای گوگل است.

 

برنده: اندروید 12

image

 

سیستم عامل اندروید 12 در اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۲۱، برای گوشی‌های سری پیکسل عرضه شد و بهبود‌هایی چون سیستم تم‌گذاری جدید، زبان طراحی Material You، ویجت‌های جدید، عملکرد سریع‌تر و تمرکزی بیشتر روی گوشی‌های تاشو را به همراه داشت.

نسخه خام اندروید 12 دارای ظاهری ساده، رنگارنگ و کاربردی است. ولی به لطف رابط کاربری‌های متفاوت، وقتی آن را بر روی گوشی سامسونگ، موتورولا، وان پلاس یا شیائومی خود نصب کنید؛ دیگر هیچ اثری از طراحی گوگل دیده نخواهد شد.

اکثر شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، نگرشی کاملا متفاوت از گوگل نسبت به سیستم عامل اندروید دارند و به نظر می‌رسد که به جز چند ویجت جدید و امکان هم‌رنگ سازی تم گوشی با والپیپر؛ سایر امکانات جدید این نسخه از اندروید در انحصار گوشی‌های پیکسل باقی خواهند ماند.

 

برنده: پیکسل 5a 5G

image

 

بر خلاف پرچمداران اصلی گوگل یا همان سری پیکسل که گاهی طعم شکست را نیز چشیده‌اند؛ سری میان رده پیکسل A همواره از استقبال خوبی در بازار، به خصوص در آمریکا بهره‌مند است. گوشی گوگل پیکسل 5a 5G قیمت ۳۹۹ را دارد و با پرداخت این مبلغ، می‌توانید یک گوشی با شارژر ۱۸ واتی، کابل USB-C، تبدیل USB-A به USB-C، عمر باتری بسیار خوب، کیفیت دوربین خوب و مقاومت در برابر نفوذ آب را دریافت کنید. ناگفته نماند که این گوشی نیز همانند سری پیکسل، آپدیت‌های اندرویدی را بسیار زودتر از سایرین دریافت می‌کند.

البته همانطور که می‌دانید؛ گوشی‌های سری گلکسی A سامسونگ یا سری ردمی یا پوکو شیائومی نیز قیمت‌هایی بسیار رقابتی داشته و امکانات بسیار خوبی نیز دارند. به همین دلیل در بازارهایی چون کشور ما، این گوشی طرفداران چندانی ندارد.

 

برنده: پیکسل بادز A

image

 

ایرفون‌های بی‌سیم مقرون به صرفه جدید گوگل، با قیمت ۹۹ دلار در بازار آمریکا و ۹۹ یورو در بازار اروپا به فروش می‌رسند. این ایرفون‌ها، نسبت به رقبای فروخته شده توسط اپل و سامسونگ، قیمت کمتری دارند و همین موجب جذب کاربران بسیاری توسط آنها می‌شود.

پیکسل بادز A کیفیت صدای خوبی دارند و عمر باتری آنها نیز راضی کننده است. در هنگام استفاده از این ایرفون‌ها به همراه گوشی‌های پیکسل، از امکانات بیشتری چون دسترسی صوتی به دستیار گوگل، ترجمه همزمان، مسیریابی صوتی و خوانده شدن اعلان‌ها نیز بهره‌مند خواهید شد.

 

بازنده: پیکسل فولد

image

 

مدتی پیش شنیدیم که گوگل در حال کار روی یک گوشی تاشو به نام پیکسل فولد بوده و قرار است آن را به همراه سیستم عامل اندروید 12 روانه بازار کند. گفته می‌شد که این گوشی دارای نمایشگری درونی به اندازه ۷.۶ اینچ، چیپست تنسور و دوربین‌هایی با کیفیت است.

اما متاسفانه، مدتی پیش خبری مبنی بر تصمیم گوگل برای کنار گذاشتن گوشی پیکسل فولد و عدم عرضه آن منتشر شد؛ به نظر می‌رسد که به عقیده گوگل، این محصول محکوم به شکست بوده و توان رقابت با سایر گوشی‌های تاشو بازار را نداشته است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)