خانهاخبار
کوالکام از چهار چیپست جدید اسنپدراگون رونمایی کرد

کوالکام از چهار چیپست جدید اسنپدراگون رونمایی کرد

شرکت کوالکام به تازگی از چهار چیپست جدید اسنپدراگون رونمایی کرده که در سری‌های میان رده یا مقرون به صرفه آن جا می‌گیرند و در ادامه نگاهی به مشخصات آنها می‌اندازیم.
۱۴۰۰/۸/۵

شرکت کوالکام به تازگی از چهار چیپست در سری اسنپدراگون رونمایی کرد که شامل دو چیپست کاملا جدید و دو چیپست از سری پلاس می‌شوند. تمرکز اصلی در این محصولات، بیشتر روی اتصال به نسل پنجم اینترنت همراه یا همان 5G بوده است؛ اما یکی از آنها نیز تنها از اتصال به 4G پشتیبانی می‌کند. بیشتر این چیپست‌ها با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده‌اند.

image

اسنپدراگون 778G+

نسخه اصلی پردازنده اسنپدراگون 778G، در بین گوشی‌های میان رده پریمیوم گزینه بسیار محبوبی بود و احتمالا این چیپست جدید یا همان اسنپدراگون 778G+ نیز همان محبوبیت را کسب خواهد کرد. همانند گذشته، این چیپست نیز با لیتوگرافی ۶ نانوتری ساخته شده ولی بهبود‌های صورت گرفته در آن، اجازه استفاده از کلاک اسپید بالاتری برای هسته‌ها را می‌دهند.

هسته اصلی کرایو 670 این پردازنده، حالا سرعت ۲.۵ گیگاهرتز را دارد که ۰.۱ گیگاهرتز از نسل گذشته سریع‌تر شده است. پردازنده گرافیکی ادرنو 642L نیز بهبود یافته و حالا عملکرد حدودا ۲۰ درصد قوی‌تری نسبت به نسل پیشین دارد. بقیه موارد اما تغییر خاصی نکرده‌اند؛ مودم 5G استفاده شده در این چیپست هنوز از نوع X53 بوده که حداکثر سرعت دانلود ۳.۷ گیگابایت بر ثانیه و آپلود ۱.۶ گیگابایت بر ثانیه را فراهم می‌کند. پردازنده عکس Specta 570L نیز در این چیپست حضور دارد.

اسنپدراگون 695

چیپست‌ کوالکام اسنپدراگون 695، قرار است جانشین پردازنده اسنپدراگون 690 باشد و این بار پشتیبانی از mmWave 5G که نسل جدیدتر و سریع‌تری از 5G است را به همراه دارد. این امر احتمالا موجب آن شده که استقبال از این چیپست، توسط اپراتور‌هایی که دارای شبکه mmWave هستند، افزایش یابد؛ البته این تنها تغییر صورت گرفته در این پردازنده نبوده و عملکرد آن نیز بهبود یافته است.

در اسنپدراگون 695، شاهد افزایش ۱۵ درصدی قدرت پردازنده هستیم و عملکرد پردازنده گرافیکی نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. دلیل این بهبود عملکرد، استفاده از هسته‌های جدیدتر کرایو 660 در این پردازنده نسبت به هسته‌های کرایو 560 نسل گذشته است. پردازنده گرافیکی نیز بهبود یافته و از مدل ادرنو 619، به مدل 619L ارتقا یافته است. این چیپست همچنین با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده که پیشرفته‌تر از معماری ۸ نانومتری نسل گذشته بوده و مصرف انرژی کمتری نیز دارد.

اسنپدراگون 680

image

اینجاست که کار کمی پیچیده می‌شود! پردازنده کوالکام اسپدراگون 680 از مودم 4G استفاده کرده و خبری از پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه یا 5G در آن نیست؛ بنابراین احتمالا بیشتر در گوشی‌های میان رده اقتصادی یا گوشی‌های مقرون به صرفه از آن استفاده می‌شود.

این پردازنده بر خلاف مودم قدیمی خود، با لیتوگرافی ۶ نانومتری ساخته شده است و از هسته‌های کرایو 265 بهره می‌برد که در واقع نسخه بهبود‌ یافته هسته‌های کرایو 260 استفاده شده در پردازنده ۱۱ نانومتری اسنپدراگون 662 هستند. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این چیپست نیز از نوع ادرنو 610 است.

در بخش پردازنده عکس، این چیپست سنگ تمام گذاشته و دوربین‌ها را با یک پردازنده عکس سه‌گانه از مدل Spectra 346 همراهی می‌کند. پردازنده‌های عکس سه‌گانه معمولا در چیپست‌های میان رده یا پایین رده حضور ندارند و تکنولوژی به کار رفته در آنها، به این پردازنده‌ها اجازه داده تا اطلاعات ثبت شده از سه دوربین را پردازش کنند.

 

اسنپدراگون 480+

پردازنده کوالکام اسنپدراگون 480، نخستین چیپست در سری 400 اسنپدراگون بود که از نسل پنجم اینترنت همراه یا 5G پشتیبانی می‌کرد و باعث شد تا این فناوری راه خود را به گوشی‌های اقتصادی نیز پیدا کند. این پردازنده جدید یعنی اسنپدراگون 480+ نیز از این لحاظ مشابه نسل پیشین است ولی بهبود‌هایی را در زمینه عملکرد به همراه دارد.

اسنپدراگون 480+ همچنان با لیتوگرافی ۸ نانومتری ساخته شد و از هسته‌های نسبتا قدیمی کرایو 460 و پردازنده گرافیکی ادرنو 619 استفاده می‌کند. در این نسخه جدید، کلاک اسپید هسته اصلی افزایش یافته و از ۲.۰ گیگاهرتز نسل پیشین به ۲.۲ گیگاهرتز رسیده است. عملکرد پردازنده گرافیکی نیز بهبود یافته است.

این چیپست می‌تواند از نمایشگر‌های با رزولوشن فول اچ دی پلاس و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند که در مقایسه با پردازنده‌ای چون اسنپدراگون 680 که تنها امکان پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز را دارد، تحسین برانگیز به نظر می‌رسد. مودم 5G قرار گرفته در این چیپست نیز از نوع X51 است و از mmWave نیز پشتیبانی می‌کند.

باید برای قضاوت این محصولات تا زمان عرضه صبر کنیم، ولی احتمالا چیپست اسنپدراگون 680 در مصرف انرژی عملکرد بهتری داشته و چیپست اسنپدراگون 480+ کمی سریع‌تر خواهد بود. قیمت این چیپست‌ها نیز احتمالا در محبوبیت آنها در بین سازندگان دخیل است.

 

image

 

بسیاری از شرکت‌ها نیز علاقه خود را از حالا به این چیپست‌ها نشان داده‌اند. شرکت HMD Global که مالک برند نوکیا است، اعلام کرده که قصد سفارش چیپست اسنپدراگون 480+ را دارد که با توجه به استفاده از چیپست اسنپدراگون 480 در گذشته توسط این شرکت، دور از انتظار به نظر نمی‌رسید. شرکت اوپو قصد تهیه چیپست اسنپدراگون 695 جهت استفاده از پشتیبانی mmWave قرار گرفته در آن را داشته و در سوی دیگر، شیائومی نیز به خرید چیپست‌های اسنپدراگون 695 و 778G+ علاقه دارد.

هنوز مشخص نیست که نخستین دستگاه‌های عرضه شده به همراه این چیست‌ها، شامل چه مدل‌هایی هستند. مدل‌های پلاس معرفی شده، تفاوت چندانی با مدل‌های اصلی ندارند و احتمالا زودتر از مدل‌های کاملا جدید، روانه بازار خواهند شد. شرکت‌های موتورولا، ویوو و آنر نیز به احتمال زیاد این چیپست‌ها را تهیه خواهند کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)