خانهاخبار
برنده‌ها و بازنده‌های شیائومی در سال 2021

برنده‌ها و بازنده‌های شیائومی در سال 2021

در این پست نگاهی خواهیم انداخت بر لیستی از محصولات کامل و کم نقص شرکت شیائومی که در سال 2021 میلادی معرفی و عرضه شده اند؛ و بازنده و برنده میان آنها را بررسی خواهیم کرد.
۱۴۰۰/۱۰/۱۳

در سال 2021، شیائومی بیش از 50 دستگاه هوشمند را روانه بازار کرد که این تعداد تنها شمارش گوشی‌های هوشمند این برند چینی است! همچنین این شرکت با حذف واژه Mi از دستگاه‌های ممتاز خود، نامگذاری محصولات خود را از نیمه دوم سال گذشته میلادی، تغییر داد و گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت تنها با نام شیائومی به همراه شماره مدل دستگاه، عرضه می‌شوند. این شرکت اخیرا مهم‌ترین پرچمدار سال یعنی خانواده شیائومی 12 را هم معرفی کرده که با پردازنده اسنپدراگون 8 نسل یک و رابط کاربری MIUI 13 همراه است. در این پست اما می‌خواهیم برنده‌ها و بازنده‌های این برند در سال میلادی که گذشت را بررسی کنیم.

برنده: شیائومی می 11 اولترا

گوشی هوشمند شیائومی می 11 اولترا یکی از خاطره‌انگیزترین گوشی‌های سال 2021 است. این دستگاه مانند می 10 اولترا که در سال ۲۰۲۰ عرضه شده بود، به عنوان شوآف از طرف تیم تحقیق و توسعه این شرکت بوده تا اینکه بخواهد گوشی باشد که چند ده میلیون می‌فروشد.

در سال ۲۰۲۱، شیائومی تمرکز خود را روی دوربین محصولاتش قرار داده بود و با وجود اینکه دوربین گوشی‌های هوشمند این شرکت، برندهای مشهوری مثل لایکا و هاسلبلاد را در کنار خود نداشتند، اما عالی ظاهر شدند. شیائومی در پرچمدار می 11 اولترا از سه سنسور بزرگ دوربین با وضوح بالا استفاده کرده که با عملکرد بی نقصش منجر به نتایج چشمگیری می‌شوند. برای دریافت جزئیات بیشتر در مورد عملکرد همه دوربین‌های این محصول در شرایط مختلف عکسبرداری، بررسی‌های متعددی انجام شده است.

image

با اینکه بدون شک دوربین یکی از اصلی‌ترین دلایل برای خرید شیائومی می 11 اولترا بود اما این گوشی ویژگی‌ّهای برجسته دیگری مثل نمایشگر فوق العاده و عملکرد عالی را هم به همراه داشته است. البته این گوشی در همه چیز بهترین نیست و برای مثال عمر باتری آن می‌توانست بهتر باشد.

اما در کل باید بگوییم قیمت ۱۲۰۰ یورویی که این گوشی با آن در اروپا عرضه شد، باعث شد با استقبال خیلی زیادی مواجه نشود و حتی سخت پیدا شدن این گوشی در این بازار نیز خودش دلیلی بر فروش نه چندان فوق العاده این گوشی بوده است. اما با همه این‌ها، این گوشی را باید جزو برندگان شیائومی قرار دهیم.

برنده: پوکو F3 و پوکو X3 پرو

گوشی‌های هوشمند پوکو F3 و پوکو X3 پرو، با ویژگی‌های تقریبا یکسان با قیمت‌های متفاوتی عرضه شده اند. هردوی آنها با ویژگی‌هایی همچون دارا بودن صفحه نمایشی با نرخ بروزرسانی 120 هرتزی، یک پردازنده پرچمدار سریع اسنپدراگون، باتری با عملکرد عمری مناسب و دوربین بسیار خوب عرضه شده‌اند.

image

اگر قصد خرید گوشی هوشمندی در بازه قیمت 8 میلیون و 300 هزار تومان دارید، پوکو F3 می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب شما باشد. این دستگاه هوشمند با صفحه نمایش با کیفیت آمولد در کنار پشتیبانی از HDR10+ و پردازنده اسنپدراگون 870 عرضه شده است. اگر قصد خرید گوشی هوشمندی در بازه قیمت 6 میلیون تومان دارید، پوکو X3 پرو می‌تواند گزینه ای دیگر برای انتخاب شما باشد. 

این دستگاه هوشمند با صفحه نمایش IPS LCD در کنار پشتیبانی از قابلیت HDR و پردازنده اسنپدراگون 860 عرضه شده است. با وجود اینکه این دو محصول از جدیدترین پردازنده های اسنپدراگون برخوردار نیستند، اما دارای پردازنده‌هایی سریع هستند و این پردازنده‌ها از معدود تراشه‌هایی هستند که در واقع دارای پردازنده گرافیکی برای اجرای بازی‌ها به صورت 120 فریم بر ثانیه هستند.

گوشی‌های هوشمند پوکو F3 و پوکو X3 پرو، برای کسانی که به دنبال پردازنده‌ای سریع و قدرت‌مند، در کنار دوربینی با کیفیت در حد متوسط هستند؛ پیشنهاد می‌شوند. این دو گوشی هوشمند در کمتر از 2 ماه پس از عرضه، 2 میلیون فروش داشته‌اند.

بازنده: شیائومی می‌میکس فولد

گوشی پرچمدار شیائومی می‌میکس فولد، اولین گوشی هوشمند تاشو شیائومی است. این گوشی دارای صفحه نمایش 8.01 اینچی است که یکی از بزرگترین صفحه نمایش‌های یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود. شیائومی برای این محصول، حالتی به اسم دسکتاپ را در نظر گرفته بود تا بهترین استفاده از صفحه نمایش و پردازنده اسنپدراگون 888 در اختیار کاربر قرار بگیرد. این دستگاه، اولین گوشی هوشمند با لنز مایع بود که به لنز تله فوتو آن اجازه می‌داد تا به حالت ماکرو تبدیل شود. شیائومی حتی اولین تراشه پردازش تصویر خود را که Surge C1 نام داشت، به همراه این محصول عرضه کرد.

گوشی پرچمدار شیائومی می‌میکس فولد یکی از بهترین‌ها در صنعت تکنولوژی بود، اما این تمام چیزی بود که در برای این محصول شیائومی در نظر گرفته شده بود. با وجود ویژگی‌های جذابی که این محصول متفاوت در اختیار داشت؛ متاسفانه فروش خوبی را برای شیائومی به ثمر نداشت.

image

شیائومی می‌میکس فولد نمونه‌ای عالی از جدیدترین تکنولوژی‌های سال بود اما این موضوع، برای موفقیت این محصول کافی نبود. شاید دلیلی که فروش خوبی هم برای این محصول ندیدیم، این بوده که فرم از گوشی‌های تاشو محبوبیت کمتری دارند و فروش بیشتر گلکسی زد فلیپ 3 نسبت به زد فولد 3، این موضوع و سلیقه جمعی کاربران را تایید می‌کند.

اینکه لنز مایع در این گوشی چقدر کاربردی و انقلابی است هم هرگز ثابت نشد و گویا تفاوت خاصی با لنزهای دیگر در گوشی‌های معمول ندارد. نمایشگر داخلی این گوشی هم تکنولوژی خاصی به همراه ندارد و رقبا حتی نمایشگرهای داخلی بهتر و با نرخ تجدید بالاتری هم استفاده می‌کنند. این گوشی حتی طراحی خاصی در لولای خودش ندارد که برای مثال بتواند با ضد آب بودن گلکسی زد فولد 3 رقابت کند.

به هر حال باید گفت شیائومی هنوز موارد زیادی را باید در مورد این گوشی رفع کند تا بتواند علاقه‌مندان به گوشی‌های تاشو را به سمت خودش جلب کند. در کنار این‌ها، شاید بهتر باشد این گوشی در بازارهای دیگر هم عرضه شود چون با شرایط فعلی و عرضه تنها در بازار چین، باعث شده بسیاری در دنیا حتی ندانند که شیائومی هم گوشی تاشو ساخته است.

برنده: شیائومی ردمی نوت 10 پرو (مکس)

سری ردمی نوت از زمان آغاز به کار تا کنون 240 میلیون دستگاه فروخته است و موفقیت این سری گوشی‌های هوشمند، با گوشی هوشمند ردمی نوت 10 پرو (که در هند با نام پرو مکس شناخته می شود) از آنجا شروع شد. از لحاظ ظاهری این دستگاه محصولی شبیه به پوکو F3 است اما این دو محصول در ویژگی‌ها و قیمت، متفاوت از یکدیگر هستند.

شیائومی ردمی نوت 10 پرو (مکس) حتی پردازنده‌ای برای پشیتبانی از 5G هم ندارد. اما شیائومی برای این محصول یک سنسور 108 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی در اندازه 1/1.52 اینچ استفاده کرده است که عملکرد بسیار خوبی دارد. این گوشی هوشمند همچنین ویژگی‌هایی نظیر پشتیبانی از جک 3.5 میلی متری هدفون و اسلات کارت حاقظه microSD را نیز ارائه می‌دهد. بعلاوه، این گوشی هوشمند دارای صفحه نمایش 6.67 اینچی اولد با نرخ بروز رسانی 120 هرتزی است که تقریباً به خوبی پوکو طراحی شده است.

image

مانند گوشی‌های هوشمند پیشنهاد شده پوکو، شیائومی ردمی نوت 10 پرو (مکس) نیز به راحتی قابل توصیه برای خریداران است، البته تا زمانی که خریداران انتظار یک گوشی پرچمدار برای اجرای مطلوب بازی‌های روز را نداشته باشند. فقدان پشتیبانی از نسل 5G ارتباطات می‌تواند کمی برای کاربران بین المللی مشکل ساز باشد. سری ردمی نوت 11 نسبت به سری 10 پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما تا اوایل سال آینده در سطح جهانی در دسترس نخواهد بود.

بازنده: رابط کاربری MIUI

image

پوسته‌های اندروید یکی از موضاعات تفرقه‌انگیز بین کاربران اندرویدی هستند که دلیل آن هم سلیقه‌های متفاوت آن‌ها است. رابط کاربری MIUI در زمینه بروزرسانی‌ها هرگز بهترین نبوده است. یک ایراد دیگر هم این است که معمولاً یک نسخه از رابط کاربری شیائومی از دو نسخه جداگانه اندروید به عنوان ساختار پایه‌ای استفاده می‌کند؛ برای مثال رابط کاربری MIUI 13 شیائومی، مبتنی بر اندروید 11 و 12 خواهد بود. همچنین اولین نسخه‌های آزمایشی نسخه‌های اندروید 12 براساس این رابط کاربری در حال حاضر منتشر شده‌اند اما فعلا به شکل گسترده برای گوشی‌های شیائومی عرضه نشده‌.

همچنین یکی از بنیانگذاران شیائومی تایید کرده است که رابط کاربری پایدار MIUI 13 قبل از پایان سال جاری عرضه خواهد شد. اما عرضه این رابط کاربری احتمالاً به گوشی‌های آینده شیائومی 12 اشاره دارد که آن را از قبل به صورت پیش‌فرض نصب هستند. از نظر ظاهری، هیچ دستگاه فعلی شیائومی تا قبل از پایان سال، نسخه پایدار اندروید 12 را دریافت نخواهد کرد. در مورد نسخه فعلی MIUI 12.5، برخی از مدل‌های 2019 شیائومی مانند می 9 و ردمی نوت 7 آن را دریافت می‌کنند، اما مطمئناً نه همه گوشی‌های شیائومی.

طول دوره پشتیبانی از بروزرسانی های نرم افزاری در حال تبدیل شدن به یک موضوع مهم در گوشی‌های اندرویدی است و متاسفانه شیائومی در این زمینه از برخی رقبایش عقب است. رابط کاربری MIUI شیائومی در ماه ژوئن به 454 میلیون کاربر رسید و این شرکت شروع به ارائه گزینه‌هایی با پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری کرده است؛ به طوری که گوشی‌های هوشمند 11T و 11T پرو سه به روز رسانی اندروید و چهار سال پچ امنیتی دریافت خواهند کرد.

بازنده: دستبند های شیائومی می بندز

اگرچه فروش جهانی دستبند هوشمند می اسمارت بند 6 شیائومی تنها چند هفته زودتر از آغاز سال جاری آغاز شده بود؛ این دستگاه از آغاز سال جاری به فروش یک میلیون نسخه در سراسر جهان رسید، در حالی که دستبند می بند 4 تنها در 8 روز به فروش یک میلیون نسخه ای رسیده بود.

image

دستبندهای هوشمند شیائومی حتی قبل از اینکه نسخه ششم وارد عرضه شود، فروششان در حال کاهش بود. اعداد و ارقام بازار دستبندهای شیائومی حاکی از آن است که فرم فاکتور آنها به طور کلی در مقایسه با ساعت‌های هوشمند فروش ضعیفی دارد و علیرغم داشتن مدل‌های مختلف، ساعت‌های هوشمند شیائومی همچنین فروش خوبی ندارند. از جنبه مثبت، به نظر می‌رسد فروش هدفون‌های این شرکت بسیار بهتر عمل می کنند.

برنده: فناوری شیائومی

می 11 اولترا بدون داشتن نام یک سازنده معتبر دوربین، به نتایج چشمگیری در تصویربرداری و عکاسی دست یافته اما اوضاع در حال تغییر است و شاید در نسل جدیدش، نام لایکا را کنار دوربین‌های این گوشی ببینیم. از آنجایی که هواوی از خرید و فروش در بازار بین المللی منع شده است، شریک سازنده دوربین‌های آن، لایکا، به دنبال یک همکاری جدید است. هنوز تایید نشده اما شیائومی 12 اولترا ممکن است با برند لایکا وارد همکاری شود.

جدا از این موضوع، شرکت شیائومی فناوری جدیدی در خنک‌کننده گوشی‌های هوشمند در دست توسعه دارد که آن را لوپ لیکوئید کول نام گذاری کرده است. این فناوری قرار است پردازنده‌های گوشی‌های این شرکت را ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر نگه دارد که رقم فوق العاده‌ای است. البته این فناوری در پرچمدار جدید این شرکت یعنی سری شیائومی 12 حاضر نیست اما گوشی‌هایی که نیمه دوم سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند، این فناوری را خواهند داشت.

شرکت شیائومی همچنین توانست شارژ سریع 120 واتی را به استانداردی برای گوشی‌های جدیدش تبدیل کند که حتی سری نسبتاً مقرون به صرفه ردمی نوت 11 نسخه پرو پلاس نیز این ویژگی را داراست. این شرکت سرعت شارژ 200 واتی را نیز نمایش داده است و ممکن است امسال در پرچمداران میانه ۲۰۲۲ خود استفاده کند. شیائومی همچنین یک شارژر بی سیم 100 واتی را با قیمت کمتر از 100 دلار به فروش می‌رساند که پیشرفت‌های فناوری این شرکت را نشان می‌دهد.

همچنین این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تولید انبوه اولین خودروی خود را در سال 2024 آغاز کند. این شرکت در نظر دارد طی 10 سال آینده 10 میلیارد دلار در پروژه خودروهای برقی خود سرمایه‌گذاری انجام دهد. در ادامه این سرمایه‌گذاری‌ها، استخدام کارمندان جدید و خرید شرکت‌هایی مانند دیپ موشن (که در حال توسعه فناوری خودران ماشین‌ها است) در دستور کار شیائومی قرار دارند. 

برنده: شیائومی

image

این شرکت یک سال پر از موفقیت و برنده بودن را تجربه کرد. در سه ماهه سوم سال 2021، شیائومی توانست اپل را پشت سر بگذارد و در اروپا با فاصله کمی با سامسونگ، رتبه دوم فروش گوشی‌های هوشمند را کسب کند. این شرکت همچنین در بازار مهم هند هم توانست در همان بازه، رتبه اول فروش گوشی هوشمند را کسب کند.

شعبه هند برند شیائومی همچنین برنامه مراقبت شیائومی (Xiaomi Cares) را معرفی کرد، که یک فروشگاه تک مرحله‌ای برای پشتیبانی و خدمات رسانی به نیازهای مصرف کنندگان است. این شرکت در سطح جهانی نیز، تا اوایل پاییز توانست 10000 فروشگاه شیائومی در سراسر جهان افتتاح کند. شما در مورد عملکرد شیائومی در 2021 چه فکر می‌کنید؟ آیا این شرکت می‌تواند امسال هم سال خوبی را پشت سر بگذارد؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حج علی

۱۴۰۰/۱۰/۱۳
من اصلا از عملکرش راضی نبودم