خانهاخبار
گویا قرارداد مایکروسافت و کوالکام برای ویندوز آرم رو به پایان است؛ نوبت به اپل سیلیکون می‌رسد؟

گویا قرارداد مایکروسافت و کوالکام برای ویندوز آرم رو به پایان است؛ نوبت به اپل سیلیکون می‌رسد؟

گویا دلیلی که ویندوز آرم را فقط روی چیپست‌های کوالکام دیده‌ایم، قرارداد مخفیانه مایکروسافت و کوالکام است که اتفاقا در حال پایان یافتن است!
۱۴۰۰/۹/۲

آنطور که وب‌سایت XDA-Developers گزارش داده، گویا مایکروسافت و کوالکام یک قرارداد اختصاصی و مخفیانه دارند که برای پشتیبانی از ویندوز روی چیپست‌های مبتنی بر ARM استوار شده است. از آن‌جایی که این همکاری باعث شده تا هر دو شرکت بتوانند پروژه ویندوز روی چیپست‌های ARM را به محصولات تجاری بیاورند، جای تعجبی ندارد که به شکل خاص در چارچوب قرارداد فقط باهم کار می‌کنند.

کوالکام هم در حال حاضر چند چیپست برای کامپیوترهایی که Windows روی ARM اجرا می‌کنند را توسعه داده است. از جمله این چیپست‌ها می‌توانیم به اسنپدراگون 7x Gen2، اسنپدراگون 8X و اسنپدراگون 8cx Gen2 اشاره کنیم.

با توجه به همین قرارداد هم هست که هنوز ویندوز آرم را روی چیپست‌های شرکت‌های سامسونگ، اپل یا مدیاتک ندیده‌ایم. مهم‌تر از همه اینا، احتمالا به خاطر همین قرار داد است که ویندوز آرم برای لپ‌تاپ‌های M1 اپل وجود ندارد و باید با ماشین مجازی آن را روی این لپ‌تاپ‌ها اجرا کرد.

image

سرفیس پرو X که در نسل جدید با چیپست SQ1 که مشترکا توسط مایکروسافت و کوالکام توسعه داده شده است

با این تفاسیر شاید اگر قرارداد کوالکام و مایکروسافت هم به پایان برسد، شاهد انتشار ویندوز 11 برای چیپست‌های اپل سیلیکون و حتی باقی چیپست‌های شرکت‌های دیگر باشیم. اینکه بتوان از محیط ویندوز به صورت کامل روی چیپ‌های قدرتمند اپل استفاده کرد، حتی می‌تواند تعدادی از گیمر‌ها را هم به سمت مک بوک‌های M1 Max اپل بکشاند!

هفته گذشته در مراسمی که مدیاتک برگزار کرده بود نیز این شرکت اعلام کرد که علاقه دارد چیپست‌های خودش را به دنیای کامپیوترهای ویندوزی هم بیاورد اما در حال حاضر برنامه‌ای برای این موضوع ندارد و مشتاق به همکاری با مایکروسافت در آینده است.

در حال حاضر ویندوز 11 از امولاتوری برای تبدیل اپلیکیشن‌های x64 به آرم بهره می‌برد تا بتوان اپلیکیشن‌های قدیمی‌تر ویندوز را هم بدون مشکل روی ویندوزهای مبتنی بر چیپست‌های ARM اجرا کرد. البته عملکرد این امولاتور در حال حاضر به خوبی روزتا در اپل سیلیکون نیست اما شاید این مورد هم با آمدن چیپست‌های مدیاتک و اپل به میدان، کمی بهتر شود. ویندوز برای ARM اولین بار در سال 2016 معرفی شده بود و هدف هم این بود که جایگزین Windows RT شود.

البته هنوز هم مشخص نیست که زمان منقضی شدن قرارداد کوالکام و مایکروسافت چه موقعی است اما چیزی که مشخص شده، این است که این قرارداد وجود دارد و اگر دو طرف آن را تمدید نکنند، به زودی منقضی خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)