خانهاخبار
تنها یک روز پس از اختلال سراسری سرورهای فیسبوک، 70 میلیون کاربر جدید به تلگرام اضافه شدند

تنها یک روز پس از اختلال سراسری سرورهای فیسبوک، 70 میلیون کاربر جدید به تلگرام اضافه شدند

به دنبال از دسترس خارج شدن سرویس‌ دهی واتزاپ، فیسبوک و اینستاگرام، اپلیکیشن‌های پیام رسان تلگرام و سیگنال خبر از روی آوردن میلیون‌ها کاربر جدید به این دو برنامه داده اند.
۱۴۰۰/۷/۱۵

دوشنبه پیش اختلال جهانی شش ساعته برنامه‌های واتس‌اپ، فیسبوک و اینستاگرام باعث شد کاربران زیادی به اپلیکیشن‌های پیام رسان دیگری کوچ کنند. اتفاقی که نه تنها باعث افت سهام و ضرر مالی سنگین مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیسبوک شد بلکه مشخصا به نفع اپلیکیشن محبوب تلگرام تمام شد، به طوری که در مدت کوتاهی سرورهای تلگرام دچار ترافیک و سرعت این اپلیکیشن کند شد.

پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام اعلام کرده که این برنامه پیام رسان تنها در روز دوشنبه و به دنبال اختلال سراسری سرورهای فیسبوک، 70 میلیون کاربر جدید به ثبت رسانده است. برنامه پیام رسانی رمزگذاری شده سیگنال نیز اعلام کرد در همان روز میلیون‌ها کاربر جدید در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند. هر دو این برنامه‌ها عمدتا با واتس‌اپ و فیس بوک رقابت می کنند و به دنبال از کارافتادن مسنجر فیس بوک و عدم ارسال پیام در اینستاگرام، حجم انبوهی از کاربران به فکر جایگزینی امن افتادند.

image

 70 میلیون کاربر جدید به معنی افزایش بیش از 10 درصدی کاربران است. آخرین باری که تلگرام شاهد افزایش عضو‌های خود تا حد مشابهی شده بود، دی ماه پارسال بود که این سرویس اعلام کرد در حال حاضر ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. اتفاقا دفعه قبل هم اتفاقی مشابه در فیسبوک رخ داد که مربوط به اشتباه بزرگ واتس اپ ادر انتشار سیاست جدید حفظ حریم خصوصی خود بود که کاربران را ملزم به در اختیار گذاشتن اطلاعات خصوصی خود با فیسبوک می‌کرد. همان موضوع باعث نگرانی و بی اعتمادی عده زیادی و کوچ سیل بزرگی از آنها به تلگرام و سیگنال شد.

با وجود قول تلگرام که با وجود رشد بی سابقه کاربران به کار بی عیب و نقص خود ادامه می‌دهد، حجم بالای میلیون‌ها کاربر از سایر کشورها، باعث شد برخی از کاربران در قاره آمریکا سرعت کندتری نسبت به معمول داشته باشند. همزمان کاربران سیگنال هم با مشکلاتی روبرو بودند و قادر به مشاهده همه لیست مخاطبین خود نبودند.

از آن سمت، تلگرام مانند همیشه در توییتر بیکار نبود و از این فرصت برای طعنه زدن به واتس‌اپ استفاده کرد و در توییتی خطاب به کاربران جدید نوشت: 

کاربران جدید! به تلگرام، بزرگترین پلتفرم پیام رسان مستقل خوش آمدید! وقتی بقیه شما را ناامید کرده‌اند ما تنهایتان نمی‌گذاریم.  

ادوارد اسنودن، شخصیت جنجالی و افشاگرمعروف در زمان این اختلالات سراسری در توییتی نوشت: «قطع شدن واتس‌اپ که متعلق به فیس بوک است، یادآوری به شماست که همه باید برنامه‌ای غیروابسته و مستقل از غول‌های بزرگ این صنعت، مانند اپلیکیشن سیگنال را جاگزین کنید، کاری که فقط 30 ثانیه طول می‌کشد». اسنودن مدتهاست طرفدار سیگنال است و سال 2015 گفت که هر روز از آن استفاده می کند.

تلگرام مدتهاست از راه‌های مختلف به دنبال جذب آشکار 2 میلیارد کاربر واتس اپ است. در سال جاری میلادی امکان انتقال تمام سوابق پیام‌های واتس‌اپ و ویژگی‌های دیگری مثل تماس ویدیویی و پخش لایو هم برای کمک به جذب کاربران بیشتر به تلگرام اضافه شده اند. اگرچه با وجود آپدیت‌های به مراتب بهتر و با کیفیت‌تر نسبت به سایر پیام رسان‌ها، هنوز به طور پیش فرض رمزگذاری سرتاسری پیام را مثل واتس‌اپ و سیگنال ارائه نمی دهد. حال باید ببینیم آیا این کوچ به تلگرام پایدار خواهد بود یا نه؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)