خانهبررسی‌ها
بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A22

بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A22

در این مطلب، به سراغ گوشی مقرون به صرفه سامسونگ گلکسی A22 رفته و نقاط قوت و ضعف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۹/۱۵

گوشی‌های شرکت سامسونگ، در سطح جهان طرفداران بسیاری دارند و مسلما کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ در امروز به سراغ گوشی مقرون به صرفه سامسونگ گلکسی A22 خواهیم رفت که در دو نسخه 4G و 5G روانه بازار شده و ما در این مطلب، به بررسی نسخه 4G آن می‌پردازیم.

سری گلکسی A سامسونگ که شامل مدل‌های مقرون به صرفه و میان رده این شرکت می‌شود؛ از محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران برخوردار بوده و بیشترین میزان فروش سامسونگ نیز متعلق به همین سری از گوشی‌ها است.

 

طراحی، بدنه و کیفیت ساخت

image

گوشی سامسونگ گلکسی A22، همانند سایر گوشی‌های سری A این شرکت از جنس پلاستیک ساخته شده است. این گوشی طراحی ساده‌ای داشته که با توجه به رده قیمتی آن، قابل قبول است. پلاستیک به کار رفته در فریم و پشت گوشی، کیفیت مناسبی دارد و اگر کاربری قصد عدم استفاده از کاور برای گوشی خود را داشته باشد؛ به احتمال زیاد از کیفیت بدنه آن ناامید نمی‌شود.

دکمه‌های کنترل صدا و پاور روی قسمت سمت راست فریم گوشی قرار دارند و در بخش بالایی سمت چپ فریم محصول، ورودی سیم کارت و کارت‌های حافظه microSD به چشم می‌خورد. در بالای فریم این گوشی شاهد یک میکروفون هستیم و فریم پایینی آن، پورت USB-C، جک ۳.۵ میلی متری هدفون و خروجی اسپیکر را روی خود جا داده است.

این گوشی با وزن ۱۸۶ گرمی خود، نسبتا سبک محسوب شده و ابعاد آن نیز معادل ۸.۴×۷۳.۶×۱۵۹.۳ میلی متر است. سامسونگ گلکسی4G  A22 در رنگ‌های مشکی، سفید، سبز کم رنگ و بنفش روانه بازار شده که نسخه بررسی شده توسط ما، نسخه سفید رنگ این گوشی است.

متاسفانه، این گوشی فاقد هر گونه گواهی جهت مقاومت در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار بوده و توصیه می‌کنیم که همواره آن را از رطوبت دور نگه دارید. گفته می‌شود که در نمایشگر این گوشی از شیشه مقاوم سازی شده گوریلا گلس نیز استفاده شده است، هرچند اشاره‌ای به نسخه گوریلا گلس آن نمی‌شود. سنسور اثر انگشت این گوشی، روی دکمه پاور آن قرار گرفته و از سرعت مناسبی نیز برخوردار است؛ هرچند ممکن است گاهی اوقات در تشخیص انگشت شما دچار مشکل شده و مجبور شوید تا چند بار برای آنلاک کردن قفل گوشی اقدام کنید.

 

نمایشگر

image

بگذارید به سراغ یکی از مهمترین بخش‌های هر گوشی، یعنی نمایشگر آن برویم. گوشی سامسونگ گلکسی A22 4G از یک نمایشگر ۶.۴ اینچی سوپر امولد با رزولوشن ۷۲۰×۱۶۰۰ و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز استفاده می‌کند. نسبت صفحه در این گوشی، معادل ۲۰:۹ بوده و هر اینچ از آن، ۲۷۴ پیکسل را در خود جا داده است.

حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر، معادل ۶۰۰ نیت بوده و پشتیبانی از محتوای HDR نیز در آن وجود دارد. متاسفانه باید بگوییم که استفاده از رزولوشن 720p در این دوره و زمانه، حتی برای یک گوشی مقرون به صرفه مانند این گوشی نیز کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد؛ البته استفاده یک از پنل سوپر امولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز در این گوشی، کمی رزولوشن پایین آن را جبران می‌کند. فراموش نکنید که نسخه 5G این گوشی یک پنل TFT را به همراه دارد که با وجود رزولوشن فول اچ دی خود، از نظر تکنولوژی نمایشگر بسیار قدیمی به حساب می‌آید.

این نمایشگر در هنگام راه اندازی گوشی برای نخستین بار، روی حالت ۶۰ هرتز بوده و باید با مراجعه به منوی Settings، بخش Display و سپس بخش Motion Smoothness؛ آن را روی ۹۰ هرتز قرار دهید. در حالت ۹۰ هرتز، نمایشگر گوشی به شیوه‌ای بسیار روان عمل خواهد کرد؛ هرچند قدرت نه‌ چندان زیاد پردازنده گوشی باعث برخورد با لگ‌های گاه و بی‌گاهی در هنگام کار با آن می‌شود.

عملکرد این نمایشگر از لحاظ روشنایی، قابل قبول است و در هنگام تابش نور خورشید نیز برای مشاهده محتوای روی آن، به مشکلی بر نخواهید خورد. در بالای این نمایشگر شاهد یک ناچ قطره‌ای هستیم که دوربین سلفی گوشی را درون خود جا داده است. در بالا و اطراف این پنل، شاهد حاشیه‌های بسیاری نازکی هستیم؛ البته حاشیه دیده شده در پایین گوشی، با توجه به معیار‌های امروز کمی زیاد است.

 

سخت افزار

image

گوشی سامسونگ گلکسی A22 4G، یک گوشی مقرون به صرفه بوده و به همین دلیل، نمی‌توان از آن عملکردی در حد یک پرچمدار یا یک گوشی میان رده را انتظار داشت؛ اما باید گفت که این گوشی با توجه به قیمتش، عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.

این گوشی به همراه چیپست هشت هسته‌ای مدیاتک هیلیو G80 روانه بازار شده که با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته شده است. در این پردازنده شاهد دو هسته از نوع کورتکس A75 با کلاک اسپید ۲ گیگاهرتز و شش هسته از نوع کورتکس A55 با کلاک اسپید ۱.۸ گیگاهرتز هستیم. پردازنده گرافیکی این گوشی نیز از نوع مالی G52 MC2 است.

در هنگام کارکرد، این گوشی معمولا حس خوبی داشته و تجربه کاربری آن روان است؛ هرچند در صورت باز نگه داشتن چند اپلیکیشن یا کار با اپلیکیشن‌های سنگین، احتمال اینکه هر از چند گاه با لگ‌ یا افت فریم مواجه شوید، وجود دارد. عملکرد گوشی در هنگام بازی نیز قابل قبول بوده و می‌توانید بازی Call of Duty: Mobile را با تنظیمات گرافیکی متوسط و فریم ریت بالا در آن تجربه کنید.

image

 

سامسونگ گلکسی A22 4G در نسخه‌هایی با ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی، ۴ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و در نهایت ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار شده است. نسخه بررسی شده توسط ما، نسخه پایه گوشی با ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بوده است.

حافظه داخلی گوشی از نوع eMMC 5.1 بوده و همانطور که پیش از این به آن اشاره کردیم؛ گلکسی A22 4G از کارت‌های حافظه microSD نیز پشتیبانی می‌کند. در تست ما از این گوشی در بنچمارک Geekbench، گلکسی A22 توانست در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۳۷۴ و در بخش چند هسته‌ای، امتیاز ۱۳۶۰ را به خود اختصاص دهد.

 

نرم افزار و رابط کاربری

این گوشی به همراه سیستم عامل اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 سامسونگ روانه بازار شده است. لانچر و رابط کاربری گوشی، دقیقا مشابه سایر گوشی‌های شرکت‌ سامسونگ بوده که بر خلاف اوایل دوران سیستم عامل اندروید، حالا یکی از بهترین رابط کاربری‌های بازار را در اختیار دارد.

رابط کاربری One UI ویژگی‌های بسیاری را به همراه داشته و امکانات شخصی سازی در آن نیز به طور فراوان وجود دارند. برای دسترسی به منوی اپلیکیشن‌ها، باید به طور پیش فرض رو به بالا سوایپ کنید و حتی امکان افزودن دکمه اختصاصی برای دسترسی به این منو نیز در تنظیمات هوم اسکرین گوشی دیده می‌شود.

One UI از حالت تاریک یا Dark Mode نیز پشتیبانی کرده و می‌توانید با مراجعه به منوی Settings و در بخش Display، آن را فعال کنید. به دلیل استفاده از پنل سوپر امولد در این گوشی، قابلیت Always-On Display یا نمایشگر همیشه روشن نیز در آن قرار گرفته است؛ کاربر همچنین می‌تواند با مراجعه به بخش تم‌ها، از استور سامسونگ تم‌های مورد نظر خود را دانلود کرده و ظاهر گوشی را مطابق با سلیقه خود تغییر دهد.

برای دسترسی به منوی اعلان‌ها، کافی است از قسمت بالایی نمایشگر رو به پایین سوایپ کنید و در صورتی که بار دیگر این کار را تکرار کرده یا با دو انگشت سوایپ کنید، به منوی تنظیمات سریع دسترسی پیدا خواهید کرد که قابل شخصی سازی نیز هست.

از نظر امنیتی، امکان باز کردن قفل گوشی به وسیله اثر انگشت و یا تشخیص چهره وجود دارد که در تجربه ما، استفاده از سنسور اثر انگشت گزینه بهتر و سریع‌تری است؛ البته مانعی برای استفاده همزمان از این دو سرویس وجود ندارد و می‌توانید صرفا از هر کدام که سریع‌تر عمل کرد، استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب One UI، امکان فعال کردن سرویس Dynamic Lock Screen است؛ این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا با انتخاب یک یا چند کتگوری در بین دسته‌های دیده شده، به صفحه قفل گوشی خود جان تازه‌ای بخشیده و هر بار با تصویر جدیدی روبرو شود. این والپیپر‌های مخصوص لاک اسکرین هر دو هفته یکبار توسط سامسونگ آپدیت می‌شوند.

 

باتری

سامسونگ گلکسی A22 4G به همراه باتری ۵۰۰۰ میلی آمپری روانه بازار شده که عملکرد بسیار خوبی را نیز با توجه به نمایشگر 720p این گوشی، از خود نشان می‌دهد. این باتری تا بیش از یک روز، به طور کامل پاسخگوی نیاز‌های کاربر خواهد بود و اگر مصرف چندان زیادی از گوشی خود نداشته باشید؛ شاید عمر آن به دو روز نیز برسد.

حداکثر سرعت شارژ این گوشی، معادل ۱۵ وات بوده که در مقایسه با رقبای چینی آن؛ حرف چندانی برای گرفتن ندارد. البته شرکت‌های غیر چینی معمولا در زمینه سرعت شارژ، کمی محتاطانه عمل می‌کنند. متاسفانه خبری از قابلیت شارژ بی‌سیم در این گوشی نیست که البته با توجه به رده قیمتی آن، چندان مایه غافلگیری نیست.

 

دوربین

image

بگذارید به سراغ دوربین گوشی برویم؛ سامسونگ گلکسی A22 از سیستم دوربین چهارگانه استفاده کرده که کیفیت قابل قبولی نیز دارد. دوربین اصلی این گوشی، دارای رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل و گشودگی f/1.8 بوده و دارای لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS نیز هست؛ یک دوربین ۸ مگاپیکسلی التراواید با زاویه دید ۱۲۳ درجه و گشودگی f/2.2، یک دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی و در نهایت یک سنسور عمق ۲ مگاپیکسلی جهت عکاسی پرتره نیز آن را همراهی می‌کنند. در پایین جزیره دوربین چهارگانه گوشی، یک فلش LED به چشم می‌خورد.

در زمینه فیلمبرداری، گوشی گلکسی A22 4G قابلیت ضبط ویدیو با رزولوشن‌های 720p و 1080p با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد. حالت‌های پرتره، ماکرو، پاناروما، عکاسی در شب، اسلوموشن و هایپرلپس نیز در اپلیکیشن دوربین این گوشی مشاهده می‌شوند.

سنسور دوربین این گوشی مانند بسیاری از گوشی‌های دیگر سامسونگ، تصاویر را با جزئیات و دقت مناسبی ثبت کرده ولی کمی در نمایش رنگ‌ها غلو می‌کند. متاسفانه باید بگوییم که در تجربه ما، فوکوس از نقاط قوت دوربین این گوشی نیست. این دوربین همچنین در شرایط نوری ضعیف، عملکرد چندان خوبی را از خود نشان نداده و تصاویر ثبت شده با نویز بسیاری همراه هستند.

به نبود دوربین تله‌فوتو در گوشی با این قیمت هم نمی‌توان ایراد زیادی گرفت اما شاید اگر سامسونگ به جای دو دوربین ۲ مگاپیکسلی بی کیفیت، از یک دوربین تله‌فوتو معمولی استفاده می‌کرد، پکیج کامل‌تری از دوربین‌ها را برای عکاسی داشتیم. دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی گوشی، از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار است؛ اما در شرایط نوری نامناسب با مشکل مواجه می‌شود.

خوشبختانه بر خلاف برخی گوشی‌ها، برجستگی دوربین در این محصول چندان زیاد نیست و در صورت عدم استفاده از کاور، این گوشی به راحتی و بدون تکان خوردن روی سطوح صافی مانند میز قابل استفاده است.

 

اسپیکر‌ها و پخش صدا

image

گوشی سامسونگ گلکسی A22 4G، دارای یک خروجی اسپیکر در قسمت پایینی بدنه خود است. بنابراین متاسفانه خبری از اسپیکر استریو در این گوشی نیست؛ اما صدای پخش شده توسط اسپیکر این گوشی، حجم و کیفیت مناسبی دارد. البته اگر بخواهید در محیطی شلوغ و پر سر و صدا به آن گوش دهید، قاعدتا کمی دچار مشکل خواهید شد.

این گوشی از سیستم دالبی اتموس نیز پشتیبانی کرده ولی بر خلاف گوشی‌های پرچمدار یا رده بالای سامسونگ، این سیستم بهبود کیفیت و حجم صدا تنها در هنگام استفاده از هدفون قابل دسترسی است و امکان استفاده از آن به همراه اسپیکر خود گوشی وجود ندارد. در کل می‌شود گفت که عملکرد گلکسی A22 4G از لحاظ پخش صدا، در سطح قابل قبولی بوده و با این که موجب به وجد آمدن کاربر نخواهد شد؛ موجب ایجاد بازخوردی منفی در تجربه کاربری نیز نمی‌شود.

 

اتصالات

این گوشی از نظر اتصالات وضعیت قابل قبولی دارد. گلکسی A22 از وای فای با استاندارد‌های A/B/G/N/AC پشتیبانی کرده و به همراه بلوتوث نسخه 5.0 عرضه می‌شود. متاسفانه در این مدل از گوشی، تنها شاهد پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت همراه یا 4G هستیم و برای اتصال به نسل پنجم، باید گوشی گلکسی A22 5G را تهیه کنید که چیپست مدیاتک دیمنسیتی 700 را به همراه دارد.

این گوشی همانند تمامی گوشی‌های اخیر سامسونگ، فاقد خروجی اینفرارد یا IR Blaster جهت کنترل لوازم خانگی بوده و قابلیت NFC نیز در آن دیده نمی‌شود. گلکسی A22 4G دارای رادیو اف ام بوده که البته تنها در هنگام اتصال به هندزفری یا هدفون با سیم قابل استفاده است.

 

اقلام درون جعبه

در این روز‌ها که حذف اقلام درون جعبه در گوشی‌های پرچمدار و با قیمت‌های بالاتر از ۱۰۰۰ دلار نیز به روندی عادی تبدیل شده است؛ قاعدتا نمی‌شود انتظار چندان زیادی از یک گوشی مقرون به صرفه داشت. سامسونگ نیز بسته بندی بسیار ساده‌ای را برای گوشی گلکسی A22 4G در نظر گرفته است؛ در جعبه این گوشی شاهد خود دستگاه، سوزن مخصوص درگاه سیم کارت، چند دفترچه راهنما و یک شارژر ۱۵ واتی و هندزفری هستیم. متاسفانه، در این جعبه خبری از کاور ژله‌ای نیست.

 

جمع‌بندی

image

گوشی سامسونگ گلکسی A22 که با قیمت پایه ۲۲۵ دلار روانه بازار شد؛ از امکانات خوبی برخوردار بوده و نسبت به قیمت خود، اکثر نیازهای کاربر را برطرف می‌کند. از جمله نقاط قوت اصلی این گوشی، می‌شود به نمایشگر سوپر امولد با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و عمر باتری بسیار خوب آن اشاره کرد.

البته، باید گفت که کاربران گزینه‌های دیگری در همین بازه قیمتی، مانند نسخه 5G‌ این گوشی که به همراه چیپست مدیاتک دیمنسیتی 700 روانه بازار شده و یا گوشی‌های سری ردمی 9 یا پوکو M3 شیائومی را نیز پیش رو دارند. این نیز قابل ذکر است که پنل TFT نسخه 5G این گوشی، کیفیت یک پنل سوپر امولد را ندارد؛ اما رزولوشن آن بر خلاف A22 4G، فول اچ دی است.

در نهایت، باید بگوییم که این گوشی گزینه بسیار خوبی در بازه قیمتی زیر ۶ میلیون تومان بوده و اگر حتما قصد تهیه یک گوشی با برند سامسونگ را در این بازه قیمتی دارید؛ گلکسی A22 انتخاب مناسبی برای شما است. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (8 نظر)

kamal

۱۴۰۰/۱۱/۶
ببخشید گذینه ی smart view داره برای وصل شدن به ال ای دی؟

A22-5g-128-Ram8

۱۴۰۰/۱۰/۱۱
اگر میشه ؛ دوستان ، توضیح کامل تری از مدت زمان شارژ شدن a22 بدون فست و با فست شارژ ، بنویسید چون واقعأ معضلی شده برای بنده که نمیدونم باید ببرم برای تعمیر ، یا نه !! چون هنوز 3 ماه از خریدش نگذشته و بالای 5 ساعت طول داره تا کامل شارژ کنه .

پور حبیبی

۱۴۰۰/۱۰/۱۰
درود

خلو مجید

۱۴۰۰/۱۰/۱۰
مبارک باشه داداش

پویا

۱۴۰۰/۱۰/۸
سلام دوستان من این گوشیو شب یلدا خریدم ۵.۹۵۰ (۱۲۸ گیگ با رم ۴)
پک ویتنام بود و هندزفری هم داشت