خانهاخبار
جایگزین کردن نمایشگر آیفون 13 توسط تعمیرکاران متفرقه، موجب از کار افتادن فیس آیدی می‌شود‌!

جایگزین کردن نمایشگر آیفون 13 توسط تعمیرکاران متفرقه، موجب از کار افتادن فیس آیدی می‌شود‌!

iFixit به تازگی گزارشی منتشر کرده که به از کار افتادن فیس آیدی در سری آیفون 13 پس از تعویض نمایشگر توسط تعمیرکاران متفرقه اشاره می‌کند که با توجه به نبود نمایندگی رسمی اپل در کشور ما، مشکلی جدی به حساب می‌آید.
۱۴۰۰/۸/۱۵

شرکت اپل در سری آیفون 13 خود، ناچ فیس آیدی را کوچک‌تر کرده تا طراحی نمایشگر این گوشی‌ها مدرن‌تر به نظر برسد؛ اما یک تغییر کوچک نیز در این میان صورت گرفته که اپل آن را مسکوت گذاشته بود. پنل نمایشگر هر گوشی در سری آیفون 13، به سیستم فیس آیدی متصل است و در صورت تعویض پنل، فیس آیدی از کار خواهد افتاد!

image

 

مشکل اصلی در این میان، استفاده از یک چیپ بسیار کوچک توسط اپل است که روی سیمی که نمایشگر را به برد اصلی متصل می‌کند، قرار گرفته است. این چیپ در نسل پیشین یعنی سری آیفون 12 دیده نمی‌شد و بنابراین کاربران هرگز با چنین مشکلی مواجه نشده بودند. البته نمایندگی‌های رسمی اپل ابزار لازم را برای تعویض این نمایشگر‌ها بدون از کار افتادن به فیس آیدی دارند؛ اما در کشور ما که نمایندگی‌های این برند وجود ندارند، این یک مشکل بسیار جدی به حساب می‌آید.

تعمیرکارانی که مورد تایید شرکت اپل نیستند، تنها یک راه را برای فعال نگه داشتن فیس آیدی پس از تعویض نمایشگر در پیش رو دارند؛ آنها باید این چیپ را از نمایشگر خراب جدا کرده و سپس آن را به نمایشگر جدید لحیم کنند. مشکل اصلی در این بین، سایز بسیار کوچک این چیپ است که اندازه یک دانه برنج بوده و کار را برای تعمیرکاران دشوار می‌سازد.

image

در عکس بالا، می‌توانید جدا شدن این چیپ از نمایشگر را مشاهده کنید. ردیف نقطه‌هایی که این چیپ روی آنها قرار داشته، Ball Grid Array یا BGA نام دارد و از آن برای چیپ‌های پیچیده که به کانکتور‌هایی بسیاری نیاز دارند، استفاده می‌شود. با توجه به مقیاس بسیار کوچک این چیپ و مدار، احتمال لحیم کاری آن به صورت دستی نیز وجود نداشته و باید توسط دستگاه انجام شود.

البته برخی از تعمیرکاران در تطبیق دادن خود با شرایط، بسیار خبره هستند و از حالا نیز راه‌هایی برای تعمیر این نمایشگر بدون بروز مشکل خاصی برای فیس آیدی پیدا کرده‌اند؛ اما این پروسه بسیار سخت و زمان بر شده و دیگر مثل سابق راحت و بی دردسر نیست.

این نیز ممکن است که اپل قصد چنین پیش‌آمدی را نداشته و پس از عرضه یک آپدیت برای iOS، مشکل را برطرف کند. البته بسیاری که این برند را می‌شناسند، ممکن است این را یک امر غیر ممکن بدانند؛ اما اینطور نیست و در سال گذشته نیز مورد مشابهی با دوربین گوشی‌های آيفون 12 رخ داده بود. این دوربین‌ها پس از تعویض، از کار می‌افتادند ولی این شرکت با انتشار آپدیتی، این مشکل را حل کرد.

image

این گزارش از iFixit، برای کاربران ایرانی گوشی‌های سری آیفون 13 بسیار نگران کننده است. مشکلات مربوط به نمایشگر، بسیار شایع هستند و در صورتی که نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد؛ با توجه به نبود نمایندگی رسمی اپل در کشور ما، کاربر دچار مشکل شده و فیس آیدی را که تنها گزینه امنیت بیومتریک برای آیفون است، از دست می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)