خانهاخبار
پردازنده پرچمدار مدیاتک Dimensity 9000 با فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

پردازنده پرچمدار مدیاتک Dimensity 9000 با فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

مدیاتک به صورت رسمی جدیدترین پردازنده پرچمدار خود را با نام Dimensity 9000 معرفی کرده است که قوی ترین تراشته این شرکت تا به امروز به شمار می آید.
۱۴۰۰/۸/۳۰

پردازنده جدید مدیاتک با نام Dimensity 9000 به صورت رسمی معرفی شده است که قدرتمندترین تراشه این شرکت تاکنون بوده و قصد دارد با بهترین تراشه‌های شرکت هایی مانند کوالکام و سامسونگ رقابت کند.

image
 

مدیاتک Dimensity 9000 اولین پردازنده در دنیا است که با استفاده از فرآیند 4 نانومتری TSMC ساخته شده و همچنین اولین پردازنده‌ای است که از معماری جدید ARM V9 استفاده می‌کند. این پردازنده، اولین چیپستی به شمار می‌رود که از معماری طراحی شده با طرح‌های هسته جدید ARM تولید شده است. 

پردازنده مدیاتک Dimensity 9000، دارای یک هسته با معماری Cortex-X2 و فرکانس 3.05 گیگاهرتز، سه هسته با معماری Cortex-A710 و فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته با معماری Cortex-A510 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. این پردازنده در بخش گرافیک، دارای چیپست 10 هسته‌ای Arm Mali-G710 است. همچنین در پردازنده جدید مدیاتک از نسل پنجم APU استفاده شده که با شش هسته مختص پردازش هوش مصنوعی طراحی شده است. مدیاتک اظهار دارد که عملکرد و بازده انرژی پردازنده جدیدش چهار برابر نسبت به نسل قبلی بهتر شده است.

همچین پردازنده مدیاتک دیمنسیتی 9000 از حافظه رم LPDDR5x با پهنای باند حداکثر 7500 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. طبق مشخصات تایید شده توسط مدیاتک، این پردازنده می‌تواند صفحه نمایش‌هایی با نرخ بروزرسانی 180 هرتز در وضوح تصویر+FHD را نیز پشتیبانی کند.

image

در بخش عکاسی، این پردازنده قدرتمند از اولین پردازشگر سیگنال تصاویر 18 بیتی پشتیبانی می‌کند که توانایی ضبط ویدیویی با کیفیت 4K HDR را داراست که با حداکثر سه دوربین به طور همزمان قابل استفاده است. همچنین پردازنده مدیاتک Dimensity 9000 قابلیت این را دارد تا بتواند با سنسورهایی تا 320 مگاپیکسل، ثبت تصویر داشته باشد که اصلا همچین سنسوری هنوز برای گوشی‌های هوشمند وجود خارجی ندارد.

پردازنده مدیاتک Dimensity 9000 در بخش ارتباطات، از وای فای نسل 6E و همچنین بلوتوث نسخه 5.3 پشتیبانی می‌کند تا در این بخش هم پیشرو باشد. البته یک نکته این است که در این چیپست، مودمی یکپارچه با پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری 5G وجود ندارد و به جای آن، این چیپست با تجمیع فرکانس 3CC برای 5G در حالت sub-6GHz، می‌تواند از حداکثر سرعت انتقال داده تا 7 گیگابیت روی این بستر 5G پشتیبانی کند.

دستگاه‌های پشتیبانی شده از چیپست پردازنده Dimensity 9000 به زودی و در سه ماهه اول سال 2022 در بازار موجود خواهند شد. عرضه جدیدترین چیپست پرچمدار مدیاتک، زمانی انجام خواهد شد که این شرکت مستقر در تایوان نتایج عملکرد چشمگیرش در سال‌های 2020 و 2021 را ببیند. مدیاتک اکنون با در دست داشتن حدود 40 درصد از سهم بازار پردازنده‌ها، بزرگترین سازنده چیپست گوشی‌های هوشمند در جهان است. همچنین بنظر می‌رسد که پیشرفت این شرکت در بازار چیپست‌های 5G، رشدی 28 درصدی را تجربه کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)