خودروهای هوشمند از نظر قدرت محاسباتی و اتصال سریع به اینترنت، کم کم دارند به گوشیهای هوشمند میرسند و حالا به لطف مودم جدید سامسونگ، خودروهای هوشمند آینده میتوانند به شبکه 5G هم متصل شوند و از سرعت اینترنت تا 5.1 گیگابیت بر ثانیه، بهره ببرند.
اگزینوس Auto T5123 اولین مودم 5G است که به طور خاص برای خودرو طراحی شده است و در حال حاضر در حال تولید انبوه است. اگر برایتان سوال شده که چرا از مودمهای گوشیها استفاده نمیشود باید بگوییم که قطعات خودرو الزامات سختگیرانهتری نسبت به گوشیها برای دوام و طول عمر دارند و برای همین، خودروسازان نمیتوانند از همان تراشههای مخصوص گوشیهای هوشمند استفاده کنند.
اما در واقعیت سامسونگ چیزی بیشتر از یک مودم طراحی کرده است. این مودم دارای سیپییو با یک جفت هسته Cortex-A55 است و میتواند کار موقعیتیاب ماهوارهای را هم برای مسیریابی انجام دهد. به طور کل این چیپست با انجام هر دو وظیفه یک سیپییو و یک مودم، میتواند نیاز خودرو به چیپستها و تراشههای بیشتر را کاهش دهد که در نهایت طراحی مجموعه برد گوشی را هم راحتتر میکند.
در حالی که T5123 اتصال و موقعیت یابی را انجام میدهد، چیپست اگزینوس Auto V7 با لیتوگرافی 8 نانومتریاش، میتواند پردازنده سیستم اینوفتینمت یا سیستم سرگرمی خودروها نیز باشد. خودروسازان میتوانند برای این چیپست تا 32 گیگابایت رم LPDDR4x (با سرعت 68.3 گیگابایت بر ثانیه) را هم داشته باشند. برای این میزان رم، باید پردازنده 8 هستهای با هستههای Cortex-A76 با سرعت 1.5 گیگاهرتز و گرافیک Mali-G76 با ۱۱ هسته را هم به صورت جداگانه داشت.
پردازنده گرافیکی این مودم به دو دسته تقسیم میشود؛ هشت هسته، گرافیک مورد نظر برای نمایش اطلاعات مرکزی روی داشبورد ارائه میکنند و سه هسته باقیمانده به کمک نمایشگر در خوشه ابزار و یک نمایشگر اختیاری واقعیت مجازی میآیند. جداسازی هستههای GPU تضمین میکند که اگر هر کدام دچار مشکل شوند، بر دیگری تأثیر نمیگذارند که برای خودروهای هوشمند این یک موضوع حیاتی است.
این چیپست تا چهار نمایشگر را پشتیبانی میکند، بنابراین سرنشینان صندلیهای عقب هم میتوانند از آن استفاده کنند. سه پردازنده صوتی برای آن تعبیه شده است که امکان تولید چند جریان صوتی را فراهم کرده است. به علاوه، یک NPU برای برنامههای هوش مصنوعی برای تشخیص گفتار، چهره و حرکتها وجود دارد. این قابلیت میتواند برای هر چیزی از دستورات صوتی گرفته تا ساخت یک سیستم نظارت بر رانندگی استفاده شود.
موارد دیگر نیز وجود دارد، V7 همچنین می تواند تا 12 دوربین را برای ارائه ویژگیهایی مانند نمای 180 درجه و کمک به پارک کردن خودرو کنترل کند. سیستم پردازش تصویر قوی آن دارای قابلیت تصحیح پیکسل بد، فشردهسازی محدوده دینامیکی و تصحیح اعوجاج هندسی است.
Exynos Auto V7 وارد تولید انبوه شده و نسل بعدی سیستمهای اطلاعات و سرگرمی داخل خودرو را تامین میکند. از جمله آخرین خودروهایی که مجهز به این چیپست شدهاند، سرور برنامه کاربردی داخل خودروی فولکس واگن (ICAS) نسخه 3.1 است که شرکت ال جی مسئولیت طراحی آن را به عهده داشته است.
سومین و آخرین تراشه ای که معرفی شد یک آی سی مدیریت انرژی است که به طور خاص برای Exynos Auto V7 و V9 طراحی شده است و اوایل امسال گواهینامه ASIl-B را دریافت کرده بود. این تراشه دارای محافظهای داخلی برای شرایط نامساعد مختلف مثل ولتاژ بیش از حد یا کم، اتصال کوتاه، جریان بیش از حد و خاموش شدن حرارتی است.