خانهاخبار
نسل جدید کنسول پلی استیشن 5 چه تغییراتی کرده است؟

نسل جدید کنسول پلی استیشن 5 چه تغییراتی کرده است؟

شرکت سونی به تازگی شروع به عرضه سری ساخت جدیدی از کنسول پلی استیشن 5 کرده که تغییراتی جزئی مانند کوچک‌تر شدن گرماگیر را به همراه دارد.
۱۴۰۰/۶/۸

شرکت سونی به تازگی مدل اولیه کنسول پلی استیشن 5 را با سری ساخت جدیدی جایگزین کرده که تغییراتی را نیز به همراه دارد؛ مهم‌ترین در بین این تغییرات، کوچک‌تر شدن گرماگیر این نسل از پلی استیشن 5 به نسبت نسخه اولیه است.

image

این تغییر برای نخستین برای توسط یکی از یوتوبرهای معروف تکنولوژی، «آوستین اونز» دیده شد که این مدل را از کشور ژاپن سفارش داده است. نسل جدید کنسول پلی استیشن 5 فعلا در کشور‌های ژاپن، استرالیا و برخی بخش‌های آمریکا دیده شده است.

«اونز» پس از باز کردن این کنسول و بررسی سخت افزار آن، به چند تغییر جزئی در این مدل اشاره می‌کند. برای مثال پیچ جدیدی برای استند این کنسول به کار رفته است که باز و بسته کردن آن دیگر با دست نیز میسر است؛ مادربرد این کنسول نیز تغییراتی کرده و سیم کشی مربوط به ماژول وای فای نیز با مدل اولیه تفاوت دارد.

image

مهمترین تغییر در این بین، کوچک‌تر شدن گرماگیر از جنس آلومینیوم و مس این کنسول است. این گرماگیر حدود ۳۰۰ گرم سبک‌تر شده و در واقع وزن آن نسبت به مدل پیشین، حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. گرماگیر قطعه‌ای است که جهت جذب گرمای تولیدی توسط قطعات سخت افزاری از آن استفاده می‌شود. یک گرماگیر بزرگ‌تر، می‌تواند گرمای بیشتری را به خود جذب کرده و با سرعت بیشتری نیز آن را تخلیه کند؛ بنابراین، استفاده از یک گرماگیر بزرگ در تئوری همیشه بهتر است.

image

با این وجود، به نظر می‌رسد که سونی تصمیم دیگری داشته که در نوع خود عجیب است. «اونز» همچنین پس از بررسی فن این محصول، متوجه این امر شده که پره‌های این فن، عمق بیشتری نسبت به نسل پیشین دارد که احتمالا موجب جریان قوی‌تر هوای هدایت شده به سوی گرماگیر خواهد شد. البته، این یوتوبر پس از بررسی هوای خروجی از کنسول می‌گوید که این هوا بین ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد گرم‌تر از نسل اولیه کنسول پلی استیشن 5 است.

با توجه به این شرایط، باید به دو امر متفاوت توجه کنیم. در ابتدا، استفاده از گرماگیر کوچک‌تر در صورتی که هیچ تغییر دیگری در سخت افزار و نرم افزار کنسول حاصل نشده باشد، تصمیم درستی نیست. اما هنوز اطلاعی از دیگر تغییرات صورت گرفته توسط سونی نداریم و تنها این را می‌دانیم که طراحی فن، اندکی تغییر کرده است. ممکن است تغییراتی نرم افزاری یا در نوع رفتار پردازنده یا فن صورت گرفته باشد که مشکل استفاده از گرماگیر کوچک‌تر را حل می‌کند. این مدل در زمینه صدای تولیدی و مصرف انرژی نیز تفاوت‌هایی با نسل پیشین دارد اما هنوز جزئيات دقیق‌تری از این تفاوت‌ها در دست نداریم.

امر دیگری نیز که باید به آن توجه کرد، این است که سنجش دمای هوای خروجی از کنسول، کمک چندانی به ما نمی‌کند زیرا عوامل زیادی در دمای این هوا دخیل هستند؛ بنابراین این کار بیشتر به سنجش دمای بدن با فوت کردن به یک دماسنج شباهت دارد!

تنها روشی که می‌شود با استفاده از آن دقیقا مطمئن شد که عملکرد سیستم تفاوتی با نسل پیشین دارد یا خیر، استفاده از دماسنج‌های Type K جهت سنجش دمای قطعاتی چون پردازنده، کارت گرافیک و رم است. بنابراین تا زمانی که چنین نتایجی به طور رسمی منتشر نشوند، نمی‌توان گفت که نسل جدید پلی استیشن 5 در عمل ضعیف‌تر از نسل پیشین است.

image

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا سونی از گرماگیر کوچک‌تری در این سری ساخت جدید استفاده کرده است؟ پاسخ این سوال چندان دشوار نیست؛ فلزات قیمت بالایی دارند و کاهش وزن میزان به کار رفته از آنها در کنسول، به سونی جهت کاهش هزینه تولید پلی استیشن 5 کمک می‌کند.

همچنین ممکن است که پس از گذشت یک سال از عرضه پلی استیشن 5، سونی به این نتیجه رسیده باشد که این کنسول هرگز به میزانی که انتظار داشتند حرارت تولید نکرده و طراحی اولیه آنها در این زمینه کمی زیاده روی کرده است. البته این امر با توجه به اینکه در ابتدای نسل جدید هستیم و بازی‌ها از این پس، سنگین‌تر و چالش برانگیز‌تر خواهند شد، کمی نابخردانه به نظر می‌آيد.

احتمالا کاربران عادی هرگز متوجه تغییر اعمال شده در سیستم خنک کننده نسل جدید کنسول‌های پلی استیشن 5 نخواهند شد. البته این امر ممکن است برای کاربرانی که کنسول خود را در محیطی شدیدا گرم و یا بر روی سطوح نامناسب نگهداری می‌کنند، مشکل‌ساز باشد.

شما درباره این تصمیم سونی جهت کوچک‌تر کردن گرماگیر کنسول پلی استیشن 5 چه می‌اندیشید؟ آیا این یک حرکت حساب شده از لحاظ طراحی بوده یا سونی تنها می‌خواسته تا مقداری از هزینه‌های تولید این کنسول را برای خود کاهش دهد و به عملکرد آن اهمیتی نمی‌داده است؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)