خانهاخبار
‎⁨پردازنده مرکزی چیست؟ آشنایی مختصر با انواع پردازنده ها⁩

‎⁨پردازنده مرکزی چیست؟ آشنایی مختصر با انواع پردازنده ها⁩

همانگونه که مغز تمام اعمال انسان را کنترل می کند، سی پی یو نیز مانند مغز کامپیوتر و سیستم می باشد.
۱۴۰۰/۵/۳

همانگونه که مغز  تمام اعمال انسان را کنترل می کند، سی پی یو  نیز مانند مغز کامپیوتر و سیستم می باشد. تمامی اطلاعاتی که از طریق وسایل جانبی کامپیوتر مانند موس یا صفحه کلید به سی پی یو  وارد می شوند، پردازش شده و نتایج نهایی روی مانیتور سیستم نمایش داده می شود.

تمامی وسایل جانبی دستگاه مانند هدفون، موس و کیبورد به واسطه سیستم های خارجی به انواع سی پی یو متصل هستند و اطلاعات ورودی را از طریق سیگنالهایی به سی پی یو می رسانند .بنابر این، سی پی یو یک واحد پردازش  مرکزی است که اطلاعات خام را پردازش می کند. اگر دستگاه شما کند کار کند یا نرم افزارهایی را پشتیبانی نکند نشانه آن است که سی پی یو آن ضعیف است و قدرت پردازش اطلاعات ورودی را ندارد.

سی پی یو انواع مختلفی دارد. از آنجا که سی پی یو یک عنصر حیاتی در دستگاه است که اجزای دیگر هم به آن متصل هستند، باید متناسب با استفاده خود ، سی پی یو مناسبی انتخاب کنید. جهت انتخاب پردازنده متناسب با نیازها و برنامه های کاربردیتان میتوانید از مشاوره رایگان کارشناسان ما در شرکت 20استوک بهره مند شوید. کارشناسان مجرب این مجموعه بهترین پشنهادات جهت خرید لپتاپ با مشخصاتی که پوشش دهنده کلیه نیازهای شما با بیشترین کارایی و مناسب ترین قیمت باشد را در اسرع وقت ارائه میدهند.

 

در ادامه به بررسی انواع سی پی یو می پردازیم

سی پی یو قلب دستگاه و سیستم پردازش مرکزی است

سی پی یو ها بر چه اساسی طبقه بندی می شوند؟

سی پی یو ها براساس اینکه توسط کدام شرکت ساخته می شوند، از چه تعداد هسته برخوردارند و کاربرد آنها در کدام وسیله است، تقسیم بندی می شوند. شرکت های  اِی ام دی و اینتل سازنده اکثر سی پی یو ها هستند که هر کدام دسته ای از آنها را می سازند 

آنها بر اساس تعداد هسته به تک هسته ای ، دو هسته ای و .... تقسیم بندی شده اند. همچنین سی پی یو ها بر اساس کاربردشان نیز به انواع سی پی یو رومیزی، لپ تاپ و سرور طبقه بندی می شوند.

تقسیم بندی سی پی یو بر اساس شرکت سازنده 

بیشتر کامپیوتر ها از سی پی یو های شرکت  اینتل یا  اِی ام دی استفاده می کنند. هر شرکت سی پی یو های زیادی را به بازار عرضه می کند. شرکت اینتل دارای 52 سی پی یو مختلف  می باشد که بر اساس زمانی که ساخته شده اند جدید یا قدیمی  بودن سرعت پردازش و کاربرد متفاوت هستند.

برخی از انواع سی پی یو های این شرکت به شرح زیر می باشد:

Core i3  (1

Core i5 (2

Pentium (3

Xeon(4

Celeron (5

Atom (6

Core i7(7

Core i9 (8

 هرکدام از سی‌پی‌یوها انواع فرعی‌تری نیز دارند. برای مثال core i7 شامل، i7-1060G7 ، i7-1065G7،  i7-10710U و... است. هر چه ساخت جدیدتر و سرعت پردازش آن ها بیشتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارند. به عنوان مثال core i9 از core i7 سریع‌تر و بهتر است. 

شرکت اِی ام دی نیز 58 سی پی یو مختلف دارد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

Ryzen(1

Athlon(2

EPYC (3

Opteron (4

اینتل و ای ام دی دو شرکت مهم سازنده سی پی یو هستند
    

بر اساس تعداد هسته، سی پی یو  به چند نوع تقسیم می شوند:

۱) Single-Core

۲) Dual-Core

۳) Quad-Core

۴) Hexa-Core

۵) Octa-Core

۶) Deca-Core

Single-Core (تک هسته ای)

این سی پی یو که قدیمی ترین سی پی یو می باشد که در کامپیوتر های قدیمی خانگی موجود می باشد تنها قادر است یک برنامه را انجام دهد. سی پی یو تک هسته ای نمی تواند چندین برنامه را همزمان پردازش کند. باید یکی از کارها را  به اتمام برساند تا دستورات بعدی را پردازش کند. اگر شما همزمان چندین نرم افزار را اجرا کنید سیستم به اصطلاح هنگ کرده و سرعتش پایین می آید.

Dual-Core (دو هسته ای)

پردازنده دو هسته ای، دو هسته قوی داردو مثل این است که دو سی پی یو در یک سی پی یو جای گرفته اند. بنابر این سرعت این سی پی یو از سرعت سی پی یو تک هسته ای بیشتر است. شما قادرید چندین برنامه را همزمان با این پردازنده اجرا کنید.

Quad- Core (چهار هسته ای)

در پردازنده های چهار هسته ای سرعت از دو هسته ای بیشتر است . اما بدین معنا نیست که سی پی یو چهار هسته ای چندین کار را با چهار برابر سرعت انجام می دهد. این پردازنده برای کسانی که سرعت بیشتری در کارها نیاز دارند مثل گیمر ها مناسب است.

Hexa- Core (شش هسته ای)

پردازنده شش هسته ای از دو هسته ای و چهار هسته ای سریعتر است. برای مثال سی پی یو Core i7یک پردازنده شش هسته ای است.امروزه گوشی های هوشمند می توانند از این پردازنده استفاده کنند.

Octa- Core (هشت هسته ای)

پردازنده هشت هسته ای یکی از انواع سی پی یو ها است که شامل دو پردازنده چهار هسته ای است. پردازنده هشت هسته ای که از هشت هسته مستقل ساخته شده، در مواقع نیاز کارها را بین هسته های خود تقسیم  می کندتا به طور موثر تری  از چهار و شش هسته ای ها پردازش چندین کار را انجام دهد.

Deca- Core (ده هسته ای)

سی پی یو ده هسته ای، دارای ده هسته مستقل است که در مدیریت کارها و سرعت بخشیدن به آنها از دیگر پردازنده ها موفق تر عمل می کند. پردازنده ها در حال پیشرفت هستند و در آینده ای نزدیک شاهد پردازنده هایی با تعداد هسته بیشتر خواهیم بود.لازم به ذکر است گوشی های هوشمند هم با ده هسته در بازار موجود می باشد.

پردازنده های ده هسته ای پیشرفته ترین سی پی یو ها هستند

سی پی یو ها چه کاربردهای متفاوتی دارند؟

بر اساس کاربرد و استفاده ، سی پی یو ها به سه نوع تقسیم بندی می شوند:

Desktop CPU (سی پی یو رومیزی)

Laptap CPU(سی پی یو لپ تاپ)

Server CPU (سی پی یو سرور)

سی پی یو رومیزی

پردازنده دسکتاپ، همان  پردازنده هایی هستند که در رایانه های رومیزی وجود دارد و برای بازی کردن و کارهای روزانه از آنها استفاده می شود. کارت گرافیک در این سی پی یو ها جدا می باشد. اما در بعضی از پردازنده های پیشرفته ترکارت گرافیک نیز درون سی پی یو وجود دارد. جهت اطلاع از انواع  کامپیوتر های All in One از  فروشگاه 20 استوک دیدن فرمائید.

سی پی یو لپ تاپ

یکی دیگر از انواع سی پی یو ، پردازنده لپ تاپ است. این پردازنده مانند پردازنده دسکتاپ است با این تفاوت جزئی که در سی پی یو لپ تاپ تمام اجزا درون خود سی پی یو است. برای بررسی انواع لپ تاپ استوک به شما پیشنهاد  میشود از فروشگاه  و وبسایت 20 استوک دیدن فرمائید.فروشگاه 20 استوک یکی از فروشگاههای معتبر و با اطمینان در ایران است که با کیفیت ترین لپ تاپ های استوک را از کشورهای اروپایی و امریکایی وارد کرده و با وجود کادری مجرب در زمینه تعمیرات و فروش آماده خدمت رسانی به مشتریان محترم می باشد. این  فروشگاه با داشتن امکانات خرید حضوری و اینترنتی امکان خرید آسان را برایتان فراهم کرده و همچنین ضمانت تعویض کالا به مدت 10 روز را دارد، و به راحتی می توانید در این مدت کالا را تعویض نمائید  

سی پی یو سرور

برای شرکت ها ومراکز بزرگ که حجم کارها زیاد است نیاز به پردازنده هایی است که هسته های بیشتری دارد. قیمت این پردازنده ها بالاست اما در مقابل قادرند همزمان بیش از ده کار را انجام دهند.

سیستم هایی با حجم کاری زیاد نیاز به پردازنده های قوی تری دارند

 

کلام پایانی

سی پی یو قلب دستگاه است و تمام پردازش ها و ورود و خروج اطلاعات توسط پردازنده انجام می شود.در صورتیکه سی پی یو خاموش شود یا از کار بیفتد ، کل سیستم از کار خواهد افتاد. انواع سی پی یو بر اساس شرکت سازنده، تعداد هسته ها و کارکرد مشخص می شوند.

بیشتر رایانه ها از پردازنده شرکت اینتل  یا اِم ای دی استقاده می کنند. پردازنده ها می توانند تا ده هسته داشته باشند. هر چه تعداد هسته ها بیشتر شود، سی پی یو قدرتمند تر می باشد. همچنین پردازنده ها بر اساس استفاده کاربر به انواع رومیزی، لپ تاپ و سی پی یو سرور تقسیم بندی می شود. چنانچه هنوز در انتخاب یک وبسایت معتبر جهت کسب اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه خرید لپتاپ به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید، می توانید با اطمینان خاطر از بابت صحت اطلاعات درج شده از وبسایت فروشگاه 20استوک بازدید نموده و در صورت نیاز به مشاوره تلفنی و حضوری از شماره های مندرج در قسمت تماس با ما جهت اخذ اطلاعات در زمینه خرید لپتاپ استوک بهره مند شوید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Reza

۱۴۰۰/۵/۴
دمتون گرم بازم اینطور مطالب بزارید