خانهبررسی‌ها
مقایسه گوشی‌های شیائومی پوکو F3 و پوکو X3 GT

مقایسه گوشی‌های شیائومی پوکو F3 و پوکو X3 GT

در امروز به سراغ دو عدد از گوشی‌های مقرون به صرفه و محبوب بازار، یعنی شیائومی پوکو X3 GT و پوکو F3 می‌رویم تا با مقایسه این دو محصول، بهترین گزینه را برای کاربران مشخص کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۷/۲۹

گوشی‌های شیائومی پوکو F3 و پوکو X3 GT، شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشته و در رده قیمتی نسبتا یکسانی نیز قرار دارند؛ بنابراین در این مطلب سعی می‌کنیم تا به نقاط قوت و ضعف هر یک از این گوشی‌ها نگاهی انداخته و با مقایسه این دو محصول با یکدیگر، بهترین گزینه را برای کاربران مشخص کنیم.

 

طراحی، بدنه و کیفیت ساخت

image

یکی از مهم‌ترین مسائل برای بسیاری از کاربران، طراحی و کیفیت ساخت گوشی است. دو گوشی پوکو F3 و پوکو X3 GT شاید در طراحی بخش جلویی مشابه یکدیگر باشند؛ اما وقتی به سراغ بخش پشتی این گوشی‌ها برویم، اینجاست که تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهند.

گوشی شیائومی پوکو F3 بدنه‌ای با فریم پلاستیکی داشته ولی قاب پشتی و پنل جلویی آن از جنس شیشه مقاوم سازی شده گوریلا گلس 5 هستند. در سوی دیگر، گوشی پوکو X3 GT نیز همانند پوکو F3 دارای فریم پلاستیکی بوده ولی شیشه پنل جلویی آن، از آخرین نسل گوریلا گلس یا همان ویکتس استفاده می‌کند؛ اما متاسفانه قاب پشتی گوشی شیشه‌ای نبوده و از جنس پلاستیک ساخته شده است.

زبان طراحی استفاده شده در قاب پشتی این دو گوشی نیز با یکدیگر متفاوت است؛ گوشی پوکو F3 در رنگ آبی که توسط ما بررسی شده بود، از الگوی هاشور‌ خورده خاصی در قسمت بالای پشت خود استفاده کرده و در بخش پایینی نیز شاهد دو بخش با الگویی زاویه دار بودیم که هر یک در انعکاس نور، منحصر به فرد عمل کرده و لوگوی پوکو نیز به بزرگی در یکی از آنها دیده می‌شود؛ البته رنگ‌های سفید و مشکی پوکو F3 طراحی ساده‌ای دارند و الگوی خاصی در پشت آنها دیده نمی‌شود. لنز‌های دوربین این گوشی طراحی لنز‌های سری می 11 شیائومی را تداعی می‌کنند.

گوشی پوکو X3 GT اما، همانطور که به آن اشاره کردیم از طراحی متفاوت و ساده‌تری به نسبت نسخه آبی رنگ پوکو F3 برخوردار است؛ ماژول دوربین این گوشی حالتی مستطیل شکل داشته و نسخه مشکی آن که توسط ما مورد بررسی قرار گرفت، دارای طراحی خاصی است که شامل نقطه‌هایی براق بوده که آنها را در نیمه پایینی قاب پشتی خود، نمایش می‌دهد؛ اما نسخه‌های آبی و سفید رنگ این گوشی، از طراحی راه راه عمودی استفاده می‌کنند.

در هنگام کار با هر دو گوشی، متوجه کیفیت خوب مواد به کار رفته در ساخت آنها می‌شوید و حتی با وجود قاب پشتی پلاستیکی پوکو X3 GT، حس خوبی از کار با این گوشی به شما دست می‌دهد. وزن گوشی پوکو F3، ۱۹۶ گرم و وزن پوکو X3 GT، ۱۹۳ گرم است.

دکمه‌های پاور و کنترل صدا در هر دو گوشی در سمت راست قرار دارند و سنسور اثر انگشت هر دو گوشی نیز بر روی دکمه پاور قرار گرفته‌اند. در بالای هر دو گوشی نیز شاهد خروجی اسپیکر و خروجی اینفرارد یا همان IR Blaster هستیم؛ درگاه سیم کارت پوکو F3 نیز در بالای آن قرار دارد ولی در گوشی X3 GT شاهد حضور آن در سمت چپ فریم گوشی هستیم. ناگفته نماند که جنس دکمه پاور گوشی پوکو F3 از نوع محدب است که کار با آن را کمی دلچسب‌تر از دکمه پاور صاف پوکو X3 GT می‌کند.

پورت این گوشی‌ها از نوع USB-C بوده و در هیچ‌یک از آنها، خبری از جک ۳.۵ میلی متری هدفون نیست. شیائومی پوکو F3 و پوکو X3 GT دارای اسپیکر‌های استریو هستند که البته در گوشی X3 GT، یک خروجی مخصوص مکالمه نیز در بالای نمایشگر دیده می‌شود که البته از بلندگوی مشترکی با خروجی قرار گرفته در بالای گوشی استفاده می‌کند.

برنده: مساوی

این دو گوشی از نظر طراحی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که البته امری سلیقه‌ای است و نمی‌توان به طور قاطعانه برای آن برنده‌ای تعیین کرد. قاب پشتی شیشه‌ای گوشی پوکو F3 برای کسانی که به دنبال حس بهتری از گوشی خود هستند، یک برگ برنده محسوب شده اما در سوی دیگر گوشی X3 GT با وجود بدنه پلاستیکی‌اش، از گوریلا گلس ویکتس برای نمایشگر خود استفاده کرده که مقاومت آن را در برابر ضربه و شکستن بالا می‌برد.

 

نمایشگر

image

شاید یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های پوکو F3 و X3 GT، در بخش نمایشگر باشد. پوکو F3 از نمایشگر ۶.۶۷ اینچی امولد با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند؛ در سوی دیگر گوشی پوکو X3 GT از نمایشگر ۶.۶ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. نمایشگر گوشی پوکو F3 از محتوای HDR10+ پشتیبانی کرده و در سوی دیگر، نمایشگر پوکو X3 GT تنها از محتوای HDR10 پشتیبانی می‌کند.

پنل امولد به کار رفته در گوشی پوکو F3، کیفیت و زاویه دید بسیار بهتری نسبت به پنل IPS LCD پوکو X3 GT دارد. شاید این امر که پنل‌های امولد، با کیفیت‌تر از پنل‌های LCD هستند، خبر تازه‌ای نباشد؛ اما با توجه به قیمت نسبتا یکسان این دو گوشی، نباید از آن غافل ماند. همچنین به دلیل استفاده از پنل IPS LCD در گوشی X3 GT، امکان استفاده از قابلیت Always-On Display یا صفحه همیشه روشن نیز با این گوشی وجود ندارد؛ این ویژگی در گوشی پوکو F3 یافت می‌شود.

این دو پنل از لحاظ حداکثر میزان روشنایی، تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و عملکرد هردوی آنها در این زمینه، کمی ناامید کننده است. هر دوی این نمایشگر‌ها، دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند که البته پس از راه اندازی، گوشی به صورت پیش فرض روی حالت ۶۰ هرتز بوده و باید این گزینه را با مراجعه به منوی Settings و بخش Display، فعال کنید.

در هنگام اسکرول کردن با گوشی پوکو X3 GT، متوجه این امر شدم که تصاویر یا آیکون‌های رابط کاربری در هنگام حرکت، شفافیت خود را از دست می‌دهند که این امر در گوشی پوکو F3 دیده نمی‌شود. حساسیت به لمس گوشی پوکو F3، ۳۶۰ هرتز بوده که در برابر حساسیت به لمس ۲۴۰ هرتزی پوکو X3 GT، به طور محسوسی سریع‌تر به نظر می‌رسد.

نرخ نوسازی این دو نمایشگر از نوع متغیر بوده و با وجودی که در هنگام کار با رابط کاربری یا پخش انیمیشن‌های آن همیشه روی ۱۲۰ هرتز است؛ در هنگام پخش تصاویر ثابت به حدود ۶۰ هرتز می‌رسد. نرخ نوسازی نمایشگر این گوشی‌ها در اپلیکیشن‌های پخش ویدیو نیز روی حالت ۶۰ هرتز تنظیم شده است.

برنده : پوکو F3

نمایشگر اولد به کار رفته در پوکو F3، در اکثر جهات نسبت به نمایشگر IPS LCD به کار رفته در گوشی پوکو X3 GT برتر است و همین امر باعث می‌شود تا گوشی پوکو F3، نخستین پیروزی خود را در این مقایسه کسب کند.

 

سخت افزار

image

وقتی به سراغ مقایسه چیپست‌ این دو گوشی برویم؛ متوجه خواهیم شد که پوکو F3 در این زمینه نیز برتری قابل توجهی بر رقیب خود دارد. گوشی شیائومی پوکو F3 از چیپست کوالکام اسنپدراگون 870 استفاده کرده که نسخه بهبود یافته پردازنده اسنپدراگون 865 سال قبل است و از 5G نیز پشتیبانی می‌کند. پردازنده گرافیکی این محصول نیز از نوع ادرنو 650 بوده که یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های گرافیکی موبایل به حساب می‌آید. نسخه پایه این گوشی با ۶ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 3.1 عرضه می‌شود و نسخه‌ای با رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت نیز روانه بازار شده است.

در سوی دیگر، گوشی شیائومی پوکو X3 GT از چیپست مدیاتک دیمنسیتی 1100 استفاده کرده که یک چیپست رده بالا با مودم 5G است. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این گوشی، از نوع مالی G77 بوده که از عملکرد خوبی نیز برخوردار است. این گوشی به همراه حافظه رم ۸ گیگابایتی از نوع LPDDR4X عرضه شده و حافظه داخلی آن ۱۲۸ گیگابایت و از نوع UFS 3.1 است. نسخه‌ای از این گوشی با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت نیز قابل تهیه است.

هر دو گوشی در عمل بسیار سریع و روان هستند و معمولا با هر گونه لگ و کندی مواجه نخواهید شد؛ البته به لطف پردازنده قدرتمندتر اسنپدراگون 870، پوکو F3 کمی سریع‌تر به نظر می‌رسد و در بنچمارک‌ها نیز عملکرد بهتری دارد. این گوشی‌ها برای بازی نیز بسیار قدرتمند بوده و عناوینی چون Call of Duty: Mobile، Fortnite یا PUBG Mobile را به همراه بالاترین تنظیمات گرافیکی و بدون افت فریم اجرا می‌کنند. البته ناگفته نماند که گوشی پوکو X3 GT در تجربه ما، در هنگام فشار کمی داغ‌تر از پوکو F3 می‌شود.

همانطور که در اطلاعات بالا مشاهده کردید، نسخه پایه گوشی پوکو X3 GT از رم بیشتری نسبت به نسخه پایه پوکو F3 برخوردار است و این امری است که شاید برای افرادی که به مولتی تسکینگ اهمیت بسیاری می‌دهند و همیشه اپلیکیشن‌های بی‌شماری را در پس زمینه باز نگه داشته‌اند، کاربردی باشد. البته حافظه رم به کار رفته در پوکو F3 از نوع LPDDR5 است که عملکرد سریع‌تری داشته و امکان خرید این گوشی با رم ۸ گیگابایتی نیز وجود دارد.

برنده: پوکو F3

چیپست کوالکام اسنپدراگون 870 به کار رفته در پوکو F3، در عمل قدرت بیشتری به نسبت پردازنده مدیاتک دیمنسیتی 1100 گوشی پوکو X3 GT دارد و این امر معمولا در حین کار با این دو گوشی نیز مشهود است؛ البته اگر فردی هستید که اهمیت بسیاری به مولتی تسکینگ می‌دهید، شاید دو گیگابایت رم بیشتر نسخه پایه X3 GT برایتان کاربردی باشد.

 

نرم افزار و رابط کاربری

image

با توجه به اینکه این دو گوشی توسط یک شرکت ساخته شده‌اند؛ شاید در این بخش شاهد کمترین تفاوت‌های ممکن باشیم. هر دو گوشی به همراه سیستم عامل اندروید 11 عرضه می‌شوند و رابط کاربری آنها، MIUI 12.5‌ است. البته لانچر این دو گوشی با آنچه در گوشی‌های دیگر شیائومی به آن عادت داریم تفاوت دارد، زیرا هر دو از لانچر اختصاصی پوکو لانچر استفاده می‌کنند.

این لانچر ظاهری ساده و نزدیک به اندروید خام داشته و می‌توانید با اسوایپ به سمت بالا، به منوی اپلیکیشن‌ها که به صورت پیش فرض اپلیکیشن‌های شما را بر حسب کاربردشان طبقه بندی می‌کند؛ دسترسی پیدا کنید. در صورت اسوایپ به سمت چپ در صفحه اصلی نیز وارد به فید گوگل می‌شوید که اخباری شخصی سازی شده را به همراه وضعیت هوا، ترافیک، نتایج مسابقات ورزشی و ... را به همراه دارد.

تنها تفاوت اصلی این دو گوشی در بخش رابط کاربری، عدم امکان استفاده از قابلیت Always-On Display یا نمایشگر همیشه روشن در گوشی پوکو X3 GT‌ بوده که دارای نمایشگر IPS LCD است.

برنده: مساوی

این دو گوشی از نسخه یکسانی از سیستم عامل اندروید استفاده کرده و رابط کاربری و لانچر مشابهی دارند؛ بنابراین امکان تعیین برنده‌ای در این بخش وجود ندارد.

 

باتری

بگذارید به مقایسه باتری و سرعت شارژ این دو گوشی بپردازیم. شیائومی پوکو F3 به همراه باتری ۴۵۲۰ میلی آمپری روانه بازار شده و از شارژ سریع ۳۳ واتی نیز پشتیبانی می‌کند؛ خوشبختانه شیائومی دست به حذف شارژر از بسته بندی این گوشی‌ها نزده و یک شارژر ۳۳ واتی درون جعبه گوشی قرار دارد.

گوشی پوکو X3 GT از باتری بزرگ‌تری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر استفاده کرده و از شارژ سریع ۶۷ واتی نیز پشتیبانی می‌کند و شارژر ۶۷ واتی مخصوص آن نیز درون جعبه آن قرار گرفته است.

هر دو گوشی از لحاظ عمر باتری عملکرد خوبی دارند و بیش از یک روز را پاسخگوی نیاز‌های کاربر خواهند بود؛ اما به لطف ظرفیت بیشتر و عدم حضور ویژگی پر مصرفی چون Always-On Display، باید گفت که باتری پوکو X3 GT مدت زمان بیشتری را نسبت به باتری پوکو F3 دوام می‌آورد.

سرعت شارژ نیز در گوشی پوکو X3 GT بالاتر است؛ شارژ کامل این گوشی حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد که در مقایسه با شارژ کامل یک ساعتی پوکو F3 که باتری کوچک‌تری نیز دارد، مقداری سریع‌تر است.

برنده: پوکو X3 GT

ظرفیت و سرعت شارژ بیشتر باتری گوشی پوکو X3 GT، نخستین پیروزی این گوشی را در این مقایسه کسب کرده و باعث شده تا گوی سبقت را در این بخش از خویشاوند خود برباید. 

 

دوربین

image

وقت آن رسیده که به سراغ دوربین این دو گوشی شیائومی برویم. گوشی پوکو F3 از دوربین سه گانه‌ای استفاده کرده که شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 و فاصله کانونی ۲۶ میلی متر، دوربین التراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و زاویه دید ۱۱۹ درجه و در نهایت دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و فاصله کانونی ۵۰ میلی متر است.

در سوی دیگر ماجرا، گوشی پوکو X3 GT را داریم که آن هم دارای دوربین سه گانه است که شامل دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی f/1.8 و فاصله کانونی ۲۶ میلی متر، دوریبن التراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.2 و زاویه دید ۱۲۰ درجه و دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.4 و فوکوس ثابت است.

عملکرد دوربین اصلی در گوشی در هنگام روز نسبتا مشابه است؛ هر دو قادر به ثبت دقیق رنگ‌ها و نمایش جزئیات بالایی هستند. البته رزولوشن بالاتر دوربین پوکو X3 GT، در برخی مواقع عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند. در هنگام عکسبرداری در شب، تفاوت‌های دوربین اصلی این دو گوشی آشکار‌تر شده و برتری پوکو X3 GT را نشان می‌دهند.

 

عملکرد دوربین‌های التراواید دو گوشی نیز تقریبا یکسان است و هر دو از عملکرد خوبی برخوردارند. در بخش دوربین ماکرو اما، سنسور ۵ مگاپیکسلی به کار رفته در پوکو F3، بسیار بهتر از سنسور ۲ مگاپیکسلی پوکو X3 GT عمل کرده و جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند.

حالا دیگر نوبت دوربین‌های سلفی است. شیائومی پوکو F3 از دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.5 استفاده کرده که معمولا سلفی‌های خوبی نیز ثبت کرده و جزئیات صورت، رنگ پوست و ... را به خوبی به تصویر می‌کشد. اما گوشی پوکو X3 GT از یک دوریبن سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی f/2.5 و فوکوس ثابت استفاده می‌کند؛ سلفی‌های گرفته شده با این دوربین کیفیت بدی ندارند اما فوکوس ثابت آن معمولا موجب تاری تصاویر شده و عکس‌ها را خراب می‌کند.

 

در زمینه ضبط ویدیو، هر دو گوشی توان ضبط ویدیو 4K با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه و همچنین ویدیو 1080p با نرخ فریم‌های ۳۰، ۶۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارند.

برنده: پوکو X3 GT

انتخاب برنده‌ای برای این بخش، بسیار دشوار است؛ زیرا گوشی پوکو X3 GT در زمینه دوربین اصلی عملکرد بهتری دارد، اما دوربین ماکرو و سلفی آن ضعیف‌تر از نمونه به کار رفته در گوشی پوکو F3 هستند. با توجه به اهمیت دوربین اصلی گوشی، ما برنده این بخش را پوکو X3 GT انتخاب کرده‌ایم اما اگر از طرفداران عکس‌های سلفی هستید، از این گوشی فاصله گرفته و پوکو F3 را تهیه کنید!

 

اسپیکر‌ها و پخش صدا

در این بخش نیز نمی‌توان تفاوت‌های زیادی را بین این دو گوشی پیدا کرد. پوکو F3 و X3 GT هر دو دارای اسپیکر‌های استریو بوده که حجم صدا و کیفیت خوبی نیز دارند. شاید بتوان گفت که حجم صدا در گوشی پوکو F3 کمی بالاتر است و در سوی دیگر، کیفیت صدای تولیدی در X3 GT نیز کمی بهتر به نظر می‌رسد.

در جعبه هیچ یک از این گوشی‌ها، خبری از هندزفری نیست و شیائومی تنها به قرار دادن یک تبدیل جک ۳.۵ میلی متری به USB-C در آن اکتفا کرده است.

برنده: مساوی

همانطور که به آن اشاره کردیم، این بخش تفاوت‌های چندان محسوسی ندارد؛ بنابراین اگر به حجم بیشتر صدا اهمیت می‌دهید، پوکو F3 و اگر به کیفیت بیشتر اهمیت می‌دهید، پوکو X3 GT را تهیه کنید.

 

اتصالات

هر دوی این گوشی‌ها از 5G‌ یا نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی کرده و امکان اتصال به این شبکه با آنها وجود دارد. پوکو F3 و X3 GT همچنین از استانداردهای وای فای A/B/G/N/AC/6 پشتیبانی می‌کنند و نسخه‌ای از آنها که در کشور ما عرضه شده، دارای قابلیت NFC نیز هست.

تنها تفاوت در بین این دو گوشی، استفاده پوکو X3 GT از بلوتوث نسخه 5.2 است که جدیدتر از بلوتوث 5.1 قرار گرفته در پوکو X3 به حساب می‌آید.

برنده: مساوی

این دو گوشی در این بخش نیز تفاوت‌ خاصی با یکدیگر ندارند و هر دو نیز از 5G که مهم‌ترین امر در این بخش است و کاربردی بلند مدت برای کاربر دارد، پشتیبانی می‌کنند.

 

جمع‌بندی

image

دو گوشی پوکو X3 GT و پوکو F3، از گزینه‌های بسیار خوب رده قیمتی زیر ۱۰ میلیون تومان هستند؛ هر یک از این گوشی‌ها برتری‌های خاص خود را بر دیگری دارد و در نهایت باید گفت که هر کدام برای افراد متفاوتی ساخته شده‌اند. کاربرانی که به دنبال محصولی پریمیوم‌تر هستند؛ به کیفیت نمایشگر و عملکرد گوشی اهمیت بسیاری داده و همچنین قاب پشتی شیشه‌ای را که حس و ظاهر بهتری دارد ترجیح می‌دهند، بهتر است پوکو F3 را تهیه کنند.

اما اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که قدرت گوشی برایتان اهمیت چندانی ندارد و بیشتر به مسائلی چون قیمت مناسب‌تر، عمر باتری، کیفیت دوربین اصلی و دریافت ۸ گیگبایت رم در نسخه پایه اهمیت می‌دهید؛ پوکو X3 GT گزینه مناسبی برای شماست. 

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

اسماعیل حاتمی

۱۴۰۱/۲/۱۲
بسیار نقد خوبی بود احسنت
فقط مورد پردازنده ها موند
گوشی F3 فرکانس پردازنده بالاتره و قدرت بیشتری داره و در عوض پردازنده پر مصرفی هستش برای باتری و این طبیعی که زودتر شارژ باتری خالی بشه
در سوی دیگه گوشی x3 GT فرکانس پردازنده پایین تری داره قدرت بالایی هم داره ولی پردازنده بهینه شده و مصرف انرژی کمتری داره در نتیجه ماندگاری شارژ باتری بیشتر هستش و از نظر من x3 GT بهتره و منطقی تر

مصطفی دهقانی

۱۴۰۰/۱۱/۲۰
پوکو ایکس تری جی تی در حالت ماکرو واقعا فاجعه هست تقریبا مات میگیره عکس رو نکته جالبش اینجاست با خود دوربین که عکس میگیری و زوم میکنی جزئیات خیلی بهتر است نسبت به ماکرو
به نظر من بین گوشیهای نوت 10 و پوکو اف تری و ایکس تری جی تی از نظر دوربین اختلاف چشم گیری دارن من هر سه این گوشی دست گرفتم (الان جی تی دارم)
من تست کردم 0 تا 100 باتری جی تی در کمتر از 30 دقیقه 100 درصد شارژ میشه در صورتی که اینترنت خاموش باشه
در مورد داغ کردن ایکستری جی تی تحت هیچ شرایطی هنگام دیدن فیلم و کاربری عادی داغ نمیکنه ولی در بازی بعد از حدود 40 دقیقه بازی داغی رو احساس میکنی(صدا از اسپیکر پخش بشه) ولی به نظر من مشکلی نیست چون که الان همه در هنگام بازی از هندزفری و یا هدفون بلوتوث استفاده میکنن و در این حالت این گوشی اصلا داغ نمیشه واقعا نمیخوام بگم چون خودم دارم میگم گوشی خوبیه واقعا در این رنج 7میلیون 800 جی تی ارزش خرید داره اختلاف قیمتش هم با اف تری رم 6 و 128 2میلیون هست