خانهاخبار
هدست واقعیت مجازی اپل از وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کند

هدست واقعیت مجازی اپل از وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کند

هدست واقعیت مجازی اپل که قرار است سال ۲۰۲۲ عرضه شود،‌ از وای‌فای ۶E پشتیبانی می‌کند تا عملکردی سریع‌تر و بهتر از سایر رقبایش داشته باشد.
۱۴۰۰/۸/۱۱

مینگ چی کو، تحلیلگر اپل امروز در یادداشتی که برای سرمایه گذاران این شرکت ارسال کرده است، گفته است اپل قصد دارد اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را با پشتیبانی از وای فای 6E در سال 2022 عرضه کند. واقعیت ترکیبی یعنی این هدست در کنار واقعیت مجازی، امکانات مربوط به واقعیت افزوده را هم ارائه خواهد داد. طی چند سال گذشته گزارش‌های زیادی درباره‌ی این هدست منتشر شده و به نظر می‌رسد بالاخره در آینده‌ی نزدیک راهی بازار می‌شود. شایعه شده است که اپل حداقل روی دو پروژه واقعیت مجازی کار می‌کند که شامل یک هدست واقعیت افزوده است که قرار است در اواخر سال 2022 عرضه شود و یک عینک سبک‌تر واقعیت افزوده که کمی بعد از آن معرفی خواهد شد.

این هدست که قرار است روی سر کاربر قرار بگیرد، در مقایسه با هدست‌های رقیب به علت پشتیبانی از وای‌فای 6E، از نظر ارتباطی سریع‌تر خواهد بود و کاربران می‌توانند تجربه خوبی از آن داشته باشند. کو در این زمینه توضیح داده که پشتیبانی از وای‌فای یک نیاز اساسی برای هدست‌های واقعیت مجازی برای بهبود تجربه بی‌سیم است و هدست‌های جدید متا، اپل و سونی، همگی از وایفای 6 یا 6E در سال 2022 استفاده خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود برندهای متا (فیس‌بوک سابق)، اپل و سونی تأثیرگذارترین برندها در بازار دستگاه‌های متاورس در سال 2022 باشند و هر سه، سال آینده از هدست‌های واقعیت مجازی جدید خود رونمایی کنند. 

در این میان هدست شرکت اپل قرار است ترکیبی از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی  را ارائه کند و با دستگاه‌های در دسترس مانند Oculus Air Link ساخت متا رقابت کند که بیشتر بر محتوای گیمینگ متمرکز است. 

image

مزیت وایفای 6 نسبت به وایفای 5، سرعت انتقال و مصرف انرژی بسیار بهتر است. برای همین هم آخرین Oculus Quest 2 متا از وایفای 6 پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود تجربه با ثبات‌تری برای کاربر به همراه داشته باشد. همچنین همین وایفای 6 باعث شده تا نمایشگرهای این هدست از نرخ تجدید 120 هرتزی هم پشتیبانی کنند. در مقایسه، نرخ تازه‌سازی برای وایفای 5، ۷۲ هرتز یا ۹۰ هرتز است.

گزارش قبلی The Information ادعا می‌کرد که اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل باید به صورت بی‌سیم به آیفون یا دستگاه دیگری از اپل متصل شود تا عملکرد کاملی داشته باشد. ولی برخلاف شایعات سری آیفون 13 امسال دارای وای‌فای 6E نداشت تا این شایعه حقیقت پیدا نکند. اگر  گزارش The Information و هم آخرین پیش‌بینی هدست اپل دقیق باشند، احتمالاً آیفون سال آینده اپل از وایفای 6E پشتیبانی می‌کند.

وایفای 6E  تمام ویژگی‌ها و قابلیت‌های وایفای 6، از جمله عملکرد بالاتر، تأخیر کمتر و سرعت انتقال داده‌های سریع‌تر تا 6 گیگاهرتز را را ارائه می‌کند و علاوه بر آن، طیف اضافی فضای هوایی بیشتری را فراتر از وای فای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز فراهم می‌کند که منجر به افزایش پهنای باند و تداخل کمتر برای دستگاه هایی می‌شود که از وایفای 6E پشتیبانی می کنند.

از نظر نرم افزاری، این هدست اپل روی گیمینگ، پخش محتوای ویدئویی و ویدئو کنفرانس تمرکز دارد ولی تاکید ویژه آن همواره روی گیمینگ خواهد بود. بلومبرگ هم اخیرا گزارش کرده بود که اپل به دنبال هدستی است که بتواند بازی‌های واقعیت مجازی را با کیفیت بالا اجرا کند. از آنجایی که هدست ترکیبی اپل به هر دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مجهز خواهد بود، کاربران می‌توانند با استفاده از آن از بازی‌هایی با کیفیت بسیار بالا و گرافیک قابل توجه لذت ببرند. به نظر می‌رسد که نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل از نمایشگرهای بسیار پیشرفته micro-LED استفاده خواهد کرد که وضوح بالایی دارد. قطعا اپل هم برای این هدست از تراشه‌ای سریع و حسگرهای پیشرفته استفاده خواهد کرد. البته هنوز نام تراشه مشخص نیست اما گویا رزولوشن نمایشگرهای این هدست، 8K باشد.

شایعاتی بود که شرکت اپل قصد دارد تولید انبوه هدست اپل را تا پایان سه ماهه چهارم سال 2022 به تعویق بیندازد، اما گزارش امروز نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، این هدست در سه ماهه اول سال آینده میلادی عرضه شود. به دنبال این هدست واقعیت ترکیبی که در آخرین مراحل تولید است، مجموعه‌ای از عینک های هوشمند واقعیت افزوده که شیک‌تر و کوچک‌تر از هدست هستند در سال 2023 عرضه می‌شود. منابع مختلف قیمت این هدست را تا ۳۰۰۰ دلار هم برآورد کرده‌اند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)