خانهاخبار
یادداشتی بر سریال جدید Squid Game

یادداشتی بر سریال جدید Squid Game

معرفی سریال Squid Game و بررسی نقاط ضعف و قوت آن
۱۴۰۰/۷/۱۴

این روزها وقتی شبکه‌های اجتماعی را چک می‌کنیم عکس‌ها و اخبار سریال «بازی مرکب» فورا به چشم می‌خورد. سریالی که به گفته عوامل خود نتفلیکس در راه تبدیل شدن به پر بیننده ترین سریال تاریخ نتفلیکس است.

سریال بازی مرکب محصول کشور کره در باره افرادی است که در درجه مردم فقیر و بی‌چاره قرار دارند و با بدهی‌های بالای خود نمی‌دانند چه باید بکنند. این افراد توسط یک سازمان به انجام ۶ بازی دعوت می‌شوند که اگر بتوانند همه این ۶ بازی را کامل انجام دهند برنده جایزه ۴۵‌.۶ میلیارد وون (واحد پول کره) می‌شوند. 

تذکر: *در ادامه با اینکه سعی شده از اسپویل خود داری شود ممکن است قسمتی از داستان برایتان لو برود*

 

اما بپردازیم به نقاط قوت و ضعف سریال. اولین کاری که یک فیلمساز یا سازنده سریال انجام می‌دهد پرداخت ایده است. ایده سریال بازی مرکب یک ایده بسیار نو و عالی است. خودِ پردازش به چنین ایده‌ای سزاوار همه جور ستایش است. 

نقطه قوت دوم خوش ساخت بودن سریال است‌. توضیح و توصیف عبارت خوش ساخت کار آسانی نیست چون به خودی خود معنای کاملی ندارد اما هر شخصی پس از دیدن یک فیلم یا سریال قطعا به خوش ساخت بودن یا نبودن آن پی می‌برد. فضا سازی فوق‌العاده زیبا، نماهای رنگی و استفاده از پالت‌های مناسب، ریتم نه خیلی کند و نه خیلی تند، فیلمبرداری حرفه‌ای، تدوین بسیار ماهرانه و استفاده عالی از جلوه‌های ویژه باعث شده که بیننده از ابتدا تا انتها عوامل سریال را ستایش کند.

image

همچنین پردازش به خلق و خوی شخصیت‌ها بسیار خوب انجام شده به طوری که در نشان دادن فلاکت شرکت کننده‌ها زیاده روی نشده و این بیچارگی آنها از دور پیداست.

و البته پردازش به خوی حیوانی انسان و نشان دادن اینکه طمع با زندگی انسان چه می‌کند هم بسیار دیدنی است‌. کسی که در زندگی چیزی برای از دست دادن ندارد و وارد یک بازی مرگ و زندگی شده، شاید در ابتدا مرتب و منظم در جای خودش بخوابد ولی کم کم روی به کشتن هم نوع خودش می‌آورد. این گونه غرایز حیوانی در سریال واقعا عالی پردازش شده و بعضا از نمادهای خوبی هم برای نشان دادن آن استفاده شده؛ مثلا قرار گرفتن جایزه نقدی در سر یک خوک. 

اما سریال برای تبدیل شدن به یک سریال بی نقص باید از شر ۳ مشکل عمده خلاص می‌شد.

اشتباه و ایراد اول سریال، سکانس‌های اضافی و طولانی یا دیالوگ‌های پَرت بین شخصیت‌ها است. استفاده از چنین سکانس‌ها و دیالوگ‌هایی باعث گرفتن نبض سریال می‌شود. البته تا یک حدی از آن نیاز و واجب است اما در سریال بازی مرکب به افراط از این گونه سکانس‌ها استفاده شده.

اشتباه دوم بیشتر مربوط به فیلمنامه است‌‌؛ جایی که حفره‌هایی دیده می‌شود‌. از ورود یک کارآگاه ساده به سازمانی چنین قدرتمند گرفته تا بازی پنجم و خاموش کردن چراغ سالن برای جلوگیری از موفقیت شرکت کننده با اینکه در سریال دم از مساوات زده می‌شود.

image

ایراد سوم نیز پرداختن بیش از حد به عواطف است. مثلا برای قسمت آخر دو نفری که به این مرحله رسیده‌اند حداقل نفری ۱۱ نفر را به قتل رساندند و شب قبلش هم در شرف حمله به یکدیگر بودند چرا یک دفعه باید حرفی احمقانه بزند که بیا برگردیم؟!

با تمام این‌‌ها باید بدانید که با یک سریال بسیار خوب در طرف هستید و با یک پایان بندی بسیار عالی باعث شده بتوانیم از این نقص‌ها چشم پوشی کنیم و این نقص‌های کوچک اگر نبودند، می‌توانستیم حتی شاهد یکی از بهترین سریال های تاریخ باشیم.

شما سریال بازی مرکب را دیدید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (4 نظر)

مانی

۱۴۰۰/۷/۲۴
این فیلم هیچ چیزش تازه نیست، بارها تو مدل‌های مختلف سریال و فیلم با این ژانر داشتیم
بزرگترین اشتباه فیلم که رو همه چیزش داره تاثیر میذاره، زبان فیلم هستش که ری‌اکشن ها احساس دیالوگ‌رو بیان نمیکنه یا حتی حواس بیننده‌رو پرت میکنه
قطعا از دوبله بشه میشه بعنوان یه سریال سرگرم کننده بهش استناد کرد

TahaTakhtedarian

۱۴۰۰/۷/۱۴
با احترام متقابل ?
به هر حال نظرات متقاوت هستن و ممکنه برای هرکس فرق کنه که از چه چیزی توی اثر خوشش بیاد یا نه.
ایراداتی که توی یادداشت نوشتیم جهت کوچک کردن اثر یا چیز دیگه نبود، گفتیم برای بی نقص شدن بهتر بود که این چیزها از سریال حذف می‌شدن.
به عقیده من همون طور که خودتون اشاره کردید بعضی جاها دیالوگ ها طولانی یا بی جا بودن که طبق گفته خودتون اگر نبودن بهتر می‌شد.
از لحاظ عاطفی و احساسی هم بنظر بنده زیاده روی شده بود که ممکنه از نظر کس دیگه خوشایند باشه.
در مورد پایان هم حق با شماست و سریال پایان‌بندی تقریبا ضعیفی داشت :)

Mr.nobody

۱۴۰۰/۷/۱۴
سریال خوبی هستش
نقاط ضعفی هم داره ولی میشه در کل روال و فیلم نامه رو در حد قابل قبولی دونست که میتونه بیننده رو راضی نگه داره
ولی ایده خیلی تکی هم نیست و شبیه بهش هم فیلم و هم سریال وجود داره با کمی تفاوت

Bijan Joker

۱۴۰۰/۷/۱۴
با احترام، یادداشتی بد برای اثری خوب! تا همین اندازه بگم که اتفاق سه اشتباهی که اشاره کردید، سه نکته مثبت سریال هست: 1-کم بودن دیالوگ‌ها و سکانسهای اضافی (هر چند در قسمت‌های پایانی بخش‌هایی اضافی داشت که از جنس سریال نبود و اگر این بخشها تغییر می‌کرد کیفیت اثر بالاتر می‌رفت) 2-بخش احساسی فوق العاده درست و بجا و کافی (به ویژه قسمت ششم) 3-نکته‌ی اشاره شده در بازی پنجم و خاموش کردن نور بیشتر برای مساوات بازیکن‌ها انجام شد تا اون بازیکن هم مثل مابقی با شانس انتخابش رو انجام نه از روی وارد بودن به جنس شیشه (پس این نکته اتفاقا بر اساس قوانین بازی بوده نه نقض قوانین). در آخر اینکه پایان بندی فیلم نه تنها بسیار عالی نبود بلکه اتفاقا میشه گفت یکی از مشکلات اصلی و نکات منفی سریال نوع پایان دادن به ماجرا بود که می‌شد کلی پایان متفاوت براش در نظر گرفت... با تشکر...