خانهاخبار
بالاخره آیفون 13 هم قربانی کمبود تراشه شد

بالاخره آیفون 13 هم قربانی کمبود تراشه شد

مشکل کمبود تراشه همچنان ادامه دارد و حالا به نظر می‌رسد اپل هم به همین دلیل، حجم تولید آیفون 13 را کاهش می‌دهد.
۱۴۰۰/۷/۲۲

ظاهراً بحران کمبود تراشه در سراسر جهان به قدری جدی است که حتی اپل را تحت تاثیر قرار داده است. این بار فقط ساعت‌های هوشمند این شرکت نیستند، بلکه در مورد منبع درآمد اصلی شرکت یعنی گوشی‌های آیفون صحبت می‌کنیم. بر اساس گزارش جدید بلومبرگ، اپل به احتمال زیاد  تولید سری آیفون 13 را تا آخر سال 2021  تا 10 میلیون دستگاه کاهش می‌دهد. ظاهرا آخرین قربانی کمبود طولانی مدت تراشه، در حال حاضر گوشی‌های پرچمدار جدید این شرکت هستند.

اپل در ابتدا پیش بینی می کرد تا پایان سال جاری میلادی، 90 میلیون دستگاه از مدل های مختلف خانواده آیفون 13 تولید کند، اما اکنون به شرکای این شرکت اطلاع داده شده این تعداد را به حدود 80 میلیون برسانند.

شرکت‌های Broadcom و Texas Instruments ظاهراً نمی‌توانند قطعات کافی را برای تولید این حجم آیفون به موقع تحویل دهند. اپل قطعات تراشه صفحه نمایش را از TI خریداری می کند و شرکت Broadcom تامین کننده قدیمی قطعات مختلف بی‌سیم است. مشکل اصلی TI مربوط به تراشه‌ای است که صفحه نمایش OLED را تغذیه می کند. این افزایش فشار به دلیل کمبود قطعات، به‌خصوص در فصل تعطیلات، منجر به بزرگ‌تر شدن این مشکل و طولانی‌تر شدن زمان انتظار خریداران می‌شود.

image

با اینکه این غول بزرگ فناوری تاکنون توانسته بود نسبت به سایر رقبا خود را بسیار بهتراز این مشکل مصون نگه دارد اما در هفته‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که با مشکل کمبود تراشه دست و پنجه نرم می‌کند و خریداران محصولاتی مانند مک‌بوک پرو، آیفون ۱۱، آیفون ۱۲، آی‌مک، مک‌بوک ایر و آیپد پرو گاهی اوقات برای دریافت آن‌ها مدت زیادی منتظر می‌مانند. این موضوع زمانی بیشتر نگران کننده می‌شود که می‌دانیم فقط چند روز دیگر نسل جدید مک‌بوک پرو معرفی می‌شود و احتمالا کمبود قطعات میزان تولید لپ‌تاپ‌های مک‌بوک را هم به نصف کاهش می‌دهد.

بزرگترین تولیدکنندگان تراشه و قطعات یدکی هشدار داده‌اند که در سال آینده و حتی به طور بالقوه سال‌های بعد، تقاضا از عرضه پیشی خواهد گرفت، بنابراین این وضعیتی نیست که به این زودی‌ها  از بین برود. تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی به خاطر همین کمبود با مشکلات بزرگ‌ی روبه‌رو شده‌اند که منجر به افزایش قیمت محصولات آن‌ها شده است. باید دید این موضوع در آِینده چطور اپل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)