خانهبررسی‌ها
با هواوی میت بوک D15 جدید و گرافیک اینتل Xe چه بازی‌هایی می‌توان اجرا کرد؟

با هواوی میت بوک D15 جدید و گرافیک اینتل Xe چه بازی‌هایی می‌توان اجرا کرد؟

میت بوک D15 مدل 2021 به دفتر ما در جی اس ام رسیده و می‌خواهیم در این مطلب، چند بازی مختلف را روی این لپ‌تاپ و البته پردازنده نسل یازدهمی اینتل آزمایش کنیم.

بیشتر

به روز رسانی در ۱۴۰۰/۷/۱۴

یکی از جدیدترین لپ‌تاپ‌های هواوی برای بازار کشورمان، لپ‌تاپ میت بوک D15 است که اتفاقا اخیرا بررسی آن را هم منتشر کردیم. این لپ‌تاپ با پردازنده نسل یازدهمی اینتل همراه است که بهبودهای زیادی را نسبت به نسل‌های قبلی‌اش به همراه دارد. به طور مشخص‌تر، در مورد چیپست اینتل Core i5 1135G7 صحبت می‌کنیم که گرافیک اینتل Xe را هم به همراه دارد. 

image

میت بوک D15 جدید با این پردازنده، جزو لپ‌تاپ‌های میان‌رده به حساب می‌آید و حتی برای گیمینگ هم ساخته نشده است. اما خب از آن‌جایی که در فصل آغاز ترم دانشگاه‌ها هستیم و بسیاری به دنبال خرید لپ‌تاپی با قیمت معقول و عملکرد مناسب می‌گردند، آزمایش بازی‌های مختلف روی این لپ‌تاپ می‌تواند نمود خوبی از عملکرد پردازنده و پردازشگر گرافیکی میت بوک D15 باشد. برای باقی قسمت‌های لپ‌تاپ هم که بررسی جداگانه‌ای منتشر کردیم که پیشنهاد می‌کنیم اگر نخواندید، به آن مطلب هم سری بزنید. در ادامه اما تنها عملکرد بازی‌ها روی این لپ‌تاپ را بررسی خواهیم کرد.

CS:Go

برای شروع سراغ یک بازی سبک می‌رویم که ببینیم در ژانر فرست پرسن شوتر این لپ‌تاپ چقدر می‌تواند راضی کننده باشد. این بازی با تنظیمات گرافیکی متوسط و رزولوشن 1080p می‌تواند با سرعتی بین ۷۰ تا ۸۰ فریم بر ثانیه اجرا شود که برای نمایشگر ۶۰ هرتزی این لپ‌تاپ، بسیار قابل قبول است. این یعنی حداقل مشکلی برای اجرای چنین بازی روی این لپ‌تاپ وجود نداشت. 

image

در طول نیم ساعت اجرای این بازی با این لپ‌تاپ، قطعا صدای فن شنیده می‌شد و افت فریم خاصی را هم شاهد نبودیم؛ مخصوصا اینکه نرخ فریم ریت بازی به زیر ۶۰ فریم بر ثانیه نمی‌رسید و این یعنی روی نمایشگر این لپ‌تاپ، همیشه CS:Go به صورت روان اجرا می‌شد.

GTA V

بازی بعدی که سراغ آن رفتیم، عنوان محبوب و البته نسبتا قدیمی این روزها یعنی GTA V است. با اینکه چندسالی از انتشار این بازی می‌گذرد، اما هنوز آخرین نسخه GTA به حساب می‌آید که طرفداران خاص خودش را هم دارد. البته قدیمی بودن این بازی یک مزیت دارد و آن این است که حتی سخت‌افزارهای میان‌رده این روزها نیز می‌توانند این بازی را اجرا کند.

image

 

در آزمایش‌های ما مشخص شد که GTA V با نرخ فریم ریت بین ۴۰ تا ۴۵ فریم بر ثانیه اجرا می‌شد که البته وقت‌هایی که درگیری مسلحانه در بازی بود و انفجارهای مختلف داشتیم، این نرخ فریم‌ریت به حدود ۳۶ یا ۳۵ فریم در ثانیه هم می‌رسید. این بازی را حالت 1080P با گرافیک نرمال اجرا کردیم که می‌توانست فریم ریت قابل قبول در کنار گرافیک متوسط را ارائه دهد. 

فورتنایت

image

بازی فورتنایت هم روی لپ‌تاپ هواوی میت بوک D15 عملکرد قابل قبولی دارد و با تنظیمات گرافیکی Low، رزولوشن 720P و Field of view در حالت Epic، این بازی را می‌توان با سرعت ۵۵ تا ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کرد. در حین جنگ‌های مستقیم و شلوغ هم این نرخ فریم ریت تا ۵۰ فریم بر ثانیه می‌تواند پایین بیاید و اگر برای طولانی مدت هم بازی کنید، نرخ فریم ریت کمتر از ۵۰ نخواهد آمد. در کل باید بگوییم این بازی هم روی این لپ‌تاپ جدید هواوی به واسطه پردازنده نسل یازدهمی اینتل، کار چندان سختی نیست.

فیفا 21

یک بازی که کند بودن آن می‌تواند حسابی روی اعصاب باشد، بازی‌های سری فیفا است. برای آزمایش این بازی متاسفانه دسترسی به فیفا 22 نداشتیم اما خود بازی فیفا 21 می‌تواند به لطف این پردازشگر گرافیکی اینتل Xe، با فریم ریت حدود ۵۱ الی ۵۴ فریم بر ثانیه اجرا شود. برای این منظور تنظیمات بازی هم روی Low قرار داده شده بود اما رزولوشن روی 1080P تنظیم شده بود که همخوانی کاملی با نمایشگر این محصول دارد.

image

برخی جاها مثل زمان‌هایی که گل زده می‌شد، نرخ فریم ریت به کمتر از ۵۰ و حدود ۴۵ هم می‌رسید اما در حین بازی و در جریان بازی، این اتفاق رخ نمیداد که خوشحال کننده است. به طور کل می‌توانیم به اجرای بازی فیفا 21 روی این لپ‌تاپ هم نمره قبولی بدهیم و اگر فکر می‌کنید گرافیک Low ضعیف به حساب می‌آید، باید بگوییم که فراموش نکنید این آزمایش با گرافیک آن برد پردازنده نسل یازدهمی اینتل اجرا شده است.

Shadow of the Tomb Raider

قطعا این بازی جزو سنگین‌ترین بازی‌هایی نیست که می‌توان بازی کرد اما همچنان جزو عنوان‌های سنگین به حساب می‌آید و صرفا در این آزمایش گنجانده شده تا بتوان عیار این گرافیک را بیشتر سنجید.

image

 

Shadow of the Tomb Raider روی پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی و البته رزولوشن 720P، عملکرد قابل قبولی نداشت و نرخ فریم ریت بین ۳۲ الی ۲۸ فریم بر ثانیه جابه‌جا می‌شد. البته هنوز هم ۳۲ فریم بر ثانیه نمی‌تواند یک بازی را «غیر قابل بازی کردن» کند اما مشخصا این کم بودن فریم ریت در حین بازی کاملا حس می‌شود. فکر بازی کردن این عنوان با تنظیمات گرافیکی بالا را هم از سر دور کنید.

PUBG

برای به پایان بردن این بررسی هم سراغ بازی محبوب پابجی رفتیم تا در کنار فورتنایت، دومین بازی ژانر بتل رویال باشد که روی محصول جدید هواوی بررسی می‌کنیم. پابجی را هم توانستیم با گرافیک Low و رزولوشن 1080P روی این لپ‌تاپ با فریم ریت حدود ۷۲ الی ۷۸ فریم بر ثانیه اجرا کنیم که این یعنی با نمایشگر ۶۰ هرتزی میت بوک D15، می‌توان روان‌ترین حالت پابجی را با این تنظیمات اجرا کرد. 

فکر می‌کنیم این بازی برای آخرین عنوان، درک خوبی از قدرت پردازشی میت بوک D15 برای بازی‌ها به شما داده باشد. 

image

 

جمع بندی

بار دیگر هم اشاره می‌کنیم که قطعا میت بوک D15 برای اجرای بازی ساخته نشده و لپ‌تاپ گیمینگ نیست اما این لپ‌تاپ را بهانه‌ای کردیم تا ببینیم عملکرد پردازنده نسل یازدهمی اینتل و گرافیک اینتل Xe که حسابی روی آن مانور داده، تا چه حد می‌تواند قابل اعتماد باشد. با این عناوین مشخص شد که عنوان‌های سبک و یا حتی عنوان‌هایی مثل فورتنایت و پابجی که عمق داستانی خاصی ندارند، به سادگی روی این لپ‌تاپ قابل اجرا هستند. بازی فیفا 21 هم با عملکرد قابل قبولی که به جا گذاشت، نشان می‌دهد که احتمالا اجرای بازی فیفا 22 هم نباید چالش خاصی برای این لپ‌تاپ باشد.

قطعا مهم‌ترین بروزرسانی که این لپ‌تاپ نسبت به نسل قبلی‌اش داشته، همین پردازنده نسل یازدهمی اینتل است. در نسل قبلی اجرای همگی این بازی‌های گفته شده، با سرعت کمتری ممکن بود که عملا نسل قبلی را برای بازی لپ‌تاپ سختی به حساب می‌آورد. حالا اما اینطور نیست و اگر حین کارهای روزمره بخواهید یک دست بتل رویال هم داشته باشید، ناامید نخواهید شد!

بررسی‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)