خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A52s 5G

بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A52s 5G

سری گلکسی A گوشی‌های سامسونگ، در سطح جهان و همچنین کشور ما طرفداران بسیاری دارند؛ در این مطلب به سراغ گوشی میان رده سامسونگ گلکسی A52s 5G رفته تا نگاه دقیق‌تری به آن بیاندازیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۱۰/۱۲

سری گلکسی A سامسونگ، مدتی است که به دلیل فروش بسیار خوب خود، به کانون اصلی توجه این شرکت تبدیل شده و با توجه به عملکرد تحسین برانگیز برند‌های چینی در زمینه گوشی‌های میان رده و مقرون به صرفه؛ سامسونگ سعی داشته تا در این بازار به شیوه‌ای بسیار رقابتی عمل کند. به همین دلیل، اخیرا شاهد عرضه گوشی‌های بسیار خوب و با کیفیتی در سری گلکسی A هستیم.

در این مطلب قصد داریم به سراغ گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G رفته و تجربه کاربری خود از گوشی را با شما به اشتراک بگذاریم. این گوشی در واقع نسخه بهبود یافته گوشی گلکسی A52 5G بوده و در آن از پردازنده جدید‌تر و قدرتمند‌تر کوالکام اسنپدراگون 778G استفاده شده است.

 

طراحی، بدنه و کیفیت ساخت

image

 

در نگاه‌های اول، باید گفت که طراحی گلکسی A52s 5G مشابه سایر گوشی‌های سری A مانند گلکسی A72 یا A52 است؛ در بخش برجستگی دوربین نیز شاهد زبان طراحی امسال سامسونگ هستیم که در سری پرچمداری چون گلکسی اس 21 نیز به چشم می‌خورد.

این گوشی همانند سایر گوشی‌های سری گلکسی A، از جنس پلاستیک ساخته شده است. پلاستیک به کار رفته در قاب پشتی این گوشی، کیفیت خوبی داشته و حالتی مات دارد که بر خلاف گوشی‌های با پنل پشتی شیشه‌ای یا از جنس پلاستیک شفاف؛ به طور محسوسی اثر انگشت و چربی دست را نمایش نمی‌دهد.

فریم دور گوشی نیز از جنس پلاستیک ساخته شده ولی رنگی مانند فلز دارد؛ متاسفانه باید گفت که این فریم، ظاهر چندان جذابی نداشته و من را به یاد گوشی‌هایی چون گلکسی اس 3 که در سال ۲۰۱۲ روانه بازار شد، می‌اندازد! البته ناگفته نماند که نسخه بررسی شده توسط ما، نسخه سفید رنگ این گوشی بوده و فریم آن در نسخه مشکی، ظاهر بهتری دارد.

 

دکمه‌های پاور و کنترل صدا در سمت راست فریم گوشی قرار گرفته‌اند؛ در پایین گوشی شاهد پورت USB-C، جک ۳.۵ میلی متری هدفون و یک خروجی اسپیکر هستیم. در بالای گوشی، درگاه سیم کارت و کارت حافظه microSD و همچنین یک میکروفون قرار دارد؛ دومین خروجی اسپیکر، در بالای نمایشگر قرار داشته و نقش بلندگوی مکالمات را نیز ایفا می‌کند.

باید گفت که گلکسی A52s 5G، از طراحی خوبی برخوردار بوده و در هنگام کار، به راحتی در دست کاربر جا می‌گیرد. این گوشی دارای وزن ۱۸۹ گرم بوده و ابعاد آن نیز معادل ۸.۴×۷۵.۱×۱۵۹.۹ میلی متر هستند. از دیگر نقاط قوت این گوشی، می‌توان به دریافت گواهی IP67 جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار اشاره کرد که در گوشی‌های میان رده، بسیار کمیاب است.

این گوشی در رنگ‌های مشکی، سفید، بنفش و سبز روانه بازار شده است. سنسور اثر انگشت سامسونگ گلکسی A52s 5G نیز از نوع اپتیکال بوده و زیر نمایشگر آن قرار گرفته است که حالت مدرن‌تری نسبت به سنسور‌های اثر انگشت قرار گرفته روی دکمه‌های پاور دارد. 

 

نمایشگر

image

 

بدون شک یکی از مهمترین بخش‌های هر گوشی، نمایشگر آن است. سامسونگ گلکسی A52s 5G دارای نمایشگری ۶.۵ اینچی از نوع سوپر امولد با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است. این نمایشگر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و از همه لحاظ، کاربر را راضی نگه می‌دارد.

نمایشگر این گوشی از HDR10+ پشتیبانی کرده و از نوع حفره دار یا پانچ هول است؛ قسمت پانچ شده نمایشگر نیز بسیار کوچک بوده و پس از مدتی اصلا حضور آن را حس نمی‌کنید. حسگر اثر انگشت گوشی، در زیر نمایشگر قرار داشته و از نوع اپتیکال است؛ این سنسور از سرعت و دقت مناسبی برخوردار بوده و در اکثر مواقع، به درستی کار می‌کند.

سامسونگ جهت محافظت از نمایشگر این گوشی، از شیشه مقاوم سازی شده گوریلا گلس 5 استفاده کرده که عملکرد قابل تحسینی در برابر شکستن دارد؛ اما باید گفت که در برابر خراش‌ها، چندان قوی نیست. حداکثر روشنایی پنل این گوشی، معادل ۸۰۰ نیت بوده که عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد؛ البته ناگفته نماند حداکثر روشنایی قابل تنظیم توسط کاربر، حدود ۴۰۰ نیت بوده و روشنایی ۸۰۰ نیتی تنها در هنگام استفاده از حالت اتوماتیک تنظیم روشنایی و در زیر تابش نور آفتاب قابل مشاهده است.

image

 

خوشبختانه بر خلاف بعضی گوشی‌های دیگر سامسونگ، نرخ نوسازی صفحه پس از راه اندازی گوشی به طور اتوماتیک روی ۱۲۰ هرتز قرار گرفته و نیازی به مراجعه به منوی تنظیمات برای فعالسازی آن وجود ندارد. البته نمایشگر این گوشی بر خلاف بسیاری از گوشی‌های ۱۲۰ هرتزی دیگر، از نرخ نوسازی متغیر پشتیبانی نکرده و همیشه روی حالت ۱۲۰ هرتز است. نرخ نوسازی متغیر در هنگامی که کاربر با رابط کاربری گوشی در تعامل نیست، فعال شده و جهت ذخیره انرژی می‌تواند در پنل‌های مدرن LTPO، نرخ نوسازی را تا ۱۰ هرتز کاهش دهد.

در هنگام کار با اپلیکیشن‌های پخش یا استریم ویدیو، گوگل مپز یا دوربین گوشی، نرخ نوسازی نمایشگر به طور اتوماتیک روی حالت استاندارد یا همان ۶۰ هرتز قرار می‌گیرد. خوشبختانه به دلیل چیپست قدرتمند گوشی، کاربر معمولا با افت فریم مواجه نخواهد شد و تجربه استفاده از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی این گوشی، بسیار روان و لذت بخش است.

 

سخت افزار

با توجه به استقبال چشمگیر کاربران از گوشی‌های میان رده، این دسته از گوشی‌ها همواره در حال قدرتمند‌تر شدن هستند و در واقع باید گفت که عملکرد برخی از آنها در تجربه کاربری، تفاوت چندانی با پرچمداران ندارد. گوشی گلکسی A52s 5G نیز در این دسته قرار می‌گیرد؛ این گوشی از چیپست هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون 778G 5G بهره می‌برد.

این چیپست با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده و دارای ۴ هسته از نوع کرایو 670 با کلاک اسپید ۲.۴ گیگاهرتز و همچنین چهار هسته دیگر کرایو 670 با کلاک اسپید ۱.۹ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این گوشی نیز از نوع ادرنو 642L بوده و عملکرد بسیار خوبی را از خود در بازی‌ها نشان می‌دهد.

image

این گوشی توانست تا در تست انجام شده توسط ما در بنچمارک Geekbench، در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۵۶۷ و در بخش چند هسته‌ای امتیاز ۲۷۴۳ را به خود اختصاص دهد. گلکسی A52s 5G در هنگام بازی عملکرد چشمگیری داشته و می‌توان بازی Call of Duty: Mobile را با تنظیمات گرافیکی بالا و فریم ریت حداکثری روی آن اجرا کرد.

سامسونگ گلکسی A52s 5G در نسخه‌هایی با ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، ۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی و در نهایت ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار شده است. نسخه بررسی شده توسط ما، نسخه پایه گوشی بوده که دارای رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگبایایتی است.

در عمل، باید گفت که این گوشی نسبت به A52 5G معمولی با چیپست کوالکام اسنپدراگون 750G خود، بسیار بهتر است و استفاده از چیپست اسنپدراگون 778G، بهبود خاصی در عملکرد به ویژه در بخش گیمینگ را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

 

نرم افزار و رابط کاربری

image

 

گلکسی A52s 5G به همراه سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 سامسونگ روانه بازار شده است. این شرکت همچنین قول عرضه سه آپدیت اصلی سیستم عامل اندروید و چهار سال آپدیت‌های امنیتی را برای این دستگاه داده است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده بلند مدت تبدیل می‌کند.

رابط کاربری One UI، از امکانات فراوان و طراحی ظاهری مناسبی برخوردار بوده و در بین کاربران، طرفداران بسیاری دارد. سامسونگ نیز چیزی را از کاربران این گوشی دریغ نکرده و به جز ویژگی سامسونگ دکس که جهت اتصال مستقیم گوشی به کامپیوتر بوده و مخصوص پرچمداران این شرکت است؛ بقیه ویژگی‌های بی شمار One UI در گلکسی A52s 5G به چشم می‌خورند.

کاربران می‌توانند با استفاده از حسگر اثر انگشت یا قابلیت تشخیص چهره، گوشی خود را آنلاک کنند. در رابط کاربری One UI برای دسترس به منوی اعلان‌ها، باید از بالای صفحه رو به پایین سوایپ کرده و اگر این حرکت را تکرار کنید یا با دو انگشت سوایپ کنید؛ با منوی تنظیمات سریع مواجه خواهید شد. امکان ویرایش گزینه‌های دیده شده در منوی تنظیمات سریع نیز وجود دارد.

متاسفانه نگه داشتن دکمه پاور این گوشی، به صورت پیش فرض برای باز کردن دستیار هوشمند سامسونگ یا همان بیکسبی عمل‌ می‌کند که مسلما طرفداران چندانی بین کاربران ندارد. برای استفاده از این دکمه به عنوان دکمه پاور، کافی است به بخش تنظیمات رفته و کاربرد آن را تغییر دهید.

بازی‌ها در One UI به طور اتوماتیک به بخش خاصی به نام گیم لانچر منتقل خواهند شد که آنها را در یک دسته بندی قرار داده و امکانات دیگری نیز مانند بهبود عملکرد، عدم دریافت اعلان‌ها در هنگام بازی، بازی‌های پیشنهادی و ... را به همراه دارد. شما همچنین می‌توانید در تنظیمات گیم لانچر، انتخاب کرده تا آیکون بازی‌ها را در صفحه اپلیکیشن‌ها نیز مشاهده کنید.

از دیگر امکانات جالب One UI، می‌شود به قابلیت Edge Screen اشاره کرد. این ویژگی، بخش کوچکی را در گوشه نمایشگر به خود اختصاص داده و با باز کردن آن، می‌توانید به اپلیکیشن‌های انتخابی خود و میانبر‌ها کاربردی دیگری دسترسی پیدا کنید. در کل، باید گفت که رابط کاربری One UI پیشرفت فراوانی کرده و سامسونگ مدتهاست که از دوران رابط کاربری سنگین تاچ‌ویز فاصله گرفته است.

 

باتری

این گوشی همانند خویشاوند خود یا همان گلکسی A52 5G، از باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپری استفاده می‌کند. عمر باتری گلکسی A52 5G، راضی کننده است و در صورتی که استفاده سنگینی از گوشی نداشته باشید؛ می‌توان بیش از یک روز از آن استفاده کرد.

گلکسی A52s 5G از شارژ سریع ۲۵ واتی پشتیبانی کرده و به گفته سامسونگ، تنها با ۳۰ دقیقه شارژ به میزان ۵۰ درصد شارژ می‌شود. البته ناگفته نماند که شارژر قرار گرفته درون جعبه این گوشی در برخی مناطق، از نوع ۱۵ واتی بوده؛ بنابراین ممکن است برای استفاده از قدرت کامل سرعت شارژ این گوشی، مجبور به تهیه یک شارژر ۲۵ واتی شوید. متاسفانه در این گوشی شاهد پشتیبانی از شارژ بی‌سیم نیستیم که البته در بین گوشی‌های میان رده، چندان دور از انتظار نیست.

 

دوربین

image

 

گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G در این بخش موفق شد تا با توجه به قیمت خود، بسیار فراتر از حد انتظار عمل کند. این گوشی دارای دوربین چهارگانه بوده که شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال، دوربین التراواید ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و زاویه دید ۱۲۳ درجه، دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و در نهایت یک سنسور عمق ۵ مگاپیکسلی جهت خلق افکت بوکه در عکاسی پرتره می‌شود. یک فلش LED نیز در پایین سنسور عمق گوشی به چشم می‌خورد.

عملکرد دوربین اصلی این گوشی در شرایط نوری متفاوت، بسیار خوب است و جزئیات به درستی توسط آن ثبت می‌شوند. حتی در هنگام عکاسی در نور کم نیز نویز چندانی در عکس‌ها دیده نمی‌شود؛ البته به عقیده بسیاری، نرم افزار دوربین سامسونگ کمی در پردازش رنگ‌ها اغراق می‌کند که ممکن است با سلیقه بخشی از کاربران جور در نیاید.

دوربین التراواید نیز عملکرد قابل قبولی دارد و کیفیت عکس‌های گرفته شده با آن، مناسب هستند. البته باید گفت که این دوربین کمی در پردازش رنگ‌ها ضعیف‌تر از دوربین اصلی گوشی عمل می‌کند و در صورتی که به سرعت بین دوربین‌ها سوییچ کنید؛ به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

 

متاسفانه با توجه به اینکه با یک گوشی میان رده روبرو هستیم؛ خبری از دوربین تله‌فوتو در این گوشی نیست و سامسونگ به قرار دادن یک دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی روی گلکسی A52s 5G‌ اکتفا کرده است. البته، عکس‌های گرفته شده با این دوربین ماکرو نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و مانند برخی گوشی‌های چینی، به نظر نمی‌آید که شرکت سازنده تنها جهت افزودن یک لنز دوربین بیشتر، آن را در گوشی قرار داده است.

دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی گوشی نیز راضی کننده است و در شرایط نوری مناسب، می‌تواند سلفی‌های با کیفیتی را ثبت کند؛ اما در هنگام شب یا شرایط نوری نامناسب اوضاع فرق کرده و تصاویر با نویز بسیار زیادی همراه هستند. در این گوشی شاهد اضافه شدن یک حالت جدید به نام Fun به دوربین گوشی نیز هستیم که در واقع همان فیلتر‌های اپلیکیشن اسنپ‌چت را به اپلیکیشن دوربین می‌آورد.

گلکسی A52s 5G همچنین توانایی ضبط ویدیو با رزولوشن 4K و نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد؛ در صورت انتخاب رزولوشن 1080p، امکان انتخاب میان نرخ فریم ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. ویدیو‌های ثبت شده از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و در هنگام روز، نویزی در آنها دیده نمی‌شود.

 

اسپیکر‌ها و پخش صدا

این گوشی مانند اکثر گوشی‌های رده بالای سری گلکسی A، دارای اسپیکر‌های استریو است. یکی از خروجی‌های اسپیکر در پایین گوشی قرار گرفته و بلندگوی مخصوص مکالمه نیز نقش اسپیکر ثانویه را ایفا می‌کند. بر خلاف انتظار ما، خروجی صدای این دو بلندگو از بالانس مناسبی برخوردار بوده و شاهد پخش صدای ضعیف‌تری از اسپیکر ثانویه نیستیم.

گلکسی A52s 5G از سیستم دالبی اتموس نیز پشتیبانی کرده و امکان استفاده از این قابلیت بهبود کیفیت صدا، به وسیله بلندگو‌های خود گوشی یا در هنگام استفاده از هدفون وجود دارد. این قابلیت دارای تنظیمات خودکار بوده و با توجه به محتوای در حال پخش، صدا را بهینه سازی می‌کند.

در کل باید گفت که عملکرد اسپیکر‌های این گوشی، خوب بوده ولی نمی‌شود انتظار بسیار بالایی را از آنها داشت. حجم صدای پخش شده توسط این بلندگو‌ها نیز قابل قبول است.

 

اتصالات

سامسونگ گلکسی A52s 5G از نظر اتصالات نیز محصول کاملی به حساب می‌آید. این گوشی از وای فای با استانداردهای A/B/G/N/AC/6 پشتیبانی کرده و دارای بلوتوث نسخه 5.2 است. همانطور که از نام آن پیداست، این گوشی از نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G نیز پشتیبانی می‌کند.

این گوشی همانند سایر گوشی‌های سامسونگ، فاقد خروجی اینفرارد یا همان IR Blaster بوده که جهت کنترل لوازم خانگی، کاربرد بسیاری دارد. رادیو اف ام نیز در گلکسی A52s 5G دیده نمی‌شود که البته در این روز‌ها طرفداران چندانی ندارد. این گوشی‌ در برخی بازار‌ها، بدون پشتیبانی از NFC عرضه می‌شود؛ اما نسخه بررسی شده توسط ما دارای این قابلیت بود.

 

اقلام درون جعبه

اخیرا شرکت‌های تولید کننده گوشی‌ها هوشمند، برای کاهش هزینه‌های خود رو به حذف اقلام از درون جعبه گوشی‌ها آورده‌اند و این روندی است که حتی گوشی‌های پرچمدار را نیز تحت تاثیر قرار داد. مسلما از گوشی میان رده گلکسی A52s 5G نیز نمی‌توان انتظار چندان زیادی را داشت؛ این گوشی دارای یک بسته بندی ساده است و درون جعبه آن شاهد خود دستگاه، چند دفترچه راهنما، سوزن مخصوص درگاه سیم کارت، شارژر و کابل نسبتا کوتاه و یک قاب ژله‌ای هستیم. در این بین جای خالی هندزفری در بسته‌بندی این گوشی احساس می‌شود.

نکته جالب موضوع، این بوده که سامسونگ این گوشی را در برخی بازارها با شارژر ۱۵ واتی و در برخی بازارها با شارژر ۲۵ واتی عرضه کرده است. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر قصد خرید این گوشی را دارید، در هنگام خرید حتما نوع شارژر را پرسیده تا حداقل مجبور به خرید یک شارژر ۲۵ واتی برای استفاده از حداکثر سرعت شارژ گوشی خود نشوید.

 

جمع‌بندی

image

 

گوشی سامسونگ گلکسی A52s 5G، میان‌ رده‌ای بسیار توانمند است و استفاده از چیپست قدرتمندتر کوالکام اسنپدراگون 778G، خرید آن را نسبت به نسخه معمولی توجیه می‌کند. از جمله امکانات جذاب این گوشی، می‌شود به نمایشگر سوپر امولد با کیفیت و ۱۲۰ هرتزی آن، گواهی IP67‌ جهت مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با کیفیتی بسیار خوب اشاره کرد.

این گوشی که در بازه قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان قرار دارد؛ امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار داده و عرضه سه آپدیت اصلی اندروید برای آن نیز باعث می‌شود تا ارزش خریدش بسیار بالاتر برود. البته کاربران می‌توانند در این رده قیمتی به گوشی‌هایی مانند سامسونگ گلکسی اس 20 FE، شیائومی پوکو F3، شیائومی ردمی نوت 10 پرو یا وان پلاس نورد 2 نیز نگاهی بیاندازند.

در انتها، باید گفت که سامسونگ گلکسی A52s 5G برای افرادی که قصد داشتن یک گوشی تمام و کمال را با قیمتی نسبتا مناسب دارند؛ انتخاب بسیار خوبی محسوب می‌شود.

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (14 نظر)

SILVERTIGER

۱۴۰۱/۶/۲۹
خوب اجباری نداری سامسونگ بخری مگه شرکت سامسونگ چه اجباری داره این به درد کسی میخوره که یک میانرده سامسونگ رو به یک پرچم دار ترجیح میده

SILVERTIGER

۱۴۰۱/۶/۲۹
سایت چه ربطی به برند داره مگه سایت 99 سازنده موبایله این سایتها فقط فروشنده هستن

SILVERTIGER

۱۴۰۱/۶/۲۹
تو اینترنت و سایتهای مختلف عکس 360 درجه و با کیفیتی از این گوشی هست به نسبت قیمت و در مقایسه با هم رده هاش عملکردش عالیه

محمود

۱۴۰۱/۶/۶
سلام.همه چی رو گفتین جز این مورد. اقا حافظه اینا چقدر برنامه های سامسونگ نصبه و چه فضایی در اختیار کاربر قرار داره. این یه موضوعی هست که سازنده ها بهش فکر نمیکنن و مخصوصا سامسونگ که برنامه های چرندی به دلخواه خودش میریزه توی گوشی.امان از سیاست موزیانه سامسونگ

مهدی

۱۴۰۱/۱/۱۵
سلام دوستان دوتا گوشی A52s خریدم با گارانتی داریا همراه ولی هر دوتاش مشکل صفحه نمایش پیدا کرده ... آیا از دوستان هم این مشکل رو دارشتند