خانهاخبار
معرفی ۷ فیلم با ژانر جنایی و معمایی

معرفی ۷ فیلم با ژانر جنایی و معمایی

معرفی ۷ فیلم جنایی حیوانات شبگرد، دختر با خالکوبی اژدها، زندانیان، بازی، دختر گم شده، مظنونین همیشگی و هفت که از فیلم های برجسته با ژانر معمایی و هیجانی هستند.
۱۴۰۰/۶/۱۵

دیدن فیلم‌های جنایی و معمایی برای همه علاقه‌مندان به سینما بسیار جذاب است و یکی این ژانر یکی از پرطرفدارترین‌ها در میان مردم شمرده می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از این فیلم‌ها و به خصوص فیلم‌های دیوید فینچر که استاد فیلمسازی در این سبک است می‌پردازیم.

۱- مظنونین همیشگی (Usual Suspects)

image

وربال کینت در حالی که بدون عصا نمی‌تواند راه برود، از دو قتل عام جان سالم به در برده و پلیس در حال بازجویی از اوست. این در حالی است که او در صحبت‌های خود از شخص مرموزی به نام کایزر شوزه صحبت می‌کند...

مظنونین همیشگی که در سال ۱۹۹۵ با کارگردانی برایان سینگر و نویسندگی کریستوفر مک‌کوری اکران شد، از نظر خیلی‌ها بهترین فیلم سینگر به حساب می‌آید. البته در کارنامه سینگر خیلی فیلم‌های موفق دیده نمی‌شود؛ او حتی مجموعه‌هایی چون ایکس من و بوهمین راپزودی را هم کارگردانی کرده ولی فیلم مظنونین همیشگی، بزرگترین بمبی بوده که با خود به سینما آورده است.

البته برخی منتقدین اعتقاد دارند که فیلم مظنونین همیشگی، بیشتر از آنچه لایقش بوده، توجهات را به خود جلب کرده است. مثلا راجر ایبرد در وب‌سایت خودش به این فیلم امتیاز ۱.۵ از ۴ نمره را داده است! اما به هر حال نمی‌توان از قوی بودن این فیلم چشم پوشی کرد.

از بازیگران مطرح فیلم می‌توان به بنیسیو دل تورو و کوین اسپیسی اشاره کرد که نقش خودش را عالی بازی کرده‌اند. فیلم در جوایز اسکار موفق به دریافت بهترین فیلمنامه اورجينال و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد با بازی اسپیسی شد.

۲- زندانی‌ها (Prisoners)

image

کلر دوور، نجاری مذهبی است که در مراسم روز شکرگزاری، به منزل همسایه‌اش می‌رود و در همین حال، دختر وی و دختر صاحبخانه گم می‌شوند... 

زندانی‌ها یکی از فیلم‌های کارگردان صاحب سبک کانادایی دنیس ویلنوو است که واقعا می‌توان گفت فیلم‌های او دنیایی متفاوت دارند. از جمله فیلم‌های این کارگردان باید به Enemy و Blade runner 2049 و همچنین اثر درخشان Arrival اشاره کرد که در آینده به این دنیای سینمایی خواهیم پرداخت. 

ویلنوو در سال ۲۰۱۳ از هیو جکمن و جیک جیلنهال برای دو بازیگر اصلی فیلمش استفاده کرد که این دو جواب اعتماد ویلنوو را به خوبی دادند. اما خب فیلمی که از همه نظر عالی بوده و لایق هرگونه‌ تحسین است، حتی به مراسم اسکار راه پیدا نکرد که همین موضوع مزید علت بر کم ارزش بودن اسکار است.

هیو جکمن یکی‌ از محشرترین بازی‌های دوره خودش را انجام داده که در این فیلم، در میان خشم و نفرت و عدالت خواهی شخصیتی سردرگم است. فیلم زندانی‌ها اولین فیلم دنیس ویلنو است که با شرکت‌های سرمایه گذار آمریکایی ساخته شده و مسئولیت این فیلم را شرکت برادران وارنر قبول کرده است.

۳- حیوانات شبگرد (Nocturnal Animals)

image

سوزان یک گالری دار موفق است که در ازدواج دوم خودش به سر می‌برد. او در همین حین از طرف همسر سابقش که نویسنده است، نامه‌ای به همراه کتابی که نوشته دریافت می‌کند و از او درخواست دارد که قبل از انتشار این کتاب، نظرش را بازگو کند. سوزان در خلال کتاب متوجه شباهت زیادی بین شخصیت‌های کتاب و زندگی خودش می‌شود...

فیلم حیوانات شبگرد یا حیوانات شب زی که از کتابی با نام سوزان وتونی اقتباس شده ساخته تام فورد کارگردان آمریکایی است که در کارنامه اش فیلم موفقی دیده نمی‌شود و در حال کارگردانی فیلم خاندان گوچی برای سال آینده است‌.

فیلم که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، در گیشه‌ها موفقیت بزرگی کسب نکرد و در مراسم گلدن گلوب و اسکار هم موفق به کسب و دریافت جایزه‌ای نشد.  تام فورد در فیلم حیوانات شبگرد از ایمی آدامز، جیک جیلنهال و مایکل شنون استفاده کرد که شنون در مراسم اسکار نامزد دریافت نقش مکمل شد ولی توفیقی پیدا نکرد. این جایزه در نهایت به ماهرشالا علی در فیلم پر حاشیه و پر سر و صدای مهتاب رسید.

در کل پیچیدگی مناسب و تمثیل‌های به‌جایی که در فیلم استفاده شده مانند کتاب دلنشین است و باعث می‌شود به طور کلی فیلم در دسته فیلم‌های خوبِ سال قرار بگیرد. 

۴- دختر گم شده (Gone Girl)

image

دقیقا یک روز بعد از پنجمین سالگرد ازدواج نیک و ایمی، همسر نیک به طور مرموزی ناپدید می‌شود و حالا تمام توجه رسانه‌ها روی نیک و زندگی اوست...

فیلم دختر گم شده اثر یکی از برجسته ترین کارگردان‌های امروز یعنی ديويد فینچر است. فینچر که در ساخت فیلم‌های معمایی و پیچیده تبحر دارد در این فیلم هم خوش درخشیده و می‌توان نمره قابل قبولی به آن داد. از فیلم که در سال ۲۰۱۴ اکران شده، می‌توان به عنوان کلاس درس برای شناخت و اعتماد به آدم‌های در زندگی یاد کرد. 

یان بروکس از مجله گاردین در مورد فیلم نوشت: «شاید دختر گم شده اتفاقی آنقدر بزرگ هم نباشد. شبیه طوفانی که در یک فنجان چای اتفاق می‌افتد. اما باید بگوییم فنجان چایش خیلی شیک و هوشمندانه و ظریف است؛ و طوفانی که در آن اتفاق می‌افتد آنقدر مهیب است که ما را داخل خودش می‌کشاند».

منتقدین علاوه بر تمجید از کارگردانی فینچر به تحسین تیم بازیگری نیز پرداختند. فینچر از بن افلک و رزاموند پایک برای فیلمش استفاده کرد. پایک در هشتاد و هفتمین مراسم اسکار نامزد بهترین بازیگر زن شد اما دستش از رسیدن به اسکار کوتاه ماند. فیلم که از روی رمانی به همین نام اقتباس شده، در گیشه‌ها موفق بود و به فروش ۳۶۹ میلیون دلاری رسید.

۵- دختر با خالکوبی اژدها (The Girl With The Dragon Tattoo)

image


میکل بلومکویست روزنامه‌نگاری است که به خاطر کنجکاوی‌های سیاسی ای که کرده موقعیت شغلی اش بسیار در خطر است. در همین حین یک میلیونر از او به خاطر کنجکاوی بالایی که دارد درخواست می‌کند که به پرونده نوه برادرش که سال ۱۹۶۶ به طرز مرموزی گم شده بپردازد او که قبول ندارد نوه برادرش مرده این پیشنهاد را به بلومکویست می‌دهد...

فیلم دختری با خالکوبی اژدها اثری اقتباس شده از روی کتابی به همین نام است که توسط دیوید فینچر بازسازی شده. نسخه اولیه فیلم محصول کشور سوئد است که به دلیل غیر آمریکایی بودنش خیلی دیده نشد. البته دلیل اصلیش فقط این نبود و فینچر با کارگردانی‌ای قابل ستایش باعث بهتر شدن فیلم نسخه ۲۰۱۱ نسبت به نسخه ۲۰۰۹ آن شد. 

همانطور که گفتم فینچر به ساختن فیلم هایی اینچنین مشهور است که با دختری با خالکوبی اژدها یک بار دیگر این موضوع را اثبات کرده. فیلم که تقریبا ۳ ساعت زمان دارد با بودجه ۹۰ میلیون دلاری توانست به فروش تقریبا ۲۳۳ میلیونی برسد. 

فیلم در آن سال موفق به نامزد شدن در ۵ رشته مختلف در مراسم اسکار شد که از میان این همه جنبه‌های زیبا و موفق فقط توانست برنده بهترین تدوین شود که خود مثالی است برای اعتبار کم مراسم اسکار و جوایزش.

رونی مارا و دنیل کریگ از بازیگران اصلی فیلم هستند که مارا برای نقش مکمل زن کاندید اسکار شد ولی از رسیدن به آن باز ماند.

۶- بازی (The Game)

image

نیکولاس یک بانکدار ثروتمند است که پدرش در سن ۴۸ سالگی به یک باره و بدون دلیل مشخص خودکشی کرده و اکنون نیکولاس به سن ۴۸ یعنی همان سنی که پدرش جان خودش را گرفته رسیده و این موضوع باعث آزار روانی وی شده. برای تولد ۴۸ سالگی نیکولاس برادرش برای او هدیه ای عجیب تهیه کرده که این هدیه باعث می‌شود نیکولاس وارد بازی عجیبی شود که هر آن تشخیص واقعیت و بازی برایش مشکل و مشکل‌تر شود...

فیلم بازی محصول سال ۱۹۹۷ فیلمی ماجراجویانه و معمایی است به کارگردانی آقای خاص دیوید فینچر. وقایعی که پی در پی برای نیکولاس در فیلم اتفاق می‌افتد باعث می‌شود هر لحظه که به پایان فیلم نزدیک‌تر می‌شویم، هیجان بیشتری و ضربان قلب بالاتری داشته باشیم! هر اتفاقی که در فیلم برای نیکولاس می‌افتد، بیننده را مجبور می‌کند که روی صندلی قضاوت بنشیند و درباره واقعی بودن یا نبودن آن تصمیم گیری کند. 

پس از حدود دو ساعت هیجان و سردرگمی، در دقایق پایانی فینچر و جان برانکاتو نویسنده فیلم، در حالی که شما فکر می‌کنید همه چیز را فهمیده‌اید، با یک سکانس محشر شما را ضربه فنی می‌کنند.

بازیگر نقش اصلی فیلم مایکل داگلاس است که به عقیده راجر ایبرت، منتقد معروف، انتخاب بسیار خوبی است زیرا او می‌تواند لحظه ای عصبانی باشد و لحظه ای آرام. یکی از عناصری که باعث جذابیت بیشتر فیلم شده این است که داگلاس زودتر از آنچه نیاز است از کوره در نمی‌رود و جلوتر از روند فیلم احساسات درونی اش بر او غلبه نمی‌کند.

۷- هفت (Seven یا Se7en)

image

دیوید میلز که تازه انتقالی گرفته و ویلیام سامرست که در آستانه بازنشستگی قرار دارد هردو از کارآگاهان جنایی ای هستند که درگیر پرونده قتل‌های سریالی قاتلی دگر آزار هستند که قتل‌های خود را بر اساس ۷ گناه کبیره یعنی شکم‌پرستی، طمع، تنبلی، خشم، غرور، شهوت و حسادت انجام می‌دهد...

باز هم جنایی، باز هم پیچیده و معمایی و باز هم دیوید فینچر! فیلم هفت محصول سال ۱۹۹۵ است که در گیشه‌ها موفق شد به فروش ۳۲۷ میلیون دلاری برسد از نظر بسیاری، بهترین فیلم فینچر در قرن ۲۰ است. 

نویسندگی این شاهکار را اندرو کوین واکر انجام داده که به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین فیلمنامه‌های تاریخ سینماست. فیلم هفت یک نمونه بارز از آبروریزی و بی ارزشی اسکار است. سالی که این فیلم فقط برای تدوین نامزد شد و در این رشته هم برنده نشد!

هفت یکی از عمده فیلم هایی است که در فهرست برترین‌های بسیاری از سینما دوستان قرار دارد و با پایان شوکه کننده و فوق العاده جذاب باعث شده اختلاف نظرهایی درباره چگونگی پایان فیلم به وجود آید.

از تیم بازیگری جذاب فیلم هرچه بگوییم باز هم کم است. نقش دو کارآگاه اصلی فیلم را مورگان فریمن و برد پیت بازی می‌کنند و گوئینت پالترو در نقش همسر دیوید میلز حضور دارد. کوین اسپیسی نیز در فیلم حضوری بسیار درخشان و خیره کننده دارد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)